Information provided by the Polish National Broadcasting Council.

Preliminary assessment of the election campaign for the office of the President of the Republic of Poland
conducted in Poland, made by representatives of the Special Election Assessment Mission of ODHIR (Office for
Democratic Institutions and Human Rights) which has been the basis for the publication of alert no 83/2020
(https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-

alert?p p id=sojdashboard WAR coesojportlet&p p lifecycle=0&p p col id=column-

3&p p col pos=1&p p col count=11& sojdashboard WAR coesojportlet alertPK=68783967& sojdashboar
d WAR coesojportlet displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletld%28%29) in view of the Polish authorities
does not reflect the actual course of democratically conducted elections or their true image in the media.

Above-mentioned observations were based primarily on the critical opinions of only one of the journalists'
organizations. Opinions presented by other organizations, including the position of the Press Freedom
Monitoring Centre operating at the most representative industry organization - the Association of Polish
Journalists were to large extent ignored.

Polish media market is fragmented and polarized, as a result of which recipients have access to pluralistic,
diversified programming which also includes information. The National Broadcasting Council provided observers
with independent analysis on media coverage during the campaign, which has been conducted by the academics
from Public Discourse Monitoring Centre at the University of Nicolaus Copernicus in Torun. However, these
findings were also been largely ignored in the preliminary assessment. As the attention has focuses solely on the
programming activities of the public broadcaster, it largely ignored the need to include assessment of the private
media market.

In its research, the Public Discourse Monitoring Centre at the University of Nicholas Copernicus in Torun
emphasized that following the first round of elections, from 29 June to the day immediately preceding the
second round i.e. 11 July, candidates for the office of the President of the Republic of Poland were presented in
three main TV news broadcasts ("Events" in TV Polsat, "News" in TV Poland and "Facts" in TVN) with varying
frequency and intensity.

Experts emphasized that differences in exposure between the two candidates in the second round (incumbent
president seeking re-election, Mr Andrzej Duda and the Mayor of Capital City of Warsaw, Mr Rafat Trzaskowski)
in each of the broadcasts were not significant. The three analyzed news bulletins devoted a considerable amount
of time to the exposure of the candidates - a total of 4 hours, 46 minutes and 15 seconds. The difference in
exposure time of both candidates in "News" was only 1 minute and 22 seconds. The difference in the
presentation of Andrzej Duda and Rafat Trzaskowski in "Facts" was also small - about 1 minute and 17 seconds.
During the two weeks preceding the voting in the second round of the presidential elections, "Events" spent 2.5
minutes less time presenting the image of the current President of the Republic of Poland than the candidate
Rafat Trzaskowski.

According to experts, the analysis of the daily exposure of the candidates, which showed fluctuating increases
and decreases in the airtime devoted to Andrzej Duda and Rafat Trzaskowski during the two weeks of the second
round of the election campaign, did not indicate a constant trend. The key timelines were the first and last days
of the campaign in the second round of the elections, when the exposure levels of both candidates were the
highest.

The experts stated that the most neutral way of presenting both contestants was presented by the newscast of
TV Polsat's "Events." The materials often featured alternating positive and negative statements concerning both
candidates. Moreover, each of them was presented in the context of their political activities, not their personal
or private life.

In TVN's "Facts," the predominance of Andrzej Duda's negative presentation, both in verbal and visual terms,
was noticeable. The following interpretive baseline was noted: a "following party-line and subordinate
president" or an "ideologist dividing Poles". With regard to the candidate of the Civic Coalition (Koalicja


https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=68783967&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29
https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=68783967&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29
https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=68783967&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29
https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=68783967&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29

Obywatelska; KO), the message focused on high social support, enthusiasm and positive character,
independence from the party and standing up for the idea of self-government in Poland.

TVP’s "News" more often than the above-mentioned news broadcasts focused on the positive aspects of the
activities of the incumbent President of the Republic of Poland, pointing to his high social support and social
sensitivity.

Before the second round of the presidential elections (period from 29 June till 12 July), the analysis of viewership
in the main TV channels (the so-called Big Four: TVP1, TVP2, TVN, Polsat) confirmed the advantage of TVN’s
Facts over TVP’s News and other broadcasts. At the same time, with regard to dedicated news channels (TVP
INFO, Polsat News, TVN24 Business and World), public television had higher viewership results. These data
confirm that Poles had access to a diverse and pluralistic offer and used it according to their preferences.

Pursuant to the Electoral Code, the National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii | Telewizji; KRRIT)
which is broadcasting regulator in Poland, ensuring i.a. compliance with the law by broadcasters, does not have
the competence to control and evaluate materials published during election campaigns by media service
providers, including public radio and TV. These competences lay solely with the judiciary (independent courts).
The National Broadcasting Council may only act as expressly provided for by generally applicable regulations.
The Council has no legal grounds to initiate administrative proceedings based on the provisions of the Electoral
Code. The basis for initiating such proceedings cannot be Art. 21.1 of the Broadcasting Act, which defines the
mission of public media. In accordance with the principle of legality, NBC competences allowing it to impose a
fine upon a broadcaster are listed in Art. 53 clause 1 of the Act of 29 December 1992 radio and television (Journal
of Law, 1993, no 7 pos. 34 / Journal of Law, 2020, poz. 805). The National Broadcasting Council responds to
complaints from viewers and listeners. As for the development of public debate standards, the National
Broadcasting Council cooperates with various industry and academic centers, using their increasingly diverse
and in-depth professional achievements in monitoring programme activities.

Taking the above into consideration, the National Broadcasting Council expects that in the report expected to
be published in September, representatives of the SEAM ODHIR Mission will present a full, detailed justification
of their position rather than just a few reflections without providing comprehensive arguments.



