
1 
 

 
 

         SAVET EVROPE                                           Platforma za unapređenje zaštite        
novinarstva i bezbednosti novinara 

 
 

Tematski pregled1 
Ažurirano: jula 2018 

 
SLOBODA IZRAŽAVANJA I IZBORI2 

 
Slobodni izbori i sloboda izražavanja, naročito sloboda političkog debatovanja, zajedno čine temelj 
svakog demokratskog sistema. Ova dva prava su međusobno povezana i funkcionišu tako da se 
međusobno osnažuju: sloboda izražavanja je jedan od neophodnih uslova da se osigura slobodno 
izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnog tela. Iz tog razloga važno je, posebno u periodu 
koji prethodi izborima, dozvoliti da mišljenja i informacije svih vrsta slobodno cirkulišu. Pa ipak, ova dva 
prava se mogu naći u sukobu u periodu koji prethodi ili tokom održavanja izbora i moguće je da tada 
bude neophodno postaviti određena ograničenja  na slobodu  izražavanja one vrste koja obično ne bi 
bila prihvatljiva, kako bi se obezbedilo slobodno izražavanje mišljenja ljudi pri izboru zakonodavnih tela 
. Države ugovornice imaju određeno diskreciono pravo u uspostavljanju ravnoteže između ova dva 
prava, koje generalno imaju u pogledu organizovanja svojih izbornih sistema.   
U toku izbornih kampanja, regulatorni okviri bi trebalo da podstiču i olakšaju pluralističko izražavanje 
mišljenja i predvide obavezu praćenja izborne kampanje na pravičan, uravnotežen i nepristrasan 
način u celokupnim programskim uslugama emitera. Takva obaveza trebalo bi da važi i za javni 
medijski servis i za privatne emitere u područjima u kojima vrše emitovanje. 
Član 3 Protokola br. 1 (pravo na slobodne izbore) ne garantuje političkoj partiji pravo na minutažu 
na radiju ili televiziji u izbornoj trci.  Problemi mogu nastati u izuzetnim okolnostima, na primer, 
ukoliko je, u periodu izbora, jednoj političkoj partiji bila uskraćena minutaža, dok drugim partijama 
nije. 

ŠTAMPANI MEDIJI  i  IZBORI  
OGRANIČENJE IZBORNOG ZAKONA ZA ŠTAMPANE MEDIJE TOKOM    

IZBORNE KAMPANJE 
 
Orlovskaya Iskra protiv Rusije -  42911/08  
Presuda  21.2.2017. 
 
Prema ruskom Zakonu o izbornim pravima iz 2002. godine i  Izbornom zakonu koji su doneli poslanici  
Državne dume iz 2005. godine,  “medijskim kućama” je zabranjeno da se angažuju u „predizbornoj 
kampanji“, što uključuje širenje informacija o kandidatu „u kombinaciji sa pozitivnim ili negativnim 
komentarom“. Podnosilac predstavke, NVO, štampala je regionalne novine čija je politička pripadnost 
navedena na naslovnoj strani. Tokom izborne kampanje 2007. godine za Donji dom Parlamenta, novine su 

 
1 Ovaj dokument predstavlja nepotpun izbor instrumenata SE i relevantne sudske prakse ESLJP. Njegova svrha je da podigne svest o 
postupanjima ili propustima nacionalnih vlasti koji bi mogli da dovedu do povrede člana 10 Konvencije. Ovaj informativni pregled ne 
predstavlja pravnu procenu upozorenja i ne treba ga tretirati ili koristiti kao takvog. 
2 Ovaj dokument je preveden na srpski jezik u okviru zajedničkog programa Evropske unije i Saveta Evrope „Horizontal Facility za 
Zapadni Balkan i Tursku 2019-2022“, i projekta „Sloboda izražavanja i sloboda medija u Kosovo* (JUFREX)“. Ovaj nezvanični 
prevod se objavljuje uz podršku Evropske unije i Saveta Evrope, ali pod isključivom odgovornošću prevodioca. *Ovaj naziv ne 
prejudicira stavove o statusu Kosova i u skladu je sa Rezolucijom 1244 SB UN i savetodavnim mišljenjem MSP 



2 
 

objavile brojne članke u kojima su kritikovale jednog od kandidata na ovim izborima. Regionalna izborna 
komisija je pregledala članke i zaključila je da sadrže elemente izborne kampanje koja nije plaćena iz 
zvaničnih fondova za kampanju bilo koje partije, što predstavlja kršenje odgovarajućih domaćih odredbi. 
Podnositeljka predstavke je u prekršajnom postupku oglašena krivom i izrečena joj je novčana kazna. 
 
Navodeći da „je poželjno“ da publikacije sadrže analizu nekoliko kandidata ili partija ili njihovih programa, 
Evropski sud za ljudska prava je podvukao da „nije ubedljivo ustanovljeno“ da “štampani mediji  treba da 
budu podvrgnuti rigoroznim zahtevima nepristrasnosti, neutralnosti i ravnopravnog postupanja za vreme 
izbora”. Prema Sudu, ruski regulatorni okvir je ograničio aktivnost štampanih medija na osnovu kriterijuma 
koji je nejasan i koji ostavlja veoma visok stepen diskrecionog prava državnim nadležnim organima koji 
treba da ga tumače i primenjuju. Uloga štampe kao javnog nadzornog tela nije ništa manje važna za vreme 
izbora. Podvođenjem načina izražavanja komentara pod propise o vođenju kampanje i prekršajnom 
gonjenju podnositeljke predstavke, došlo je do neopravdanog mešanja u urednički izbor novina 
podnositeljke predstavke da objavi tekst koji zauzima kritičan stav i širi informacije i ideje o pitanjima od 
javnog interesa. 
Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  
 
SUDSKE ZABRANE PROTIV ŠTAMPANIH MEDIJA ZBOG KRITIKE U VREME IZBORA 
 
Nepostojanje proceduralnih garancija prilikom izdavanja sudske zabrane protiv nacionalnih novina nakon 
kritike upućene kandidatu na izborima 
Cumhuriyet Vakfı  i  ostali protiv Turske - 28255/07  
Presuda  8.10.2013. 
Podnosioci predstavke bili su vlasnik, izdavač, glavni i odgovorni urednik, odnosno urednik rubrike turskih 
novina  Džumhurijet (Cumhuriyet). U aprilu 2007. godine u jeku predsedničkih izbora, ove novine su 
objavile citat iz članka britanskih novina iz 1995. godine u kome je jedan od kandidata na izborima 2007. 
godine, gdin. Abdulah Gul je navodno izjavio: “Ovo je kraj Republike Turske – mi svakako želimo da 
promenimo sekularni sistem“. Gdin Gul je naknadno pokrenuo postupak za klevetu protiv podnosilaca 
predstavke. U maju  2007. godine, domaći sud je izdao sudsku zabranu za ponovno objavljivanje citata 
objavljenog u listu Džumhurijet i  svih vesti koje se odnose na postupak za klevetu koji nije okončan. Gdin 
Gul je izabran za predsednika i, s obzirom na svoj novi status, odlučio je da ih ne goni po ovom pitanju. U 
martu 2008. godine, predmet je obustavljan, a privremena sudska zabrana ukinuta.  
Prema Evropskom sudu za ljudska prava, veoma uopšteni i neograničeni uslovi izneti u sudskoj zabrani 
sami po sebi čine njen obuhvat nejasnim i potencijalno ekstremno širokim.  Naročito se nejasnoća u 
pogledu toga koji materijal može, a koji ne može da se objavljuje pod privremenom merom, mogla se 
tumačiti kao zabrana izveštavanja o svakoj političkoj izjavi koju je gdin Gül dao na temu sekularizma  u 
Turskoj. Po mišljenju Suda, ova sudska zabrana ostavlja prostor za zloupotrebu i mogla je da ima 
uznemirujući efekat ne samo na list Džumhurijet,  već i na turske medije u celini tokom celokupnog perioda 
o kome je reč. Sudska zabrana je ostala na snazi duže od deset meseci, uključujući i tokom dve faze 
predsedničkih izbora, što je posledica nepostojanja vremenskog ograničenja i odsustva bilo kakve 
periodične revizije o potrebi da se mera produži ili da se hitno utvrdi osnovanost  predmeta.  Trajanje i 
širina sudske zabrane su stoga imali efekat sprečavanja novina da doprinesu javnoj debati oko izbora i 
kandidature gdina Gula u kritičnom trenutku turske političke istorije. Neobjašnjena kašnjenja postupka i 
propust da se pobijana mera ograniči na razuman period učinile su da ovo ograničenje slobode izražavanja 
podnosilaca predstavke bude neopravdano štetno. Domaći sud nije dao nikakvo obrazloženje svojih 
odluka da odobri sudsku zabranu i da odbije zahtev za ukidanje mere koji je usledio. Ovo uskraćivanje 
obrazloženje ne samo da je lišilo podnosioce predstavke važne proceduralne garancije, već je sprečilo i Sud 
da analizira da li je domaći sud s dužnom pažnjom izbalansirao interese strana u sporu uzimajući u obzir 
specifična pitanja koja se tiču relevantnih činjenica. Pored toga, pošto podnosioci predstavke nisu bili u 
mogućnosti da prigovore na privremenu sudsku zabranu duže od mesec dana nakon što je ona prvi put doneta, 
oni su stavljeni u suštinski nepovoljan položaj u odnosu na suprotnu stranu, naročito uzimajući u obzir promenljivu 
prirodu vesti i konkretnu političku sredinu u kojoj je osporavana mera primenjivana. U svetlu ovih proceduralnih 
nedostataka i imajući u vidu ozbiljnost kazne koju bi sa sobom nosilo nepovinovanje privremenoj meri, sudska 
zabrana nije predstavljala opravdano ili srazmerno mešanje u pravo podnosilaca predstavke na slobodu 
izražavanja. 



3 
 

Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  
 
IZVEŠTAVANJE O PRIVATNIM PITANJIMA KOJA SE TIČU KANDIDATA NA IZBORIMA 
 
Osuđujuća presuda novinarima zbog objavljivanja informacija o privatnom životu direktora za 
komunikacije kandidata za predsednika 
Saaristo i  ostali protiv Finske br. 184/06 
Presuda 12. oktobra 2010. 
 
Podnosioci predstavke su novinska kompanija, Ilta-Sanomat Oy, koja štampa novine Ilta-Sanomat, čiji je 
tiraž oko 200.000 primeraka; jedna od njihovih novinarki, Satu Saaristo i, u to vreme, glavni urednik  lista, Hannu 
Savola. U februaru 2000. godine, tokom predsedničke izborne kampanje, list Ilta-Sanomat  je objavio kratak 
članak, čiji je autor gđica  Saaristo, a koji je odobrio gdin Savola. U članku je navedeno da bivši suprug jednog 
političkog reportera ima novu partnerku, O.T., direktorku za komunikacije jednog od predsedničkih kandidata, 
Esko Aho-a. U članku se takođe pominje da su O.T. i  njen novi partner bili aktivni u istoj političkoj partiji pre nego 
što je ona pristupila kampanji, uz nekoliko pojedinosti iz njenog privatnog života. Na zahtev O.T., policija je istražila 
slučaj i javni tužilac je podigao optužnicu protiv gđce Saaristo i gdina Savola-e na osnovu krivičnog zakonika. 
Okružni sud je osudio podnosioce predstavke za povredu prava na privatni život O.T. Dosuđeno je da i gđca 
Saaristo i  gdin Savola plate novčanu kaznu i odštetu O.T., svako u iznosu od po 5.000 evra. 
 
Evropski sud za ljudska prava  je konstatovao da, iako O.T. nije državni službenik niti političarka u tradicionalnom 
smislu te reči, ona nije ni sasvim privatno lice, s obzirom da je zbog njene funkcije u izbornoj kampanji ona javno 
promovisala ciljeve jednog od predsedničkih kandidata. Kada je preuzimala dužnost direktora za 
komunikacije u kampanji, morala je da shvati da njena ličnost takođe privlači pažnju javnosti i da se 
obuhvat njenog zaštićenog privatnog  života ograničava. Članak je bio doprinos važnom pitanju od javnog 
interesa, naime, predsedničkoj izbornoj kampanji, u obliku istorijata političkih informacija. Sud je dalje 
konstatovao da su kazne koje su izrečene  podnosiocima predstavke oštre. Gđici Saaristo i  gdinu Savoli je suđeno 
prema krivičnom zakonu i iznos koji im je naložen da isplate kao novčanu nadoknadu mora se oceniti kao značajan, s 
obzirom da je maksimalni iznos novčane nadoknade koji je dodeljivan žrtvama teškog nasilja u to vreme iznosio oko 
17.000 evra. Po mišljenju Suda, domaći sudovi nisu postigli pravičnu ravnotežu između suprotstavljenih interesa o 
kojima je ovde reč. Razlozi za osuđujuću presudu podnosiocima predstavke za krivično delo nisu bili dovoljni da 
pokažu da je mešanje u njihovu slobodu izražavanja bilo neophodno u demokratskom društvu, a ukupne 
sankcije koje su izrečene su nesrazmerne u odnosu na pravo O.T. da se zaštiti poštovanje njenog privatnog 
života. 
 
Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  (sloboda izražavanja) 
 
OSUĐUJUĆA PRESUDA ZA ŠIRENJE LAŽNIH INFORMACIJA PRE IZBORA  
 
Osuđujuća presuda za širenje lažnih informacija o kandidatu za predsednika Ukrajine tokom predsedničkih izbora   
Salov protiv Ukrajine - 65518/01  
Presuda  6.9.2005. 
Podnosilac predstavke  je pravnik koji je u vreme predmetnih događaja bio pravni zastupnik jednog od 
kandidata za predsednika Ukrajine na izborima 1999. godine. U oktobru 1999. godine, podnosilac predstavke je 
navodno distribuirao određeni broj kopija falsifikovanog specijalnog izdanja novina tamošnjeg Parlamenta 
(Verkhovna Rada), u kome se nalazila i izjava koja je pripisana Predsedniku parlamenta, a u kojoj se navodi da je 
predsednički kandidat i trenutni predsednik Leonid Kučma preminuo.  Podnosilac predstavke je uhapšen 1. 
novembra 1999. godine i određen mu je pritvor za širenje lažnih informacija o gdinu Kučmi. U julu 2000. godine, 
Okružni sud je osudio podnosioca predstavke na uslovnu kaznu zatvora u trajanju od pet godina zbog mešanja u 
pravo građana da glasaju, sa ciljem da utiče na rezultate izbora,  primenjujući sredstva kriminalnog ponašanja. 
Rezultat ovoga je bilo da je on izgubio dozvolu da se bavi pravom na  period od tri godine i pet meseci.  
Evropski sud za ljudska prava je konstatovao da je stranama opšte poznato da je osuđujuća presuda podnosiocu 
predstavke predstavljala mešanje u njegovo pravo na slobodu izražavanja. Mešanje je propisano zakonom i 
imalo je legitiman cilj da glasačima pruži tačne informacije u predsedničkoj kampanji. Kako nalaže 
demokratsko društvo, iako bi se ovaj članak mogao opisati kao lažno predstavljanje činjenice,  podnosilac 



4 
 

predstavke je nije sam izradio niti objavio i pozvao se na nju u razgovorima sa drugima kao na ličnu procenu 
činjeničnih informacija, u čiju je verodostojnost sumnjao. Domaći sudovi nisu dokazali da je on namerno 
pokušavao da prevari druge glasače i da ih spreči da glasaju. Štaviše, uticaj informacije koja se nalazila u tim 
novinama je bio mali, pošto je on imao samo osam primeraka krivotvorenih novina i razgovarao je sa ograničenim 
brojem ljudi o tome. Što se tiče proporcionalnosti mešanja, nametanje petogodišnje kazne zatvora (uslovno na 
dve godine), novčane kazne i poništavanje advokatske dozvole za rad podnosioca predstavke predstavlja veoma 
tešku kaznu. Nije pokazana neophodnost mešanja od strane tužene Države, a odluka da se krivično osudi 
podnosilac predstavke za razgovor o informaciji koja je širena u falsifikovanoj kopiji novina je očigledno bila 
nesrazmerna legitimnom cilju kome se teži. 
Zaključak: povreda  člana 10 
 

ELEKTRONSKI MEDIJI i IZBORI  
POLITIČKO OGLAŠAVANJE  
 
Odbijanje da se dozvoli oglašavanje na televiziji zbog zakonske zabrane  političkog oglašavanja  
Animal Defenders International protiv Ujedinjenog Kraljevstva [GC] - 48876/08  
Presuda  22.4.2013. 
Činjenice – Zakon o komunikacijama iz 2003. godine zabranjuje  političko oglašavanje na televizijskim ili radijskim 
servisima, a cilj je da se očuva nepristrasnost u elektronskim medijima i da se spreče grupe moćnika da kupuju 
uticaj plaćanjem minutaže. Zabrana se primenjuje ne samo na oglašavanja sa političkim sadržajem, već i na tela 
koja su u celini ili poglavito političke prirode, bez obzira na sadržaj njihovog oglašavanja. Pre nego što je pretočen 
u zakon, ovaj propis je bio predmet detaljne analize i procesa konsultacija od strane raznih parlamentarnih tela, 
naročito u svetlu Presude Evropskog suda u predmetu VgT Verein gegen Tierfabriken protiv Švajcarske  (u kome 
je utvrđeno da se zabranom političkog oglašavanja  krši član 10 Konvencije). 
Podnosilac predstavke  je nevladina organizacija koja vodi kampanje protiv korišćenja životinja u komercijalne, 
naučne ili zabavne svrhe i traži uvođenje izmena u zakonu i javnoj politici i da utiče na mišljenje javnosti i 
parlamenta u tom smislu. Godine  2005, tražili su da se na televiziji prikaže oglas kao deo kampanje koja se 
tiče postupanja sa primatima.  Međutim, Centar za odobravanje televizijskog oglašavanja  (“BACC”) odbio je 
da odobri ovaj oglas, pošto su politički ciljevi podnosioca  predstavke značili da emitovanje oglasa potpada pod 
zabranu iz odeljka 321(2) Zakona o komunikacijama. Tu odluku su podržali Viši sud i Dom lordova, koji su u presudi 
naveli da je zabrana političkog oglašavanja opravdana i da joj je cilj da se spreči da činjenice o vladi i  njenim  
praktičnim  politikama izvrće onaj ko je spreman da potroši najviše para. 
Evropski sud za ljudska prava  je konstatovao da zakonska zabrana  plaćenog političkog oglašavanja na radiju 
i televiziji  predstavlja mešanje u prava podnosilaca predstavke prema članu 10. Mešanje je „propisano 
zakonom“ i brani cilj očuvanja nepristrasnosti emitovanja o pitanjima od javnog interesa i, samim tim, zaštite 
demokratskog procesa. Ovo odgovara legitimnom cilju zaštite “prava ostalih”. Predmet je zato prebačen na 
teren da li je mera bila neophodna u demokratskom društvu.  

Obe strane u ovom predmetu imale su isti cilj očuvanja slobodne i pluralističke debate o pitanjima od javnog interesa 
i, još uopštenije, doprinosa demokratskom procesu. Međutim, NVO - podnosilac predstavke je smatrala da bi bilo 
dovoljno da su propisi manje restriktivni. Stoga se od Suda tražilo da izvaga pravo NVO – podnosioca predstavke 
da širi informacije i ideje od opšteg interesa koje javnost ima pravo da dobije u odnosu na želju nadležnih organa 
da zaštite demokratsku debatu i proces od iskrivljivanja činjenica od strane finansijski moćnih grupa sa 
privilegovanim pristupom medijima od uticaja.  

Odmeravanjem činjenica, Sud je prvo pridao značajnu težinu činjenici da je složen regulatorni režim koji važi za 
politička emitovanja u Ujedinjenom Kraljevstvu već bio podvrgnut zahtevnim i umesnim analizama i od strane 
parlamentarnih i pravosudnih tela, a prema njihovom mišljenju ova opšta mera je neophodna kako bi se sprečilo 
iskrivljivanje veoma važnih rasprava koje su od suštinskog javnog interesa, pa tako i podrivanje demokratskog 
procesa . Ovaj zakon je bio vrhunac izuzetnog analiziranja kulturnih, političkih i pravnih aspekata zabrane i 
donet je uz višepartijsku podršku, bez ijednog glasa protivljenja. O proporcionalnosti  ove zabrane je takođe 
detaljno raspravljano u Višem sudu i Domu lordova, koji su analizirali relevantnu sudsku praksu i načela 
Konvencije, pre nego što su zaključili da ovo predstavlja neophodno i proporcionalno mešanje. 

Drugo, Sud je smatrao da je važno da se zabrana  konkretno pripisuje rešavanju tačne opasnosti od 



5 
 

iskrivljavanja koje Država nastoji da izbegne uz minimalnu štetu po slobodu izražavanja. Ona se samo odnosi 
na plaćeno političko oglašavanje i ograničena je  na najuticajnije i najskuplje medije (radio i  televiziju). 

Sud je odbacio argumente NVO – podnosioca predstavke, nalazeći posebno da je: 

- Razlika koja se zasniva na naročitom uticaju elektronskih medija u poređenju sa drugim vrstama 
medija stoji,  imajući u vidu njihov direktan i moćan uticaj. Nema dokaza da je razvoj interneta i 
društvenih mreža poslednjih godina dovoljno pomerio taj uticaj u meri da se dovodi u pitanje potreba za 
zabranom, konkretno, elektronskih emitera. 

- Ublažavanje pravila dozvoljavanjem oglašavanja socijalnim grupama koje se zalažu za određena pitanja 
podstaklo  bi zloupotrebe (na primer, od strane bogatih tela pod paravanom grupa za socijalno 
zagovaranje koje su tačno u tu svrhu i stvorene, ili velikog broja sličnih interesnih grupa koje su stvorene 
da akumuliraju minutažu oglašavanja). 

- Štaviše, zabrana koja nalaže pravljenje razlike između oglašivača i oglasa od slučaja do slučaja 
verovatno ne bi bila izvodljiva: s obzirom na složen regulatorni istorijat, ovaj vid kontrole bi mogao 
da dovede do pravne nesigurnosti, parničenja, troškova i kašnjenja i optužbi za diskriminaciju i 
arbitrarnost.   

- Dalje, iako možda postoji trend odstupanja od širokih zabrana, nije postignut evropski konsenzus o 
tome kako regulisati plaćeno političko oglašavanje u  elektronskim medijima. Države potpisnice su 
koristile značajno raznolika sredstava da regulišu političko oglašavanje, što odražava široke razlike u 
istorijskom razvoju, kulturnoj raznovrsnosti, političkoj misli i demokratskoj viziji. Taj nedostatak 
konsenzusa je proširio, inače usko diskreciono pravo, koje Države imaju u pogledu ograničenja na 
izražavanje javnog interesa. 

- Konačno, uticaj zabrane nije odneo prevagu nad napred navedenim ubedljivo opravdanim razlozima za 
opštu meru. Pristup alternativnim medijima je bio ključ proporcionalnosti ograničenja o pristupu drugim 
potencijalno korisnim medijima, a NVO podnosilac predstavke je imao na raspolaganju niz alternativa 
(kao što su štampani mediji, internet i društvene mreže). 

Shodno tome, razlozi koje su naveli nadležni organi za opravdanost zabrane su relevantni i dovoljni i takva 
mera se ne smatra nesrazmernim mešanjem u pravo podnosioca predstavke na slobodu izražavanja. 

Zaključak: nema  povrede člana 10 Konvencije  (sloboda izražavanja) 
 
Nametanje novčane kazne televizijskoj stanici za emitovanje oglasa male političke partije, kršenjem zakonske zabrane 
svakog političkog oglašavanja na televiziji  
TV Vest AS & Rogaland Pensjonistparti protiv  Norveške 21132/05  
Presuda 11.12.2008. 
Podnosioci predstavke su bili televizijska kompanija i regionalni ogranak male političke partije (Partija 
penzionera). TV Vest je dobila novčanu kaznu zato što je emitovala politički oglas za Partiju penzionera i time 
prekršila zakonsku zabranu takvih oglasa.  Predmetna zabrana je stalna i apsolutna i primenjuje se samo na 
televiziji;  političko oglašavanje  u drugim medijima je dozvoljeno. TV Vest je  bezuspešno podnosila žalbe 
sudovima na novčanu kaznu. 
Evropski sud za ljudska prava je bio spreman da prihvati da je nepostojanje evropskog konsenzusa u ovoj oblasti  
govorilo u korist davanja većeg diskrecionog prava državama nego što bi normalno bilo dozvoljeno u odlukama koje se 
tiču ograničenja za političke debate. Obrazloženje zakonske  zabrane televizijskog emitovanja političkog oglašavanja 
je bilo, kao što je naveo domaći Vrhovni sud, pretpostavka da bi omogućavanjem tako moćnog i rasprostranjenog 
oblika i sredstva izražavanja verovatno umanjilo opšti kvalitet političke debate. Složena pitanja bi se lako mogla 
izvrnuti, a finansijski moćne grupe bi dobile više prilike za plasiranje svojih stavova. 
Međutim, Partija penzionera nije spadala u kategoriju partija ili grupa zbog kojih je zabrana ciljano uvedena. 
Naprotiv, ona pripada kategoriji koju je zabrana, u principu, imala nameru da zaštiti. Štaviše, nasuprot  
vodećim političkim partijama, koje su dobile široko uredničko izveštavanje, Partija penzionera skoro da nije ni 
pomenuta. Stoga je plaćeno oglašavanje na televiziji bio jedini način da Partija penzionera pošalje svoju poruku 
auditorijumu kroz ovu vrstu medija. Nakon što im je zakonom uskraćena ova mogućnost, Partija penzionera je, 
štaviše, dovedena u neravnopravan položaj u odnosu na vodeće partije. Konačno, konkretan oglas o kome je reč, 
naime, kratak opis  Partije penzionera i  poziv da se za nju glasa na predstojećim izborima, nije sadržao elemente koji 



6 
 

bi umanjili kvalitet političke debate ili predstavljali uvredu za razna osetljiva pitanja. U takvim okolnostima, činjenica 
da televizija ima direktniji i moćniji uticaj nego ostali mediji nije mogla da opravda zabranu  i  novčanu kaznu koju je 
TV Vest bila dužna da plati. 
Ograničenje koje su zabrana  i nametanje plaćanja novčane kazne proizveli po slobodu izražavanja 
podnosioca predstavke ne bi se stoga mogli smatrati neophodnim u demokratskom društvu, bez obzira na 
diskreciono pravo koje stoji na raspolaganju nacionalnim nadležnim organima.  

Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  (sloboda izražavanja) 
 
 
 
Zabrana emitovanja političkog oglašavanja   
VgT Verein gegen Tierfabriken protiv Švajcarske 24699/94  
Presuda  28.06.2001. 

VgT Verein gegen Tierfabriken je udruženje posvećeno zaštiti životinja koje je registrovano u Švajcarskoj. Ono je 
napravilo televizijsku reklamu koja se tiče dobrobiti životinja, kao odgovor na oglašavanje industrije mesa, koju su 
nameravali da prikažu na Švajcarskoj radio-televiziji (Swiss Radio and Television Company). Jedna scena je prikazivala 
bučnu štalu svinja sa malim boksovima i poredila te uslove sa onima u koncentracionim logorima. Reklama se 
završavala rečima: „Jedite manje mesa, zbog vašeg zdravlja, životinja i životne sredine“. 

Dana 10. januara 1994. godine Komercijalna televizijska kompanija, zadužena za televizijsko oglašavanje, 
obavestila je udruženje da neće emitovati reklamu s obzirom na njen „jasan politički karakter“. Udruženje koje 
je podnosilac predstavke je podnelo žalbu koja je prosleđena Saveznoj kancelariji za komunikacije, koja je 
obavestila udruženje da Komercijalna televizijska kompanija ima slobodu da nabavlja reklame i bira svoje 
ugovorne partnere, po vlastitom nahođenju. Dodatna žalba Saveznom ministarstvu za transport i energetiku je 
takođe odbačena. Udruženje je podnelo prigovor protiv upravne  radnje, koju je Savezni sud odbacio.   

Udruženje koje je podnosilac predstavke žalilo se da odbijanje emitovanja njihovog oglasa predstavlja povredu  
člana 10 Konvencije. 

Evropski sud je zapazio  da se oglas može posmatrati kao  “politički” u smislu  odeljka 18 § 5 Zakona o saveznom 
radiju i televiziji pošto, umesto da podstiče javnost da kupi određeni proizvod, izražava kontroverzna mišljenja 
koja se odnose na savremeno društvo uopšteno, koja su u centru raznih političkih debata. Stoga je za udruženje 
koje je podnosilac predstavke moglo biti „predvidivo“ da njihov oglas neće biti emitovan i da je zadiranje u 
slobodu izražavanja udruženja koje je podnosilac predstavke stoga „propisano zakonom“ u smislu člana 10 § 2. 

Sud je takođe uzeo u obzir i gledište Saveznog saveta, da odeljak 18 § 5 služi da spreči finansijski moćne grupe da 
ostvare konkurentsku prednost u politici i presudu Saveznog suda, koji smatra da takva zabrana služi da osigura 
nezavisnost emitera, da poštedi politički proces neopravdanog komercijalnog uticaja, da pruži jednake 
mogućnosti različitim snagama društva i da podrži štampu, koja i dalje ima slobodu da štampa političke oglase. 
Sud je, stoga, uveren da je mera imala za cilj „zaštitu prava drugih“ u smislu člana 10 § 2. 

Iz toga proizilazi da švajcarski nadležni organi imaju određeno diskreciono pravo da odluče da li postoji „goruća 
društvena potreba” da se odbije emitovanje oglasa. Takvo diskreciono pravo  je od najveće važnosti naročito u 
komercijalnim pitanjima, posebno u tako jednoj složenoj i nepostojanoj oblasti kao što je oglašavanje.  
Međutim, obuhvat diskrecionog prava je smanjen, pošto se ovde ne radi samo o čisto komercijalnim interesima, 
već i o učešću u debati koja utiče na opšti interes. Sud je stoga razmatrao da li je postignuta prava ravnoteža 
između prava na slobodu izražavanja udruženja koje je podnosilac predstavke i izvedenih razloga švajcarskih 
nadležnih organa za zabranu političkog oglašavanja. 

Sud je konstatovao da bi moćne finansijske grupe mogle da steknu konkurentske prednosti kroz komercijalno 
oglašavanje i na taj način izvrše pritisak i konačno da ograniče slobodu radio i televizijskih stanica koje emituju 
oglase. Takve situacije podrivaju osnovnu ulogu slobode izražavanja u demokratskom društvu koja je ugrađena  



7 
 

u član 10  Konvencije, naročito kada je reč o informacijama i idejama od opšteg interesa koje javnost ima pravo 
da prima. Ovo je naročito važno u odnosu na audiovizuelne medije, čiji se programi često emituju na veoma 
širokom prostoru. 

Međutim, konstatujući da se odeljak 18 § 5 primenjuje samo na radio i televizijske emitere, a ne na druge 
medije, kao što su štampani mediji, Sud je smatrao da zabrana političkog oglašavanja, koja se primenjuje samo 
na određene medije, ne izgleda kao naročito goruća potreba. Štaviše, nije tvrđeno da samo udruženje koje je 
podnosilac predstavke predstavlja moćnu finansijsku grupu koja je, svojim predloženim oglasom, nastojala da 
ugrozi nezavisnost emitera, da izvrši neopravdan uticaj na javno mnenje ili da dovede u opasnost jednake 
mogućnosti različitih snaga društva. Naravno, umesto da zloupotrebi konkurentsku prednost, udruženje koje 
je podnosilac predstavke je samo nameravalo da učestvuje u opštoj debati o zaštiti i uzgoju životinja koja je 
već bila u toku.  Po mišljenju Suda, domaći nadležni organi nisu opravdali zadiranje u slobodu izražavanja 
udruženja koje je podnosilac predstavke na „relevantan i dovoljan“ način. 

Sud je dalje zapazio da su jedina sredstva koja je udruženje koje je podnosilac predstavke imalo da dopre do 
celokupne švajcarske javnosti bilo kroz nacionalne televizijske programe Švajcarske radio i televizijske 
kompanije, koja jedina emituje programe na celoj teritoriji Švajcarske. Privatni regionalni televizijski kanali i 
strane televizijske stanice se ne mogu gledati na celoj teritoriji Švajcarske. 

Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  (sloboda izražavanja ) 
 
 
‘NEUJEDNAČENO’ MEDIJSKO IZVEŠTAVANJE O KANDIDATIMA NA IZBORIMA  
 
Navodno pristrasno izveštavanje medija o parlamentarnim izborima  
Komunistička partija Rusije i ostali protiv Rusije  - 29400/05  
Presuda  19.6.2012. 

Podnosioci predstavke su dve ruske političke partije  – Komunistička partija Ruske Federacije  i  Ruska demokratska 
partija “Jabloko” – i  šest ruskih državljana. U decembru 2003. godine tokom izbora članova za Državnu dumu svi oni 
su se predstavili kao opozicione partije i kandidati. Provladine snage je u suštini predstavljala partija Ujedinjena Rusija, 
koja je dobila većinu glasova (preko 37%). Komunistička partija je dobila 12.6% glasova i osvojila  52 mesta u 
parlamentu. Jabloko je dobila  4.3% glasova i nije osvojila nijedno mesto. Samo jedan od šestorice pojedinačnih 
podnosilaca predstavke izabran je za poslanika u parlamentu. O izborima je izveštavalo pet glavnih emitera sa 
nacionalnom frekvencijom. Tri emitera su direktno pod kontrolom Države, a korporacije koje su povezane sa 
Državom su bili glavni akcionari u preostale dve. Za vreme izborne kampanje svaki državni emiter  je bio dužan da 
obezbedi kandidatima suprotstavljenih partija besplatnu minutažu od jednog sata dnevno na svakom TV ili radio 
kanalu koji su pod njihovom kontrolom. Pored toga, partije i kandidati su mogli da zakupe određenu minutažu u 
programskoj šemi u svrhu vođenja kampanje ravnopravno sa ostalima. Pored „kampanje“, svi kanali su bili uključeni 
i u izveštavanje o izborima u raznim  emisijama vesti. 

Podnosioci predstavke su se žalili da je medijsko izveštavanje bilo nepošteno, da je pet vodećih TV kanala u stvari 
vodilo kampanju za vladajuću partiju, da je programska minutaža bila neravnomerno dodeljivana i da informacije 
koje su odlazile u etar nisu bile neutralne. Oni su tvrdili da su tela izvršne vlasti koristila svoj uticaj da nametnu 
politiku TV kompanijama koja je pomogla da se promoviše Ujedinjena Rusija. Treće, podnosioci predstavke su 
tvrdili da je pristrasno medijsko izveštavanje na TV uticalo na javno mnenje do kritične mere i da je učinilo da 
izbori ne budu „slobodni“. Oni su tvrdili da  de jure neutralnost pet nacionalnih kanala de facto nije ni postojala.  

Međutim, Evropski sud za ljudska prava  je konstatovao da je Vrhovni sud Rusije smatrao da ponuđeni dokazi u suštini 
ne ukazuju na političku manipulaciju i da nije pokazana nikakva kauzalna veza između medijskog izveštavanja i rezultata 
izbora. Politička partija SPS koja je generalno imala pozitivno medijsko izveštavanje, nije čak ni prešla izborni 
cenzus, dok je politički blok Rodina ostvario mnogo bolje rezultate na izborima, uprkos slabom medijskom 
izveštavanju. Stoga se argumenti Vrhovnog suda Rusije ne čine arbitrarnim niti očigledno nerazumnim. 

Štaviše, podnosioci predstavke nisu izneli nikakve direktne dokaze zloupotrebe dominantnog položaja u kapitalu ili 



8 
 

rukovođenju predmetnim TV kompanijama od strane tužene Vlade. Oni nisu ni dovoljno objasnili kako je bilo 
moguće, na osnovu raspoloživih dokaza i informacija i bez pritužbi na neprimeren pritisak od strane samih 
novinara, napraviti razliku između propagande koju je plasirala Vlada i istinskog političkog novinarstva i/ili 
rutinskog izveštavanja o aktivnostima državnih zvaničnika. Iz toga proizilazi da navodi podnosilaca predstavke o 
zloupotrebi Vlade nisu dovoljno dokazani. 

Sledeće pitanje je bilo da li je Država imala pozitivnu obavezu prema članu 3 Protokola br. 1 da obezbedi da 
medijsko izveštavanje od strane masovnih medija pod kontrolom Države bude uravnoteženo i primereno duhu 
„slobodnih izbora“, čak i kada nisu ustanovljeni direktni dokazi o namernoj manipulaciji. Prema Evropskom sudu, 
sistem podnošenja izbornih žalbi koji je u ovom slučaju postojao bio je dovoljan da Država ispoštuje pozitivnu obavezu 
proceduralne prirode. Prelazeći na aspekt merituma, Država nije imala nikakvu obavezu da interveniše kako bi 
otvorila medije za različita gledišta.  Podnosioci predstavke su u određenoj meri ostvarili pristup nacionalnim TV 
kanalima;  stoga, je njima pružena besplatna i plaćena minutaža, kao i drugim političkim snagama. Iznos minutaže 
koji je dodeljen opozicionim kandidatima nije bio beznačajan. Sličnim odredbama regulisan je pristup partija i 
kandidata regionalnim TV kanalima i ostalim medijima. Pored toga, opozicione partije i kandidati su bili u 
mogućnosti da prenesu svoju političku poruku izbornom telu preko medija koje oni kontrolišu. Mehanizmi  koji su 
postojali tokom izbora 2003. godine garantovali su opozicionim partijama i kandidatima  u najmanju ruku 
minimalnu vidljivost na TV. 

Što se tiče tvrdnji da je Država trebalo da osigura neutralnost audiovizuelnih medija, tvrdnje podnosilaca 
predstavke nisu dovoljno potkrepljene. Određeni koraci su bili preduzeti da se garantuje određena vidljivost  
opozicionim partijama i  kandidatima  na ruskoj TV i da se obezbedi urednička nezavisnost i neutralnost medija. Po 
svoj prilici, ovi mehanizmi  nisu obezbedili  de facto ravnopravnost. Međutim, kada se ceni u svetlu konkretnih 
okolnosti izbora 2003. godine, kako su oni predstavljeni Sudu i uzimajući u obzir diskreciono pravo koje Države 
imaju prema članu 3 Protokola br.1, ne može se smatrati da je ustanovljeno da Država nije ispunila svoje 
pozitivne obaveze u ovoj oblasti u takvom obimu da to predstavlja povredu te odredbe. 

Zaključak: nema  povrede člana 3 Protokola br. 1 (pravo na slobodne izbore) 

PRISTUP EMITERIMA ZA KANDIDATE NA IZBORIMA 
 
Minutaže u programskoj šemi dodeljene izvlačenjem u toku izbornih kampanja  i  televizijske debate 
rezervisane za partije koje su već zastupljene u Parlamentu ili imaju podršku  4% glasačkog tela 
Partija "Jaunie Demokrāti" i  Partija "Mūsu Zeme" protiv Letonije –  10547/07 i  34049/07  
Odluka o nedopustivosti predstavke 29.11.2007. 

Centralna izborna komisija je donela odluku da proglasi konačne rezultate parlamentarnih izbora 2006. 
godine na kojima je sedam od devetnaest lista izborilo mesta u Parlamentu. Nakon što nisu uspeli da 
pređu cenzus od 5% glasova, liste podnosilaca predstavke nisu bile među njima. Oni su zatražili od  
Kasacionog odeljenja Vrhovnog suda  da ukine gore navedenu odluku; drugi podnosilac predstavke je 
takođe tražio da Sud proglasi izbore nepoštenim i da ih poništi. U presudi koja je doneta nakon 
sprovedenog akuzatornog postupka,  Kasaciono odeljenje Vrhovnog suda, donoseći prvostepenu 
presudu, spojilo je predmete i odbacilo ih. Ono je potvrdilo činjenične navode podnosilaca predstavke i 
zaključilo da je deo oglašavanja dve političke partije finansiran od strane  kompanija čiji su direktori imali 
direktne veze sa tim partijama; troškovi oglašavanja bili su deo troška njihove izborne kampanje; ti 
troškovi su daleko prevazilazili zakonski odobren maksimum; ovo je predstavljalo jasnu povredu  zakona 
o finansiranju političkih partija. Međutim, smatrano je da povreda nije dovoljno ozbiljna da bi se govorilo 
o kršenju volje naroda; štampani mediji su raspravljali o ovom pitanju u predizbornoj trci, tako da je to 
bilo naširoko poznato javnosti. Pošto je to tako, u principu nije bilo razloga da se sumnja u pravičnost 
izbora i da se ponište njihovi rezultati. 

Što se tiče politike nacionalnog medijskog servisa, Kasaciono odeljenje Vrhovnog suda je konstatovao da 
je utvrđena besplatna minutaža u programskoj šemi određivana izvlačenjem i da su neosnovani navodi 
drugog podnosioca predstavke – da su samo partije koje su već bile zastupljene u Parlamentu ili koje su 
imale podršku 4% biračkog tela prema anketama javnog mnenja bile pozvane da učestvuju u televizijskim 



9 
 

debatama, dok je drugim partijama samo ponuđena besplatna minutaža u programskoj šemi van 
najgledanijih termina – bile neosnovane. Sud je podsetio da obezbeđivanje ravnopravnosti političkim 
partijama ne podrazumeva obavezu da se svakoj od njih posveti ista minutaža na radiju i televiziji tokom 
izborne kampanje. Javni emiteri imaju pravo da uzmu u obzir njihovu važnost i podršku koju uživaju kod 
glasača. Ova presuda je kombinovana sa odlukom kojom se skreće pažnja Kabinetu ministara na 
nedostatke koje je Sud utvrdio i na potrebu da se uvede delotvorni mehanizam kako bi se osigurao 
integritet izbornog procesa.   

Zakon - član 3 Protokola br. 1 (pravo na slobodne izbore): bez obzira na to koliko je oglašavanja bilo u 
izbornoj kampanji neke partije ili kandidata, to nije jedini faktor koji utiče na izbor glasača. Postoje, na 
primer, i politički, ekonomski, sociološki i psihološki faktori koji otežavaju, ako već ne čine nemogućim, 
utvrđivanje tačnog uticaja oglašavanja na broj glasača koji je pridobila neka partija ili kandidat. 
Obrazloženje Kasacionog odeljenja Vrhovnog suda je uravnoteženo i kriterijum ozbiljnosti koji je uveo ni 
na koji način nije nerazuman. Stoga nema razloga da se dovodi u pitanje njegov pristup, koji se sastoji u 
ograničavanju poništavanja izbora na izuzetne i naročito ozbiljne slučajeve kada  stvarno dolazi  do  
izigravanja volje naroda. 

Štaviše, podnosioci predstavke su uzeli učešće u akuzatornom postupku u kome su imali mogućnost da  iznesu 
sve argumente koje su smatrali potrebnim za odbranu svojih interesa. Stoga, prilikom razmatranja žalbe, 
Kasaciono odeljenje Vrhovnog suda nije prekoračilo diskreciono pravo koje ima; nalazi saopšteni u presudi nisu ni 
arbitrarni ni nerazumni i shodno tome čini se da nije bilo zadiranja u slobodu izražavanja naroda u izboru 
zakonodavnih tela. 

Što se tiče posebno  ponašanja nacionalne radiodifuzne korporacije, Evropski sud za ljudska prava je podsetio da član 
3 Protokola br.  1 ne garantuje pravo političkoj partiji na minutažu na radiju ili televiziji u izbornoj trci. Sud prihvata 
da u izuzetnim okolnostima može doći do problema, na primer, ukoliko je u vreme izbora jednoj političkoj partiji 
uskraćena minutaža, a drugim partijama nije.  Međutim,  drugi podnosilac predstavke nije pokazao da su takve 
naročite okolnosti postojale. 

Zaključak: predstavka je očigledno neosnovana  
 
TELEVIZIJSKE DEBATE TOKOM IZBORNIH KAMPANJA 
 
Upozorenje dato političarki koja je svoju protivkandidatkinju nazvala „lopovom“ u televizijskom programu 
koji je prenošen uživo za vreme izborne kampanje i sudski nalog koji njenoj protivkandidatkinji omogućava 
pravo na odgovor  
Vitrenko i  ostali protiv Ukrajine - 23510/02  
Odluka o nedopuštenosti predstavke 16.12.2008. 
 
Prva podnositeljka predstavke je bila lider Progresivne socijalističke partije Ukrajine. Ona se kandidovala na 
parlamentarnim izborima 2002. godine. Nekoliko nedelja pre izbora,  jedan od televizijskih kanala je zakazao 
političku debatu, ali ju je u poslednjem trenutku otkazao. Gđci Timošenko, koja je trebalo da se pojavi na debati 
zajedno sa prvom podnositeljkom predstavke, nije bio dozvoljen pristup prostorijama kanala iz razloga 
bezbednosti. Pošto nije bila upoznata sa ovim činjenicama, prva podnositeljka predstavke  je reagovala u toku 
prenosa uživo na nepojavljivanje protivkandidatkinje rečima „Ona je zasigurno znala da ću dokazati da je ona 
lopov... Namerno nije došla ovde i nikada neće sprati sa sebe krivicu…“ Nakon žalbe gđce Timošenko, Centralna 
izborna komisija je zvanično upozorila prvu podnositeljku predstavke, utvrđujući da je ona prekršila izborni zakon 
i načelo pretpostavke nevinosti koje je ugrađeno u Ustav Ukrajine. Ovo upozorenje je objavljeno u dva zvanična 
novinska lista. Prva podnositeljka predstavke je bezuspešno osporavala ovu odluku pred Vrhovnim sudom. Nakon 
ovih događaja, gđca Timošenko je pokrenula krivični postupak za klevetu protiv prve podnositeljke predstavke. U 
nameri da potvrdi ono što je izjavila na televiziji,  prva podnositeljka  predstavke je zahtevala da Sud pribavi 
od Opšteg tužilaštva i od Državne poreske uprave kopije odluka koje se odnose na istragu u krivičnim 
predmetima koji se vode protiv gđce Timošenko.  Ovaj zahtev je odbijen kao nevažan za predmetan 
postupak. Sud je u jednom delu presudio protiv prve podnositeljke predstavke. Sud je posebno utvrdio da 
gđica Timošenko nikada nije bila osuđena za krađu ili neko slično krivično delo. Stoga, izjave prve podnositeljke 



10 
 

predstavke su predstavljale kršenje  pretpostavke nevinosti. Sud je takođe utvrdio da je neistinita izjava prve 
podnositeljke predstavke kojom optužuje gđcu Timošenko za namerno nepojavljivanje na predmetnoj 
televizijskoj debati. Sud je naložio televizijskom kanalu da obezbedi da gđca Timošenko dobije 50 sekundi u 
prenosu uživo u kome će ispraviti izjave koje su o njoj širene od strane prve podnositeljke predstavke. Sud je 
takođe presudio da je prva podnositeljka predstavke dužna da plati to emitovanje.  Navodeći kao argument 
da je izraz „lopov“ vrednosni sud, prva podnositeljka predstavke se žalila, ali bezuspešno. 

Nedopuštenost: Upozorenje koje je izdala Centralna izborna komisija, kao i sankcije koje su izrekli sudovi, predstavljaju 
zadiranje u pravo podnositeljke predstavke na slobodu izražavanja. Ovo zadiranje je bilo  “propisano zakonom” 
i  težilo je legitimnom cilju zaštite “ugleda ili prava drugih“. Iz materijala koje su dostavile strane u sporu, reč „lopov“ 
obično sugeriše angažovanje u kriminalnim aktivnostima i to bi najverovatnije bilo značenje koje bi mu javnost pridala. 
Stoga, ne radi se o čisto vrednosnom sudu, već o netačnom predstavljanju činjenice. Bez obzira na naročitu ulogu koju je 
imala prva podnositeljka predstavke u svojstvu kandidata na izborima za Parlament u kontekstu njene političke 
kampanje, njena kritika političke suparnice sadržala je neistinite optužbe koje su dale za pravo domaćim nadležnim 
organima da smatraju da postoje odgovarajući razlozi da se protiv nje preduzmu mere. Pored toga, trebalo bi 
konstatovati da je podnositeljka predstavke optužila gđcu Timošenko u njenom odsustvu. Iako se ovaj događaj može 
smatrati delom javne debate, nije bilo nikakve stvarne burne razmene u okviru televizijskog emitovanja uživo kada 
politički lideri mogu da pređu određene granice. U okolnostima ovog slučaja, odluke domaćih nadležnih organa da izdaju 
upozorenje koje se objavljuje u novinama i omoguće gđci TImošenko mogućnosti da demantuje optužbe na istom mestu 
gde su one izrečene moglo bi se razumno smatrati u skladu sa načelima koja su ustanovljena u sudskoj praksi Suda. Ne 
može se reći da su nadležni organi prekoračili svoje diskreciono pravo.  

Zaključak: predstavka je očigledno neosnovana  

DUŽNOSTI EMITERA KADA INTERVJUIŠU KANDIDATE NA IZBORIMA  

Haider protiv Austrije  25060/94 
Odluka o nedopuštenosti  predstavke od  18.10.1985. 

Podnosilac predstavke  je političar i lider austrijske Slobodarske stranke. Tokom izbora za opštinsko veće Beča, na 
televiziji ORF (Austrijska radiodifuzna korporacija) emitovan je poseban program o izborima. Tada je intervjuisano 
devet predstavnika političkih partija, uključujući i podnosioca predstavke. Podnosilac predstavke se žalio 
Evropskoj komisiji za ljudska prava u smislu člana 10 Konvencije da način na koji je ORF izveštavao o događajima 
u vestima uopšte i o njemu posebno, ne ispunjava zahteve za pluralizmom informacija i objektivnošću  kako nalaže 
član 10. 

Evropska komisija za ljudska prava je smatrala da se pravo političara da bude intervjuisan na određen način ne može 
izvlačiti iz člana 10. U tom smislu, Komisija podseća da je  sloboda političkog debatovanja sama srž koncepta 
demokratskog društva koja se prožima kroz celu Konvenciju. Granice prihvatljive kritike su shodno tome šire 
u odnosu na političara koji deluje u svom javnom kapacitetu, nego kada se radi o privatnoj osobi.  
Prvopomenuti neizbežno i svesno sebe izlaže neposrednoj detaljnoj kontroli svake reči i dela od strane kako 
novinara tako i opšte javnosti i on mora da pokaže veći stepen tolerancije, naročito kada i sam daje javne izjave 
koje su podložne kritici. Komisija je takođe smatrala da u pogledu intervjua političara u interesu je slobode 
političkog debatovanja  da novinar koji intervjuiše takođe može da izražava kritičke i provokativne stavove, 
a ne samo da daje neutralne ideje za izjave osobe koju intervjuiše, pošto ovaj drugi može odmah da na njih 
odgovori. Komisija je zato smatrala da u okolnostima ovog predmeta nije bilo očiglednog kršenja prava 
podnosioca predstavke prema članu 10 Konvencije. 
 
Zaključak: predstavka je očigledno neosnovana  

ONLAJN MEDIJI i IZBORI  

IZVEŠTAVANJE O NEDOLIČNOM PONAŠANJU KANDIDATA NA IZBORIMA 



11 
 

 
Urednik kažnjen novčanom kaznom za objavljivanje navoda o zlostavljanju deteta od strane osobe 
koja se kandidovala na izborima 
Ólafsson protiv Islanda - 58493/13  
Presuda  16.3.2017. 

Podnosilac predstavke, urednik internet izdanja jednog medija, objavio je navode dve sestre da ih je njihov 
rođak, koji se kandiduje na izborima, seksualno zlostavljao dok su bile deca. Rođak je pokrenuo postupak za 
klevetu protiv podnosioca predstavke  i zahtevao je da se određene izjave proglase ništavnim i nevažećim. Vrhovni 
sud je smatrao da su izjave koje se sastoje od insinuacija da je rođak kriv za zlostavljanje dece klevetničke i naložio je 
podnosiocu predstavke da plati nadoknadu štete. U postupku u smislu Konvencije, podnosilac predstavke je 
podneo žalbu u smislu člana  10 za kršenje prava na slobodu izražavanja. 

Prema Evropskom sudu za ljudska prava, pitanje seksualnog nasilja nad decom je ozbiljna tema od javnog interesa. 
Moralo se smatrati da je kandidujući se za funkciju na opštim izborima, rođak neizbežno i svesno ušao u javni 
domen i izložio svoje postupke većoj kontroli. Opšti zahtev da se novinari sistematski i zvanično distanciraju od 
sadržaja izjave koja bi mogla da uvredi ili provocira druge ili da šteti njihovom ugledu nikako se ne slaže sa ulogom 
medija da ponudi informacije o trenutnim događajima, mišljenjima i idejama. Kažnjavanje novinara zbog toga što 
pomaže u širenju izjava koje u intervjuu daju druge osobe moglo bi ozbiljno da ugrozi doprinos medija raspravi o 
pitanjima od javnog interesa i ne bi trebalo predvideti, osim kada postoje naročito jaki razlozi za to. Novinar koji je 
napisao članke pokušao je da ustanovi kredibilitet i istinitost navoda  sestara tako što je intervjuisao još nekoliko 
relevantnih osoba, a rođaku je pružena mogućnost da komentariše navode. U ovim okolnostima, imajući u vidu da 
je podnosilac predstavke urednik, a ne novinar, Sud je smatrao da je podnosilac predstavke  postupao u dobroj 
veri i da se uverio da je članak napisan u skladu sa uobičajenim novinarskim obavezama  da se tvrdnje potkrepe 
činjenicama. Jasno je da su sporne izjave potekle od sestara. One su prethodno napisale pismo koje sadrži deo 
tih optužbi i poslali su ga široj porodici, policiji i službi za zaštitu dece. One su prethodno objavile to pismo i sve 
pobijane izjave na svom vebsajtu, pre nego što je urednik objavio članke.  

Na osnovu domaćeg zakona, rođak je imao mogućnost da protiv sestara podigne tužbu za klevetu, a značajno je 
da se on odlučio da pokrene postupak samo protiv urednika koji je podnosilac predstavke. Iako novčana 
nadoknada koju je podnosilac predstavke morao da plati nije krivična sankcija, a ni njen iznos ne izgleda 
preterano velik, u kontekstu ocene proporcionalnosti, bez obzira da li je naložena sankcija manja ili veća, 
ono što je važno jeste sama činjenica da je presuda doneta protiv osobe o kojoj je reč, čak i kada je takva 
presuda samo građanske prirode. Svako neopravdano ograničavanje slobode izražavanja u stvari nosi rizik 
da se spreči ili parališe medijsko izveštavanje o sličnim pitanjima.   

Zaključak: povreda  člana 10 Konvencije  (sloboda izražavanja) 
 
Pogledati, takođe, Magyar Kétfarkú Kutya Párt protiv Mađarske - 201/17, Presudu od  23.1.2018. (nije 
izvršna) o novčanoj kazni koju je politička partija morala da plati zato što je glasačima stavila na 
raspolaganje aplikaciju za mobilne telefone koja im je omogućavala da anonimno dele fotografije svojih 
glasačkih listića: povreda prava  [Ovaj predmet je upućen na rešavanje Velikom veću  28. maja 2018.] 
 

OSTALI RELEVANTNI ALATI SAVETA EVROPE 

A.    Evropska komisija za demokratiju kroz pravo (Venecijanska komisija ) 

“Kodeks dobre prakse u izbornim pitanjima” usvojen na 51. i  52. sednici od  5-6. jula i  18-19. oktobra 2002. 

Venecijanska komisija razlikuje dve posebne obaveze nadležnih organa u pogledu  medijskog izveštavanja o 
izbornim kampanjama: s jedne strane, da se postaraju da se kandidatima i/ili strankama dodeli dovoljno 
ravnopravna minutaža i/ili oglasni prostor uključujući i na državnim televizijskim kanalima („obaveza pristupa 
medijima“), a sa druge strane da obezbede „neutralni stav“ državnih organa, naročito u pogledu izborne 
kampanje i izveštavanja medija, i to od strane medija koji su u državnom vlasništvu („obaveza neutralnosti 
stava“). Kodeks dobre prakse u izbornim pitanjima Venecijanske komisije takođe preporučuje stvaranje 



12 
 

delotvornog sistema izbornih žalbi, između ostalih stvari, ulaganje žalbi zbog nepoštovanja pravila pristupa 
medijima (§ 3.3). 

Videti niže navedene relevantne delove Eksplanatornog izveštaja uz Kodeks dobre prakse: 

“2.3 Jednakost mogućnosti  

18. Partijama i kandidatima trebalo bi  obezbediti jednakost mogućnosti i državu bi trebalo podstaknuti da bude 
nepristrasna prema njima i da primenjuje isti zakon jednoobrazno za sve. Zahtev neutralnosti se naročito 
primenjuje na izbornu kampanju i izveštavanje medija, posebno medija koji su u javnom/državnom vlasništvu, 
kao i na javno finansiranje partija i kampanja. Ovo znači da postoje dva moguća tumačenja jednakosti: ili „stroga“ 
jednakost ili „proporcionalna“ jednakost. „Stroga“ jednakost znači da se političke partije tretiraju bez obzira na 
njihovu trenutnu snagu u parlamentu ili u izbornom telu. Ona se mora primenjivati na korišćenje javnih 
mogućnosti u izborne svrhe (na primer, postavljanje panoa za oglašavanje, poštanske usluge i slično, javne 
demonstracije, javne sale za sastanke).“Proporcionalna” jednakost podrazumeva tretiranje političkih partija 
proporcionalno broju glasova. Jednakost mogućnosti (stroga i/ili proporcionalna) se naročito primenjuje na 
dodeljenu radio i televizijsku minutažu, javne fondove i druge oblike podrške. Određeni oblici podrške 
mogu se, s jedne strane, primenjivati na strogu jednakost, a sa druge strane na proporcionalnu jednakosti 
 
Osnovna ideja jeste da glavne političke snage treba da budu u stanju da izraze svoje stavove u glavnim 
organima medija u državi i da svim političkim snagama treba dozvoliti  da drže sastanke, uključujući na 
glavnim saobraćajnicama, dostavljaju materijale i koriste pravo da postavljaju panoe. Sva ova prava 
moraju biti jasno regulisana, uz dužno poštovanje slobode izražavanja, a svako nepridržavanje, bilo od strane 
nadležnih organa ili učesnika u kampanji, trebalo bi da podleže odgovarajućim sankcijama. Mora se obezbediti 
pravo na hitnu žalbu kako bi se situacija ispravila pre izbora. Ali, činjenica je da je propust medija da pruže 
nepristrasne informacije o izbornoj kampanji i kandidatima  jedan od najčešćih nedostataka koji se javljaju za 
vreme izbora. Najvažnija stvar jeste sačiniti listu medijskih organizacija u svakoj zemlji i obezbediti da kandidati ili 
partije dobiju dovoljno uravnoteženu minutažu ili oglasni prostor, uključujući i na državnim radio i televizijskim 
stanicama.  

19. U skladu sa slobodom izražavanja, trebalo bi sačiniti zakonsku odredbu koja obezbeđuje minimalni pristup 
audiovizuelnim medijima u privatnom vlasništvu, u pogledu izborne kampanje i oglašavanja, za sve učesnike u 
izborima . (…) Troškovi političkih partija, naročito za oglašavanje, mogu isto tako biti ograničeni kako bi se 
garantovala jednakost mogućnosti .” (…) 

3.3. Delotvoran sistem ulaganja žalbe 

92. Ako odredbe izbornog zakona moraju da budu više od slova na papiru, nepoštovanje izbornog zakona mora 
biti otvoreno za ulaganje žalbe pred telom za žalbe. Ovo se naročito primenjuje na rezultate izbora: građani kao 
pojedinci mogu ih dovoditi u pitanje na osnovu nepravilnosti u procedurama glasanja. Ovo se takođe primenjuje 
na odluke koje se donose pre izbora, posebno u vezi sa (…) poštovanjem pravila koja regulišu  (…) pristup 
medijima (…). 

93. Postoje dva moguća rešenja: 
 

- Žalbe mogu da rešavaju obični sudovi, specijalni sud ili ustavni sud; 
- Žalbe može da rešava izborna komisija. Moglo bi se puno toga reći kada je ovaj drugi sistem u pitanju, naime, 

da su komisije visoko specijalizovane dok su sudovi obično manje iskusni u pogledu izbornih pitanja. 
Međutim, poželjno je, kao meru predostrožnosti, ustanoviti neki oblik pravosudne kontrole, po kome je viša 
komisija prvostepeni organ, a nadležni sud drugostepeni. 

94. Žalba parlamentu, kao sudiji vlastitih izbora, je ponekad predviđena, ali bi mogla da dovede do 
političkih odluka. To je prihvatljivo kao prvostepena instanca na mestima gde je odavno ustanovljeno, ali 
tada bi trebalo omogućiti i žalbeni postupak pred sudom. 



13 
 

95. Žalbeni postupci bi trebalo da traju što je moguće kraće, a u svakom slučaju predmetne odluke moraju 
biti donete pre izbora  (…) 96. Procedura takođe mora biti jednostavna, a davanje glasačima specijalnih formulara 
za žalbu pomaže da ona to i bude. Potrebno je ukloniti formalnosti i tako izbeći odluke o nedopuštenosti žalbe, 
naročito u politički osetljivim slučajevima. 97. Takođe je od vitalne važnosti da žalbeni postupak, a naročito 
ovlašćenja i zaduženja raznih tela koja su u to uključena, budu jasno regulisana zakonom, kako bi se izbegli svi 
pozitivni ili negativni konflikti nadležnosti. Ni podnosioci žalbe ni nadležni organi ne bi smeli da budu u mogućnosti 
da biraju žalbeno telo. Rizik da tela sukcesivno odbijaju da donesu odluku se ozbiljno povećava kada je teoretski 
moguće podneti žalbu ili sudovima ili izbornoj komisiji, ili kada ovlašćenja različitih sudova – npr. običnih sudova i 
ustavnog suda – nisu jasno razdvojena. (…)101. Ovlašćenja žalbenih tela su takođe važna. Ona bi trebalo da imaju 
ovlašćenja da ponište izbore, ukoliko su neregluarnosti mogle da utiču na ishod tj. ako su uticale na raspodelu mesta  
(…)” 

“Smernice za analizu medija tokom izbornih posmatračkih misija”, usvojeno od strane Saveta za demokratske izbore 
na 29. sednici  (Venecija, 11. jun 2009.) i  Venecijanske komisije na 79. Plenarnoj sednici (Venecija, 12-13. jun 
2009.): 

“Besplatna minutaža   

Partijama i  kandidatima treba da bude omogućen direktan pristup javnim medijima i to besplatno. Nijednoj 
registrovanoj partiji ili kandidatu ne bi trebalo da bude uskraćena mogućnost dobijanja besplatne minutaže u 
etru. Dodeljena minutaža bi trebalo da bude dovoljna da omogući  kandidatima da delotvorno komuniciraju i 
ilustruju svoje platforme javnosti;   

Dodeljeno vreme može biti na ravnopravnoj osnovi ili na proporcionalnoj osnovi u zavisnosti od konkretnog 
konteksta u kome se izbori odvijaju. 

- Kada je broj partija koje se nadmeću ograničen, može se primeniti striktna jednakost; 

- Kada je broj partija i kandidata koji se nadmeću veliki, može se usvojiti proporcionalna formula. 
Kriterijumi za definisanje proporcija se mogu zasnivati na određenom broju referentnih merila: glasova 
koje su partije dobile na istoj vrsti prethodnih izbora, broju mesta u parlamentu, pragu koji se zasniva 
na broju prijavljenih kandidata u najmanjem broju izbornih jedinica;  

Emitovanje direktnog pristupa bi trebalo da usledi u vreme koje verovatno okuplja najširu moguću publiku. Direktan 
pristup bi takođe trebalo da bude dostupan na nediskriminatorskoj osnovi. Stoga, nije prihvatljivo emitovati poruke 
nekih kandidata samo kasno noću ili rano ujutru, dok se drugim kandidatima dodeljuje vreme u udarnom terminu; 

Proces dodeljivanja besplatne minutaže u etru mora da bude pravičan i transparentan. Redosled pojavljivanja 
trebalo bi da garantuje da nijedna partija neće biti diskriminisana; 

Nezavisno telo koje je u stanju da efikasno i hitno ispravi svako kršenja pravila trebalo bi da sistematski prati 
pridržavanje odredbi koje regulišu dodelu besplatne minutaže“. 

B.     KOMITET MINISTARA SAVETA EVROPE 

PREPORUKA CM/REC(2007)15 DRŽAVAMA ČLANICAMA O MERAMA KOJE SE TIČU MEDIJSKOG IZVEŠTAVANJA O IZBORNIM 
KAMPANJAMA  

“I. Opšte odredbe 

1. Nemešanje od strane organa javne vlasti/državnih organa 

Organi javne vlasti/državni organi bi trebalo da se uzdrže od mešanja u aktivnosti novinara i ostalih 
zaposlenih  u  medijima u smislu uticanja na izbore. 



14 
 

2. Zaštita od napada, zastrašivanja ili drugih vrsta nezakonitih pritisaka na medije 

Organi javne vlasti/državni organi bi trebalo da preduzmu odgovarajuće korake za delotvornu zaštitu novinara 
i  ostalih zaposlenih  u  medijima i  njihovih prostorija, pošto to ima veći značaj tokom izbora. Istovremeno, ova 
zaštita ne bi trebalo da ometa medije da obavljaju svoj posao. 

3. Urednička nezavisnost 

Regulatorni okviri o medijskom izveštavanju izbora trebalo bi da poštuju uredničku nezavisnost medija. 

Države članice bi trebalo da obezbede delotvorno i očigledno razdvajanje između vršenja kontrole medija i 
donošenja odluka u pogledu medijskog sadržaja i vršenja političkih ovlašćenja ili uticaja.  

4. Vlasništvo organa javne vlasti/državnih organa  

Države članice bi trebalo da usvoje mere kojima mediji koji su u vlasništvu organa javne vlasti/državnih organa, 
prilikom izveštavanja o izbornim kampanjama, to obavljaju na pravičan, uravnotežen i nepristrasan način, bez 
diskriminacije ili pružanja podrške konkretnoj političkoj partiji ili kandidatu. 

Ukoliko takve medijske kuće prihvataju plaćeno političko oglašavanje u svojim publikacijama, one bi trebalo da 
obezbede da svi politički takmaci i partije koje traže da zakupe oglasni prostor budu tretirani na ravnopravan i 
nediskriminatorski način. 

5. Profesionalni  i  etički  standardi  medija  

Svi mediji se podstiču da izrade samoregulatorne okvire i ugrade samoregulatorne profesionalne i etičke  
standarde koji se tiču njihovog izveštavanja o izbornim kampanjama uključujući, između ostalog, poštovanje načela 
ljudskog dostojanstva i nediskriminacije. Ovi standardi bi trebalo da odražavaju njihove konkretne uloge i 
odgovornosti u demokratskim procesima.  

6. Transparentnost i pristup medijima  

Ukoliko mediji prihvataju plaćeno političko oglašavanje, regulatorni ili samoregulatorni okviri bi trebalo da 
obezbede da se takvo oglašavanje odmah prepoznaje kao takvo. 

Kada su mediji u vlasništvu političkih partija ili političara, države članice bi trebalo da obezbede da to bude 
transparentno javnosti. 

7. Pravo na odgovor ili adekvatan pravni lek  

S obzirom na kratko vreme trajanja izborne kampanje, svaki kandidat ili politička partija koji ima pravo na odgovor 
ili odgovarajući pravni lek prema domaćem zakonu ili sistemima, trebalo bi da bude u mogućnosti da iskoristi ovo 
pravo ili odgovarajući pravni lek tokom perioda kampanje, bez neopravdanog odlagana.   

8. Anketiranje javnog mnenja  

Regulatorni ili samoregulatorni okviri bi trebalo da obezbede da mediji, prilikom saopštavanja rezultata 
anketiranja javnog mnenja, ponude javnosti dovoljno informacija da ona može da donese sud o vrednosti 
takvih anketa. Takve informacije bi mogle, naročito da sadrže: 

- ime političke partije ili druge organizacije ili lica koje je naručilo i platilo anketu; 
- naziv organizacije koja je sprovela istraživanje i korišćenu metodologiju; 
- uzorak i granicu dozvoljene greške ankete; 
- datum i/ili period kada je anketa sprovedena. 



15 
 

O svim ostalim pitanjima koja se tiču načina na koji će mediji predstaviti rezultate anketa javnog mnenja trebalo bi 
da odlučuju sami mediji. 

Svako ograničenje, kojim države  članice zabranjuju objavljivanje/širenje rezultata anketa javnog mnenja (o 
namerama glasača) na dan glasanja ili određeni broj dana pre izbora trebalo bi da bude u skladu sa članom 10 
Evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda, kako ga tumači Evropski sud za ljudska prava. 

Slično ovome, u pogledu anketa o izlaznosti,  države članice mogu razmotriti zabranu izveštavanja medija o 
rezultatima takvih anketa dok sva birališta u zemlji ne budu zatvorena. 

9. “Izborna tišina” 

Države članice mogu razmotriti opravdanost unošenja u svoje regulatorne okvire odredbe kojom se zabranjuje 
širenje partijskih izbornih poruka na dan koji prethodi glasanju ili  davanje ispravki. 

 
II. Mere koje se tiču elektronskih medija   

1. Opšti okvir  

U toku izbornih kampanja, regulatorni okviri bi trebalo da podstiču i olakšavaju pluralističko izražavanje 
mišljenja preko elektronskih medija. 

Uz dužno poštovanje uredničke nezavisnosti emitera, regulatorni okviri bi takođe trebalo da omoguće 
izveštavanje o izbornim kampanjama na pravičan, uravnotežen i nepristrasan način u ukupnim programskim 
servisima emitera. Takva obaveza trebalo bi da se primenjuje i na javne/državne medijske servise i privatne 
emitere u odgovarajućim oblastima emitovanja.  

Države članice mogu odstupiti od ovih mera u pogledu onih elektronskih medijskih servisa koji su isključivo 
posvećeni samopromovisanju političke partije ili kandidata, i tako se jasno i identifikuju.  

2. Vesti i programi aktuelnosti 

Kada samoregulacija ovo ne predviđa, države članice bi trebalo da usvoje mere kojima javni/državni medijski servisi 
i privatni emiteri, tokom perioda izbora, treba naročito da budu pravični, uravnoteženi i nepristrasni u svojim 
programima vesti i programima aktuelnosti, uključujući programe vođenja razgovora  kao što su intervjui ili 
debate. 

Emiteri ne bi trebalo da daju nikakav povlašćeni položaj organima javne vlasti/državnim organima tokom takvih 
programa. Ovo pitanje bi prvenstveno trebalo rešavati preko odgovarajućih samoregulatornih mera. S tim u vezi,   
države članice bi mogle da razmotre da li bi, tamo gde je to praktično izvodljivo, odgovarajuća nadležna tela 
koja vrše monitoring izveštavanja o izborima trebalo da dobiju ovlašćenje da intervenišu kako bi se ispravili 
mogući nedostaci. 

4. Besplatna minutaža i ravnopravno prisustvo za političke partije/kandidate na javnom medijskom 
servisu 

Države članice mogu da razmotre poželjnost uključivanja odredbi u svoje regulatorne okvire kojima javni 
medijski servisi mogu da omoguće  besplatnu minutažu za emitovanje i druge linerane audiovizuelne medijske 
servise i/ili odgovarajuće prisustvo na njihovim nelinearnim audiovizuelnim medijskim servisima političkim 
partijama/kandidatima za vreme izbora.  

Kadgod se takva minutaža i/ili odgovarajuća prisutnost dozvoli, to bi trebalo učiniti na pravičan i 
nediskriminatorski način, na osnovu transparentnih i objektivnih kriterijuma. 



16 
 

5. Plaćeno političko oglašavanje  

U državama članicama gde se političkim partijama i  kandidatima  dozvoljava kupovina oglasnog prostora u 
izborne svrhe, regulatorni okviri bi trebalo da obezbede da sve partije koje se nadmeću imaju mogućnost da 
zakupe oglasni prostor prema jednakim uslovima i cenama. 

Države članice mogu razmotriti uvođenje odredbe u svoje regulatorne okvire koja ograničava veličinu prostora za 
političko oglašavanje i vreme koje data partija ili kandidat mogu da zakupe. 

Redovni prezenteri vesti i programskih aktuelnosti ne bi trebalo da učestvuju u  plaćenom političkom 
oglašavanju.” 
 
Preporuka br.R (99) 15 Komiteta ministara Saveta Evrope o merama koje se tiču izveštavanja medija o izbornim 
kampanjama  predviđa da  bi regulatorni okviri u državama članicama trebalo da predvide obavezu TV emitera 
(kako privatnih, tako i javnih/državnih) da izveštavaju o izbornim kampanjama na pravičan, uravnotežen i 
nepristrasan način, naročito u programima vesti i programima aktuelnosti, uključujući programe sa 
diskusijama, kao što su intervjui ili debate. Komitet ministara je takođe preporučio Državama da ispitaju 
poželjnost uključivanja u svoje regulatorne okvire odredbi kojima se omogućava besplatna minutaža  
kandidatima  na javnim/državnim servisima u vreme izbora „na pravičan i nediskriminatorski način“ i „na 
osnovu transparentnih i objektivnih kriterijuma”. 

Videti, takođe, i studiju Saveta Evrope  Mediji, izbori i rod (2018) 

Prevod ovog dokumenta je pripremljen uz finansijsku podršku Evropske unije i Saveta Evrope. Izraženi stavovi ne 
izražavaju nužno mišljenja Evropske unije 

 

Finansirano 
od strane Evropske 

unije i Saveta Evrope

Implementirano 
od strane Saveta Evrope


