
RIA Novosti Journalist Kyrylo Vyshynsky Held on Treason Allegations in 

Ukraine 

 

Ukraine complies with all obligations and international standards of freedom of 

speech in spite of the continuing Russian aggression, the occupation of the sovereign 

territory of Ukraine in violation of all international norms, the use by the aggressor 

State of some media of various forms of ownership in order for security services to 

carry out special information operations in the information space of Ukraine and 

other States.  

This is confirmed by the positive dynamics of Ukraine in the 2018 World Press 

Freedom Index, compiled by the international organization Reporters Without 

Borders. According to this rating, Ukraine has risen by one position and is ranked 

101st.  

According to the Law of Ukraine "On Access to Public Information", adopted 

in 2011, and the Law of Ukraine "On Information", the accreditation institute 

(including for foreign journalists) was radically reformed. In particular, the procedure 

for accreditation of foreign journalists (i.e., permission to carry out professional 

activities) was cancelled, which confirms Ukraine's aspiration to implement the 

values of media freedom and free circulation of information in practice. 

At the same time, a number of foreign and Ukrainian organizations and their 

representatives exercise their fundamental rights and freedoms to carry out activities 

aimed at promoting the aggressor State’s efforts to violate territorial integrity of 

Ukraine, disseminate calls to overthrow the constitutional order, legitimize the 

occupation of some regions of Ukraine in violation of international law, and promote 

calls for incitement to interethnic and interracial enmity, which is defined by laws of 

a number of European countries as “hate speech”.  

In 2013, President of Russian Federation Vladimir Putin appointed the author 

and presenter of the Russian television program Vesti Nedeli, Russian citizen Dmitry 

K. Kiselyov as Director General of the newly created federal state unitary enterprise 

Mezhdunarodnoye Informatzyonnoye Agentstvo “Rossiya Segodnya” (International 

News Agency “Russia Today”; hereinafter referred to as INA Russia Today) by 

Decrees No 894 and 895 dated 09 December 2013 “On Certain Measures to Increase 

the Efficiency of State Media Activities”. 

This happened the day after the scandalous release of this program on the 

television channel Rossiya-1 (Russia-1), which was the subject of an unequivocal 

decision of the Russian Public board on complaints against the press1.  

The same Decree No. 894 eliminated the federal state unitary enterprise RIA 

Novosti, on the basis of which INA Russia Today was founded2. 

It should be noted that this reform of state media assets of the Russian 

Federation itself was negatively assessed by Russian media experts and journalists as 

a potential threat to freedom of speech. 

In consequence, Anna Kachkayeva, Dean of the Faculty of Media 

Communications of Higher School of Economics (Russia), noted on “Radio “Echo of 

                                           
1 http://presscouncil.ru/praktika/rassmotrennye-zhaloby/3007-zhaloba-na-vesti-nedeli-s-dmitriem-kisilevym-iz-

za-osveshcheniya-evromajdana?showall=&start=9 
2 http://kremlin.ru/events/president/news/19805 

http://presscouncil.ru/praktika/rassmotrennye-zhaloby/3007-zhaloba-na-vesti-nedeli-s-dmitriem-kisilevym-iz-za-osveshcheniya-evromajdana?showall=&start=9
http://presscouncil.ru/praktika/rassmotrennye-zhaloby/3007-zhaloba-na-vesti-nedeli-s-dmitriem-kisilevym-iz-za-osveshcheniya-evromajdana?showall=&start=9
http://kremlin.ru/events/president/news/19805


2 

 

Moscow” that this was “a serious signal of a possible curtailment of freedom of 

speech in Russia”3. 

The same negative attitude towards the reorganization of Russian state media 

assets was expressed by Pavel Gutionov, Secretary of the Union of Journalists of the 

Russian Federation and Chairman of the Committee on the Protection of Freedom of 

Speech and the Rights of Journalists, in an interview to BBC Russia4.  

In early 2014, RIA Novosti Ukraine as a representation with legal status was 

eliminated. In autumn of the same year, Mr Kyrylo Vyshynsky, a citizen of Ukraine, 

registered on his name entities with attributes of fictitiousness, which were later used, 

among other things, to publish content on the site https://rian.com.ua/, working under 

the name RIA Novosti Ukraine. 

In terms of law, the Russian state television channel RT is not part of MIA 

Russia Today, nor was it part of the news agency RIA Novosti. The representation of 

this TV channel in Ukraine does not exist. So, there is no reason to talk about any 

legal relationship between the Russian state television channel RT and the web page 

that disseminates information under the name of RIA Novosti Ukraine.  

Attention should also be drawn to the following. According to the Copyright 

Rules of MIA Russia Today, accessible on the website of the Russian state news 

agency5, the resources of MIA Russia Today are the following Internet sites and 

applications:  

ria.ru   

inosmi.ru  

1prime.ru  

rsport.ru  

riarealty.ru  

riarating.ru  

crimea.ria.ru  

9may.ru  

RIA Novosti app 

InoSMI app  

pressmia.ru  

fmf.ria.ru  

smartcity.ria.ru  

stenincontest.ru  

konkurs-impulse.ru 

According to an official statement by MIA ‘Russia Today’, the web-site 

https://rian.com.ua/, which is actually a web-site that posts information under the 

name of RIA Novosti Ukraine, is not included in the list of resources of the Russian 

state information agency.  

The nature of the activity of the web-site RIA Novosti Ukraine and the persons 

supporting it, as retrieved by the authorized bodies, was as follows.  

                                           
3 https://echo.msk.ru/news/1214427-echo.html 
4 https://www.bbc.com/russian/russia/2013/12/131209_putin_decree_ria 
5 https://ria.ru/docs/about/copyright.html 

https://echo.msk.ru/news/1214427-echo.html
https://www.bbc.com/russian/russia/2013/12/131209_putin_decree_ria
https://ria.ru/docs/about/copyright.html


3 

 

Within the framework of the reform of offices of the former agency RIA 

Novosti abroad, Mr Kiselyov (Director-General of INA Russia Today) decided to 

reform the office of the abovementioned organization in Ukraine, RIA Novosti 

Ukraine, without founding the appropriate legal entity. Zakhar Vinogradov, a Russian 

citizen and project manager of the Direction of the Near Abroad Countries at INA 

Russia Today, was appointed responsible for the reform. At the same time, it was 

decided to keep the old name of the office, RIA Novosti Ukraine, despite the reform 

of the parent structure of RIA Novosti within INA Russia Today. 

Pursuant to Mr Kiselyov’s decision, Mr Vinogradov chose Kyrylo Vyshynskyi 

as the future head of the reformed office. Mr Vyshynskyi is a Ukrainian journalist 

who worked with Mr Kiselyov on Ukrainian ICTV channel in the 2000s and, at the 

time of the described events, was a correspondent of the All-Russian State Television 

and Radio Company (VGTRK) in Ukraine.  

In March 2014, Mr Vyshynskyi and Iryna Kedrovska, a Russian citizen and 

First Deputy Head of the Joint Editorial Board of INA Russia Today, worked out and 

agreed the concept of the reformed office in Ukraine.  

According to the concept, the main purpose of the office led by Mr 

Vyshynskyi, among other things, was “the systematic publication in Ukraine’s media 

space information and analytical materials that are in line with the foreign policy 

interests of the Russian Federation, the provision of information support to the 

foreign policy activities of the President and Government of the Russian Federation 

in Ukraine, informing the Ukrainian diaspora in the countries of Europe, Asia and 

America about the foreign policy of the Russian Federation in the Ukrainian context, 

and information support of foreign policy initiatives of the Russian Federation in 

Ukraine. The duties of the head of the said office included the general management of 

the office, financial and administrative work, and the definition of the main areas of 

activity and structural units, the control over ideological and political content.”  

It should be stressed that RIA Novosti Ukraine is not officially part of ‘the 

Russian state news agency’, is not registered in Ukraine as mass media, is not listed 

on the register of news agencies under the Law of Ukraine “On Information 

Agencies”, and is not registered under Ukrainian law as an office of any of the 

Russian state news agencies registered in accordance with Russian national law.  

In accordance with item 3 of paragraph 2 of article 26 of the Law of Ukraine 

“On Printed Mass Media (Press) in Ukraine”, a journalist is obliged to submit 

objective and reliable information for publication. According to article 25 of the 

above Law and article 1 of the Law of Ukraine “On State Support to Mass Media and 

Social Protection of Journalists”, the purpose of journalistic activity is collection, 

reception, creation and processing of information for mass media.  

According to Ukrainian law enforcement agencies, as far as the concept of the 

work and functions of the unofficial office of INA Russia Today in Ukraine is 

concerned, the work of this structure since its foundation has been incompatible with 

the concept of journalism and journalistic activity.  

In the meantime, it should be noted that Mr Vyshynskyi, who was charged with 

a criminal offense, is a Ukrainian citizen and not a foreign journalist. 



4 

 

Given that the Russian Federation has begun the temporary occupation of the 

Ukrainian territory since 20 February 2014 and, in accordance with the Law of 

Ukraine “On the Defence of Ukraine”, has been recognized as an aggressor State, the 

activity of Mr Vyshynskyi and the structures headed by him meant, in fact, the 

promotion of the unlawful activity of the aggressor State in violation of international 

and Ukrainian law. 

From March to May 2014 Mr Vyshynskyi in cooperation with Mr Vinogradov 

posted on the RIA Novosti Ukraine website a number of publications which, 

according to the expert opinion, were biased and aimed not at the objective news 

coverage but at the division of Ukrainian society, the creation of separatist and 

autonomist sentiments, and incitement to interethnic and interreligious enmity.  

Those publications were made by different authors at the request of the 

Moscow office of INA Russia Today, where they were proofread. They were placed 

on the site by Mr Vyshynskyi under the orders of Mr Vinogradov as well.  

In particular, according to law enforcement agencies, on 12 March 2014 Mr 

Vyshynskyi worked out and agreed with his Russian curators a plan for news 

coverage of the unlawful referendum on the secession of the Autonomous Republic 

of Crimea and the city of Sevastopol from Ukraine and their accession to the Russian 

Federation on the RIA Novosti Ukraine site, that he controlled. 

Illustrative is the fact that Mr Vyshynskyi calls it “a referendum on the 

accession of Crimea to Russia”, although even in the Russian Federation it was 

officially called “a referendum on the territorial affiliation of Crimea”. 

Paragraph 6 of the said plan of coverage provided for the retrieving of 

comments on the procedural issues of Crimea’s accession to the Russian Federation. 

That is, as far back as 12 March 2014 Mr Vyshynskyi knew beforehand about the 

result of the “referendum” held on 16 March 2014 and covered it respectively.  

The nature of Mr Vyshynskyi’s activity is further confirmed by the awards 

“For the Return of Crimea” and “For Merits”, which were found at the place of his 

actual residence with documents confirming that they belong to him. Such awards are 

given by the Ministry of Defence of the Russian Federation as a reward for successful 

military operations.  

In addition, in order to conceal the legal relationship with INA Russia Today, 

Mr Vyshynskyi came up with a scheme of financing RIA Novosti Ukraine using 

allegedly fictitious Ukrainian legal entities. To this end, an agreement was signed 

with a Serbian company (also allegedly fictitious) on the creation of content for the 

website. The funds for such services were transferred via the Russian bank VTB in 

Ukraine and Germany. Subsequently, legal entities controlled by Mr Vyshynsky 

signed similar contracts with employees of RIA Novosti Ukraine as self-employed 

individuals.  

Therefore, by using the scheme of financing via allegedly fictitious companies 

without proper registration in Ukraine, Mr Vyshynskyi had been operating RIA 

Novosti Ukraine and systematically distributing propagandistic and deceptive 

materials in Ukrainian information space which included calls for the violation of the 

territorial integrity of Ukraine and justified the aggression of the Russian Federation 

in Crimea and Donbas. 



5 

 

This is also confirmed by non-governmental organizations actively supported 

by European countries and international organizations, in particular by information 

from the StopFake NGO. 

For instance, on 20 December 2017 the agency RIA Novosti Ukraine reported 

that “Ukraine [is] the poorest country in Europe”6, which was debunked by 

StopFake volunteers7. On 14 May 2017, RIA Novosti Ukraine reported that President 

of Ukraine Mr Petro Poroshenko allegedly offered to “cut off the Donbass and 

abandon it”8, which was debunked by StopFake volunteers9. On 12 September 2017, 

RIA Novosti Ukraine reported that the Ukrainian Government is allegedly 

“repressing the languages of national minorities”10, which was debunked by 

StopFake volunteers11. 

According to law enforcement agencies, such work on the creation and 

distribution of printed materials has signs of crime under articles 110 (“Encroachment 

on the territorial integrity and inviolability of Ukraine’) and 161 (“Violation of the 

equality of citizens depending on their racial, national affiliation, religious beliefs, 

disability and on other grounds”) of the Criminal Code of Ukraine.  

In addition, given the proven fact of financing from the federal budget of the 

Russian Federation, there are reasons to assert that Mr Vyshynskyi was actively 

involved in the invasion of the Russian Federation into Ukraine and the occupation of 

Crimea and part of Donetsk and Luhansk Regions. 

According to the Security Service of Ukraine it also has further evidence of Mr 

Vyshynskyi’s direct involvement in assisting Russian structures in information 

aggression against Ukraine. This evidence was set out in the course of the court 

hearing on the selection and application of preventive measures against Mr 

Vyshynsky in case No 766/22242/17, which resulted in Resolution of the Kherson 

City Court of Kherson Region (н/п 1-кс/766/5856/18) on 17 May 2018. The Court 

examined the materials of law enforcement agencies and decided to take Mr 

Vyshynskyi into custody. 

 

                                           
6 https://rian.com.ua/press/20171220/1030614202/Samaya-bednaya-strana-Europe.html 
7 https://www.stopfake.org/manipulyatsiya-ukraina-samaya-bednaya-strana-evropy/ 
8 https://rian.com.ua/politics/20170514/1024031881.html 
9 https://www.stopfake.org/fejk-poroshenko-predlagaet-otrezat-donbass-i-postroit-stenu/ 
10 https://rian.com.ua/analytics/20170912/1027605648.html 
11 https://www.stopfake.org/fejk-reforma-obrazovaniya-eto-ushhemlenie-yazykov-natsmenshinstv-ukrainy/ 

https://rian.com.ua/press/20171220/1030614202/Samaya-bednaya-strana-Europe.html
https://www.stopfake.org/manipulyatsiya-ukraina-samaya-bednaya-strana-evropy/
https://rian.com.ua/politics/20170514/1024031881.html
https://www.stopfake.org/fejk-poroshenko-predlagaet-otrezat-donbass-i-postroit-stenu/
https://rian.com.ua/analytics/20170912/1027605648.html
https://www.stopfake.org/fejk-reforma-obrazovaniya-eto-ushhemlenie-yazykov-natsmenshinstv-ukrainy/

