
 

    

 
 
 
 
 

FINAL REPORT 
ON FINDINGS OF THE INDEPENDENT  
MONITORING OF MEDIA COVERAGE  

OF THE PARLIAMENTARY ELECTION CAMPAIGN  
IN UKRAINE 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Media monitoring period 
22 June – 21 July 2019 

 
 
 
 

Kyiv, Ukraine 
 
 



2 
 

Final Report on Findings of the Independent Monitoring of Media Coverage of the 
Parliamentary Election Campaign in Ukraine / O. Burmahin, D. Dutsyk, 
Ye. Kuzmenko, O. Iurkova. – Kyiv, 2019 – 117 p. 
 
 
Monitoring data was collected by 13 independent monitoring specialists:  
Artem Rybalka, Iryna Chupryna, Oleksii Nesterenko, Hanna Kozak, Serhii Bilousov, 
Vladyslava Horbach, Oleh Diachenko, Viktoriia Honcharenko, Dmytro Biriukov, 
Anastasiia Bahalika, Vladyslav Hriekhov, Oleksandr Kantur and Yehor 
Bolsheshapov. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Opinions expressed by the authors of this publication do not necessarily reflect  
the official position of the Council of Europe. 

 
 
 

  



3 
 

CONTENTS 
 
Key recommendations of the Report  ...................................................................... 5 

For the state authorities................................................................................... 5 
For the Verkhovna Rada of Ukraine ................................................................ 5 
For the National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine .... 6 
For the electoral subjects ................................................................................ 7 
For the Public broadcaster .............................................................................. 8 
For the editorial teams of mass media ............................................................ 8 

regarding training of journalists and other editorial staff  ........................ 9 
regarding presentation of sociological data during election campaigns  . 9 
regarding the decrease of the conflict level in the media environment  10 
regarding completeness of information................................................. 10 
regarding the sources of information .................................................... 11 
regarding work with social networks ..................................................... 11 
regarding the possible Russian influence ............................................. 12 
regarding avoiding materials with signs of being advertorial / paid  
(“dzhynsa”) during content planning ..................................................... 12 
regarding gender-related issues ........................................................... 13 

Introduction ........................................................................................................... 15 
Methodology .......................................................................................................... 16 
Background ........................................................................................................... 18 
Key findings ........................................................................................................... 20 
Legal framework in the field of election coverage, and the role of the regulator .... 23 
Media monitoring findings ..................................................................................... 27 
Television .............................................................................................................. 27 
Online media ......................................................................................................... 38 
Gender .................................................................................................................. 44 
Social networks ..................................................................................................... 47 
Indications of possible Russian external information influence 
in the Ukrainian media ........................................................................................... 50 
Adherence to the Code of Ethics of the Ukrainian Journalist ................................ 52 
Infographics  .......................................................................................................... 55 

Political parties’ coverage on TV Channels ................................................... 56 
Political parties’ coverage in online media..................................................... 61 
Topics covered on TV Channels ................................................................... 65 
Topics covered in online media ..................................................................... 70 
Monitored subjects’ coverage on TV Channels ............................................. 74 
Monitored subjects’ coverage in online media ............................................... 79 
Talk shows .................................................................................................... 83 
Facebook interactions of political parties and their leaders ........................... 91 
Facebook activity of political parties and party leaders ................................. 94 
Gender of the monitored subjects on TV Channels  .................................... 104 
Gender of the monitored subjects in online media  ..................................... 106 



4 
 

Authorship on TV Channels  ....................................................................... 108 
Authoship in online media  .......................................................................... 113 
 

 



5 
 

KEY RECOMMENDATIONS OF THE REPORT 
 
<0000> FOR THE STATE AUTHORITIES 

<0000> Politicians, media owners and authorities should refrain from attempts to 
influence media content or interfere in any way in the activities of media and 
journalists as it undermines their independence. Interference with the 
activities of journalists and media personnel should not be tolerated, and 
any allegations of such should be promptly and efficiently investigated. 

  The authorities should ensure the presence of a strong, independent and 
properly resourced public service media, which operate(s) under a clear 
mandate to serve public interest and to set and maintain high standards of 
journalism. 

  The state authorities should allocate additional funding to media for 
producing gender-sensitive content. Incentives or rewards for good practices 
should be offered, for example, through state funding. 

  The state authorities should support and promote good practices through 
dialogue and the development of networks and partnerships between 
stakeholders in the media sector to further combat sexism and gender 
stereotypes in the sector. 

 
  FOR THE VERKHOVNA RADA OF UKRAINE 

  Identify effective state regulator(s) to oversee and ensure compliance with 
election laws by the media. Also, assess the need for a regulator in the 
sphere of Internet and establishment of this institution in a strict accordance 
with international principles and standards of regulation of the global 
network. The regulator(s) should: 

<0000> have a balanced composition,  
  act impartially, independently and transparently,  
  investigate violations,  
  make decisions quickly,  
  be able to impose reasonable, adequate and effective sanctions, and  
  act with the purpose of ensuring pluralism and freedom of speech, 

monitoring of the main mass media (subject matters and time of 
speeches for candidates and their supporters, terms and conditions for 
accessing the media - absolute or proportional equality), searching for 
new ways to cover the electoral process with due regard for the evolution 
of the media 



6 
 

  Foresee a system of adequate sanctions for violating the electoral legislation 
by the mass media in the field of election campaigning, informing voters and 
covering the election process. 

  Improve current legislation with the aim to clearly differentiate election 
campaigning from the voters’ informing, and to introduce effective 
mechanisms for dealing with hidden advertising and advertorial/paid 
materials (“dzhynsa”). 

  Introduce restrictions or prohibitions on the placement of campaign materials 
on TV and radio, prohibition on placement of campaign materials via outdoor 
advertising during the election process. 

  Consider introducing a special regime for placing campaign materials prior 
to the start of the election process. 

  Update the electoral legislation and introduce regulation of activities in the 
Internet during the elections, both in terms of campaigning and informing, as 
well as in terms of monitoring the spending of the election campaign funds 
on similar activities, and, more specifically, funds from other sources or 
other countries. 

  Take measures to minimise misuse of personal data by candidates for 
election purposes (BigData), inclunding through voter targeting. 

  Adopt legislation that bans sexism in the mass media, encourages 
monitoring and enforcement of such measures. 

 
  FOR THE NATIONAL COUNCIL OF TELEVISION AND RADIO 

BROADCASTING OF UKRAINE 

  Create precedents and introduce the practice of responding to violations in 
the manner prescribed by the Law of Ukraine ‘On Television and Radio 

Broadcasting’ in order to bring to liability television channels that violate the 
requirements of the electoral law in so far as informing and campaigning. 

  Adopt all the necessary amendments to National Council’s normative legal 

acts in order to ensure that protocols are drawn up on administrative 
violations in the cases provided for by the Code of Ukraine on Administrative 
Violations.  

  Create precedents and introduce the practice of drawing up protocols on 
administrative violations in cases provided for by the Code of Ukraine on 
Administrative Offenses.  



7 
 

  Create precedents with final findings and assessments for differentiating the 
nature of the materials – campaign/informational.  

  Introduce Council’s own practice of responding to cases of hidden campaign 

materials’ distribution by TV channels, including instances when campaign 

materials are included in the information programs, as well as introduce 
interaction with other state authorities on verification of funding and the role 
of the subjects of the election process in cases of such violations. 

  Encourage media companies to adopt their own policies for gender equality, 
in particular in terms of pay, career growth, work-life balance, access to 
managerial positions and media content. 

  Initiate adoption of a self-regulatory act against sexism in mass media 
encouraging commercial broadcasters to sign such act. 

 
  FOR THE ELECTORAL SUBJECTS  

  During the campaign, focus on their own position and program clauses 
related to important aspects of the country's life. Put forth efforts for raising 
awareness of the audience about how the state mechanism works whilst not 
ignoring the problems. This would increase the level of electoral debate in 
the country and would increase the level of trust in society, the transparency 
of the election and the process of country’s governance, and the 

strengthening of democracy.  

  When criticizing, remember about the meaningful side of criticism: it must be 
argumentative, and not purely emotional, and should not contain aggressive 
language that sparks hostility. The latter increases the polarization and 
radicalization of society, promotes tension and does not contribute to the 
development of democracy.  

  Initiate meaningful and detailed discussions, including those in social 
networks, on key issues of state development with the involvement of the 
broader public and opinion leaders, thus creating a culture of political debate 
in Ukraine.  

  Increase the transparency of the campaigning in social networks. In 
particular, to create public pages instead of private profiles. This concerns 
also an open advertising policy for candidates and political forces, since it 
should not be carried out from third-party accounts.  

 
 
 



8 
 

  FOR THE PUBLIC BROADCASTER 

  Enhance the information & political broadcasting and more actively provide 
coverage of complex political processes in the news, including elections.  

  Demonstrate to the media market a standard of quality work in elections 
coverage, as opposed to biased editorial policies of private TV channels.  

  Create high quality and competitive analytical content dedicated to political 
topics. In particular, ensure the launch of a political talk show (not only the 
debates) from the first days of the election campaign, which could provide a 
quality discussion on the issues of the election process.  

  Fill and manage the Facebook page more actively whilst promoting 
educational content (due to the effectiveness of the campaign of short video 
with the involvement of celebrities calling to vote during the first round of 
elections). Also, draw attention of the social networks’ audience to the 

channel’s high-quality products using modern formats: quotes, short videos, 
etc. 

  Elaborate and adopt a gender equality policy and serve as an example for 
commercial media on this matter. 

  Pay attention to covering the realities, as they are, not being afraid to show 
people’s emotions, positive or critical/negative viewpoints. Neutrality should 
not be seen as an ultimate goal as the news then becomes superficial and 
sterile. At the same time, UA:Pershyi should present all sides of the story 
with a comparable time and manner of presentation to avoid any preference 
or bias. It is important to ensure that UA:Pershyi’s news is newsworthy, 

enriching the public discourse. It is thus important that their journalists 
actively seek for information and do not just wait what other media outlets 
report in order to recycle their reports. 

 
  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  

 
  It is vital for TV channels’ credibility to assure that all personnel (editors, 

producers, journalists, news program & talk-show anchors and hosts) are 
perceived as professional and impartial while carrying out their journalistic 
duties. Adherence to this requirement is extremely important when preparing 
the news (news structure, composition, topics, editing, visual, audio aspects 
of concrete news items; selection of guests & topics & questions in talk-
shows) and also in the way news is presented  (communication with 
respondents, guests, how questions are formulated, toned, how deep 
journalist goes with additional inquiries, whether a viewer can perceive, feel, 
hear and see that journalist is really involved, issue-driven or whether 



9 
 

journalist is biased in some way and leaning towards or distancing against 
certain views). 
 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
<0000> regarding training of journalists and other editorial staff 

  Improve journalists' knowledge on matters from the elections sphere.  

  Increase the level of journalists' knowledge on how social media work, 
including in election campaigns. This will allow journalists to treat social 
networks more carefully and as sources of information and not be easily 
manipulated, which ultimately would lead them to providing better coverage 
the election process. This need exists not only at the central level, but also 
in the regions where it is necessary to provide coverage and quality analysis 
of politicians' online campaigns during the future parliamentary and local 
elections. 

  Enhance journalists' knowledge on how propaganda and external 
information influences work. Get them acquainted with the main narratives 
of Russian propaganda and manipulative techniques for the rapid 
identification of such possible influences. 

  Organise trainings that raise the level of critical thinking, and encourage 
journalists to participate in them. 

  Increase the level of journalists' knowledge on fact checking.  

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding presentation of sociological data during election campaigns 

 
  When presenting the results of sociological surveys, it is necessary to 

provide information on: full name of the organization that has carried out the 
survey; customers who ordered the survey; time when survey was carried 
out; territory covered by the survey; size and method of forming a 
sociological sample; survey method; precise wording of questions; possible 
statistical error. 

  When the results of an interactive audience poll are publicly presented, they 
should be accompanied by a text message "This poll reflects the opinion 
only of this particular audience". The message should be displayed on the 
screen (for television programs) in a form suitable for a viewer to perceive it, 
or it can be announced (for radio programs) in a clear manner by the 
speaker or program host immediately before and after the indicated results 
are presented. 

 



10 
 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding the decrease of the conflict level in the media environment  

  Editorial teams of online publications are recommended to find a balance 
between click-bait headlines (i.e. those that provoke readers to click on the 
link; such headlines are often of poor quality, emotional and provocative) 
and those that do not mislead the reader and do not provoke aggression or 
negative emotions.  

  Talk show TV-hosts should avoid having a biased attitude towards the 
guests present in the studio or political processes; they should stay neutral 
and make sure that discussion in the studio remains sufficiently ethical, and 
prevent offensive, xenophobic, racist, or other expressions that incite 
hostility.   

  Refrain from supporting and even block discussions that incite hostility and 
hatred on social media pages. 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding completeness of information  

  In their news coverage of the campaign, broadcasters should enhance their 
reporting by providing the relevant context, background information, using 
experts and alternative viewpoints in the framework of their news items. By 
offering such views, they could help their viewers to better understand what 
the given information means for them, what the consequences of bad 
governing are, its alternatives and other perspectives. The stories should be 
presented from various angles, presenting different viewpoints – all sides 
involved in an issue – experts, civil society representatives (but not always 
the same ones).  

  When covering any controversial issue, especially of a political nature, it is 
important to present all sides involved, including when a side refuses to 
comment. In such scenario, such a refusal shall be presented so that the 
public is not misled. In addition, it is evenly important to provide impartial 
background information (intro into the story) if the issue is long-term and 
complicated. It is usually not satisfactory to limit coverage of such 
controversial topics by purely presenting opinions of sides involved without 
proper contextual information. At the same time, it is important to consider 
balance of expert/analytical views. 

 

 

 



11 
 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding the sources of information 

  Do not use anonymous sources (exception - you disregard the 
recommendation to indicate a source if it would impose a threat to safety/life 
of the source).  

  When using information from social networks, check the source of this 
information, and clearly indicate it; even links to verified accounts are not a 
guarantee that your source distributes credible information, as the source 
may have its own mercenary motive.  

  Treat critically references to mass media that use social networks as the 
main source of information.  

  When covering events in Ukraine, it is better to use Ukrainian sources of 
information; when covering events in other countries, use the media of the 
respective country, and it is better to refer only to those media that have a 
long history and known experience.  

  Regarding Russian sources of information – see section "Regarding the 
possible Russian influence". 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding work with social networks 

  Focus on educating voters in social networks by using formats attractive for 
readers, such as short videos and motivational photos. Actively promote 
analytical information by "packing" it into visualized formats - "teach while 
entertaining" (‘edutainment’). At the same time, keep in mind which format is 
most in demand by the target audience of the media.   

  Devote part of media content to expert explanations of the role of social 
networks in the electoral process and the mechanism of their work. For 
example, tell about the dangers of distributing disinformation and 
manipulative content through closed groups in social networks and 
messengers. Such education will allow voters to better identify possible 
manipulations in social networks and resist them more effectively.  

  Explain to audience the damage and threats of disinformation, fake news 
and information noise, as well as the consequences of these phenomena for 
the society. Do it in a form that is interesting and easy to understand.  

  Use social networks to initiate a real public debate on important issues of 
the country's development, requiring the involvement of top candidates. 



12 
 

Collaborate with other media on this matter to create joint initiatives that can 
contribute to quality changes in the information space.  

  Elaborate editorial policies for days of "election silence" in social networks, 
since during these days the "silence" is being actively violated by both the 
election headquarters of candidates, and the media themselves. Since 
social networks lack legal mechanisms to monitor observance of the 
essential rules of campaigning, reaching an agreement on the ‘rules of the 

game’ by responsible actors would be advisable. The media or media 

organisations may become initiators of this process.  

  Improve the rules for publishing content from social networks. Clearly mark 
unverified information as such and update it after verification. Avoid 
headlines that distort news content, since, as indicated by research, many 
users reacts to headlines only. 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding the possible Russian influence 

  Do not use Russian sources of information about international and Ukrainian 
news, except when they are the primary sources of information - for 
example, when the news concerns important statements or actions of 
Russian officials.  

  Do not use sources of information access to which is officially restricted in 
Ukraine.  

  Be wary of the reports of events occurring inside the Russian Federation, 
knowing that consumers of such information are immersed by the aggressor 
country’s media space and thus are easier to be manipulated. 

  Provide balanced coverage of politicians’ or candidates’ statements that re-
echo narratives of Russian propaganda. Present them critically, alongside 
with the context and background that are necessary for understanding, and, 
if needed – with the opposite point of view.  

  Use responsible approach to terminology when covering topics related to 
the Russian aggression in the Donbas region. Clearly articulate who is the 
opponent of the Ukrainian army, indicating the country-aggressor.  

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding avoiding materials with signs of being advertorial/paid 

(“dzhynsa”) during content planning 

  Release any materials offered to the editorial staff by the ‘customer’ as 

sponsored features only (always marked as ‘Advertisement’; or ‘Campaign 



13 
 

advertisement’, ‘Election message’ for campaign materials). Otherwise, 

publish your own editorials with regard to the interests of the media target 
audience. 

  Adhere to the principles of balance, truthfulness, accuracy and impartiality, 
and never allow ideas that might indicate advertising of any particular 
presidential/parliamentary candidate or party. 

  Do not give advantage (or any preferences) to representatives of the state 
authorities during election campaigns. 

  Limit presentation of officials during the period prior the elections, especially 
if officials are taking part in the elections. The coverage of officials activities 
shall be based on the newsworthiness of topic in which a politician is 
involved, not on a pure fact that a top official is involved. The news program 
shall try to avoid automatic coverage of top officials. If it is decided that the 
coverage of an official is newsworthy, then a broadcaster should do its best 
to provide the necessary background to all such stories, including 
independent and/or opposing views to those of the government. 

  When planning materials, take into account the significance of the topic for 
the public.  

  Check information, especially the one that is critical of, or incriminating any 
particular persons, and look into who might benefit from it. Only then decide 
whether to work on the topic. 

  Adhere to a standard of balanced opinions and, where it is impossible, 
explain to the audience clearly, why this has happened. 

  Cover the events that are important to the public, rather than those 
organised for publicity or advertising purposes. 

  Do not parrot politicians’ statements or allegations, check them and 
supplement them with experts’ comments. 

  FOR THE EDITORIAL TEAMS OF MASS MEDIA  
  regarding gender related issues 

  Cover the activities and programs of the candidates to the fullest extent 
possible regardless of their sex and ensure equal and unbiased attitude 
towards them.  

  Adhere to gender equality in editorial work (equal opportunities and attitude, 
equal access to decision-making positions) and when dealing with the media 
content, with a special focus on combatting sexism. 



14 
 

  As a self-regulatory body for journalists and editorial staff in Ukraine, the 
Commission on Journalism Ethics must accept, consider and review 
complaints on sexism in the mass media, and recommend to the media that 
any sexist content be deleted or altered. 

  Implement education and training strategies, as well as tools for journalists 
and other media professionals, to detect sexism, promote positive and non-
stereotyped portrayal of women and men in the mass media, and facilitate 
gender-sensitive communication. These additional measures should be 
supported with adequate resourcing. 

  All editorial boards, irrespective of the patterns of ownership, should develop 
and adopt editorial standards in respect of the gender factor. 

  Journalists and editorial staff should: a) make efforts to find female experts, 
commentators and speakers; b) examine and adhere to gender parity when 
selecting talk show guests; c) let women talk, rather than use reported 
speech to talk about them. 

  The mass media should indicate the authors’ names, so that the readers 
could understand the standpoint around which the materials were written 
and whether a parity exists in the way, the journalists are represented in the 
media. 

 



15 
 

INTRODUCTION 
 

The coalition of civil society organisations consisting of “The Commission on 
Journalism Ethics”, “Human Rights Platform”, “Ukrainian Media and Communications 
Institute” and “StopFake” have been systematically monitoring the media coverage of 
the Parliamentary election campaign in Ukraine. This activity was carried out with the 
support of the Council of Europe’s projects ‘Supporting the transparency, 

inclusiveness and integrity of electoral practice in Ukraine’ and ‘Strengthening 

freedom of media, access to information and reinforcing the public broadcasting 
system in Ukraine’ implemented within the framework of the Council of Europe’s 

Action Plan for Ukraine 2018–2021. 

The monitoring is intended to offer professional, comprehensive and objective 
assessment of political diversity and balance in news and current affairs coverage on 
ten TV channels and eight online media outlets. Moreover, the role of social media 
during elections, the potential impact of disinformation propaganda, to what extent 
the media struggle against stereotypes and how they portray gender-related topics 
are other aspects and indicators included in the monitoring. The main goal of the 
project is to inform the public about the conduct of the media during the elections, to 
initiate a discussion about the objectivity and quality of the media reporting and to 
promote their adherence to international standards and best practices regarding 
freedom of expression and independence of media.  

The media monitoring data was collected by 13 independent media monitoring 
specialists working full time at least 5 days a week. 
 
The monitoring lasted between 22 June and 21 July 2019 on a daily basis. 
 



16 
 

METHODOLOGY 
 
The methodology was developed by the Council of Europe experts Rasto Kuzel and 
Oleksandr Burmahin considering comments and proposals from other project’s 
partners. The methodology is internationally recognised and has been previously 
used in similar projects in more than 50 countries, including Ukraine, over the last 20 
years. Given its comprehensive, content-focused approach, the methodology offers 
an in-depth analysis of pluralism and diversity in the media coverage, in particular, 
by reviewing the coverage of certain actors and topics, which are studied in the 
appropriate context, with detailed comparisons and analysis.  
 
The media monitoring provides for quantitative and qualitative analysis of the 
coverage. The quantitative analysis is focused on the airtime allotted to the 
candidates and other political actors (i.e. Government, local self-government 
authorities), as well as coverage tone of the subjects — positive, neutral or negative. 
The monitoring also examined thematic structure of the news and thematic variety by 
measuring actual time dedicated to specific topics. 
 
Qualitative monitoring analyses media outlets according to the following principles: 
ethical or professional standards: balance, accuracy, timeliness, choice of questions, 
suppression of some information, abuse of position, presentation and positioning of 
events, provocative rhetoric that are hard to measure quantitatively. Additionally, 
monitoring experts analyze whether the work of media outlets complies with the 
principles and standards of Code of journalism ethics and regularly inform the 
Commission on journalism ethics as to any breaches. See detailed description of 
methodology at: http://www.cje.org.ua/ua/metodologiya_monitoryngu.  
 
The monitoring was focused on: 
 

Prime-time (evening) news bulletins of the following ten national TV channels: 
TV Channel "UA: PERSHYI", 
TV Channel “1+1”,  
TV Channel “Inter”, 
TV Channel “Ukraine”, 
TV Channel “ICTV”, 
TV Channel “STB”, 
TV Channel “112 Ukraine”, 
TV Channel “Pryamyi”, 
TV Channel “5th Channel”, 
TV Channel “NewsOne”.  

Talk shows/debates (each airing): 
“Pulse” (TV Channel “112 Ukraine”), 

http://www.cje.org.ua/ua/metodologiya_monitoryngu


17 
 

“Live programme with Svitlana Orlovska and Mykola Veresen’” (TV 
Channel “Pryamyi”), 
“Freedom of speech” (“Svoboda slova”) (TV Channel “ICTV”), 
“The Right to Power” (“Pravo na vladu”) (TV Channel “1+1”), 
“Ukrainian Format” (TV Channel “NewsOne”), 
“Countdown” (“Zvorotniy vidlik”) (TV Channel “UA: PERSHYI”), 
“People Are Against” (“Narod Proty” – Ukr.) (TV Channel “ZIK”). 
 

Eight online media outlets (the content of news feed was monitored): 
 “Obozrevatel”, 
 “Segodnya.ua”, 
“Strana.ua”, 
“Korrespondent”, 
 “Ukrayinska pravda”, 
 “Gordonua.com”, 
 “Hromadske”, 
 “Novoye Vremya”  

Social networks ― Facebook pages of the 10 most popular parties and their 

official leaders: 
Party “People’s servant”, Dmytro Razumkov;  
Party “European Solidarity”, Petro Poroshenko; 
Party “Opposition platform – For life”, Yuriy Boiko; 
Party  “Fatherland” (Batkivshchyna), Yuliya Tymoshenko; 
Party  “Voice”, Sviatoslav Vakarchuk; 
Party  “Power and dignity”, Igor Smeshko; 
Oleg Lyashko; 
Party  “Civic position“, Anatoliy Hrytsenko; 
Party  “Opposition bloc”, Oleksandr Vilkul; 
Party “All-Ukrainian association “Freedom” (Svoboda), Oleg 

Tyagnybok.  
 
 



18 
 

BACKGROUND 
 
During the inauguration ceremony held on 20 May 2019, the President-elect of 
Ukraine Volodymyr Zelenskyi announced the dissolution of the Verkhovna Rada of 
Ukraine, signing a respective decree on 21 May 2019. On the same day, a group of 
members of Parliament from “People’s Front” party made a submission to the 
Constitutional Court of Ukraine on compliance of the decree with the Constitution of 
Ukraine (constitutionality). The Constitutional Court considered the submission and, 
on 20 June 2019, found the Presidential Decree No. 303/2019 “On early termination 
of powers of the Verkhovna Rada of Ukraine and on calling early elections” to be in 
line with the Constitution.1 
 
Accordingly, early Parliamentary were called and took place on 21 July 2019. In their 
statement, G7 Ambassadors welcomed ‘the holding of competitive parliamentary 
elections in Ukraine where fundamental rights and freedoms were respected2.’ A 
joint report by the Election Observation Mission of the OSCE Office for Democratic 
Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR), the OSCE Parliamentary Assembly, 
the NATO Parliamentary Assembly and the European Parliament also emphasised 
the democratic nature of these elections. However, international observers pointed to 
the instances of abuse of the media, such as the influence exerted by the media 
owners on the election process coverage, and to financial irregularities that had 
occurred because of the imperfect legal framework for allocation of funds on election 
campaigns3. 

Herewith, the fact that both the Presidential and Parliamentary elections were held in 
the context of the armed conflict and aggression by the Russian Federation in the 
eastern part of Ukraine and annexation of Crimea should not be ignored. These 
factors had a major influence on the topics of political discussions and topics of 
information campaigns, going beyond those organised by presidential candidates 
during the presidential campaign. They became even more visible during the 
parliamentary campaign, mostly because the representatives of one of the political 
forces, in particular, “Opposition platform ― For life” party, travelled to Russia to 
meet with the Russian leaders and subsequently built their election campaign around 
this visit. 

Similarly to the Presidential elections, the Parliamentary elections were held in the 
conditions of the prevailing oligarchic media system (where large media holdings that 
comprise national TV channels are owned by big oligarchs who retain their influence 
                                                
1 The Constitutional Court of Ukraine found the Presidential Decree ‘On early termination of powers of the 
Verkhovna Rada of Ukraine and on calling early elections’ to be in line with the Constitution, available at 
http://www.ccu.gov.ua/novyna/ksu-vyznav-konstytuciynym-ukaz-prezydenta-pro-dostrokove-prypynennya-
povnovazhen-verhovnoyi. 
2 G7 Ambassadors welcome the ‘competitive’ parliamentary elections in Ukraine, available at 
https://www.radiosvoboda.org/a/news-g7-vybory-posly/30069652.html. 
3 Elections were effective and respectful of freedoms, although abuses occurred — a report by the Election 
Observation Mission, available at https://www.radiosvoboda.org/a/news-vybory-misiya-zvit/30069355.html. 

https://www.radiosvoboda.org/a/news-vybory-misiya-zvit/30069355.html
http://www.ccu.gov.ua/novyna/ksu-vyznav-konstytuciynym-ukaz-prezydenta-pro-dostrokove-prypynennya-povnovazhen-verhovnoyi
http://www.ccu.gov.ua/novyna/ksu-vyznav-konstytuciynym-ukaz-prezydenta-pro-dostrokove-prypynennya-povnovazhen-verhovnoyi
https://www.radiosvoboda.org/a/news-g7-vybory-posly/30069652.html


19 
 

on the political processes in the country), lack of a strong Public broadcaster and a 
growing role of the new media, including social networks. Furthermore, a change in 
the ownership of one of the news channels occurred. In June 2019, Taras Kozak, 
known as a business partner of Viktor Medvedchuk, the leader of the “Opposition 
platform ― For life” party (Vladimir Putin is a godfather to his child), became the new 
owner of the TV Channel “ZIK”. After the change of ownership, many journalists 
resigned from the channel, stating their disagreement with the owner’s political 

views. Thus, Taras Kozak currently owns three news channels ― TV Channel 
“NewsOne”, TV Channel “ZIK”, and TV Channel “112 Ukraine”. 

Numerous journalists became involved in the political process by performing 
extrinsic functions, which could also have affected the editorial policy. For example, 
Dmytro Gordon, the owner and founder of the online media outlet “Gordonua.com”, 
headed the campaign headquarters of Igor Smeshko’s party  “Power and dignity”. 
Besides, many journalists ran this time for the Verkhovna Rada both as political 
parties’ candidates and self-nominated candidates. There were heads of large media 
conglomerates among them, particularly, Oleksandr Tkachenko, the Director 
General of TV Channel “1+1”,  nominated by the “People’s servant” party.    

 



20 
 

KEY FINDINGS 
 
TV Channels and online media 

● The Parliamentary campaign became a continuation of the Presidential 
campaign. 

● The mass media generally provided diverse information about the parties and 
candidates running in the Parliamentary elections. However, they remained 
under the powerful influence of their owners and openly demonstrated their 
bias in favour of certain political forces (this primarily applies to the TV 
Channels). 

● Few media maintained relative neutrality and objectivity. However, the 
important thing is that the Public broadcaster “UA:PERSHYI” attempted to do 
it. 

● Among the political parties, “Opposition platform ― For life” party received the 
most prominent coverage across the TV Channels, while “People’s servant” 

party ― in the online media. 
● All the monitored media paid major attention to the President Volodymyr 

Zelenskyi. The tone of the coverage was mostly neutral or positive. 
● The monitored TV Channels repeatedly violated professional standards by 

broadcasting the materials that indicated hidden political advertising/ 
advertorials (the so-called “dzhynsa”). TV Channel “UA:PERSHYI” was the 
only TV Channel that avoided “dzhynsa” in it news broadcasts. 

● Comparing to the TV Channels, the online media was more active in covering 
the election campaign; however, the media monitoring specialists registered 
numerous materials that indicated hidden political advertising (“dzhynsa”) in 
favour of various parties. 

● The TV channels and online media also continued to violate (like they did 
during the Presidential campaign) the electoral law by releasing public survey 
findings without providing full information about the survey itself and its 
sponsors. Likewise, not all talk shows were helpful in making the viewers 
aware that the studio poll was not representative and only reflected the 
opinions of the audience watching that particular programme. 

● The hot topics generally covered by the mass media included the return of the 
Russian delegation to PACE, as well as the liberation of four prisoners of war 
by Viktor Medvedchuk and the “NewsOne” — “Russia 1” TV Channels link-up. 
None of the TV Channels covered the case of Andrii Bohdan (Denys Bihus’s 

investigation into the involvement of Andrii Bohdan in a $200m loan scam). 
Instead, it was reported only in some online media, including the online media 
outlet “Novoye Vremya” (nv.ua). 

● Violations were registered in all the monitored media (except TV Channel 
“UA:PERSHYI”) during silence day (20 July) and election day (21 July). 

 
 



21 
 

Social networks 

● Across social networks, most of the parties emphasised personal and political 
qualities of their leaders, rather than their ideologies or agendas. 

● The parties and their leaders made a widespread use of short videos, 
streaming, interactive surveys, which were well taken by social networking 
algorithms, as well as of other advanced methods of voter engagement. This 
format was used to the best advantage by “People’s servant” party and 
“Voice” party, building informal “peer-to-peer” communication and sharing 
entertainment content. Other parties and candidates had built up downward 
communication that is traditional and alien to social networks. 

● None of the parties involved in the race had engaged in comprehensive voter 
education about making an informed choice. 

● Parties and their leaders failed to offer comprehensive concepts for the 
country development on their Facebook pages and largely avoided ideological 
messages. The main delineation occurred along the “Europe vs Russia” topic. 
The most emphatic messages about the country’s future were made by 

“European Solidarity” party, “Voice” party (the pro-European vector), as well 
as by the pro-Russian “Opposition platform — For life” party and “Opposition 
bloc” party. 

● Paid posts were actively used by Facebook pages’ owners, primarily targeting 
those regions that were regarded as their electoral base. Advertising mostly 
contained campaigning messages, information about the campaign progress, 
and programme highlights, which may be generally regarded as populist. 

● More than half of the parties and their leaders used hate speech and tried to 
discredit their political opponents. 

● The campaign’s main newsbreaks were associated with the relations between 
Ukraine and Russia. 

● Certain parties and their leaders were aggressively disseminating messages 
that resonated with the narratives of Russian propaganda. 

 
Indications of possible Russian influence  

● News reports indicative of Russian influence mostly appeared on TV 
Channels “NewsOne”, “112 Ukraine”, and “Inter”, as well as on the online 
media outlets “Strana.ua” and “Korrespondent”. Such reports were posted 
more rarely and irregularly by other online media. 

● Using Russian websites and news agencies as sources of information, 
including for international and Ukrainian news, and reports about Russia’s 

local events continued as current trends. Consumers of this information are 
being continuously immersed by the Russian information space. 

● Messages that are resonant of the Russian propaganda narratives were 
relayed in the form of quotations from members of the campaigning parties. 



22 
 

● The number of reports insisting on “the need to negotiate with Russia and the 
Donbas pseudo-republics” increased significantly. These reports covered the 
Russian Federation as a “peacemaker” rather than the aggressor country. 
The trend associated with discrediting the Orthodox Church of Ukraine, the 
Ukrainian authorities, including the newly elected President Volodymyr 
Zelenskyi, continued. Various media outlets published the news that may be 
regarded as attempts to legitimise the invaders’ republics in Donbas and the 

annexation of Crimea. The “Russia is not there” narrative (“Russia is not an 
invader and has never launched any military attacks against Ukraine”) 
remained popular, whenever the aggressor country was not identified in the 
reports or news from the frontline. 

 
Gender 

● Similarly, to the Presidential elections, the media continued to favour men 
during the Parliamentary elections, despite changes in the society and 
women’s growing contribution to politics. The absence of women in political 

media discourse illustrates well the lack of gender parity in politics. 
● Men were given overwhelmingly more prime time — 80 per cent — on the 

national TV Channels compared to women, while women — only 11 per cent. 
● Gender imbalance during the Parliamentary elections was also noticeable in 

the online media. For example, eight online media outlets represented 
women’s opinions only in 9 per cent of their news reports, whereas 91 per 

cent of the news items featured male speakers. 
 
Adherence to the Code of Ethics of the Ukrainian Journalist 

● 150 instances of violation of the Code of Ethics by the monitored media were 
registered during the monitoring period. 

● The Commission on Journalism Ethics issued 8 decisions (5 decisions in the 
form of a public censure, and 3 decisions in the form of a friendly warning) in 
respect of such media outlets as TV Channels “1+1”, “NewsOne”, “ICTV”, 
“STB”, and online media outlets “Obozrevatel”, “Gordonua.com”, “Novoye 

Vremya”, and “Strana.ua” websites. 
● The following clauses of the Code of Ethics of the Ukrainian Journalist were 

violated most frequently: Article 2 (serving the interests of the authorities or 
owners, rather than those of the public); Article 6 (respecting the right of the 
public to have full and objective information about facts and events); Article 7 
(information and analytical materials should be clearly separated from 
advertising); Article 9 (facts, judgments, assumptions should be clearly 
separated from each other); Article 10 (opposing viewpoints must be 
presented in a balanced way; opinions of independent experts should be 
presented as well), Article 11 (distorting the content by selectively quoting 
findings of public opinion polls). 



23 
 

LEGAL FRAMEWORK IN THE FIELD OF ELECTION COVERAGE, AND THE 
ROLE OF THE REGULATOR 
 
The legislation governing the electoral process is generally dispersed, comprising 
numerous laws and regulations. They include the Constitution of Ukraine, the Law of 
Ukraine “On the State Voter Register”, the Law of Ukraine “On the Central Election 
Commission”, the Code of Administrative Procedure of Ukraine, the Criminal Code of 
Ukraine, the Code of Ukraine on Administrative Offences, the Law of Ukraine “On 
Advertising”, resolutions of the Central Election Commission, etc. In the information 
sector, in addition to special provisions of the relevant sections of election laws, 
general provisions of the Laws of Ukraine “On Information”, “On Television and 
Radio Broadcasting”, “On Print Media (Press) in Ukraine”, “On News Agencies”, “On 
the Procedure for Media Coverage of Activities of Government Authorities and Local 
Self-Government Authorities in Ukraine” also apply. 

The main legislative act that governs the conduct of Parliamentary elections is the 
Law of Ukraine “On Elections of People’s Deputies of Ukraine” (No. 4061-VI dated 
17 November 2011, as amended). 

Despite the long-standing recommendations issued by the European Commission for 
Democracy through Law (Venice Commission) of the Council of Europe and by the 
OSCE/ODIHR, the electoral legislation was yet to be harmonised even as of August 
2019. The draft Electoral Code of Ukraine (draft Law No. 3112-1), passed on the first 
reading by a minimum number of votes in November 2017, was supported on the 
second reading in its entirety by the members of Parliament on 11 July 2019 at the 
17th attempt. As of the date of this Report, it is still unknown whether the Code will be 
signed by the President. The final version of the Code, including all amendments and 
modifications, is unavailable even to parliamentarians. Besides, under a supported 
amendment, the Electoral Code, which is to replace the laws on Presidential, 
Parliamentary and Local elections, the Central Election Commission, and the State 
Voter Register, becomes effective only on 1 December 2023. 

As noted in the previous interim monitoring reports, electoral legislation requires 
significant improvements in various aspects. Problems with mass media during the 
elections, disputes between candidates (parties) and mass media during pre-election 
campaign, ensuring an opportunity for voters of making an informed and conscious 
choice, as well as violations of the legislation by the media themselves in the course 
of election campaign, all this requires a variety of expert examinations to be 
performed and swift actions to be taken. To ensure such a response, the “rules — 
regulator — responsibility” model must first be established at the legislative level. At 
present, one can only speak with reservations about the availability of rules or 
existence of a TV or radio regulator (with no such regulator available for print media 
or online resources) with responsibility being actually non-existent (in particular, with 
regard to the enforcement of current legislation). 



24 
 

Any rules that govern pre-election campaign must be developed transparently and 
implemented in advance, while ignoring these challenges may result in the rise of 
national security threats. Furthermore, these changes might reduce the influence 
exerted by owners/politicians on the media’s editorial policies, introduce the rules 

preventing significant concentration of media resources by politicians, improve 
adherence to the applicable electoral law by the electoral subjects and the media 
during campaigning and coverage of elections, in particular to the international and 
European election standards (such as those of integrity, accuracy and balance), 
ensure proper informing of voters about the facts and events related to the electoral 
process and procedures, as well as equal terms of access to the media for the 
parties and candidates. 

Despite the above deficiencies in the legal framework, the regulator’s practice in the 

field of broadcasters’ operation call for a thorough analysis and for ways to be found 

to improve its effectiveness. Although losing in popularity, the national TV Channels 
remain the main source of information for 74 per cent of Ukraine’s population4, and 
the importance of their compliance with the standards of coverage and requirements 
on the placement of campaign materials during the election race cannot be 
overstated. 

Both the monitoring study performed by the coalition of civil society organisations 
and the monitoring carried out by the National Council of Television and Radio 
Broadcasting have identified numerous violations of the domestic legislation 
provisions by the broadcasters in their coverage of the Parliamentary pre-election 
campaign. This primarily concerns the following systemic violations: 1) the requisite 
details, as prescribed by the law, for releases of election-related survey findings on 
TV, are incomplete5; 2) no text message “This poll reflects the opinions of this 
audience only”, which should be displayed on the screen whenever the results of an 
interactive audience poll are made public6; 3) violation of the electoral law principles 
regarding the credibility, completeness, accuracy, and objectivity of information, and 
impartial presentation of information in the election process coverage7. During the 
Parliamentary pre-election campaign, a few more violations, very dangerous in terms 
of their impact on voters, such as inserting the materials that contain elements of 
election campaigning in the TV news programmes8, dissemination of unmarked 
campaign materials, or campaigning during silence and election days, had reached 
the level of systemic ones. Indeed, some TV Channels turned into campaigning 
platforms for certain political forces participating in the election race. Candidates on 
the political parties’ lists appeared, spoke or commented on any events whatsoever 

                                                
4 Findings of the all-Ukrainian public opinion poll “Sources of information, media literacy, and Russian 
propaganda” conducted by the Kyiv International Institute of Sociology in February 2019. 
5 Articles 67.1 and 67.2 of the Law of Ukraine “On Elections of People’s Deputies of Ukraine”. 
6 Article 67.5 of the Law of Ukraine “On Elections of People’s Deputies of Ukraine”. 
7 Article 66.2 of the Law of Ukraine “On Elections of People’s Deputies of Ukraine”. 
8 Contains elements of violation of Articles 74.17 of the Law of Ukraine “On Elections of People’s Deputies of 

Ukraine”. 



25 
 

in the news broadcasts (for example, when riding a combine harvester, inaugurating 
a new road, attending a feature film festival, etc.), beyond the news broadcasts, on 
talk shows, or during discussions with experts. 

Still, the most dangerous violation on the part of the TV Channels, as evidenced by 
the research findings, is their failure to comply with the electoral law as regards 
balanced and unbiased coverage, and equal treatment of candidates by the media. 
These and other instances of violations were described in greater detail in the 
previous reports by the coalition of civil society organisations9. 

Responding to the above violations, the National Council of Television and Radio 
Broadcasting acted according to the following options during both pre-election 
campaigns: notifying the broadcaster about the signs of violation of applicable laws 
and demanding that its operation be brought in compliance with the electoral law; 
notifying the Central Election Commission of the identified signs of violation; 
requesting clarifications from the TV Channels with respect to the identified signs of 
violation. 

It should also be noted that during both the Parliamentary and Presidential pre-
election campaigns, the regulator failed to draw up any reports of administrative 
offences10 committed by the TV Channels in the field of pre-elections campaign. And 
this is despite the fact that the monitoring data from the regulator itself indicates 
signs of an administrative offence, as stipulated by Article 212-9 “Violation of the 
procedure for election campaigning, campaigning during the preparation and holding 
of a referendum with the use of mass media, and of the procedure for participation in 
the information support of elections” of the CUAO, in the actions of representatives 
of many TV Channels. Namely, “giving preference in television or radio news 
programmes, or in print media, in news agencies” products to any candidate, political 
party (bloc), their election programmes by the mass media or news agencies” 
owners, officers or officials, creative professionals. Under the CUAO, it is exactly the 
regulator who shall draw up reports of administrative offences in such cases. 
Deficiencies in the local regulations of the National Council of Television and Radio 
Broadcasting itself were named as the reason for its omissions even at the time of 
the Presidential elections. In April 2019, it was announced that the process of 
amending local acts had begun, and it was hoped that this process would have been 
completed by the end of May 2019; accordingly, the regulator would already be in a 
position to draw up reports and refer them to courts during the Parliamentary 
elections. However, on 11 July 2019, the regulator merely put up amendments to its 
regulations for public discussion. 

                                                
9 The Commission on Journalism Ethics. Reports available at http://www.cje.org.ua/ua/zvity. 
10 Article 212-9 “Violation of the procedure for election campaigning, campaigning during the preparation and 
holding of a referendum with the use of mass media, and of the procedure for participation in the information 
support of elections” of the Code of Ukraine on Administrative Offences (the “CUAO”) and Article 212¹¹ “Failure to 
provide an opportunity to publish a response to the information disseminated about an election subject” of the 
CUAO. 

http://www.cje.org.ua/ua/zvity


26 
 

No other actions/decisions were taken by the National Council of Television and 
Radio Broadcasting against the offending TV Channels. 

Along with violations of the electoral legislation committed by the broadcasters and 
the signs of violations identified in their actions, discussions continued between the 
representatives of the regulator, the Central Election Commission, the National 
Agency on Corruption Prevention (NACP) and experts from international 
organisations around the capacity of the regulator or other government authorities to 
respond to such violations. The main points of this discussion were as follows: the 
regulator insisted that deficiencies in the law made any sanctions imposed by it on 
the media in connection with election matters either impossible or disputable in court; 
the NACP, addressing the issues of financial control, insisted that it should be 
provided with the decisions proving the campaigning nature of any particular 
material, in which case it would have reasons to examine the sources of funding this 
broadcast; the CEC noted that, since 2012, it had no authority to respond to these 
violations by the media. One of the key issues was the question around an agency or 
a structure of an agency that could provide its opinion on whether any particular, 
specific material/story constituted news or political promotion. It was determined 
finally that this should be done by the Expert Council under the regulator’s Public 

Council. However, no systematic work was performed in this field during the pre-
election campaigns. 

In the opinion of contributors to the Report, any potential response by the regulator in 
the event of violations of the electoral legislation by the TV Channels may be based 
on the grounds provided by the Law of Ukraine “On Television and Radio 
Broadcasting” and involve initiation of inspections, with a warning issued to the 
respective TV Channel upon finding evidence of any violation(s) 11. 

Thus, by forwarding various letters to the TV Channels during the Presidential and 
Parliamentary elections, the regulator merely performed an awareness-raising 
function concerning the specifics of the media’s compliance with the electoral 

legislation. As regards the mission of the National Council of Television and Radio 
Broadcasting, which constitutes monitoring the observance of the laws of Ukraine in 
the field of broadcasting12, including during the election process13, the measures 
taken in response to violations by the TV Channels were, in our opinion, inadequate. 

                                                
11 Articles 59, 70, and 72.2 of the Law of Ukraine “On Television and Radio Broadcasting”. 
12 Article 1 of the Law of Ukraine “On the National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine”. 
13 Article 70 of the Law of Ukraine “On Television and Radio Broadcasting”. 



27 
 

MEDIA MONITORING FINDINGS 
 
TELEVISION 
 
The Parliamentary pre-election campaign became in fact a continuation of the 
Presidential pre-election campaign. Even certain politicians acknowledged that. For 
example, Dmytro Razumkov, the leader of “People’s servant” party, referred to these 
Parliamentary elections as a “third round”14. Thus, all private TV Channels merely 
consolidated (apparently, as influenced by their owners) their previously chosen 
political position and continued their support of specific political forces. Only TV 
Channel “UA:PERSHYI”, which is a part of the Public broadcasting system, 
maintained its neutrality, although this TV Channel, similarly to the period of the 
Presidential pre-election campaign, generally failed to pay enough attention to the 
electoral topics to be able to compete with the oligarchic channels. 

The political lines favoured by private broadcasters were as follows: 

  TV Channel “1+1” (owned by Igor Kolomoiskyi): Having supported 
Volodymyr Zelenskyi during the Presidential elections, this TV Channel 
continued to support “People’s servant” party, the Presidential political force 
and, respectively, to criticise Petro Poroshenko’s “European Solidarity” party 
and Viktor Medvedchuk’s “Opposition platform ― For life” party during the 
Parliamentary elections. 
 

  TV Channel “Pryamyi” (owned by Volodymyr Makeyenko) and TV 
Channel “5th Channel” (owned by Petro Poroshenko): These TV Channels 
openly supported Petro Poroshenko’s “European Solidarity” party and paid 
much attention to the “revenge of pro-Russian forces” in Ukraine, meaning 
“Opposition platform ― For life” party. These TV Channels also criticised 
“People’s servant” party in their broadcasts. 
 

  TV Channel “Ukraine” (owned by Rinat Akhmetov): Dedicated most of its 
coverage to the “Radical party of Oleg Lyashko”, and only in a positive or 
neutral tone at that, as well as to “Opposition bloc” party.  
 

  Three TV Channels, including “Inter” (owned by Dmytro Firtash and Serhii 
Liovochkin), “NewsOne” and “112 Ukraine” (both TV Channels are 
officially owned by the member of Parliament Taras Kozak, although 
experts say that they remain in Viktor Medvedchuk’s sphere of 

influence; during the Parliamentary pre-election campaign, TV Channel 

                                                
14 ‘This is a third round.’ Dmytro Razumkov votes in the elections to the Rada, available at 
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-vidbuvajetsja-tretij-tur-razumkov-progolosuvav-na-viborah-u-radu-
1132703.html. 

https://gordonua.com/ukr/news/politics/-vidbuvajetsja-tretij-tur-razumkov-progolosuvav-na-viborah-u-radu-1132703.html
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-vidbuvajetsja-tretij-tur-razumkov-progolosuvav-na-viborah-u-radu-1132703.html


28 
 

“ZIK” was added to these channels): Openly promoted “Opposition platform 
―For life” and its parliamentary candidates. 

  A group of TV Channels from Viktor Pinchuk’s holding company (“ICTV” 
and “STB”) supported a pool of parties, mostly including “Fatherland” party 
(Batkivshchyna), but also “European Solidarity” party, “Voice” party, “People’s 

servant” party, “Opposition bloc” party, “Groysman’s Ukrainian strategy” party 
and the “Radical party of Oleg Lyashko”. These TV channels offered no 
criticism of any political forces participating in the electoral races, save for 
“Opposition platform ― For life” party (this criticism, however, was so 
insignificant that it barely exceeded 0 per cent).  

Given this, it was hard for voters, similarly to the period of the Presidential pre-
election campaign, to obtain any unbiased information by watching only one TV 
Channel. To have a complete picture, they had to watch several channels. 

It should also be noted that all the TV Channels paid extraordinary attention to the 
newly elected President Volodymyr Zelenskyi (in terms of airtime, he was way ahead 
of other government officials). The tenor of this coverage was mostly positive or 
neutral. By contrast, during the Presidential pre-election campaign, the activity of the 
previous President, Petro Poroshenko, was often covered in a negative tone. 

News  
 
Coverage of candidates. “Opposition platform ― For life” party got most of the 
coverage (349 min) in the news programmes of the ten monitored channels. This 
coverage was largely positive or neutral and only marginally negative. “European 
Solidarity” party was far behind (193 min) with more neutral coverage; the third place 
was taken by “Fatherland” (Batkivshchyna) party (135 min, positive and neutral tone 
only), the fourth ― by “People’s servant” party (128 min, neutral and positive mostly, 
with some criticism). They were followed by the “Radical party of Oleg Lyashko” (120 
minutes) and “Opposition bloc” party (105 minutes). Considerably less airtime was 
dedicated to the remaining political forces: “Voice” party ― 78 min, “Groysman’s 

Ukrainian strategy” party ― 33 min, “All-Ukrainian association “Freedom” (Svoboda) 
party ― 25 min, “Power and dignity” party ― 23 min, “Movement of New Forces of 

Mykhailo Saakashvili” party ― 21 min, the “Agrarian party of Ukraine” ― 15 min, 

“Self-Aid” (“Samopomich”) party – 9 min, “Civic position” party – 6 min. This data 
should only be considered in conjunction with detailed findings for any specific TV 
Channels. 

For example, “Opposition platform ― For life” party got most of its coverage in 
the news broadcasts of four TV Channels, where it was presented in positive and 
neutral tones. This, in particular, includes such TV Channels as “Inter” (204 min), 
“NewsOne” (72 min), “112 Ukraine” (16 min), “UA:PERSHYI” (13 min). No other 
party had such news coverage. 



29 
 

“European Solidarity” party dominated the news bulletins of two TV Channels ― 

“Pryamyi” (38 min) and “5th Channel” (29 min). However, these figures were almost 5 
times smaller than the coverage given to “Opposition platform ― For life” party by TV 
Channel “Inter”. 

“People’s servant” party occupied the first place only in the coverage provided by 
TV Channel “1+1” (20 min); however, this first place was shared with “European 
Solidarity” party and “Opposition platform ― For life” party, who also got 20 minutes 
each. The difference was that the reports about “People’s servant” party broadcast 
by this TV Channel were mostly neutral and positive, whereas the news dedicated to 
the other two political forces were largely negative. Nevertheless, in terms of airtime, 
“People’s servant” party was given almost the same coverage as by TV Channel 
“1+1” on such TV Channels as “Ukraine” (23 min), “ICTV” (25 min), “STB” (20 min). 

The “Radical party of Oleg Lyashko” got its highest coverage on TV Channel 
“Ukraine” (77 min), while “Fatherland” (Batkivshchyna) party led on TV Channels 
“ICTV” (34 min) and “STB” (28 min). “Opposition bloc” party received a sufficient 
amount of coverage on TV Channel “Ukraine” (44 min), coming second after Oleg 
Lyashko’s party. “Voice” party got no first places in any news bulletins, although it 
received some coverage on TV Channels “ICTV” (26 min) and “STB” (18 min), while 
being entirely missing from news reports of the TV Channel “112 Ukraine”. All other 
political forces were given comparatively little coverage in the TV news. 

The TV channels repeatedly violated professional standards by broadcasting the 
stories that indicated hidden political advertising/advertorials (“dzhynsa”).TV Channel 
“Inter” was particularly conspicuous by including stories about Yuriy Boiko in almost 
every news bulletin (a total of 86.5 minutes of news time in the entire monitoring 
period). No other candidate from any political force was given so much news time by 
any other TV Channel. Also revealing was the story (in the 9 July news bulletin) with 
Nataliia Korolevska’s participation, where she drove a combine harvester and stated 

her opposition to the sale of land. Separate mention should be made of the news 
stories, involving Viktor Medvedchuk, about Oliver Stone’s pro-Russian propaganda 
documentary Revealing Ukraine. Between 1 and 9 July, six such stories were aired. 
TV channel “Ukraine”, as part of its news bulletins, launched the Ukraine Elects the 
Rada project; it mostly included a selection of materials that indicated hidden political 
advertising/advertorial (“dzhynsa”) in favour of the “Radical party of Oleg Lyashko”, 
“Opposition bloc” party, “European Solidarity” party or “People’s servant” party. Many 
stories that indicated hidden political advertising/advertorial (“dzhynsa”) were also 
present in the news programmes of TV Channels “ICTV” and “STB”. TV Channel 
“NewsOne” was conspicuous for its numerous positive stories about Viktor 
Medvechuk and his wife Oksana Marchenko. TV Channel “UA:PERSHYI” was the 
only TV Channel that avoided “dzhynsa” in it news broadcasts. 

 
 



30 
 

Topics 
 
The topic of elections was not always topical in TV news. This trend prevailed from 
the time of the Presidential elections. In the overall thematic arrangement of news 
bulletins, TV Channel “1+1” had the lowest percentage of election-related topics — 
the topic of elections occupied an eighth place on this TV Channel after such topics 
as international events (related to Ukraine), crime, catastrophes and incidents, 
politics, environment, and international events ( not related to Ukraine). 

As distinct from the Presidential elections, this topic was at the very top of the list on 
TV Channel “UA:PERSHYI” only. The Channel increased the number of reports 
about the elections; however, analysis of the campaign progress was still lacking. 

It should be noted that, despite the fact that a relatively low percentage of electoral 
topics was detected on the news channels, the topic of elections was frequently 
raised there during news programmes or talk shows. And at TV Channel “112 
Ukraine”, the bulk of the stories related to political topics, elections or candidates 
was broadcast directly after the news bulletins. They usually aired as part of 
programming titled Important, Exclusive, and Episode 112, before or after news 
releases. Within this programming, the activities of Viktor Medvedchuk, Chairman of 
the Political Council of “Opposition platform — For life” party, were given a 
predominant preference in coverage. 

On the whole, the percentage of the airtime that the TV channels devoted to the 
elections (against other topics covered by a particular channel) in their prime time 
news was as follows: 

● TV Channel “Ukraine” — 11.91% 

● TV Channel “1+1” — 4.71% 

● TV Channel “ICTV” — 6.74% 

● TV Channel “STB” — 9.12% 

● TV Channel “Inter” — 6.22% 

● TV Channel “Pryamyi” — 8.95% 

● TV Channel “112 Ukraine” — 6.66% 

● TV Channel “NewsOne” — 7.17% 

● TV Channel “UA:PERSHYI” — 13.75% 

● TV Channel “5th Channel” — 8.31% 



31 
 

A number of hot topics were also raised during the pre-election campaign, which 
were intensively discussed in the expert and political circles, often becoming part of 
the election rhetoric of political parties and politicians running in the elections. This 
monitoring was focused on the following eight topics: 

● the return of the Russian delegation to PACE, 
● cancellation of the Independence Day Parade, 
● a schism in the church (Filaret against the Orthodox Church of Ukraine), 
● liberation of POWs by Viktor Medvedchuk, 
● the “NewsOne” — “Russia 1” TV Channels link-up (initiated by “NewsOne”, it 

never took place because of a negative public reaction), 
● a new lustration announced by the President’s team, 
● the affair of Andrii Bohdan (Denys Bihus’s investigation into the involvement 

of Andrii Bohdan in a $200m loan scam), 
● Andrii Bohdan’s statement about the Russian language as a regional 

language for Donbas. 

Among these hot topics, the return of Russia’s delegation to PACE led the news 
bulletins of the following six TV Channels: “Pryamyi” (15 min), “Ukraine” (39 min), 
“ICTV” (21 min), “UA:PERSHYI” (10 min), “5th Channel” (50 min), and “1+1” (20 min). 

The topic of the liberation of four POWs by Viktor Medvedchuk was instead 
given priority coverage by TV Channel “112 Ukraine” (20 min), “Inter” (14 min), and 
“NewsOne” (16 min). At TV Channel “NewsOne”, even the TV link-up with “Russia 
1” was relegated to a third place (6 min), behind the stories about Viktor 
Medvedchuk and the return of Russia’s delegation to PACE (8 min). At the same 

time, the topic of the TV link-up became number one on TV Channel “STB” (11 min). 

None of the TV channels covered the affair of Andrii Bohdan (Denys Bihus’s 

investigation into the involvement of Andrii Bohdan in a $200m loan scam) in their 
news bulletins. This raised a few eyebrows, since the “Ukroboronprom corruption 
affair”, linked to Petro Poroshenko, was a top news item on many TV channels 
during the Presidential pre-election campaign. 

Silence Day and Election Day 

On 20 July, during the silence day, as well as on the election day of 21 July, the 
media monitoring specialists recorded violations in all the monitored online media 
and TV Channels (except TV Channel “UA:PERSHYI”). 

Instead, on 20 July, TV Channel “UA:PERSHYI” aired a story about candidates 
campaigning during silence day. This TV channel also reported on the way in which 
election silence is maintained in other countries. On the election day of 21 July, TV 
Channel “UA:PERSHYI” reported on how Ukrainians vote in various countries, on 



32 
 

voting progress in Ukraine, results of exit polls and the response to them by 
representatives of various political forces. 

National private TV Channels, in breach of the electoral legislation, openly continued 
to support specific political forces both during the silence day and on the election 
day. For example, on Saturday, 20 July, TV Channel “Inter” transmitted from 
Sviatogirsk a public prayer for peace, airing comments only from representatives of 
one political force, i.e. “Opposition platform — For life” party, including Nataliia 
Korolevska, as well as a public prayer for peace from the Kyiv Pechersk Lavra, 
interspersing it with comments by Yuriy Boiko, Serhiy Liovochkin, Nestor Shufrych 
and other representatives of “Opposition platform – For life” party. All of them talked 
about praying for peace, harmony and being supported by many people, while the 
presenter said that the priest had been praying for a good future government. The 
same segments about both public prayers were broadcast by TV Channel 
“NewsOne” owned by Taras Kozak, who is also a member of “Opposition platform 
— For life” party. 

During the weekend, the Put a Stop to the Revenge telethon (in fact, a counter 
campaign targeted against certain political forces) was being broadcast by TV 
Channel “Pryamyi”. On 20 July, Petro Poroshenko was among the telethon guests. 
The talk show turned into outright campaigning in support of “European Solidarity” 

party and counter-campaigning against “People’s servant” party, “Opposition 
platform — For life” party, and Viktor Medvedchuk personally. Furthermore, in its 
evening news bulletin aired on 21 July, the Channel featured a news ticker 
containing the following calls by Petro Poroshenko, Iryna Gerashchenko and Ivanna 
Klympush-Tsyntsadze: “Dear residents of Western Ukraine! Only two hours remain 
for you to vote to protect our European future!,” “You still have time to vote for 
Ukraine’s real European future! Join us!” 

Fewer violations were registered on those TV Channels that are part of the 
StarLightMedia media group, such as “ICTV” and “STB”. However, in certain 
segments, some candidates were voicing the messages used by their political forces 
during the campaign. For example, in Facts of the Week aired on 21 July, in a 
segment dedicated to voting by party leaders and top politicians, Yuliya Tymoshenko 
ritually declared, like she did during her pre-election campaign, that people voted for 
the Prime Minister, while Petro Poroshenko stated that he had voted for a European 
future, and Andriy Parubiy — for the European Union and NATO (these were also 
the slogans of “European Solidarity’s” pre-election campaign). This segment also 
omitted certain political forces leading the race (in particular, no representatives of 
Opposition platform – For life” party or “Opposition bloc” party were shown). 

The monitoring professionals also registered violations made by TV Channels “1+1” 
on 21 July, the election day, in its special news bulletin aired at 6.00 pm (i.e. before 
polling stations closed at 8.00pm). In particular, a news story featured Yuriy Boiko’s 

statement that he had voted “for everything that people told me to do,” — in fact, 



33 
 

thereby campaigning for himself. Sviatoslav Vakarchuk was described as being 
“determined to change politics”, while Petro Poroshenko said that he would “support 
everyone who stands for the country’s movement and our movement towards the EU 

and NATO”. The same statements by Yuriy Boiko and Petro Poroshenko were once 
again aired later, but also before 8.00pm. 

On 21 July, TV Channel “5th Channel” aired a report from “European Solidarity’s” 
press centre before the polling stations closed. This segment included statements by 
Viktoriya Siumar, Ivanna Klympush-Tsyntsadze and other “European Solidarity” 

party representatives about their vision of the future and the laws to be adopted, as 
well as about new political forces in the Parliament being capable of bringing the 
“Russian revenge” closer, and “European Solidarity’s” intention to combat it. In the 
same news bulletin (while voting still continued), a representative of “Voice” party 
said that his party was against the pro-Russian forces and Viktor Medvedchuk. A 
violation of the rules for the release of poll findings was also registered — releasing 
them is prohibited over the election weekend, yet a reporter mentioned in one of the 
segments that, according to the survey data, Yuliya Tymoshenko’s party had made it 

to the top five. 

On 21 July, the day of voting, even before the polls closed (at 6.06pm), TV Channel 
“112 Ukraine” aired the following counter-campaigning statement by Vadym 
Rabinovych, a representative of “Opposition platform — For life” party, in its Who? 
telethon: “At 12.00pm, a small disaster started unfolding. The turnout in Western 
Ukraine is growing very strong, and is at a standstill in the East. Those who support 
the “war party” vote aggressively, while those who wait for peace merely abstain 
from voting. If we fail to vote for peace in our homes, I’m afraid the result will be very 

sad”. The Channel also started broadcasting a briefing from the “Opposition platform 
– For life” headquarters at 6.39pm, during which the party’s logos were visible. 

Talk shows 
 
As with the Presidential pre-election campaign, a huge variety of talk shows were 
aired during the Parliamentary pre-election campaign. Most of them, rather than 
holding constructive debates and discussions of important social issues, were 
instead markedly politicised, populist and emotionally charged. The hosts were often 
biased against particular political forces. The talk show topics largely concentrated 
on either the election campaign or high profile matters that had also become part of 
the pre-election campaign. 

Of the seven monitored talk shows, only “Countdown” at TV Channel 
“UA:PERSHYI” was the most neutral in its representation of the various political 
forces running for the Verkhovna Rada of Ukraine. Its hosts applied the same 
approach to all participants and put equally thorny questions to all guests. This was 
the only talk show where politicians’ statements were checked, in particular, by the 

VoxCheck reporters. Of all the political parties, only seven were represented on talk 



34 
 

shows by their candidates during the monitoring period, including “All-Ukrainian 
association “Freedom” (Svoboda) party, the “Agrarian party of Ukraine”, “Self-Aid” 

(“Samopomich”) party, “Radical party of Oleg Lyashko”, “Groysman’s Ukrainian 

strategy”, “People’s servant” party and “Voice” party. By contrast, not a single 
candidate from such potentially victorious parties as “European Solidarity” or 
“Fatherland” (Batkivshchyna) party has ever been invited to a talk show.   

If the overall activity of political forces on various talk shows were to looked at, 
candidates from “European Solidarity” party guested most frequently on the 
programmes of this format, attending the talk shows 42 times (Methodological note: 
this is the total number of participants from each party in each episode of the show; 
where the same party representative guested on several episodes, all of them 
counted as one), mostly because of its large presence in the “Live programme with 

Svitlana Orlovska and Mykola Veresen’” (TV Channel “Pryamyi”), which had the 
highest number of airings among all the other monitored talk shows. (Methodological 
note: only candidates on a party list were counted, although the studio audience 
might have also included representatives of the same political force who were not 
running in this Parliamentary elections). Candidates from “Opposition platform — For 
life” were in the second place by guesting 27 times on the talk shows. “People’s 

servant” party was in the third place with 24 times. The fourth place went to the 
“Fatherland” (Batkivshchyna) candidates — 21 times. The fifth — to “Voice” party (18 
times). They were followed by “All-Ukrainian association “Freedom” (Svoboda) party 
(17 times), “Groysman’s Ukrainian strategy” party (16 times), “Self-Aid” 

(“Samopomich”) party (14 times), “Radical party of Oleg Lyashko” and “Opposition 
bloc” party (12 times each), Anatoliy Hrytsenko’s “Civic position” party (8 times), and 
Igor Smeshko’s “Power and dignity” party (7 times). Other political forces were 
considerably less represented on the talk shows: the “Agrarian party of Ukraine” — 3 
times, “Movement of New Forces of Mykhailo Saakashvili” party — 3 times, Nadiya 
Savchenko’s Platform — once. 

Most talk shows on private TV Channels showed their bias in favour of particular 
political forces. This happened in various ways — through an imbalanced 
representation of political parties on the air, or the hosts’ biased attitude, or a 

combination of both. 

● Pulse on TV Channel “112 Ukraine” (4 episodes aired on 25, 2, 9 June, and 
16 July were monitored) and “Ukrainian Format” on TV Channel 
“NewsOne” (4 episodes aired on 26, 3, 10, 17 June were monitored) 
demonstrated their preference for “Opposition platform — For life”. This 
political force was most represented on these TV Channels’ talk shows — 11 
times in the monitoring period. The range of the political forces invited to the 
studios of these TV Channels was quite narrow: Pulse, apart from the already 
mentioned “Opposition platform — For life”, featured candidates from “All-
Ukrainian association “Freedom” (Svoboda) party, “People’s servant” party, 



35 
 

“Fatherland” (Batkivshchyna) party, along with the representatives of the 
Petro Poroshenko Bloc faction who were not on the party’s list during the 
Parliamentary elections; Ukrainian Format was visited by representatives of 
“Opposition platform — For life”, “All-Ukrainian association “Freedom” 

(Svoboda) party, “Fatherland” (Batkivshchyna) party, “Radical party of Oleg 
Lyashko”, “People’s servant” party, and “Civic position” party. On both shows, 
the guests often criticised the previous government, including Petro 
Poroshenko, as well as the newly elected President Volodymyr Zelenskyi and 
his team; however, the latter were unable to respond to the criticism, as they 
were not present in the studio. 

● The Right to Power on TV Channel “1+1” (4 episodes were monitored on 
27 June, 4, 11 and 18 July) preferred Volodymyr Zelenskyi’s team and 

“People’s servant” party — this, in particular, was obvious in the attitude of its 
host, Nataliya Moseichuk, who sometimes got very emotional. Altogether, 
parliamentary candidates from 10 political parties guested on the talk show 
episodes during the monitoring period, including “People’s servant” party, 
“European Solidarity”, “Groysman’s Ukrainian strategy” party, “Opposition 
bloc” party and “Voice” party — 4 times each; from “All-Ukrainian association 
“Freedom” (Svoboda) party, “Fatherland” (Batkivshchyna) party, “Self-Aid” 

(“Samopomich”) party, “Power and dignity” party — 3 times each, and “Civic 
position” party — 1 time.  

● Live programme with Svitlana Orlovska and Mykola Veresen’ on TV 
Channel “Pryamyi” (16 episodes were monitored, aired on 24 to 27 June, 1 
to 4, 8 to 11, and 15 to 18 July) demonstrated its preference for “European 
Solidarity” party and Petro Poroshenko. Candidates from this political force 
were most frequently — 30 times — invited to the show. The range of other 
political forces was insignificant and, apart from “European Solidarity” party, 
included “Self-Aid” (“Samopomich”) party (8 times), “Radical party of Oleg 
Lyashko” (6 times), “Power and dignity” party (2 times), “Opposition platform 
— For life” party (1 time) and “Voice” party (1 time) from among those who 
participated in the election race. President Volodymyr Zelenskyi and his 
entourage were frequently criticised; however, they were unable to respond to 
it, as they were not present in the studio. Apart from politicians, numerous 
experts were invited, who generally criticised the current government and 
supported “European Solidarity” party. The hosts behaved aggressively, 
would yell at the guests or try to impose their opinion. 

● From the People Are Against talk-show on TV Channel “ZIK” (the TV 
Channel whose ownership changed at the beginning of the Parliamentary pre-
election campaign, and which joined the pool of TV Channels within Viktor 
Medvedchuk’s sphere of influence), 4 episodes, aired on 28 June, 5, 12, and 

19 July, were selected for the monitoring. The guests included candidates 
from “Fatherland” (Batkivshchyna) party and “People’s servant” party (5 times 
each), “Opposition platform — For life” party (4 times), “Movement of New 

Forces of Mykhailo Saakashvili” party and “Power and dignity” party (2 times 



36 
 

each), as well as “All-Ukrainian association “Freedom” (Svoboda) party, 
Nadiya Savchenko’s Platform, “European Solidarity” party (1 time each). 
Unlike the show’s host, Nataliya Vlashchenko, who at all times remained 
neutral to everyone present in the studio, her co-host Maks Buzhanskyi (the 
‘arguer’) was always biased against Petro Poroshenko, which was manifested 
in his critical speeches and allegations against the politician. Much criticism 
was levelled during the talk show at President Vladimir Zelenskyi and the new 
government. However, the pro-Ukrainian position in its entirety was also 
criticised, in particular, by such guests as Oleg Voloshyn and Gennadii 
Balashov, with Oleg Voloshyn introduced as a journalist, omitting the fact that 
he was running for Parliament from “Opposition platform — For life”. He was 
allowed to speak more than the others, showing his nostalgia for the USSR 
and advocating peace with Russia. 

● The Freedom of Speech talk show on TV Channel “ICTV” (4 episodes, aired 
on 24 June, 1, 8, and 15 July, were included in the monitoring) was the least 
biased among the private TV Channels during this Parliamentary campaign, 
keeping the representation of political forces relatively balanced. Its host, 
Vadym Karpiak, maintained neutrality as well. Nevertheless, he was often too 
uncritical in his questions, allowing the invited politicians to promote 
themselves. During the monitoring period, this TV station was visited by 
candidates from such parties as “Voice” and “Groysman’s Ukrainian strategy” 

(candidates from these political forces made the highest number of 
appearances — 10 times — on the talk show), “European Solidarity” (5 
times), “People’s servant” (5 times), “Fatherland” (Batkivshchyna) (5 times), 
“Civic position” (4 times), “Opposition bloc” (8 times), “All-Ukrainian 
association “Freedom” (Svoboda) (2 times). However, not a single 
representative of “Opposition platform — For life” appeared there.   

Sociology. Unlike the Presidential pre-election campaign, some TV Channels 
rectified their errors to a certain extent and began releasing their poll ratings in a 
more appropriate manner, including data of the audience polls conducted during talk 
shows. For example, during the Freedom of Speech talk show on TV Channel 
“ICTV”, the host, in contrast to the Presidential elections, started mentioning that 
polls only included those present in the studio (although, as before, no relevant 
message appeared on the screen). The Right to Power talk show on TV Channel 
“1+1” released the ratings of political forces (without mentioning the persons ordering 
the polls) in an almost appropriate manner, although, whenever results of online 
polling were announced, the show’s hosts failed to indicate that this data was not 

representative. On the Ukrainian Format talk show on TV Channel “NewsOne”, the 
data was sometimes released with violations, sometimes — without. 

Polling results were released with violations by Pulse on TV Channel “112 Ukraine”, 
Live programme with Svitlana Orlovska and Mykola Veresen’ on TV Channel 
“Pryamyi”, and People Are Against on TV Channel “ZIK”. 



37 
 

Gender. Representation of women on talk shows, both parliamentary candidates 
and experts, remained extremely low. For example, women guested 82 times on all 
talk show, whereas men — 392 times. Many talk shows aired on various TV 
Channels featured only male guests. Women were least represented on the Pulse 
talk show (TV Channel “112 Ukraine”). 
 
 



38 
 

ONLINE MEDIA 
 
Coverage of candidates 
 
Compared to the TV Channels, attention to political forces was spread differently in 
online media. “People’s servant” party got most of the coverage in the eight 
monitored online media outlets (385.9mn pixels; see Detailed Methodology15 for the 
measurement technique description). This coverage was largely neutral, and only 
marginally positive or negative. “European Solidarity” party (377.7mn pixels) was not 
far behind from it with neutral coverage, although it received some positive and 
negative coverage as well. “Opposition platform — For life” party (229.3mn pixels) 
was in a third place with mostly neutral, but sometimes positive or negative 
coverage. “Voice” party (204.6mn pixels) was fourth with a neutral and positive tenor, 
“Power and dignity” party (153.3mn pixels) — fifth, also with a neutral and positive 
tenor. “Opposition bloc” party (119.4mn pixels) also drew considerable attention. 
Much less, coverage was given to the remaining political forces, such as 
“Fatherland” (Batkivshchyna) party (91.8mn pixels), “Civic position” party (62.7mn 
pixels), “Radical party of Oleg Lyashko” (58.9mn pixels), “Movement of New Forces 

of Mykhailo Saakashvili” party (55.8mn pixels), “All-Ukrainian association “Freedom” 

(Svoboda) party (47.7mn pixels), “Groysman’s Ukrainian strategy” party (41.7mn 
pixels), “Self-Aid” (“Samopomich”) party (32.6mn pixels), “Agrarian party of Ukraine” 
(8.8mn pixels), “UDAR” party (3.5mn pixels), and Nadiya Savchenko’s Platform 

(1.2mn pixels). This data should only be viewed in conjunction with detailed findings 
for any specific online media outlet. 

For example, “People’s servant” party received its highest coverage by such online 
media outlet as “Gordonua.com” — largely neutral, but also positive and negative (in 
terms of coverage, it was almost equalled by “Power and dignity” on this website, 
whose founder, Dmytro Gordon, headed the latter party’s campaign headquarters), 

and online media outlet “Strana.ua”, where neutral tone also dominated.   

European Solidarity was mostly covered on such websites as Korrespondent, 
Novoye Vremya, Obozrevatel, and Ukrayinska Pravda. The tone was largely neutral, 
with positive tone prevailing only on the Obozrevatel website. 

Online media outlet “Hromadske” dedicated most of its coverage to “Opposition 
platform — For life”, keeping a mostly neutral tone, although some news had a 
negative tone. “People’s servant” and “Voice” parties took the second and third place 
in this media outlet, respectively. 

                                                
15 R. Kuzel, O. Burmahin, Media Monitoring Methodology, available at 
http://www.cje.org.ua/sites/default/files/library/FIN_UKR_Media%20Monitoring%20Methodology_Ukraine.pdf. 

http://www.cje.org.ua/sites/default/files/library/FIN_UKR_Media%20Monitoring%20Methodology_Ukraine.pdf


39 
 

The “Segodnya.ua” online media outlet paid almost equal attention to several 
political forces, including “European Solidarity”, “Radical party of Oleg Lyashko”, 
“Opposition bloc”, “Power and dignity”.  

Numerous articles that indicated hidden political advertising/advertorial (“dzhynsa”) 
in favour of various parties were detected in the online media in the course of 
monitoring. 

For example, postings indicating hidden political advertising in favour of “Opposition 

platform — For life” and “Power and dignity” parties were identified on the 
“Gordonua.com” online media outlet. A news item published on 1 July under the 
headline “Rabinovych calls for abolishment of tax for young people and a “thirteenth 

pension” for the elderly” was built around the information from the party’s website 

and lacked any news value. Similarly, a news item from 5 July, titled “Smeshko: 
Pensions should make pensioners into a middle class; like elsewhere in Europe, 
they should contribute to their children’s tuition costs and relax”, was based on an 
interview given by Igor Smeshko to the same website earlier. 

News about Yulyia Tymoshenko published on the “Obozrevatel” online media outlet 
were in the same vein. For example, a news item titled “Minimum pension should be 
at least 3,094 hryvnias, says Tymoshenko’ was published on 27 June, containing no 

opinions from experts and being merely borrowed from one of the TV Channel “112 
Ukraine” broadcasts. Similarly, a news item posted on 29 June was based on 
Tymoshenko’s appearance on the TV Channel “Ukraine” and was published under 
the headline “Tymoshenko: Lowering utility rates and increasing people’s income are 

the main objectives of the Government”. On the “Segodnya.ua” online media outlet, 
this included a news item titled ‘Liashko demands adoption of a farming strategy,’ 

posted on 28 June and made on the basis of a report aired by the TV Channel 
“Ukraine”, or the news posted on 7 July under the headline “Muraiev: Our aim is to 
stop labour migration”. 

The online media also violated the electoral legislation by releasing public survey 
findings. The “Strana.ua” online media outlet posted public ratings with violations, 
failing to provide full information about the polls and giving manipulative 
interpretation of the data, like in its “Why Ze is falling, Boyko-Medvedchuk is growing 
and Poroshenko is going to and fro. Findings of the first July ratings” (July 4) or 
“Ratings again drop for “People’s servant” party and grow for “Opposition platform – 
For life” party” (4 July) news reports. Reporters of this online media outlet also tend 
to violate other professional standards and ethics by using emotionally charged 
vocabulary in order to stir up the audience or by insulting and criticising certain 
political forces (such as in a news item titled “On the Maidan, nationalists and 
Poroshenko sympathisers protest in smoke against registration of Shariy and Kliuiev 
as parliamentary candidates’), and use anonymous sources of information. 

 



40 
 

Topics 

Unlike the TV Channels, the topic of elections was second to politics for the majority 
of the online media outlets, except for “Ukrayinska Pravda” and “Segodnya.ua”, 
where elections dominated. In particular, the attention paid to the elections by the 
monitored websites looked as follows (Methodological caveat: this does not include 
any materials in which election actors were not mentioned): 

● online media outlet “Hromadske”— 27.94%; 

● online media outlet “Ukrayinska pravda” — 31.79%; 

● online media outlet “Segodnya.ua” — 45.25%; 

● online media outlet “Gordonua.com” — 20.81%; 

● online media outlet “Korrespondent” — 16.26%; 

● online media outlet “Novoye Vremya” — 25.23%; 

● online media outlet “Obozrevatel” — 9.76%; 

● online media outlet “Strana.ua” — 29.40%. 

Unlike the television space, no similar unanimity in respect of hot topics has been 
observed among the online media. For example, the topic of the Russian 
delegation’s return to PACE topped the news in three online media outlets — 
“Strana.ua”, “Segodnya.ua”, “Obozrevatel”. “Strana.ua” online media outlet also 
widely covered the topics of lustration, Andrii Bohdan’s statement about the Russian 

language as a regional language for Donbas and the “NewsOne” — “Russia 1” TV 
link-up; “Segodnya.ua” and “Obozrevatel” — the topics of the Independence Day 
Parade cancellation, and lustration. 

The widest coverage of the “NewsOne — Russia 1” TV link-up was given by four 
online media outlets — “Ukrayinska Pravda”, “Novoye Vremya”, “Korrespondent” and 
“Gordonua.com”. The next two topics in the focus of these online media outlet’s 
attention were lustration and the return of the Russian delegation to PACE.  

The liberation of four POWs by Viktor Medvedchuk led the hot topics on the 
“Hromadske” online media outlet. The second and third places on this online 
resource were respectively taken by the topics of lustration and cancellation of the 
Independence Day Parade. 

Silence day and Election day 

The monitoring professionals also detected violations in the monitored online media 
outlets on 20 July, the silence day, and on 21 July, the election day. The majority of 



41 
 

these violations were associated with hidden or direct campaigning and counter 
campaigning. Some websites also published comments by sociologists or political 
strategists on the ratings of political forces, which is prohibited. Another category of 
reports, which may be tentatively regarded as constituting a violation, was 
associated with the coverage of the matters related to the future coalition, 
election/appointment of the Prime Minister, the Speaker and other officials. 

Hidden or direct campaigning and counter campaigning. On 20 July, 
“Obozrevatel” online media outlet published a positive report of Sviatoslav 
Vakarchuk’s show that actually took place on 19 July, adding a video and a comment 

by Sviatoslav Vakarchuk from his Facebook page (“Glory to Ukraine! Social media 
captivated by a massive performance of the Ukrainian national anthem at the Okean 
Elzy show”). 

Some online media committed violations on 21 July, the election day, when covering 
the manner in which various parliamentary candidates voted. These news reports 
contained messages used by the political forces during the pre-election campaign. 
For example, “Obozrevatel” posted positive reports about Petro Poroshenko, Borys 
Kolesnykov, Yuliya Tymoshenko, also accompanied by friendly photos or videos 
(“Poroshenko: I voted for the EU and NATO,” “Kolesnykov: I voted for peace — 
hopefully, this year,” “Give this country a chance”: Tymoshenko votes and urges 

Ukrainians to go to the polls”). Incidentally, the news item about Borys Kolesnykov, 
containing almost the same headline and the same photo, was also posted on the 
“Segodnya.ua” online media outlet (“Borys Kolesnykov: I voted for peace in 
Ukraine”). Meanwhile, the “Novoye Vremya” online media outlet offered positive 
coverage of Petro Poroshenko (“For Ukraine’s European future”: Poroshenko and his 

family vote in the elections”). “Gordonua.com” online media outlet also posted 
news in the same vein (“Smeshko: We vote for Ukraine’s future. A video” or “For 

Ukraine’s future and success.” Hroisman votes in the elections to the Rada”). 

Some news reports campaigning for “Fatherland” (Batkivshchyna) party have also 
been identified. For example, on 20 July, both the “Gordonua.com” (“Prykhodko 
attacked during a show in Vinnytsia”) and “Korrespondent” (“Anastasiia Prykhodko 
attacked during a show”) online media outlets published reports of Anastasiia 
Prykhodko’s aborted show in Vinnytsia. And this is despite the fact that the show 
took place on 19 July. These websites, along with the information about the incident, 
provided photos and videos from Anastasiia Prykhodko’s Facebook page, featuring 

Fatherland’s logos. 

Sociology. In the course of the monitoring, violations associated with the release of 
public ratings were also detected. The electoral legislation prohibits releasing them 
during the silence and election days. Still, on 21 July, i.e. the election day, the 
“Obozrevatel” online media outlet published a report titled “People’s servant mono 
coalition — predictions from sociologists,’ which begins with the following phrase: 

“The presidential party “People’s servant” has a chance to win a majority in the 

https://gordonua.com/ukr/news/localnews/-na-prihodko-napali-pid-chas-kontsertu-u-vinnitsi-1130744.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/kolesnikov-ya-progolosuvav-za-mir-spodivayusya-vzhe-tsogo-roku.htm
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-za-majbutnje-za-uspih-ukrajini-grojsman-progolosuvav-na-viborah-u-radu-1133125.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/boris-kolesnikov-ya-progolosoval-za-mir-v-ukraine-1304682.html
https://ua.korrespondent.net/ukraine/vibory2019/4120581-na-anastasiui-prykhodko-napaly-pid-chas-kontsertu
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/mono-koalitsiya-slugi-narodu-sotsiologi-sprognozuvali-shansi-partii-zelenskogo.htm
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-za-majbutnje-za-uspih-ukrajini-grojsman-progolosuvav-na-viborah-u-radu-1133125.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/mono-koalitsiya-slugi-narodu-sotsiologi-sprognozuvali-shansi-partii-zelenskogo.htm
https://ua.korrespondent.net/ukraine/vibory2019/4120581-na-anastasiui-prykhodko-napaly-pid-chas-kontsertu
https://www.obozrevatel.com/ukr/show/people/slava-ukraini-merezhu-zahopilo-masshtabne-vikonannya-gimnu-na-kontserti-okean-elzi.htm
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-smeshko-golosujemo-za-majbutnje-ukrajini-video-1132913.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/dajte-kraini-shans-timoshenko-progolosuvala-i-zaklikala-ukraintsiv-iti-na-vibori.htm
https://www.obozrevatel.com/ukr/show/people/slava-ukraini-merezhu-zahopilo-masshtabne-vikonannya-gimnu-na-kontserti-okean-elzi.htm
https://www.obozrevatel.com/ukr/show/people/slava-ukraini-merezhu-zahopilo-masshtabne-vikonannya-gimnu-na-kontserti-okean-elzi.htm
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/vibori-2019-yak-golosuvav-poroshenko-50033206.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/kolesnikov-ya-progolosuvav-za-mir-spodivayusya-vzhe-tsogo-roku.htm
https://gordonua.com/ukr/news/localnews/-na-prihodko-napali-pid-chas-kontsertu-u-vinnitsi-1130744.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/boris-kolesnikov-ya-progolosoval-za-mir-v-ukraine-1304682.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/petro-poroshenko-ya-progolosuvav-za-es-i-nato.htm
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/vibori-2019-yak-golosuvav-poroshenko-50033206.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/dajte-kraini-shans-timoshenko-progolosuvala-i-zaklikala-ukraintsiv-iti-na-vibori.htm


42 
 

Verkhovna Rada and form a mono coalition”. The report publishes comments by 
sociologists on the percentage of votes that various parties were expected to win in 
this election. The text is also accompanied by a photo with the logo of “People’s 

servant” party. 

The “Obozrevatel” online media outlet also violated the electoral legislation by 
releasing exit poll results (which is prohibited until the polls are closed at 8.00pm). In 
particular, at 3.18pm on 21 July, a news report titled “We’ve done everything right” — 
Vakarchuk’s team responds to poor exit poll performance” was published, which 
cited an anonymous source (thereby violating the standard of credibility) in “Voice” 

party to inform that, according to the party’s internal polls, it was going to win 6 to 8 

per cent of the votes. Furthermore, the same source, reportedly “close to the party 
leader Sviatoslav Vakarchuk”, commented on the “unofficial exit poll data from 
various news agencies”. 

Reports concerning a potential coalition, future appointments, etc. On the 
election day, certain websites carried statements made by the representatives of 
various political forces concerning the future coalition, as well as positions in the 
Government and Parliament. Despite not being about campaigning, these reports 
nevertheless indirectly commented on the election results. Whenever any political 
force promoted certain candidates for various positions specifically on the election 
day, this might have had an impact on the voters. For example, online media outlet 
“Obozrevatel” posted a report titled “People’s servant” has already drafted a coalition 
agreement — what is known so far”, in which it once again cited anonymous 
sources, effectively promoting the message that this party has already won (despite 
the vote still being in progress) and will form a coalition. A similar report was 
published by online media outlet “Hromadske”, citing an authorised source — 
“Davyd Arakhamiia (No. 4 on the “People’s servant” list) on a coalition agreement 
that is 70 per cent ready”. 

Divisions in the country, deeper regional contradictions. The media monitoring 
specialists also detected certain reports posted on online media outlet “Strana.ua” 
capable of instigating deeper contradictions and animosity between regions. For 
example, on the election day of 21 July, this online media outlet posted an article 
under the headline “We must stop the revanchists.” Poroshenko and Co launch a 

campaign against the people of Eastern Ukraine”. By using emotionally coloured 
vocabulary (which is typical of this media outlet), “Strana.ua” offered manipulative 
interpretation of Petro Poroshenko’s call to vote made to the residents of Western 

Ukraine: “Today, on the day of the elections to the Rada, a full-fledged campaign has 
been unfolding in the camp of Ukraine’s ex-President Petro Poroshenko and his 
supporters, directed against the voters in the south-east. Both the former President 
and his supporters among bloggers urge only western Ukrainians to come to the 
polls. Thereby hinting that the votes of other Ukrainians are a “threat”. At the same 
time, this online media outlet failed to mention that a similar appeal — in this 

https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/mi-vse-zrobili-pravilno-u-vakarchuka-vidreaguvali-na-nizki-dani-ekzit-poliv.htm
https://hromadske.ua/posts/proekt-koalicijnoyi-ugodi-gotovij-na-70-predstavnik-slugi-narodu
https://hromadske.ua/posts/proekt-koalicijnoyi-ugodi-gotovij-na-70-predstavnik-slugi-narodu
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/sluga-narodu-vzhe-stvorila-ugodu-schodo-koalitsii-scho-vidomo.htm
https://strana.ua/news/212677-eks-prezident-petr-poroshenko-i-eho-storonniki-svoimi-postami-prizyvajut-holosovat-tolko-zhitelej-zapadnoj-ukrainy-raskalyvaja-stranu.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/mi-vse-zrobili-pravilno-u-vakarchuka-vidreaguvali-na-nizki-dani-ekzit-poliv.htm
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/sluga-narodu-vzhe-stvorila-ugodu-schodo-koalitsii-scho-vidomo.htm
https://strana.ua/news/212677-eks-prezident-petr-poroshenko-i-eho-storonniki-svoimi-postami-prizyvajut-holosovat-tolko-zhitelej-zapadnoj-ukrainy-raskalyvaja-stranu.html


43 
 

instance, to the residents of eastern Ukraine — by Vadym Rabinovych, a 
representative of “Opposition platform — For life” party, had been aired by TV 
Channel “112 Ukraine”. Instead of drawing attention to the fact that both politicians 
had no right to engage in counter-campaigning on the election day, this media outlet 
decided to discredit Petro Poroshenko, provoking regional confrontation as well. 

 



44 
 

GENDER 

Gender equality means equal visibility, empowerment, responsibility and 
participation of both women and men in all spheres of public life, including the media. 

Recommendation CM/Rec(2013)1 of the Council of Europe Committee of Ministers 
to member States on gender equality and media stresses that the media are 
centrally placed to shape society’s perceptions, ideas, attitudes and behaviour. They 

should reflect the reality of women and men, in all their diversity. 

As rightly noted in Recommendation CM/Rec(2019)1 on preventing and combating 
sexism, it is important to encourage the promotion of positive images of women as 
active participants in social, economic and political life. 

Like in the Presidential elections, the media continued to favour men during the 
Parliamentary elections, despite changes in the society and women’s growing 

contribution to politics. 

The absence of women in political media discourse illustrates well the lack of gender 
parity in politics. Since the monitoring covered the activities of such entities as the 
President, the Office of the President, the Prime Minister, the Government, mayors 
and chairmen of district state administrations, the Central Election Commission, as 
well as 16 parties, whose representatives were mostly men, this has had a 
corresponding impact on the monitoring outputs. 
 
National TV Channels 
 
The media can either hinder or accelerate structural changes aimed at achieving 
gender equality. This inequality becomes even more pronounced when it comes to 
the presence of women in the media content, both in terms of quality and quantity. 
 
According to the monitoring data for the period between 22 June and 21 July, men 
were given overwhelmingly more prime time — 80 per cent — on the national TV 
Channels compared to women, while women — only 11 per cent. 
 
For the entire monitoring period, only 238 news segments on 10 national TV 
Channels contained opinions from women, as opposed to 1,403 news segments in 
which men were presented. 
 
Furthermore, the media would generally avoid naming contributors of these news 
items. On the whole, 5,955 news reports were processed during the monitoring, of 
which 9 per cent (529 reports) were authored by men, 15 per cent (905 reports) — 
by women, 9 per cent (536 reports) had mixed authorship, and 67 per cent of the 
news items (3,985 reports) were without indicated authorship. 
 



45 
 

The monitoring also revealed an imbalance in the representation and a lack of 
meaningful participation of women as representatives of political forces. For 
example, the audience of the Live talk show aired on Pryamyi on 27 June 2019 saw 
no women among the guests, when nine male politicians invited to the studio 
discussed fighting for seats in the Verkhovna Rada. Other monitored talk shows 
were also not notable for their gender balance. 
 
Online media 
 
Findings of the online media monitoring are largely the same — gender imbalance 
during the parliamentary elections was also identified there. For example, eight 
online media outlets represented women’s opinions only in 9 per cent of their news 

reports, whereas 91 per cent of the news items featured male speakers. 
 
Findings of the online media monitoring also show that 5 per cent of new items were 
contributed by men, 4 per cent — by women, with 1 percent having mixed 
authorship, and an absolute majority — 90 per cent — without indicated authorship. 
The online media should indicate authorship, so that their readers could be aware of 
the gender perspective in these reports. 
 
Instances of sexism 
 
Sexism in the media contributes to shaping an environment where “everyday” 
sexism is tolerated and regarded as insignificant. It is manifested as follows: 

<0000> sexual, sexualised and racist images and representation of women, men, girls 
and boys; 

  disparaging or derogatory coverage of women’s looks, clothing and 
behaviour, rather than a balanced and informed discussion of their views and 
opinions; 

  coverage and portrayal of women and men in clichéd roles in the family or 
community; 

  reproduction and perpetuation of gender stereotypes in respect of victims of 
gender-based violence; 

  imbalanced representation and inadequate engagement of women in various 
professional and informative roles (experts, commentators), particularly 
women from minority groups16. 

 
On 26 June 2019, in a TSN news bulletin aired on TV Channel “1+1”, its presenter 
Dasha Shchaslyva asked Andrii Bohdan, Head of the Presidential Office: “What kind 
of women do you like?” The banner “Candid Bohdan” was displayed on the screen 

                                                
16 Recommendation CM/Rec(2019)1 of the Committee of Ministers to member States on preventing and 
combating sexism (adopted by the Committee of Ministers on 27 March 2019 at the 134th meeting of the 
Ministers’ Deputies). 

https://www.youtube.com/watch?v=jBIKvC9XfH0


46 
 

during the entire segment. The plot was complimentary, contained sexism and would 
have been more appropriate for society column than the news. 
 
Furthermore, on 5 July 2019, an interview with Arseniy Yatseniuk, leader of 
“People’s Front” party, taken by Dmytro Gordon, was posted on the online media 
outlet “Gordonua.com” in its news section under the headline “Yatseniuk: I told 
Poroshenko, “Petro, you’ll be the next! Don’t do it”, during which the interviewer 
inappropriately asked the politician about his attitude to Yuliya Tymoshenko, leader 
of “Fatherland” (Batkivshchyna) party: 

– Did you like her as a woman? 
– I like my wife. 
– This is a standard response. 
– She impresses me with her charisma. 

 
Online media outlet “Strana.ua” featured messages that were offensive and 
disparaging to women in its article posted on 27 June 2019 under the headline 
“Worked as a whore, but no one married him”. Deputy Chief Editor of the online 
media outlet “Strana.ua” Kriukova urged future members of Parliament not to act like 
member of Parliament Lin’ko”. The article was about Svitlana Kriukova, Deputy Chief 
Editor of online media outlet “Strana.ua”, giving a piece of advice to prospective 
deputies of the Verkhovna Rada. Her direct sexist speech was used by the online 
media outlet “Strana.ua” in its “News” section. 
 
At the same time, it can be noted that the journalistic community is becoming 
selectively gender sensitive. For example, on 8 July 2019, Dmytro Razumkov, leader 
of “People’s servant” party, gave the following comment on TV Channel “STB”: “We 
have the most beautiful girls. Although today it is sometimes perceived as some kind 
of sexism…” Journalist Emma Antoniuk interrupted the politician and rightly noted, 
“We are not jewellery, we are human beings and have the right to be ugly”. The 
segment also mentioned the recent “I’m not a brand” flash mob on social media, held 
in response to the sexist remarks made about women by the President of Ukraine 
Volodymyr Zelenskyi. 
 
In this context, it is important to implement education and training strategies, as well 
as tools for journalists and other media professionals, to detect sexism, promote 
positive and non-stereotyped portrayal of women and men in the media, and 
facilitate gender-sensitive communication. These additional measures should be 
supported with adequate resourcing. 
 
 
 
 
 
 

https://strana.ua/news/208621-svetlana-krjukova-prizvala-budushchikh-deputatov-ne-postupat-kak-nardep-linko.html
https://strana.ua/news/208621-svetlana-krjukova-prizvala-budushchikh-deputatov-ne-postupat-kak-nardep-linko.html
https://gordonua.com/ukr/publications/yacenyuk-ya-skazav-poroshenku-petre-ti-budesh-nastupniy-ne-robi-cogo-1043441.html
https://strana.ua/news/208621-svetlana-krjukova-prizvala-budushchikh-deputatov-ne-postupat-kak-nardep-linko.html
https://gordonua.com/ukr/publications/yacenyuk-ya-skazav-poroshenku-petre-ti-budesh-nastupniy-ne-robi-cogo-1043441.html
https://www.youtube.com/watch?v=GdvWf-gVFL8


47 
 

SOCIAL NETWORKS 
 
Given the growing influence of social media during the elections, the monitoring 
team assessed their role in the election process. The Facebook social network was 
selected for monitoring. In early 2019, it was used by 13 million Ukrainians 
(according to a survey carried out by “PlusOne”). The network is one of the essential 
communication channels in Ukraine. This applies both to business and political 
segments. The monitoring team focused on the Facebook pages of the 10 highest 
rated parties and their official leaders: 
 

“People’s servant”, Dmytro Razumkov; 
“European Solidarity”, Petro Poroshenko; 
“Opposition platform — For life”, Yuriy Boiko; 
“Fatherland”, Yuliya Tymoshenko; 
“Voice”, Sviatoslav Vakarchuk; 
“Power and dignity”, Igor Smeshko; 
Oleg Lyashko; 
“Civic position”, Anatoliy Hrytsenko; 
“Opposition bloc”, Oleksandr Vilkul; 
“All Ukrainian Union “Freedom” (Svoboda), Oleg Tyagnybok. 

 
A quantitative analysis of the topics of the posts and the audience’s reactions on the 

posts (i.e. the number of comments, reposts, and the sum of all responses) was 
performed. A qualitative analysis was also performed according to the following 
indicators: 

 
1) the campaign strategy on Facebook; 
2) incitement of hatred and hate speech; 
3) information for the voters and voters’ education; 
4) sponsored stories and paid political advertising; 
5) disinformation (discrediting the opponents). 

Monitoring findings 

● Across the social network, most of the parties emphasised personal and 
political qualities of their leaders, rather than their ideologies or agendas 
(“People’s servant”, “Voice”, “Power and dignity”, “Civic position”; to a less 
extent “European Solidarity”, “Opposition bloc”). The party “Radical party of 
Oleg Lyashko” had no dedicated page in any social network. In rare cases, 
the parties concentrated their attention on the strong personalities of other 
party members, rather than on those of party leaders. Some political forces 
were trying — mostly haphazardly — to bring to the voters’ attention their 

party lists (“European Solidarity”, “People’s servant”, “Opposition platform — 
For life”, “Voice”, “Power and dignity”, “All-Ukrainian association “Freedom” 



48 
 

(Svoboda). “Opposition platform — For life” and “Opposition bloc” parties 
focused less on their leaders’ personalities and more on their pro-Russian 
course and discrediting the current Government and opponents. 

● The parties and their leaders actively used short videos, streaming, 
interactive surveys, which were well appreciated by social networking 
algorithms, as well as other advanced methods of voters’ engagement. 

“People’s servant” and “Voice” parties used the advantages of this format the 
most efficiently, building informal ‘peer-to-peer’ communication and sharing 

entertainment content. “Voice” party also used sign interpretation for its 
campaign videos. Other parties and candidates had built up downward 
communication that is traditional and alien to social networks. 

● None of the parties involved in the election race had engaged in 
comprehensive voters’ education on how to make an informed choice by 
explaining, for example, the Verkhovna Rada’s powers and operating 

modalities. Their pages contained clarifications about the respective party, its 
place on the list, and warnings against “fake” candidates and provocations. 
Some political forces were posting tips on how to change the place of voting, 
how not to spoil the ballot paper, etc. 

● Parties and their leaders failed to offer holistic concepts of the country 
development on their Facebook pages and largely avoided ideological 
messages. Their messages were mostly populist: cut utility rates, raise 
wages, negotiate peace. The main split occurred along the “Europe vs 
Russia” line. The most emphatic messages about the country’s future were 

made by “European Solidarity” party, “Voice” party (the pro-European vector), 
as well as by the pro-Russian “Opposition platform — For life” and 
“Opposition bloc” parties. The latter focused on social issues (“following an 
agreement with Russia, we will raise pensions and cut utility rates”). “All-
Ukrainian association “Freedom” (Svoboda) and “Voice” parties declared that 
they would fight the oligarchs. “Power and dignity” party, along with 
“Opposition bloc” party, promoted Ukraine’s non-aligned status. 

● Paid posts were actively promoted by the websites, primarily targeting 
those regions that were regarded as their electoral base. Advertising 
mostly contained campaigning messages, information about the campaign 
progress, and programme highlights, which may be generally regarded as 
populist. 

● More than half of the parties and their leaders used hate speech and 
tried to discredit their political opponents. Ex-President Poroshenko took 
the brunt of the criticism (“Opposition platform — For life”, “Opposition bloc”, 
“Fatherland” (Batkivshchyna), “Power and dignity”, Oleg Lyashko, “All-
Ukrainian association “Freedom” (Svoboda), “Civic position”, “People’s 

voice”). The impersonal “old policies” was sometimes the object of the 
criticism (“Voice” party). The new President Volodymyr Zelenskyi was 
gradually becoming a target for discrediting (Oleg Lyashko, “Opposition 
platform — For life” party, “Opposition bloc” party). Parties or politicians would 



49 
 

occasionally criticise each other, such as ongoing attempts by “Opposition 
platform — For life” and “Opposition bloc” parties to discredit each other. 

● The campaign’s main newsbreaks were associated with the relations 

between Ukraine and the Russian Federation, such as the initiative by the 
TV Channels “NewsOne” and “Russia 1”, broadcasts of the latter being 
restricted in Ukraine, to hold a TV link-up with the Russian Federation; 
Russia’s return to PACE; possible release of captured sailors; cancellation of 
the military parade, etc. 

● Certain parties and their leaders (“Opposition platform — For life”, 
“Opposition bloc”) were aggressively disseminating messages that 
resonated with the narratives of Russian propaganda, such as “the civil 
conflict in Ukraine”, “it was Poroshenko who started the war”, or narratives 
focused on discrediting the Ukrainian Government, the Orthodox Church of 
Ukraine, etc. 

● Four party leaders (Dmytro Razumkov, Igor Smeshko, Oleg Lyashko, 
and Oleg Tyagnybok) kept their personal accounts without using public 
pages. Personal accounts do not allow posting advertisements and make it 
impossible to see who and from which country maintains the page. Thus, 
tracking the funding sources for the candidates’ advertising, its target 

audience and content has been made difficult. This is an indication of a low 
transparency culture. 

 



50 
 

INDICATIONS OF POSSIBLE RUSSIAN EXTERNAL INFORMATION INFLUENCE 
IN THE UKRAINIAN MEDIA 
 

The monitoring was based on the key narratives of Russian propaganda, as 
identified through analysis of the “fake” news debunked by the “StopFake” project 
(https://www.stopfake.org/) over the last four years. 

This categorisation was performed by Yevhen Fedchenko, “StopFake’s” co-founder, 
in his article “Kremlin Propaganda: Soviet Active Measures by Other Means” 
(Estonian Journal of Military Studies), published in 2016 (https://bit.ly/2IpBVlV). 
Following an analysis of a sample of 500 untrue materials — examples of the 
Kremlin’s propaganda — 18 common topics were identified. 

A subsequent study performed by the project experts in 2018 (https://bit.ly/2SvbMqr) 
confirmed these narratives. They included the following: 

  “Ukraine as a “fascist state”, 
  “Ukraine as a “failed state”, 
  “Russia is not an invader and has never launched any military attacks against 

Ukraine”, 
  narratives aimed at discrediting the Ukrainian Armed Forces, 
  territorial disintegration of Ukraine or “territorial claims” by neighbouring 

countries, 
  fake legitimisation, using representatives of foreign governments, international 

organisations or foreign media, of the Crimea annexation and occupation of 
Donbas, 

  decline of Western support for Ukraine — the West’s “Ukrainian fatigue”, 
  stories about the EU disintegration, the collapse of the United States and of 

the entire West, the alleged ongoing “civil war” in the Western countries, their 
insignificance in world geopolitics. 

The list was expanded with the latest narratives, such as discrediting Ukraine’s local 

church, depicting Russia as a defender of traditional values and as a nation entitled 
to its sphere of influence, the need to “negotiate peace with Russia”. 

General trends 

News reports indicative of Russian influence mostly appeared on “NewsOne”, “112 
Ukraine”, and “Inter” TV Channels, as well as on “Strana.ua” and “Korrespondent” 

online media outlets. More rarely and irregularly ― in other online media outlets. 

● Using Russian websites and news agencies as sources of information, 
including for international and Ukrainian news, where it would have made 
more sense to use primary sources from the relevant country. They often 
promote narratives of Russian propaganda. 

https://www.stopfake.org/
https://bit.ly/2SvbMqr
https://bit.ly/2IpBVlV


51 
 

● Unbalanced presentation of Russian opinions on events in Ukraine by 
some media. 

● News on local events in Russia, imposing the Russian agenda. 
Consumers of this information are being continuously captured within the 
Russian information field. 

● Messages that are resonant of the Russian propaganda narratives were 
relayed in the form of quotations from members of the campaigning 
parties, including “Opposition platform — For life” and “Opposition bloc” 
parties. 

● The widespread narratives that appeared in the Ukrainian media most 
frequently: 
o The idea that “we need to negotiate with Russia and the Donbas 
pseudo-republics”. The Russian Federation is painted as a “peacemaker” 
rather than the aggressor nation (it is alleged that Ukraine “should stop the 
policy of war” pursued by those who “do not want peace” and are “guilty of 
bloodshed”). Among others, this idea was promoted by producer Oliver 
Stone in his documentary “Revealing Ukraine”, regarded by experts as a 
piece of propaganda. 
o Discrediting the Orthodox Church of Ukraine (“schism”, “non-
canonical”, “The OCU seizes temples and forces believers to turn to it”, “The 
OCU is an element in Poroshenko’s campaigning”). 
o Discrediting the Ukrainian authorities, including the newly elected 
President Volodymyr Zelenskyi. 
o Legitimising the occupation of Donbas and Crimea — the occupation 
authorities of the so-called DPR and LPR were presented as political entities 
with whom “direct negotiations” were needed, while Russian servicemen in 
Donbas were referred to as “separatists". 
o “Russia is not present there” (“Russia is not an invader and has 
never launched any military attacks against Ukraine”). Stories or news 
segments about events on the front line where Russian servicemen were 
called “separatists”, “enemy” or “fighters”, avoiding references to the 
aggressor nation or naming the opposite party at all. 

 



52 
 

ADHERENCE TO THE CODE OF ETHICS OF THE UKRAINIAN JOURNALIST 
 
During the period of monitoring, 150 instances of violation of the Code of Ethics 
of the Ukrainian Journalist by the monitored media were identified. 

These violations were transferred in the form of complaints to the Commission on 
Journalism Ethics17, as a self-regulatory body for journalists and editorial staff, for its 
assessment of compliance with the Code of Ethics of the Ukrainian Journalist during 
the coverage of Parliamentary elections. 

The Commission examined the complaints carefully and issued 8 decisions 
(5 decisions in the form of a public censure, and 3 decisions in the form of a friendly 
warning) in respect of such media outlets as TV Channels “1+1”, “NewsOne”, 
“ICTV”, “STB”, and online media outlets “Obozrevatel”, “Gordonua.com”, 
“Novoye Vremya”, and “Strana.ua”. 

The majority of the identified instances concerned the following Articles of the Code 
of Ethics of the Ukrainian Journalist18: 

· Article 2 (serving the interests of the authorities or owners, rather than 
those of the public); 

· Article 6 (respecting the right of the public to have full and objective 
information about facts and events); 

· Article 7 (information and analytical materials should be clearly separated 
from advertising); 

· Article 9 (facts, judgments, assumptions should be clearly separated from 
each other); 

· Article 10 (opposing viewpoints must be presented in a balanced way; 
opinions of independent experts should be presented as well); 

· Article 11 (distorting the content by selective quoting of public opinion 
polls’ findings). 

 
The respective decisions of the Commission were published on its website under the 
“Elections” headline (http://www.cje.org.ua/ua/elections). 
 
1. TV channel “NewsOne” — a complaint against segment 10 in the 6.00pm news 
bulletin aired on 22 June 2019. 

                                                
17 The Commission on Journalism Ethics is a self-regulatory body for journalists and editorial staff, which allows 
discussing and suggesting ways to resolve conflict situations based on a single standard — the Code of Ethics of 
the Ukrainian Journalist. The Commission deals with conflicts of ethical and professional nature that arise in the 
journalistic circles or between these circles and the public in connection with the performance by journalists of 
their professional duties. 
18 The Code of Ethics of the Ukrainian Journalist was adopted in 2002 at the Congress of Journalists — 
Signatories to the Code, and was last updated in 2013. The Code was approved on 12 December 2013 at a 
plenary session of the National Union of Journalists of Ukraine (NUJU) and, a month earlier, — by a decision of 
the Committee of the Independent Media Trade Union of Ukraine (IMTUU). 

https://www.youtube.com/watch?v=fyHej5tGaZ0
http://www.cje.org.ua/ua/elections


53 
 

The news report, which was the subject matter of the complaint, manipulated the 
topic of the Day of Mourning by airing, just after a segment about the President 
Volodymyr Zelenskyi’s address made on this occasion, the information about 

negative assessment of his activities on the part of “Opposition platform — For life” 
party, as well as propaganda of “Opposition platform — For life” party’s policies, 
such as “People are waiting for specific actions from the President, not anti-war 
calls… The main objective of our party is to restore peace in Donbas today… The 

current Government, in our party’s opinion, isn’t different from Poroshenko’s regime 

and does nothing to restore peace in Ukraine”. 
Violation of Articles 2, 6, 7 and 10. The sanction: public condemnation. 
 
2. TV Channel “STB” — a complaint against segment 17 in the 10.00pm “Vikna” 
news bulletin aired on 24 June 2019. 
The segment reported on the top ten persons on “Opposition bloc’s” party list and 
contained the party’s campaign promises. The segment contained comments of the 
Uzhhorod and Zaporizhzhia mayors who were running for Parliamentary elections 
from “Opposition bloc” party. The segment was complimentary, contained elements 
of hidden political advertising, and lacked any newsbreaks or balanced opinions. 
Violation of Articles 6 and 7. The sanction: public condemnation. 
 
3. Online media outlet “Gordonua.com” — an article posted on 25 June 2019 
under the headline “Medvedchuk says Moscow has partially lifted sanctions from 
Ukraine after talks with “Opposition platform — For life” party”. 
The article contained hidden political advertising/advertorial (“dzhynsa”) and open 
campaigning on behalf of “Opposition platform — For life” party. The news item 
offered no alternative viewpoints, opinions from independent experts were not 
presented, and information voiced by Viktor Medvedchuk was not verified. 
Violation of Articles 6, 7 and 10. The sanction: public condemnation. 
 
4. TV Channel “1+1” — a segment titled “Electoral competition” in the TSN news 
bulletin aired on 25 June 2019. 
The segment was about the presentation by “People’s servant” party of its 
majoritarian candidates in Kyiv. Other news programmes aired on this day featured 
no segments about Parliamentary election candidates, neither did they cover 
majoritarian candidates from other parties in the days before. Moreover, the segment 
used a number of evaluative judgments that were complimentary and were 
presented as facts, without being supported by any evidence. The segment also 
lacked views or opinions from independent experts, which is contrary to the 
requirements on balanced and impartial election coverage by the media. 
Violation of Articles 2, 6, 7, 9 and 10 of the Code. The sanction: public 
condemnation. 

5. TV Channel “ICTV” — segment 6 in the “Fakty” news bulletin aired at 9:10pm on 
25 June 2019. 

https://gordonua.com/ukr/news/politics/-medvedchuk-zajaviv-shcho-moskva-chastkovo-znjala-sanktsiji-z-ukrajini-pislja-peregovoriv-z-opozitsijnoju-platformoju-za-zhittja-1067691.html
https://www.youtube.com/watch?v=UTqrTEBY6jc
https://www.youtube.com/watch?v=UTqrTEBY6jc
https://gordonua.com/ukr/news/politics/-medvedchuk-zajaviv-shcho-moskva-chastkovo-znjala-sanktsiji-z-ukrajini-pislja-peregovoriv-z-opozitsijnoju-platformoju-za-zhittja-1067691.html
https://www.youtube.com/watch?v=9G256hCLnPA&list=PLHSSC6VzRB5I27vme-OX5hoWqFvBj7dJL
https://www.youtube.com/watch?v=nx7hyQn1yi4


54 
 

The channel reported that “Voice” party promised to initiate changes to the 
Constitution of Ukraine; however, the story was presented without maintaining any 
balance, in a one-sided manner, failing to offer any opinions from experts in the field 
of constitutional law and constitutional process. The segment provided only a 
comment by Sviatoslav Vakarchuk, the party’s leader. 
Violation of Articles 6 and 10 of the Code. The sanction: friendly warning. 
 
6. Online media outlet “Obozrevatel” — an article posted on 28 June 2019 under 
the headline “Fresh poll findings: “Opposition bloc” party gets into the Rada”. 
The news item contained hidden political advertising in favour of “Opposition bloc” 
party. The headline of the news item contained a manipulative statement about 
“Opposition bloc” definitely getting into the Parliament, despite the fact that the 
elections were yet to take place, and the news item itself stated that the party was 
merely “close to the electoral threshold”. The article was accompanied by 
“Opposition bloc” party’s logo, the information about the poll contained no data on its 
sponsor, sociological sampling or polling techniques. 
Violation of Articles 6, 7 and 11 of the Code. The sanction: friendly warning. 

7. Online media outlet “Strana.ua” — an article under the headline “’We must stop 
the revanchists’. Poroshenko and Co launch a campaign against the people of 
Eastern Ukraine”. 

The entire news item was based on subjective opinions of its anonymous 
contributors, it contained unfounded allegations that a leader of one of the parties 
running in the election was waging “a campaign against the people of Eastern 
Ukraine”. 
The article also failed to meet the requirements of balance, since it provided neither 
comments from Petro Poroshenko’s team nor even showed any attempts to obtain 
such response or opinions from independent experts. 
Violations of Articles 6, 9, 10 (biased and unfounded accusations). The sanction: 
public condemnation. 

8. Online media outlet “Novoye Vremya”  — news item about public polls, titled “A 
poll by “Rating” shows that “People’s servant” party has a 50 per cent support; 
“Voice” party gets into the Rada”; “Ukrainians are willing to see five parties in the 
Rada, “People’s servant” party leads with a big margin, poll findings show”, etc. 
Violation of the requirements on the release of public poll findings in a number of 
news items published on “Novoye Vremya” online media outlet. 
Violation of Articles 6 and 11 of the Code. The sanction: friendly warning. 
 
At the same time, the Commission emphasises its recommendations on 
avoiding elements of hidden political advertising when planning content 
during elections (see “Key recommendations of the Report”). 
More advice on ethical coverage of the election process can be found in the 
“Elections Coverage in Ukraine” Guide for journalists and editorial staff. 

https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/yaki-partiji-prohodyat-do-verhovnoji-radi-reyitng-50031401.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/yaki-partiji-prohodyat-do-verhovnoji-radi-reyitng-50031401.html
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/svizha-sotsiologiya-opozitsijnij-blok-vzhe-prohodit-v-radu.htm
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/vibori-2019-reyting-partiy-novini-ukrajini-50031534.html
https://strana.ua/news/212677-eks-prezident-petr-poroshenko-i-eho-storonniki-svoimi-postami-prizyvajut-holosovat-tolko-zhitelej-zapadnoj-ukrainy-raskalyvaja-stranu.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/yaki-partiji-prohodyat-do-verhovnoji-radi-reyitng-50031401.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/vibori-2019-reyting-partiy-novini-ukrajini-50031534.html
https://strana.ua/news/212677-eks-prezident-petr-poroshenko-i-eho-storonniki-svoimi-postami-prizyvajut-holosovat-tolko-zhitelej-zapadnoj-ukrainy-raskalyvaja-stranu.html
http://www.cje.org.ua/sites/default/files/poradnik_final_0.pdf
https://strana.ua/news/212677-eks-prezident-petr-poroshenko-i-eho-storonniki-svoimi-postami-prizyvajut-holosovat-tolko-zhitelej-zapadnoj-ukrainy-raskalyvaja-stranu.html


55 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

INFOGRAPHICS 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



56 
 

POLITICAL PARTIES’ COVERAGE ON TV CHANNELS 
 
 
 
 
 
 

 

 



57 
 

 
 

 



58 
 

 

 
 



59 
 



60 
 

 
 
 



61 
 

 
 

POLITICAL PARTIES’ COVERAGE IN ONLINE MEDIA  

 
 



62 
 

 

 

 



63 
 

 

 



64 
 

 

 



65 
 

TOPICS COVERED ON TV CHANNELS 



66 
 

 

 



67 
 

 

 



68 
 

 

 



69 
 

 

 



70 
 

TOPICS COVERED IN ONLINE MEDIA 

 



71 
 

 

 

 



72 
 

 



73 
 

 

 

 



74 
 

MONITORED SUBJECTS’ COVERAGE ON TV CHANNELS  

 



75 
 

 

 

 



76 
 

 

 

 



77 
 

 

 

 



78 
 

 

 



79 
 

MONITORED SUBJECTS’ COVERAGE IN ONLINE MEDIA 

 



80 
 

 

 

 



81 
 



82 
 

 

 



83 
 

TALK SHOWS 

 



84 
 

 

 



85 
 

 

 



86 
 

 

 



87 
 

 

 



88 
 

 

 



89 
 

 

 



90 
 



  91 
 

FACEBOOK INTERACTIONS OF POLITICAL PARTIES AND THEIR LEADERS 

 



92 
 



93 
 

 



  94 
 

 

FACEBOOK ACTIVITY OF POLITICAL PARTIES AND PARTY LEADERS 
 

 



95 
 

 

 

 



96 
 



97 
 



98 
 



99 
 



100 
 



101 
 



102 
 



103 
 

 



104 
 

GENDER OF THE MONITORED SUBJECTS ON TV CHANNELS  

 



105 
 

 

 



106 
 

GENDER OF THE MONITORED SUBJECTS IN ONLINE MEDIA 

 



107 
 

 



108 
 

AUTHORSHIP ON TV CHANNELS 
 

 



109 
 



110 
 



111 
 



112 
 

 



113 
 

 

AUTHORSHIP IN ONLINE MEDIA 

 



114 
 



115 
 



116 
 



117 
 

 


