
 
 

Thematic factsheet1 
Updated: June 2018 

 

OTHER ACTS HAVING CHILLING EFFECTS ON MEDIA 

FREEDOM  
 

This note presents a non-exhaustive selection of the case law of the European Court of 
Human Rights and of the other Council of Europe instruments that are relevant for the 
Category E of the alerts posted on the Platform called “Other acts having chilling effects on 
media freedom”. This category mainly refer to restrictive legislation encroaching on media 
freedom; censorship, interference with editorial freedom; threats to the confidentiality of 
journalists’ sources; unjustified or indiscriminate blocking of websites or social media 
platforms, hacking and surveillance or interception of communications data of journalists 
without due process of authorisation. 

RESTRICTIVE LEGAL FRAMEWORK  

 
Restriction imposed by domestic legislation on newspaper’s freedom to impart information 
during election campaign 

Orlovskaya Iskra v. Russia - 42911/08 
Judgment 21.2.2017  

The applicant published a regional newspaper whose political affiliation was specified on the front page. 
During the 2007 election campaign for the lower chamber of Parliament, the newspaper published a 
number of articles criticising a candidate in those elections. The regional electoral committee examined 
the articles and concluded that they contained elements of electoral campaigning which had not been 
paid for from the official campaign fund of any party, in breach of the relevant domestic provisions. The 
applicant was found guilty of an administrative offence and fined.  

According to the European Court of Human Rights, the domestic regulative framework restricted the 
activity of the print media on the basis of a criterion that was vague and conferred a very wide 
discretion on public authorities that were to interpret and apply it. The public watchdog role of the press 
is no less pertinent at election time. That role encompasses an independent exercise of freedom of the 
press on the basis of free editorial choice aimed at imparting information and ideas on subjects of public 
interest. In particular, discussion of the candidates and their programs contribute to the public’s right to 
receive information and strengthened voters’ ability to make informed choices between candidates for 
office.  

                                                           
1 This information is not a legal assessment of the alerts and should not be treated or used as such 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-171525


2 
 

By subjecting the expression of comments to the regulation of campaigning and by prosecuting the 
applicant with reference to this regulation, there had been an interference with the applicant 
newspaper’s editorial choice to publish a text taking a critical stance and to impart information and 
ideas on matters of public interest. No sufficiently compelling reasons had been shown to justify the 
prosecution and conviction. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 

Automatic conviction of media professionals, by virtue of law, for publishing written material 
of banned organisations  

Gözel and Özer v. Turkey - 43453/04 and 31098/05 
Judgment 6.7.2010 

The applicants, who were respectively the owner and editor, and publisher and editor, of two 
periodicals, were fined on the ground that they had published three articles that the domestic courts 
characterised as statements by a terrorist organisation. In addition, the first magazine was suspended 
for a week and the second closed for a fortnight. 

The grounds given by the domestic courts for the conviction of the applicants, whilst pertinent, were not 
sufficient in the eyes of the Court to justify the interference in question. The lack of reasoning of their 
decisions simply stemmed from the very wording of the Law no. 3713, which provided for conviction of 
“anyone who printed or published statements or leaflets by terrorist organisations” and contained no 
obligation for the domestic courts to carry out a textual or contextual examination of the writings. Such 
a practice could have the effect of partly censoring the work of media professionals and reducing their 
ability to put forward in public views which had their place in a public debate, provided that they did not 
directly or indirectly advocate the commission of terrorist offences. For the Court, such automatic 
repression, without taking into account the objectives of media professionals or the right of the public 
to be informed of another view of a conflictory situation, could not be reconciled with the freedom to 
receive or impart information or ideas.  

Conclusion : violation of Article 10 of the Convention 

General and absolute ban imposed by legislation on the dissemination of publications of 
foreign origin or written in a foreign language  

Association Ekin against France no. 39288/98 
Judgment 17.7.2001 

At the time of the facts of the case, the Minister of the Interior was granted powers by the French Law 
of 1881 on the press to impose general and absolute bans throughout France on the circulation, 
distribution or sale of any document written in a foreign language or of any document regarded as being 
of foreign origin, even if written in French.  

Although Article 10 does not prohibits prior restraints on publication as such, a legal framework 
ensuring both tight control over the scope of bans and effective judicial review to prevent any abuse of 
power is dully required since news is a perishable commodity and delaying its publication, even for a 
short period, may well deprive it of all its value and interest. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-99780
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-99780
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59603


3 
 

The Court noted that the French press law at that time was couched in very wide terms and confered 
wide-ranging powers on the Minister of the Interior to issue administrative bans on the dissemination of 
publications of foreign origin or written in a foreign language. Such legislation appeared to be in direct 
conflict with the actual wording of Article 10 of the Convention, which provides that the rights set forth 
in that Article are secured “regardless of frontiers”. Although the exceptional circumstances in 1939, on 
the eve of the Second World War, might have justified tight control over foreign publications, the 
argument that a system discriminating against publications of that sort should continue to remain in 
force appear currently to be untenable.  

As regards the judicial review of administrative bans, the Court noted the procedures in place in France 
provided then insufficient guarantees against abuse. Such review was not automatic and the 
administrative courts only carried out a limited review. In practice, the applicant had to wait more than 
nine years before obtaining a final judicial decision.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Domestic legislation failing to meet the requirements of accessibility and foreseeability of law  

Unifaun Theatre Productions Limited and Others v. Malta no. 37326/13 
Judgment 15.5.2018 
 
The case concerned a complaint by the applicants about the authorities’ decision to ban the play 
“Stitching”, written by the Scottish playwright Anthony Neilson. 
 
In December 2008 the first applicant applied to the Board for Film and Stage Classification for a rating 
certificate ahead of a planned staging of the play, which deals with a troubled relationship between a 
man and a woman. However, the Board banned the play. The reasons for the decision included the play 
being blasphemous, showing contempt for the victims of the Auschwitz death camp, portraying 
dangerous sexual perversions and referring to the sexual assault of children. The domestic courts 
rejected constitutional appeals. In particular, the Constitutional Court found that any genuine aim the 
play had in portraying relationships was submerged under the instances of blasphemy, the vilification of 
the dignity of women and children, and the glorification of sexual perversion. 
 
The European Court of Human Rights recalled that the expression “prescribed by law” in the second 
paragraph of Article 10 not only requires that the impugned measure should have a legal basis in 
domestic law, but also refers to the quality of the law in question, which should be accessible to the 
person concerned and foreseeable as to its effects. A rule is “foreseeable” if it is formulated with 
sufficient precision to enable any individual – if need be with appropriate advice – to regulate his 
conduct. For domestic law to meet the requirements of accessibility and foreseeability it must afford 
legal protection against arbitrary interferences by public authorities with the rights safeguarded by the 
Convention. In matters affecting fundamental rights it would be contrary to the rule of law, one of the 
basic principles of a democratic society enshrined in the Convention, for a legal discretion granted to the 
executive to be expressed in terms of an unfettered power. The Court considered that the Maltese 
domestic law applicable in this case did not meet these requirements as it was not sufficiently precise 
and does not indicate with sufficient clarity the scope of the discretion conferred on the competent 
authorities and the manner of its exercise. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-182861


4 
 

See, for other examples of case law on deficient legislation limiting media freedom,  

  Bayev and Others v. Russia - 67667/09, 44092/12 and 56717/12, Judgment 20.6.2017 
[Legislative prohibition on the promotion of homosexuality among minors reinforcing stigma 
and prejudice and encouraging homophobia]:violation 

  Independent Newspapers (Ireland) Limited v. Ireland - 28199/15, Judgment 15.6.2017 [Absence 
of adequate and effective safeguards in legislation and practice concerning damages award in 
libel action: violation] 

  Gawaeda v. Poland no. 26229/95, Judgement 14.3.2002 [Ambiguous legislation allowing an 
arbitrary refusal to register the title of a publication]: violation 

  Pravoye Delo and Shtekel v. Ukraine - 33014/05, Judgment 5.5.2011 [Absence of safeguards in 
domestic law for journalists using publishing materials obtained from the Internet]: violation 

  Cumhuriyet Vakfı and Others v. Turkey - 28255/07, Judgment 8.10.2013 [Lack of procedural 
safeguards when issuing blocking orders against national newspaper]: violation 

  Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands [GC] - 38224/03, Judgment 14.9.2010, [Deficient 
legislation allowing compulsory surrender of journalistic material that could have led to 
identification of journalistic sources]: violation 

CENSORSHIP 

Forcible removal of journalists from press gallery of Parliament 

Selmani and Others v. the former Yugoslav Republic of Macedonia - 67259/14 
Judgment 9.2.2017  

The applicants were journalists covering a parliamentary debate when a commotion, provoked by a 
group of MPs, broke out, triggering the intervention of security staff. When the applicants refused to 
comply with an order to vacate the gallery, they were forcibly removed.  

The central issue was whether the interference complained of was necessary in a democratic society. 
The disorder in the parliamentary chamber and the way in which the authorities handled it were 
matters of legitimate public interest. The media therefore had the task of imparting information on the 
event and the public had the right to receive such information.  

The media played a crucial role in providing information on the authorities’ handling of public 
demonstrations and the containment of disorder. Any attempt to remove journalists from the scene of 
demonstrations had to be subject to strict scrutiny. That principle applied even more so when journalists 
exercised their right to impart information to the public about the behaviour of elected representatives 
in Parliament and about the manner in which authorities handled disorder that occurred during 
parliamentary sessions.  

During the disturbance in the chamber, the applicants were passive bystanders who were simply doing 
their work and observing the events. They did not pose any threat to public safety, order in the chamber 
or otherwise. Their removal entailed adverse effects that instantaneously prevented them from 
obtaining first-hand and direct knowledge based on their personal experience of the events unfolding in 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174422
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174419
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-60325
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-104685
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["28255/07"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["38224/03"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-170839


5 
 

Parliament. Those were important elements in the exercise of the applicants’ journalistic functions, of 
which the public should not have been deprived. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Obstacles in gathering information and courts’ monopoly of information amounting to a form 
of indirect censorship 

Társaság a Szabadságjogokért v. Hungary - 37374/05 
Judgment 14.4.2009 

The applicant is a non-governmental organisation which aims to promote fundamental rights as well as 
to strengthen civil society and the rule of law in Hungary. Given the nature of its activities involving 
human-rights litigation in the field of protection of freedom of information, the Court characterised the 
applicant as a social “watchdog”, whose activities warranted similar Convention protection to that 
afforded to the press. It emphasised that the State’s obligations under Article 10 included the breaking 
down of barriers to the press exercising its right to freedom of expression on matters of public interest, 
especially when such barriers existed solely because of an information monopoly held by the 
authorities. The State had had an obligation not to impede the flow of information sought, especially 
where the information sought had been ready and available and had not required the collection of any 
data by the Government. For the Court, if public figures were allowed to censor the press and public 
debate in the name of their own personal rights, it would be disastrous for freedom of expression in the 
sphere of politics.  

Therefore, in this case, the obstacles that had been created in order to hinder access to information of 
public interest had been capable of discouraging those working in the media or related fields from 
pursuing such a matter. The Court held accordingly that the applicant organisation had been prevented 
from exercising its role of a public watchdog, and from providing accurate and reliable information to 
the public.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

See, for other examples of case law related to (self)censorship,  

  Youth Initiative for Human Rights v. Serbia no. 48135/06, Judgment 25.6.2013 [Refusal to allow 

access to intelligence information despite a binding decision directing disclosure]: violation 

  Shapovalov v. Ukraine, no. 45835/05, Judgment 31.10.2012 [Obstacles allegedly hindering the 

access to information for journalists during their coverage of elections]: no violation 

  Dilipak v. Turkey - 29680/05, Judgement 15.9.2015 [Threats brandished on journalists to face 
criminal proceedings and harsh sentences likely to amount to self-censorship]: violation.  

POLITICAL INTERFERENCE WITH THE EDITORIAL FREEDOM 

Insufficient statutory guarantees for the independence of the public broadcaster 

Manole and Others v. Moldova - 13936/02 
Judgment 17.9.2009 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["37374/05"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-112570
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-141763
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["13936/02"]}


6 
 

 
According to the applicants, all employed by Teleradio-Moldova (TRM), the only national television and 
radio station in Moldova at that time, TRM was subjected to political control. This worsened after 
February 2001 when the Communist Party won a large majority in the Parliament. In particular, senior 
TRM management was replaced by those loyal to the Government and only a trusted group of 
journalists were used for reports of a political nature, which were edited to present the ruling party in a 
favourable light. Journalists were reprimanded for using expressions which reflected negatively on the 
Soviet period or suggested cultural and linguistic links with Romania. Interviews were cut and 
programmes were taken off the air for similar reasons. Journalists transgressing these policies were 
subjected to disciplinary measures and even interrogated by the police. 
 
The Court first noted that the Government did not deny the specific examples cited by the applicants of 
TV or radio programmes that had been banned from air because of the language used or their 
subject-matter. Further, having accepted that TRM maintained a list of prohibited words and phrases, 
the Government had not provided any justification for it. In addition, given that the authorities had not 
monitored TRM’s compliance with their legal obligation to give balanced air-time to ruling and 
opposition parties alike, the Court found the relevant data provided by non-governmental organisations 
significant. The Court thus concluded that in the relevant period TRM’s programming had substantially 
favoured the President and ruling Government and had provided scarce access to the air to the 
opposition. 
 
The Court further found that during most of the period in question TRM had enjoyed a virtual monopoly 
over audiovisual broadcasting in Moldova. Consequently, it had been of vital importance for the 
functioning of democracy in the country that TRM transmit accurate and balanced information reflecting 
the full range of political opinion and debate. The State authorities were under a duty to ensure a 
pluralistic audiovisual service by adopting laws ensuring TRM’s independence from political interference 
and control. However, during the period considered by the Court, from February 2001-September 2006, 
when one political party controlled the Parliament, Presidency and Government, domestic law did not 
provide a sufficient guarantee of political balance in the composition of TRM’s senior management and 
supervisory body nor any safeguard against interference from the ruling political party in these bodies’ 
decision-making and functioning.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

 
Withdrawal from sale of copies of a municipally owned weekly newspaper at the request of 
the editor-in-chief on account of the politically sensitive content of an article 

Salyiev v. Russia - 35016/03 
Judgment 21.10.2010  
 
The applicant wrote an article criticising a deal for the acquisition of shares in a local energy producing 
company by a group of Moscow-based firms which the editor-in-chief of a municipally-owned 
newspaper agreed to publish. However, a number of copies of the issue containing the article were 
withdrawn from the news-stands shortly after distribution and later destroyed.  
 
From the evidence before it, the Court saw no reason to depart from the domestic courts’ findings that 
the withdrawal had been ordered by the newspaper’s editor-in-chief. He had been appointed and paid 
by the municipality, which, holding the newspaper’s assets, moreover had the right to shape its editorial 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-101179


7 
 

policy to a certain extent. It appeared that the editor-in-chief’s decision had been motivated by his own 
perception of the situation and the possible negative consequences of the article, without a state 
authority having expressed dissatisfaction with it. Nevertheless, given the fact that he was required to 
ensure the loyalty of his newspaper to the municipality and its policy line, his decision could be 
characterised as an act of policy-driven censorship. The Court was not convinced by the Government’s 
argument that the municipality was not a State authority for the purpose of the Convention, given that 
under Russian law municipal authorities were treated on the same footing as federal or regional bodies 
for many purposes. The interference with Mr Saliyev’s rights could therefore be attributed to a State 
authority. 
 
Domestic law entitled editors-in-chief to decide on questions relating to the distribution of a newspaper. 
The decision to withdraw the copies could therefore be considered as lawful. The Court was also 
prepared to accept that the decision pursued the legitimate aim of protecting “the reputation or rights 
of others” for the purpose of Article 10, namely the State officials and managers of the local energy 
company targeted by the article. 
 
As to the question whether the withdrawal had been “necessary in a democratic society”, the Court 
underlined that Mr Saliyev had reported on a matter relating to the management of public resources, 
lying at the core of the media’s responsibility and the right of the public to receive information. The 
domestic courts had not addressed the question whether he had exceeded the limits of permissible 
criticism or analysed the content or the form of the article at all, but had simply treated Mr Saliyev’s 
complaint as a business matter. The Court pointed out that the relationship between a journalist and an 
editor-in-chief is not only or always a business relationship and in Mr Saliyev’s case it was not such a 
relationship, as the newspaper was, according to its own charter, a municipal institution aiming to 
inform the public about local social, political and cultural issues. The domestic courts had therefore 
failed to give a justification for the withdrawal from the standpoint of Article 10. The critical views 
expressed in Mr Saliyev’s article were moreover reasonably supported by facts which had never been 
challenged. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

See, also, in the context of media coverage of elections, Communist Party of Russia and Others v. 
Russia - 29400/05, Judgment 19.6.2012 [Allegations of biased media coverage of parliamentary 
elections]: no violation of Article 10 of the Convention 

THREATS TO THE CONFIDENTIALITY OF SOURCES 

Judicial order requiring news media to disclose a leaked document liable to lead to the 
identification of their source 

Financial Times Ltd and Others v. the United Kingdom - 821/03 
Judgment 15.12.2009 
 
The case concerned a complaint by the applicants – four newspapers and a news agency – that 
they had been ordered by the domestic courts to disclose to Interbrew, a Belgian brewing 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-99901
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["821/03"]}


8 
 

company, a confidential document about a takeover bid, document which could lead to the 
identification of their journalistic sources.  
 
The Court noted that disclosure orders had a detrimental impact not only on the source, but 
also on the newspaper, whose reputation could be negatively affected in the eyes of future 
potential sources, and on members of the public, who had an interest in receiving information 
through anonymous sources and were also potential sources themselves. As to whether the 
conduct of the source could override the principle of non-disclosure, the Court explained that 
domestic courts should be slow to assume, in the absence of compelling evidence, that a source 
was clearly acting in bad faith with a harmful purpose and had disclosed intentionally falsified 
information.  
 
In carrying out the requisite balancing exercise, the Court focused on the following aspects: the 
purpose of the leak, the authenticity of the leaked document and the interests in identifying the 
source, and, lastly, the effect of the disclosure order. Emphasising the chilling effect on 
journalists being seen to assist in the identification of anonymous sources, the Court found that 
Interbrew's interests in eliminating the threat of damage through future dissemination of 
confidential information and in obtaining damages for past breaches of confidence by bringing 
judicial proceedings against the source had been insufficient to outweigh the public interest in 
the protection of journalists' sources.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Urgent search at journalist’s home involving the seizure of data storage devices containing 
her sources of information 

Nagla v. Latvia - 73469/10 
Judgment 16.7.2013 
 
The applicant worked for the national television broadcaster where she produced and hosted a weekly 
investigative news program “De Facto”. In February 2010 she was contacted by an anonymous source 
who revealed that there were serious security flaws in a database maintained by the State Revenue 
Service (VID). She informed the VID of a possible security breach and then publicly announced the data 
leak during a broadcast of De Facto. The applicant’s home was searched by police, and a laptop, an 
external hard drive, a memory card, and four flash drives were seized after a search warrant was drawn 
up by the investigator and authorised by a public prosecutor. 
 
The Court noted that the seized data storage devices contained not only information capable of 
identifying the journalist’s source of information but also information capable of identifying her other 
sources of information. The search warrant was drafted in such vague terms as to allow the seizure of 
“any information” pertaining to the offence allegedly committed by the journalist’s source and was 
issued under the urgent procedure by an investigator faced with the task of classifying the crime 
allegedly committed by the source. These reasons were not, however, “relevant” and “sufficient” and 
did not correspond to a “pressing social need”. 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["73469/10"]}


9 
 

The subject-matter on which the applicant reported and in connection with which her home was 
searched made a twofold contribution to a public debate: keeping the public informed about the 
salaries paid in the public sector at a time of economic crisis and about the database of the VID which 
had been discovered by her source. Although it was true that the actions of her source were subject to a 
pending criminal investigation, the right of journalists not to disclose their sources could not be 
considered a mere privilege to be granted or taken away depending on the lawfulness or unlawfulness 
of their sources, but was part and parcel of the right to information, to be treated with the utmost 
caution. 
 
When, three months after the broadcast, the investigating authorities decided that a search of the 
applicant's home was necessary, they proceeded under the urgent procedure without any judicial 
authority having properly examined the proportionality between the public interest in the investigation 
and the protection of the journalist’s freedom of expression.  
 
Although the investigating judge’s involvement in an immediate post factum review was provided for in 
the law, he failed to establish that the interests of the investigation in securing evidence were sufficient 
to override the public interest in the protection of the journalist’s freedom of expression, including 
source protection and protection against the handover of the research material. The domestic court's 
reasoning concerning the perishable nature of evidence linked to cybercrimes in general could not be 
considered sufficient, given the investigating authorities’ delay in carrying out the search and the lack of 
any indication of the impending destruction of evidence. Nor was there any suggestion that the 
applicant was responsible for disseminating personal data or implicated in the events other than in her 
capacity as a journalist; she remained “a witness” for the purposes of these criminal proceedings.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 
See, for more examples of case law on threats to the confidentiality of journalists’ sources,  

  Becker v. Norway - 21272/12, Judgment 5.10.2017 [Journalist compelled to give evidence 
against source] : violation 

  Voskuil v. the Netherlands - 64752/01, Judgment 22.11.2007, [Detention of a journalist with a 
view to compelling him to disclose his source of information]: violation 

  Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands [GC] - 38224/03, Judgment 14.9.2010, [Deficient 
legislation providing for compulsory surrender of journalistic material that could have led to 
identification of journalistic sources]: violation 

  Ivaschenko v. Russia no. 61064/10 [Custom authorities allowed to examine the data contained 
on a journalist laptop and to copy that data - Alleged deficient legislation]: pending 

  Ernst and others v. Belgium, no. 33400/96, Judgment 15.7.2003 [Massive searches of 
journalists’ places of work, homes and, in some instances, cars in order to identify magistrates 
having leaked information about pending criminal cases]: violation 

  Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and Others v. the Netherlands - 39315/06, 
Judgment 22.11.2012 [Surveillance of journalists and order for them to surrender documents 
capable of identifying their sources]: violation 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-177349
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83413
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["38224/03"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-65779


10 
 

  Nordisk Film & TV A/S v. Denmark (dec.) - 40485/02, Decision 8.12.2005 [Television company 
ordered to hand over to the police unedited footage involving suspected paedophile]: 
inadmissible 

  Ressiot and Others v. France no. 15054/07, Judgement 28.6.2012 [Searches carried out at the 
premises of L’Equipe and Le Point newspapers and at the homes of journalists accused of 
breaching the confidentiality of a judicial investigation by reproducing passages from records of 
transcripts of tapped telephone conversation]: violation 

  Saint-Paul Luxembourg S.A. v. Luxembourg - 26419/10, Judgment 18.4.2013 [Search and 
seizure operation at newspaper to confirm identity of article author – Inadequate search 
warrant, insufficiently defined to avoid the possibility of abuse]: violation 

  Goodwin v. the United Kingdom - 17488/90, Judgment 27.3.1996 [Disclosure order granted to 
private company requiring a journalist to disclose the identity of his source and justified by a 
threat of severe damage to its business and to the livelihood of its employees]: violation 

ABUSIVE OR UNJUSTIFIED BLOCKING OF MEDIA-RELATED WEBSITES 
OR SOCIAL MEDIA PLATFORMS 

 

Blocking without a legal basis of access to YouTube infringed the users’ right to receive and 
impart information 

Cengiz and Others v. Turkey - 48226/10 and 1402/11 
1 December 2015 
 
Pursuant to a Law regulating Internet publications and combating Internet offences, the Ankara Criminal 
Court of First Instance ordered the blocking of access to YouTube on the ground that the website 
contained some ten videos which, under the legislation, were insulting to the memory of Atatürk. 
Arguing that this restriction interfered with their right to freedom to receive or impart information and 
ideas, Mr Cengiz, Mr Akdeniz and Mr Altıparmak, in their capacity as users, applied to have the decision 
set aside and the blocking order lifted. They also alleged that the measure had had an impact on their 
professional academic activities and that there was a public interest in having access to YouTube. They 
further specified that six of the ten pages concerned had been deleted and that the other four could no 
longer be accessed from Turkey. The Ankara Criminal Court of First Instance rejected their application on 
the ground that the blocking order had been imposed in accordance with the law and that the 
applicants did not have standing to challenge such decisions. It observed that the videos in question 
could no longer be accessed from Turkey but had not been deleted from the website’s database and 
could therefore still be accessed by users worldwide.  
 
Noting that the platform permitted the emergence of citizen journalism which could impart political 
information not conveyed by traditional media, the Court accepted that in the present case YouTube 
had been an important means by which Mr Cengiz, Mr Akdeniz and Mr Altıparmak could exercise their 
right to receive and impart information or ideas and that they could legitimately claim to have been 
affected by the blocking order even though they had not been directly targeted by it.  
 
The Court went on to observe that the blocking order had been imposed under section 8(1) of Law no. 
5651, which did not authorise the blocking of access to an entire Internet site on account of one of its 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-71885
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-119055
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57974
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158948


11 
 

contents. Under section 8(1), a blocking order could only be imposed on a specific publication where 
there were grounds for suspecting an offence. It therefore emerged that in the present case there had 
been no legislative provision allowing the Ankara Criminal Court of First Instance to impose a blanket 
blocking order on access to YouTube. The Court accordingly concluded that the interference had not 
satisfied the condition of lawfulness required by the Convention and that Mr Cengiz, Mr Akdeniz and Mr 
Altıparmak had not enjoyed a sufficient degree of protection.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Interim court order incidentally blocking access to host and third-party websites in addition 
to website concerned by proceedings 

Ahmet Yıldırım v. Turkey - 3111/10 
Judgment 18.12.2012 

Following the blocking of another website as a preventive measure, a domestic court had subsequently, 
further to a request by the Telecommunications Directorate, ordered the blocking of all access to Google 
Sites, which also hosted the applicant’s site. This had entailed a restriction amounting to interference 
with the applicant’s right to freedom of expression. 

The Court noted that the blocking of the offending site had a basis in law but it was clear that neither 
the applicant’s site nor Google Sites fell within the scope of the relevant law since there was insufficient 
reason to suspect that their content might be illegal. No judicial proceedings had been brought against 
either of them. Furthermore, although Google Sites was held responsible for the content of a site it 
hosted, the law made no provision for the wholesale blocking of access to the service. Nor was there any 
indication that Google Sites had been informed that it was hosting illegal content or that it had refused 
to comply with an interim measure concerning a site that was the subject of pending criminal 
proceedings. Furthermore, the law had conferred extensive powers on an administrative body, the 
Telecommunications Directorate, in implementing a blocking order since it had been able to request an 
extension of the scope of the order even though no proceedings had been brought in respect of the site 
or domain concerned and no real need for wholesale blocking had been established. 

Such prior restraints were not, in principle, incompatible with the Convention, but they had to be part of 
a legal framework ensuring both tight control over the scope of bans and effective judicial review to 
prevent possible abuses. However, in ordering the blocking of all access to Google Sites, the Criminal 
Court of First Instance had simply referred to the Telecommunications Directorate’s opinion that this 
was the only possible way of blocking the offending site, without ascertaining whether a less severe 
measure could be taken. In addition, there was no indication that the judges considering his application 
had sought to weigh up the various interests at stake. This shortcoming was merely a consequence of 
the wording of the law itself, which did not lay down any obligation for the domestic courts to examine 
whether the wholesale blocking of Google Sites was necessary, having regard to the criteria established 
and applied by the Court under Article 10 of the Convention.  

Such wholesale blocking had rendered large amounts of information inaccessible, thus substantially 
restricting the rights of Internet users and having a significant collateral effect. The interference had 
therefore not been foreseeable and had not afforded the applicant the degree of protection to which he 
was entitled by the rule of law in a democratic society. The measure in issue had had arbitrary effects 
and could not be said to have been designed solely to block access to the offending site. Furthermore, 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["3111/10"]}


12 
 

the judicial-review procedures concerning the blocking of Internet sites were insufficient to meet the 
criteria for avoiding abuses; domestic law did not provide for any safeguards to ensure that a blocking 
order concerning a specified site was not used as a means of blocking access in general. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

See also, for other examples,  

  Ashby Donald and others v. France, no 36769/08, § 39, Judgment 10.01.2013 [Conviction of 
photographers for copyright infringement through publication on the Internet of photographs of 
fashion show]: no violation 

  Akdeniz v. Turkey no. 20877/10, Decision 11.3.2014 [Measure blocking access to the websites 
“myspace.com” and “last.fm” on the ground that these sites were disseminating musical works 
in breach of copyright]: inadmissible 

Other relevant Council of Europe tools  

 
Protection of journalism and safety of journalists 
  Recommendation of the Committee of Ministers to member States on the 

protection of journalism and safety of journalists and other media actors adopted 
by the Committee of Ministers on 13 April 2016 at the 1253rd meeting of the 
Ministers’ Deputies 

Protection of journalistic sources 
  Recommendation No. R (2000) 7 of the Committee of Ministers to member states 

on the right of journalists not to disclose their sources of information (Adopted by 
the Committee of Ministers on 8 March 2000 at the 701st meeting of the Ministers' 
Deputies) 
 

  Recommendation 1950 (2011) of the Parliamentary Assembly on the protection of 
journalists’ sources, 25 January 2011 

  Declaration of the Committee of Ministers on the protection of journalism and 
safety of journalists and other media actors, adopted by the Committee of Ministers 
on 30 April 2014 at the 1198th meeting of the Ministers’ Deputies 

  Guidelines of the Committee of Ministers of the Council of Europe on protecting 
freedom of expression and information in times of crisis, adopted on 26 September 
2007 

  Declaration by the Committee of Ministers on the protection and promotion of 
investigative journalism, adopted on 26 September 2007 

On the decriminalisation of defamation 
  Resolution 1577 (2007) and Recommendation 1814 (2007) of the Parliamentary 

Assembly “Towards decriminalisation of defamation”  
 

  Doc. 11305_Report 2007 of the Committee on Culture, Science, Education and 
Media of the Parliamentary Assembly: Towards decriminalisation of defamation 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["36769/08"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["20877/10"]}
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=342907&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=342907&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=342907&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=342907&Site=CM
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17943&lang=en
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=CM/Del/Dec(2007)1005/5.3&Language=lanEnglish&Ver=appendix11&Site=CM&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Decl-26.09.2007&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=CM&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17588&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17587&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21350&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21350&lang=en


13 
 

Media and terrorism 
  Declaration on freedom of expression and information in the media in the context of 

the fight against terrorism, adopted by the Committee of Ministers on 2 March 2005 
 

  Recommendation 1706 (2005) of the Parliamentary Assembly “Media and terrorism”  
 

Protection of whistleblowers 
  Recommendation 2073 (2015) of the Parliamentary Assembly on 'Improving the 

protection of whistle-blowers', 23 June 2015 
 

  Resolution 1729 (2010)  of the Parliamentary Assembly and Doc. 12006_Report 
2009 (P. OMTZIGT) on the protection of whistle-blowers  

Internet and online media  
  Recommendation CM/Rec(2011)7 of the Committee of Ministers to member states 

on a new notion of media, adopted on 21 September 2011 

  Resolution 1877 (2012) and Recommendation 1998 (2012)  of the Parliamentary 
Assembly on The protection of freedom of expression and information on the 
Internet and online media, 25 April 2012 

  Report Doc. 12874 and addendum (2012) on The protection of freedom of 
expression and information on the Internet and online media, presented to the 
Committee on Culture, Science, Education and Media of the Parliamentary 
Assembly, 12 April 2012 

  The Commissioner - CommDH/IssuePaper(2014)1 08 December 2014  : “The rule of 
law on the Internet and in the wider digital world. Issue Paper published by the 
Council of Europe Commissioner for Human Rights” 

Secret surveillance/Mass surveillance : see specific Thematic factsheet.  

http://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Decl-02.03.2005&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=COE&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17343&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17343&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21936&lang=en
http://assembly.coe.int/main.asp?link=/documents/adoptedtext/ta10/eres1729.htm
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=12302&lang=EN
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=12302&lang=EN
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1835645&Site=CM&BackColorInternet=C3C3C3&BackColorIntranet=EDB021&BackColorLogged=F5D383
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=18323&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=18325&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=18325&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=18082&lang=en
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2268589
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2268589
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2268589

