
Fact-based opinions are now considered a crime in Bulgaria 

The case of Capital Weekly’s investigative journalist Rossen Bossev, sentenced for 

defamation by a judge who he has previously criticized, is a vindictive retaliation for his 
reporting and could act as a precedent to suppress future journalistic investigations 

 

 

On May 21st the Sofia City Court convicted Rossen Bossev, a journalist at Capital 
Weekly, in a criminal case brought before the court by the ex-chairman of the Financial 
Supervision Commission (FSC) Stoyan Mavrodiev.  

We believe that the conviction of Rossen Bossev sets a dangerous precedent and 
endangers both journalism and freedom of expression in Bulgaria. 

The court fined Mr Bossev for two statements he made during a TV interview  in 
January 2015:  

"Stoyan Mavrodiev is using the FSC to repress "Capital Weekly" and "Dnevnik".  

and 

“Mr Mavrodiev has been associated with a money laundering scheme that Evelin 
Banev faces trial for (Banev was later convicted for executing financial operations with 
funds acquired through the trafficking of narcotic substances – editor’s note). Through 
his actions, he [Mavrodiev] facilitated money laundering of a sum of money, 
acquired through drug trafficking.” 

Rossen Bossev made both statements following a FSC decision to impose а record fine 

in 2015 on Economedia, Capital Weekly’s publisher. These punitive acts were part of a 

larger campaign initiated by FSC and its chairman Mr Mavrodiev to suppress the 
freedom of speech in the country.  

The legal proceedings against our colleague were the last of three cases, which Stoyan 
Mavrodiev brought before the courts against journalists from "Capital Weekly", who had 
made public statements similar to those of Rossen Bossev. The other two cases ended 
with acquitals. Rossen Bossev was found guilty only in this particular case even though 
his statements are based on facts, the validity of which has not been questioned by the 
court and which have been publicly known for years. 

In the reasoning of its decision, the court accepted that:  

 - There have been no punitive actions taken against the two media, because the 
2015 fines had been signed not by Mavrodiev himself, but rather by his deputy (who still 



works together with Mr. Mavrodiev in the Bulgarian Development Bank to this day - 
editor’s note) 

 - Mavrodiev could not have been involved with the laundering of Banev's drug 
money, because... he was never convicted for such an act. 

Meanwhile the court acquitted Rossen Bossev for having said that Stoyan Mavrodiev 
had been a "legal consultant in a scheme for laundering drug money" in the very same 
TV programme.  

"Capital Weekly" has always treated the Bulgarian judiciary with the utmost respect in 
its 25 year long history of defending the values of liberal democracy, free 
entrepreneurship and the rule of law. As a matter of principle, we do not question court 
decisions.  

However, in Mr Bossev’s case, we express our doubts about the court's impartiality for 

the following reasons:  

- the reasoning contains obvious logical fallacies; 
- the procedure of summoning Mr Bossev to court was intended to intimidate him 

and set an example for the other journalists;  
- the case's reporting judge acting as the chair presiding the court’s panel was 

judge Petya Krancheva, who had been featurеd in multiple "Capital Weekly" 
articles of a critical nature in the period 2010-2015. A substantial part of them 
were authored by Rossen Bossev (for more information, please see the 
background information at the end of this letter).  

All of the above leads us to believe that our colleague's conviction is a malicious 
retaliation for his journalistic work.  

Many lawsuits have been filed against "Capital Weekly" journalists. We have fought and 
continue to fight certain cases. We've lost some of them.  

With all due respect for the Bulgarian court, we do not agree with the conviction 
of our colleague Rossen Bossev.  

Above all we cannot comprehend how drawing conclusions on the basis of facts has 
become a criminal act.  

We cannot condone the use of the power of a public office to suppress critical 
journalism. We believe that journalism serves a necessary and integral corrective 
function in democracy when the first, second, or third pillar of democracy work against 
the best interests of citizens and business.  



Rossen Bossev's verdict completely ignores the defense's arguments. There is not a 
single line about the role of the media in democratic society or about the high moral 
standards, required of senior government officials.   

The court decision gives the impression that we are still living in the 1980s (incidentally, 
part of the case-law referred to in the decision dates from that time). It is as if there 
wasn't a new Bulgarian constitution adopted in 1991, which the Constitutional Court 
interpreted in 1996 as follows: "Freedom of speech ... applies not just to information and 
ideas that are readily accepted or are not considered insulting - it applies also to the 
information and ideas that insult, shock or disrupt the state or another part of the 
general populace. Such are the requirements of pluralism, tolerance and аccountability 

that any "democratic society" has to uphold to be deserving of the name."  

Throughout the years journalists and editors at "Capital Weekly" have been brave 
enough to wager their names behind the facts, even and especially when those facts 
have revealed malpractices or corruption. We have accepted the risk of being sued, but 
sued impartially, with respect for the facts and the law.  

That is why we feel that our objections are well founded. We consider it pertinent to 
notify international journalist organizations and media of Rossen Bossev's conviction. 
We support our colleague's intentions to seek justice before the European Court 
of Human Rights in Strasbourg. 

Bossev’s verdict is yet another grim sign of Bulgaria’s declining media freedom. The 

country ranks last of all the EU members in the Reporters without Borders (RSF) 2018 
World Press Freedom index because of widespread “corruption and collusion between 
media, politicians, and oligarchs.” The US Department 2018 Country Report on Human 
Rights raises concerns “that corporate and political pressure, combined with the 
growing and nontransparent concentration of media ownership and distribution 
networks, as well as government regulation of resources and support for the media, 
gravely damaged media pluralism.” 

 

Respectfully, 

Capital Weekly editorial and managing team, and publishers 

 

For more information:  

Alexei Lazarov, managing editor Capital - alexei.lazarov@capital.bg; (+359) 888226535 

https://rsf.org/en/bulgaria
https://rsf.org/en/bulgaria
https://www.state.gov/reports/2018-country-reports-on-human-rights-practices/bulgaria/
https://www.state.gov/reports/2018-country-reports-on-human-rights-practices/bulgaria/
mailto:alexei.lazarov@capital.bg


Teodora Vassileva, managing editor Capital - teodora.vasileva@capital.bg; (+359) 
888515779 

 

 

 

 

------------------------------ 

Background Information  

Facts and events leading up to the case 

 

 1. Stoyan Mavrodiev did abuse his power and that is what Rossen Bossev 
claimed. 

FSC's chairman did indeed lead a punitive campaign against "Capital Weekly" and 
"Dnevnik" because of publications in both media outlets:  

 - In 2013 "Dnevnik" and "Capital Weekly" published information that Stoyan 
Mavrodiev had been summoned by the prosecution in the case against the convicted 
Bulgarian drug lord Evelin Banev-Brendo and four other defendants for laundering drug 
trafficking money. The reason - he had been certifying documents that were used for 
illicit money transfers, an object of the case. 

-  The court that convicted our colleague does not dispute these facts and accepts that 
Mavrodiev had in fact been certifying the documents used in the money transfers. 
However, it concludes that Mavrodiev has not been associated with it.  

 - After these publications, the FSC, headed by Mavrodiev, imposed punitive 
orders, unprecedented both in size and number, against companies of one of the 
publishers of "Capital Weekly" and "Dnevnik". There were 123 fines in total, worth over 
250 000 EUR,  and the majority of them were later overruled in court.  

 - The repression increased after Corporate Commercial Bank went bankrupt and 
was put under special supervision in 2014. "Capital Weekly" and "Dnevnik" began to 
question the inaction of the regulators, the Central Bulgarian Bank and the FSC. More 
unprecedented punitive orders followed against "Economedia", the publishing company 
of "Capital Weekly" and "Dnevnik", worth of 75 000 EUR. The FSC claimed that the two 
media outlets were manipulating the market. 

mailto:teodora.vasileva@capital.bg


 
 - The fines, imposed on "Economedia", triggered a serious public debate. 
Journalists, human rights activists, NGOs, and political parties participated in the 
following discussion. The case attracted the attention of international organisations. It 
was noted by “Reporters Without Borders” and it was also mentioned in the US State 
Department's annual report on human rights.  
 
2. Why we doubt the court's impartiality 

 

 - Years before Petya Krancheva took over the case and convicted our colleague, 
the author of the verdict and chair of the court was featured in dozens of "Capital 
Weekly" publications in a negative light. 

 - Many of these articles were authored by Rossen Bossev, who has been 
monitoring the judicial system since 2007. Despite these facts and the demands of 
the Defense, the judge refused to recuse herself, stating that she hadn't read 
the articles and thus they could not have influenced her. 

 - The November 2010 article "The Bribe Technology", authored by Rossen 
Bossev, published exclusive audio recordings from a bribery case, in which key 
witnesses commented that judge Krancheva accepted a bribe in order to free Zlatomir 
Ivanov - Baretata (who was accused of drug trafficking) from detention: 

 - In March 2012 judge Petya Krancheva was nominated for a deputy-chair of 
Sofia City Court. "Capital Weekly" published multiple articles (again authored by Rossen 
Bossev) that questioned this choice and gave publicity to judges who were trying to 
expose the controversial appointment.  

 
 - The March 16, 2012 publication in "Capital Weekly", entitled "Now or Never" by 
Rossen Bossev, commented that Krancheva's appointment is problematic, offered an 
example with one of her cases and informed that there is an ongoing audit against her 
for antedating court acts.  
 
 - On April 12, 2012, Rossen Bossev questioned Krancheva's appointment in an 
interview with the Justice Minister of the time, Diana Kovacheva. "The nomination of 
SCC deputy-chair Petya Krancheva. Do you think it was justified to put the nomination 
to a vote despite all the irregularities revealed the audits of her”?, '' asks the journalist. 

https://www.osce.org/fom/139001
https://rsf.org/en/news/authorities-ramp-pressure-media-over-banking-disclosures
https://photos.state.gov/libraries/bulgaria/231771/PDFs/BG_bulgaria_hrr2015__.pdf
https://photos.state.gov/libraries/bulgaria/231771/PDFs/BG_bulgaria_hrr2015__.pdf
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/11/26/1000912_tehnologiia_na_podkupa/
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2012/03/16/1789313_sega_ili_nikoga/
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2012/04/12/1806943_diana_kovacheva_prozrachnite_proceduri_shte_otkajat/


 
 - In a May 18, 2012 publication, dedicated to Evelin Banev-Brendo, "Capital 
Weekly" revealed questionable decisions made by judge Petya Krancheva in the case 
against him and his group (it was the same case that Mavrodiev was called on as a 
witness). "Capital Weekly" revealed that the case was also investigated by the Office of 
the Supreme Public Prosecution of Cassation.  

 
 - Another publication by "Capital Weekly" from March 10, 2013, called "The court 
during the next 40 years", authored by Rossen Bossev, questioned whether judge 
Krancheva's appointment as head of an Appointment Commission is adequate, given all 
of the controversy, surrounding her professional integrity. The article lists facts about an 
investigation that has started against her. One of the journalist's sources in the Supreme 
Judicial Council is quoted saying that there is enough evidence that Krancheva 
antedated at least 10 of her decisions, while "the delay in the cases is substantial - over 
a year for more than 10 of them even though her schedule was only at 25% capacity."  
"Aside from this particular investigation, it is common knowledge that Petya Krancheva 
is the judge with some of the most prolonged court trials in SCC (the trial against 
organised crime figure Milcho Bonev (“Bai Mile”) lasted 6 years, whereas the trial on 

draining Central Cooperative Bank funds lasted 9 years”, the article says.  
 

- Rossen Bossev's case was closed in few months. The journalist was tracked 
down by employees of Court Security for a few months, following an order by 
judge Krancheva that is in contradiction to the law. His relatives were harassed 
by visits and summons that were based on legal provisions applicable to violent 
intentional crimes instead of the provisions applicable to Rossen Bossev's case. 
All of this happened despite the fact that he has never tried to hide from receiving 
them. 

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2012/05/18/1830156_la_grande_complication/
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/03/10/2019210_sudut_prez_sledvashtite_40_godini/
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/03/10/2019210_sudut_prez_sledvashtite_40_godini/

