The Government of the Republic of Slovenia welcomes the fact that the Council of Europe
Piatform to promote the protection of journalism and safety of journalists is taking stronger
interest in the media situation in Slovenia and counts on constructive assistance in tackling
this issue in Slovenia. This is not just an issue of meeting the basic ethical standards in
journalism which ought to be the basic postulate of the work of the media, but also an issue
of media ownership and media plurality in Slovenia, and last but not least of real threats to
some journalists. This is why your attention should be drawn to the broader context of the
media situation in Slovenia.

First, some historical facts in the development of the media market in Slovenia should be
highlighted. The majority of the main media in Slovenia have their origins in the former
communist regime, and even in the late 1990s the positions of editors-in-chief were held by
the former members of the infamous security service UDBA that earned its reputation for
persecuting and torturing numerous political prisoners of the former regime. In this context it
is important to mention the former editor-in-chief of the daily Delo, Mitja MerSol, who was
also an influential member of the International Press Institute.

The national broadcaster, RTV Slovenija, is financed by all the citizens of Slovenia but was
even until 2004 directly run by the former communist structures. At the helm of the RTV
Slovenia Programme Council, which adopts decisions on programme guidelines of this
extremely important institution, was Dr Janez Kocjangié, a former President of the League of
Communists of Slovenia in the former Yugoslavia and for a period President of the
predecessor party of the Social Democrats. The same body was later headed by Dr Jernej
Pikalo, a Social Democrats' minister in two Slovenian governments. You probably agree that
it was an unbearable situation from the standpoint of free operation of the media, especially
the public broadcaster.

The probiem of advertising throughout the initial period of democratic development must also
be highlighted. More or less, all attempts to create new media that would not be based on the
legacy of the totalitarian past have failed, as unlike the existing media, new media did not
receive money from advertising. One of the few media that managed to survive despite the
advertising blockage was the Radio Ognji$ge, a religious radio station. It survived, first of all,
because people supported it with their own contributions, without advertising.

The situation changed partly only in the period 2004-2008, when for the first time the parties
originating in the former regime lost the authority for four years, whereby they were also
prevented in part from directly exercising their interests in the media. During this period, the
law governing the operation of RTV Slovenija also changed with a view to promoting greater
plurality of the media space. As a result, in some media that in one way or another are
financed by all citizens, individuals who were not connected with the former totalitarian party
also took on leading roles.

But already in 2008, when power was taken over by the government of Borut Pahor (Social
Democrats), there was a tremendous persecution of all editors and journalists who were not
part of the former regime's network. Thus, in 2009, when the Social Democrats party was in
power, Bojan Veselinovi¢ was appointed as Director of the Siovenian Press Agency and one
of his first actions was to dismiss editor-in-chief Borut Mesko, who was critical towards the
then Government. A few months later Mr Mesko died from severe iliness. [n this and several
other cases, it was not only about the free speech of particular reporters, but worse — it was
about the idea of how to destroy the existence of a certain journalist and his family.



In 2012 the then Director of RTV Slovenija, Marko Filli, even managed to change the Statute
of the institution in order to terminate the post of editor-in-chief Urog Urbanija who was critical
towards the Government.

Similar actions were taken in some private media, where editors who were critical towards
the left parties were rapidly removed from management positions. Later they were also
dismissed or simply left their profession due to immense pressure from their superiors.
Among them were, for example, the former editor-in-chief of Primorske novice, Tino Mamig,
and former editor-in-chief of Delo, Peter Jan&ic.

As none of them belonged to the former regime's network, they did not receive any support
while suffering bullying, not from the Association of Journalists of Slovenia as the main
journalists’ organisation, nor from the Union of Slovenian Journalists, It is sad that these two
organisations have also not been capable of protesting decisively in the last ten years, when
many other journalists have been dismissed in suspicious circumstances and by the abuse of
legislation.

Furthermore, during all this time media have been going through the ownership
consolidation. With the consent of left governments, the majority of main media have been
sold to individuals, who are known to the general public as Slovenian tycoons, many were
also members of Forum 21, established by the former President of the Central Committee of
the League of Communists of Slovenia, Milan Kugan, later the first President of the Repubiic
of Slovenia.

In addition to all these external circumstances affecting the work of journalists, journalists
themselves also contributed to their increasingly poorer public image. Jumps from journalism
to politics are, unfortunately, too common for the public to fully trust the integrity of
journalists. For example, Member of the European Parliament Tanja Fajon (Social
Democrats) was at first reporting from Brussels for the national broadcaster RTV Slovenia,
then, literally overnight, appeared on the Social Democrats' list of candidates. Similarly,
Journalist Irena Joveva overnight became the Member of the European Parliament of the List
of Marjan Sarec, the party that was until recently in power.

These are not isolated cases of political rewards for certain journalists who appeared in
public as the greatest fighters among journalists against parties that did not arise from the
network of the former regime. Thus, journalist Rok Praprotnik, known to the public as one of
the most radical writers of articles against the President of the Slovenian Democratic Party
Janez JanSa, was appointed Vice-President of the Commission for the Prevention of
Corruption and soon after, without any experience in banking, took over the post of Director
of Compliance Centre in the national bank NLB. Something similar happened to the journalist
Dejan Karba, who used to write for the main Slovenian newspaper Delo and was proven to
have lied about the Slovenian Democratic Party as well as about the Slovenian Cardinal
Franc Rode. Mr Karba left journalism literally overnight and ran in the local elections as a
candidate on the list of the Social Democrats party. Not being elected, the party got him a job
in the Cabinet of their minister, Dr. Jernej Pikalo, initially tied to the minister's term of office.
Right before the Government fell, they ensured him a permanent position in the state
administration.

Indeed, several other cases of interference and unscrupulous intersection of journalism and
politics have been detrimental to the journalist profession. Majda Sirca, former Minister of
Culture under a left-wing Government coalition, returned to the public RTV Slovenia after her
term of office to work as an “independent” documentary author. Even more curious was the
example of RTV Slovenia reporter Mirjam Muzeni&: having stood for a left-wing party at the



European Parliament elections and failing to be elected, the very next day she wanted to
revert to independent reporting of these events. Blaz Zgaga has a similar issue with his
credibility as a reporter: he is known for his part in a Finnish documentary on the purchase of
armoured vehicles by the Slovenian Armed Forces, which accused the then Prime Minister of
corruption, claiming that he needed money for his retirement. The story reverberated in the
Slovenian media and politics for several years. Finally, all the claims against Prime Minister
Janez Janga were proven false, which destroyed the credibility of the reporter.

On the other hand, there have been some physical altercations with journalists. The worst
attack in the history of independent Slovenia was carried out against journalist Miro Petek
who reported on white-collar crime. Even though he barely survived the attack, no one was
convicted by a final judgment. Another physical attack that happened in 2018 was aimed at
the Planet TV crew who reported on the terrorist activities of the cousin of one of the most
influential members of the List of Marjan Sarec party who later took power. That same year,
there was also an attack on the crew of RTV Slovenija, the national public broadcasting
organisation. Sadly, both governments that were in power at the time of these attacks failed
to act and put an end to such violence.

In light of all of the above, the Government of the Republic of Slovenia is pleased that
Slovenia has finally become the subject of international interest when it comes to freedom of
the press and the general state of media in the country. In this context, warnings of the
unbearable situation of the Slovenian national broadcaster should also be taken seriously.
The Government of the Republic of Slovenia believes that any type of criticism about the
operation of this institution cannot be considered as violation of the freedom of the press. Not
only that, The Prime Minister of Slovenia is obliged to call attention to irregularities and
abuses as the taxpayers' money is at stake. Well-known Slovenian lawyer Dr Matej Avbel]
notes that such criticism "certainly cannot, except in a state of complete paranoia, constitute
an attack against RTV Slovenija's journalists and a threat against them and | don't know what
else. These journalists, along with their leadership, have now literally prohibited any
intervention in their sovereignty (sicl), which probably means that no criticism is permitted
now." (Finance, 28 March 2020) At the same time, Dr Avbelj draws attention to the seriously
unbalanced and clearly biased reporting of RTV Slovenija. A similar problem was indicated in
a public letter signed by numerous Slovenian intellectuals, citing, among other things, the
recent analysis of the civil initiative group Glasno "on the ideological activism of RTV
Slovenija: RTV Slovenija no longer provides the public with objective information but
criticises the actions of a democratically elected Government in their news shows with one-
sided, baseless and misleading arguments, which goes against the institution's mission." Itis
therefore clear that we are not dealing with concrete threats against jourhalists but merely
calls for journalists to comply with their code of ethics.

Moreover, initiatives for a more rational spending of public funds are being misinterpreted.
While many media companies are struggling to survive, even letting their journalists go, RTV
Slovenija has hired an additional 400 people in the last 10 years alone, bringing the total
number of the institution’s employees to approximately 2,300. Seeing appeals for its Director
General to be thrifty with the taxpayers' money as a form of pressure and as calls for him to



fire journalists is utter manipulation, as it is clear that journalists are only a part of the
institution’s employees. Given the fact that the programme schedule is shrinking more and

more each day, any additional employments are making a mockery of all the citizens who are
paying monthly contributions for this institution.



