
 

1 

 

Thematic factsheet1 
Update: July 2018 

 

FREEDOM OF EXPRESSION AND ELECTIONS  

Free elections and freedom of expression, particularly freedom of political debate, together 
form the bedrock of any democratic system. The two rights are inter-related and operate to 
reinforce each other: freedom of expression is one of the conditions necessary to ensure the 
free expression of the opinion of the people in the choice of the legislature. For this reason, it is 
particularly important in the period preceding an election that opinions and information of all 
kinds are permitted to circulate freely. Nonetheless, the two rights may come into conflict in 
the period preceding or during an election and it may then be necessary to place certain 
restrictions on freedom of expression of a type which would not usually be acceptable, in order 
to secure the free expression of the opinion of the people in the choice of the legislature. In 
striking a balance between these two rights, the Contracting States have a margin of 
appreciation, as they do generally with regard to the organisation of their electoral systems. 
 
During election campaigns, regulatory frameworks should encourage and facilitate the 
pluralistic expression of opinions and should provide for the obligation to cover election 
campaigns in a fair, balanced and impartial manner in the overall programme services of 
broadcasters. Such an obligation should apply to both public service media and private 
broadcasters in their relevant transmission areas.  
 
Article 3 of Protocol No. 1 (right to free elections) does not guarantee the right of a political 
party to air-time on the radio or television in the run-up to elections. Issues could arise in 
exceptional circumstances, for example if, in an election period, one political party was refused 
air-time when other parties were not.  

 

PRINT MEDIA AND ELECTIONS 
 

ELECTORAL-LAW RESTRICTION ON PRINT MEDIA DURING ELECTION CAMPAIGN 
 
Orlovskaya Iskra v. Russia - 42911/08 
Judgment 21.2.2017  

Under Russia's Electoral Rights Act of 2002 and the State Duma Deputies Election Act of 2005, “mass 

media outlets” are prohibited from engaging in “pre-election campaigning”, which includes disseminating 

information about a candidate “in combination with positive or negative comment”.  The applicant NGO 
published a regional newspaper whose political affiliation was specified on the front page. During the 
                                                           
1
 This document presents a non-exhaustive selection of the CoE instruments and of the ECtHR relevant case law. Its aim is to 

improve the awareness of the acts or omissions of the national authorities likely to amount to a hindrance of Article 10 of the 
Convention. This information is not a legal assessment of the alerts and should not be treated or used as such. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["42911/08"]}


2 

 

2007 election campaign for the lower chamber of Parliament, the newspaper published a number of 
articles criticising a candidate in those elections. The regional electoral committee examined the articles 
and concluded that they contained elements of electoral campaigning which had not been paid for from 
the official campaign fund of any party, in breach of the relevant domestic provisions. The applicant was 
found guilty of an administrative offence and fined.  

Stating that “it may be desirable” for publications to contain a review of several candidates or parties or 
their programmes, the European Court of Human Rights emphasised that it had “not been convincingly 
established” that the “print media should be subjected to rigorous requirements of impartiality, 
neutrality and equality of treatment during an election period”. According to the Court, the Russian 
regulative framework restricted the activity of the print media on the basis of a criterion that was vague 
and conferred a very wide discretion on public authorities that were to interpret and apply it. The public 
watchdog role of the press is no less pertinent at election time. By subjecting the expression of 
comments to the regulation of campaigning and by prosecuting the applicant with reference to this 
regulation, there had been undue interference with the applicant newspaper’s editorial choice to 
publish a text taking a critical stance and to impart information and ideas on matters of public interest.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 

INJUNCTIONS AGAINST PRINT MEDIA FOR CRITICISM AT ELECTION TIME 
 
Lack of procedural safeguards when issuing injunction against national newspaper following criticism 
against candidate to election 

Cumhuriyet Vakfı and Others v. Turkey - 28255/07 

Judgment 8.10.2013 
 
The applicants were respectively the owner, publisher, editor-in-chief and chief editorial writer of a daily 
Turkish newspaper Cumhuriyet. In April 2007, in the run-up to the presidential elections, the newspaper 
published a a quote from a 1995 British newspaper article in which one of the candidates in the 2007 
elections, Mr Abdullah Gül, was alleged to have said: “It is the end of the Republic of Turkey – we 
definitely want to change the secular system”. Mr Gül subsequently brought defamation proceedings 
against the applicants. In May 2007 a domestic court issued an injunction restraining re-publication of 
the quote published in Cumhuriyet and of any news related to the pending defamation proceedings. Mr 
Gül was elected President and, in view of his new status, decided not to pursue the matter. In March 
2008 the case was dismissed and the interim injunction lifted.  
 
According to the European Court of Human Rights, the very general and unqualified terms of the ban set 
out in the injunction rendered its scope unclear and potentially extremely wide. In particular, the lack of 
clarity as to what material could and could not be published under the interim measure could be 
interpreted as forbidding coverage of any political statement made by Mr Gül relating to the subject of 
secularism in Turkey. In the Court’s view, the injunction was therefore vulnerable to abuse and could 
have had a chilling effect not only on the Cumhuriyet newspaper, but also on the Turkish media as a 
whole in the period concerned. The injunction had remained in force for over ten months, including 
during two stages of the Presidential elections, as a consequence of the lack of a time-limit and the 
absence of any periodic review as to its continuing necessity or of a prompt determination of the merits 
of the case. The length and breadth of the injunction therefore had the effect of preventing the 
newspaper from contributing to the public debate surrounding the elections and the candidature of Mr 
Gül at a critical time in Turkish political history. The unexplained delays in the procedure and the failure 
to limit the impugned measure to a reasonable period had thus rendered the restriction on the 
applicants’ freedom of expression unduly onerous. The domestic court had not provided any reasoning 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-126797


3 

 

for its decisions to grant the injunction and to refuse the ensuing request for it to be lifted. This lack of 
reasoning not only deprived the applicants of an important procedural safeguard, but also prevented 
the Court from examining whether the domestic court had duly balanced the parties’ interests by taking 
into account specific issues inherent to the facts of the case. In addition, since the applicants had been 
unable to contest the interim injunction until over a month after it was first granted, they had been 
placed at a substantial disadvantage vis-à-vis their opponent, especially considering the perishable 
nature of news and the specific political environment in which the impugned measure had been applied. 
In the light of these procedural deficiencies, and bearing in mind the severity of the punishment failure 
to comply with the interim measure would have entailed, the injunction had not constituted a justified 
or a proportionate interference with the applicants’ right to freedom of expression. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 

REPORTING ON PRIVATE ISSUES REGARDING CANDIDATES TO ELECTION   
 
Journalists’ conviction for publishing information about private life of the presidential candidates’ 
communications manager 

Saaristo and Others v. Finland no. 184/06  
Judgment 12 October 2010 
 
The applicants are a newspaper company, Ilta-Sanomat Oy, which publishes Ilta-Sanomat, a paper with 
a circulation of approximately 200,000; one of its journalists, Satu Saaristo, and the paper’s editor-in-
chief at the time, Hannu Savola. In February 2000, during the presidential election campaign, Ilta-
Sanomat published a short article, written by Ms Saaristo and approved by Mr Savola. It stated that the 
former husband of a political reporter had found a new partner, O.T., the communications manager of 
one of the presidential candidates, Esko Aho. The article also mentioned that O.T. and her new partner 
had been active in the same political party before she joined the campaign, along with a few details of 
her private life. On O.T.’s request, the police investigated the matter, and the public prosecutor brought 
charges against Ms Saaristo and Mr Savola under the penal code. The district court convicted the 
applicants for having violated O.T.'s private life. It sentenced Ms Saaristo and Mr Savola to each pay a 
fine and damages to O.T. amounting to 5,000 euros.  
 
The European Court of Human Rights noted that, while O.T. was not a civil servant or a politician in the 
traditional sense, she was not a completely private person either, given that due to her function in the 
election campaign she had been publicly promoting the objectives of one of the presidential candidates. 
When taking up her duties as communications manager for the campaign, she had to have understood 
that her own person would also attract public interest and that the scope of her protected private life 
would become more limited. The article had contributed to an important matter of public interest, 
namely the presidential election campaign, in the form of political background information. The Court 
further noted that the sanctions imposed on the applicants had been severe. Ms Saaristo and Mr Savola 
had been convicted under criminal law and the amount that they were ordered to pay as compensation 
had to be considered as substantial, given that the maximum compensation afforded to victims of 
serious violence had been around 17,000 euros at the time. In the Court’s opinion, the domestic courts 
had failed to strike a fair balance between the competing interests at stake. The reasons relied on for 
the criminal conviction of the applicants had not been sufficient to show that the interference with their 
freedom of expression had been necessary in a democratic society and the totality of the sanctions 
imposed had been disproportionate to the protection of O.T.’s right to respect for her private life. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression)  
 



4 

 

CONVICTION FOR DISSEMINATING FALSE INFORMATION PRIOR ELECTIONS 
 
Conviction for disseminating false information about a candidate for the presidency of Ukraine during 
the presidential elections 

Salov v. Ukraine - 65518/01 
Judgment 6.9.2005 

The applicant is a lawyer who at the time of the events in question was the legal representative of a 
candidate for the presidency of Ukraine in the 1999 elections. In October 1999, the applicant allegedly 
distributed a number of copies of a forged special edition of the Verkhovna Rada (Parliament) 
newspaper, which included a statement attributed to the Speaker of the Rada, claiming that presidential 
candidate and incumbent President Leonid Kuchma was dead. On 1 November 1999 the applicant was 
arrested and placed in detention for having disseminated false information about Mr Kuchma. In July 
2000, the District Court convicted the applicant to a five-year suspended prison sentence for interfering 
with the citizens’ right to vote for the purpose of influencing election results by means of fraudulent 
behaviour. As a result, he also lost his licence to practise law for three years and five months. 

The European Court of Human Rights noted that it was common ground between the parties that the 
applicant’s conviction had constituted an interference with his right to freedom of expression. The 
interference was prescribed by law, and had pursued the legitimate aim of providing voters with true 
information in the presidential campaign. As to the necessity in a democratic society, whilst the article 
could be described as a false statement of fact, the applicant had not produced or published it himself 
and had referred to it in conversations with others as a personalised assessment of factual information, 
the veracity of which he doubted. The domestic courts had failed to prove that he was intentionally 
trying to deceive other voters and to impede their ability to vote. Moreover, the impact of the 
information contained in the newspaper was minor as he only had eight copies of the forged newspaper 
and spoke to a limited number of people about it. Concerning the proportionality of the interference, 
the imposition of a five years sentence (suspended for two), a fine and the annulment of the applicant’s 
licence to practice law had constituted a very severe penalty. The necessity of the interference had not 
been shown by the respondent State, and the decision to convict the applicant for discussing 
information disseminated in the forged copy of a newspaper was manifestly disproportionate to the 
legitimate aim pursued. 

Conclusion: violation of Article 10  

 

BROADCAST MEDIA AND ELECTIONS 
 
POLITICAL ADVERTISING  
 
Refusal of permission to place television advert owing to statutory prohibition of political advertising 

Animal Defenders International v. the United Kingdom [GC] - 48876/08 
Judgment 22.4.2013  

Facts – The Communications Act 2003 prohibits political advertising in television or radio services, the 
aim being to maintain impartiality in the broadcast media and to prevent powerful groups from buying 
influence through airtime. The prohibition applies not only to advertisements with a political content 
but also to bodies which are wholly or mainly of a political nature, irrespective of the content of their 
advertisements. Before it became law, the legislation was the subject of a detailed review and 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-70096
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-119244


5 

 

consultation process by various parliamentary bodies, particularly in the light of the European Court’s 
judgment in the case of VgT Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland (in which a ban on political 
advertising had been found to violate Article 10 of the Convention). 

The applicant is a non-governmental organisation that campaigns against the use of animals in 
commerce, science and leisure and seeks to achieve changes in the law and public policy and to 
influence public and parliamentary opinion to that end. In 2005 it sought to screen a television 
advertisement as part of a campaign concerning the treatment of primates. However, the Broadcast 
Advertising Clearance Centre (“the BACC”) refused to clear the advert, as the political nature of the 
applicant’s objectives meant that the broadcasting of the advert was caught by the prohibition in 
section 321(2) of the Communications Act. That decision was upheld by the High Court and the House of 
Lords, which hold in a judgment that the prohibition of political advertising was justified by the aim of 
preventing Government and its policies from being distorted by the highest spender. 

The European Court of Human Rights acknowledged that the statutory prohibition of paid political 
advertising on radio and television had interfered with the applicant’s rights under Article 10. The 
interference was “prescribed by law” and pursued the aim of preserving the impartiality of broadcasting 
on public-interest matters and, thereby, of protecting the democratic process. This corresponded to the 
legitimate aim of protecting the “rights of others”. The case therefore turned on whether the measure 
had been necessary in a democratic society. 

Both parties to this case had the same objective of maintaining a free and pluralist debate on matters of 
public interest, and more generally, contributing to the democratic process. The applicant NGO 
considered, however, that less restrictive rules would have sufficed. The Court was therefore required to 
balance the applicant NGO’s right to impart information and ideas of general interest which the public 
was entitled to receive against the authorities’ desire to protect the democratic debate and process 
from distortion by powerful financial groups with advantageous access to influential media. 

In conducting that balancing exercise, the Court firstly attached considerable weight to the fact that the 
complex regulatory regime governing political broadcasting in the United Kingdom had been subjected 
to exacting and pertinent reviews by both parliamentary and judicial bodies and to their view that the 
general measure was necessary to prevent the distortion of crucial public-interest debates and, thereby, 
the undermining of the democratic process. The legislation was the culmination of an exceptional 
examination of the cultural, political and legal aspects of the prohibition and had been enacted with 
cross-party support without any dissenting vote. The proportionality of the prohibition had also been 
debated in detail in the High Court and the House of Lords, both of which had analysed the relevant 
Convention case-law and principles before concluding that it was a necessary and proportionate 
interference. 

Secondly, the Court considered it important that the prohibition was specifically circumscribed to 
address the precise risk of distortion the State sought to avoid with the minimum impairment of the 
right of expression. It only applied to paid, political advertising and was confined to the most influential 
and expensive media (radio and television). 

The Court rejected the applicant NGO’s arguments, finding notably that: 

- A distinction based on the particular influence of the broadcast media compared to other forms 
of media was coherent in view of the immediate and powerful impact of the former. There was 
no evidence that the development of the internet and social media in recent years had 



6 

 

sufficiently shifted that influence to the extent that the need for a ban specifically on broadcast 
media was undermined. 

- Relaxing the rules by allowing advertising by social advocacy groups could give rise to abuse 
(such as wealthy bodies with agendas being fronted by social-advocacy groups created for that 
precise purpose or a large number of similar interest groups being created to accumulate 
advertising time).  

- Moreover, a prohibition requiring a case-by-case distinction between advertisers and 
advertisements might not be feasible: given the complex regulatory background, this form of 
control could lead to uncertainty, litigation, expense and delay and to allegations of 
discrimination and arbitrariness. 

- Further, while there may be a trend away from broad prohibitions, there was no European 
consensus on how to regulate paid political advertising in broadcasting. A substantial variety of 
means were employed by the Contracting States to regulate political advertising, reflecting the 
wide differences in historical development, cultural diversity, political thought and democratic 
vision. That lack of consensus broadened the otherwise narrow margin of appreciation enjoyed 
by the States as regards restrictions on public interest expression. 

- Finally, the impact of the prohibition had not outweighed the foregoing convincing justifications 
for the general measure. Access to alternative media was key to the proportionality of a 
restriction on access to other potentially useful media and a range of alternatives (such as print, 
internet and social media) had been available to the applicant NGO. 

Accordingly, the reasons adduced by the authorities to justify the prohibition were relevant and 
sufficient and that measure was not considered a disproportionate interference with the applicant’s 
right to freedom of expression. 

Conclusion: no violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression) 

Imposition of a fine on a television station for having broadcast an advertisement by a small political 
party, in breach of the statutory prohibition of any televised political advertising 

TV Vest AS & Rogaland Pensjonistparti v. Norway - 21132/05 
Judgment 11.12.2008  

The applicants were a television company and the regional branch of a small political party (the 
Pensioners Party). TV Vest was fined on the grounds that it had broadcast political adverts for the 
Pensioners Party in breach of the statutory prohibition on such adverts. The prohibition at issue was 
permanent and absolute and applied only to television; political advertising in other media was 
permitted. TV Vest unsuccessfully contested the fine before the courts. 

The European Court of Human Rights was prepared to accept that the lack of European consensus in this 
area spoke in favour of granting States greater discretion than would normally be allowed in decisions 
with regard to restrictions on political debate. The rationale for the statutory prohibition on television 
broadcasting of political advertising had been, as stated by the domestic Supreme Court, the assumption 
that allowing the use of such a powerful and pervasive form and medium of expression was likely to 
reduce the quality of political debate generally. Complex issues could easily be distorted and financially 
powerful groups would get greater opportunities for marketing their opinions.  

However, the Pensioners Party did not come within the category of parties or groups that were the 
primary targets of the prohibition. On the contrary, it belonged to a category which the ban in principle 
had intended to protect. Furthermore, in contrast to the major political parties, which had been given 
wide edited television coverage, the Pensioners Party had hardly been mentioned. Therefore, paid 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90235


7 

 

advertising on television had been the sole means for the Pensioners Party to get its message across to 
the public through that type of medium. Having been denied this possibility under the law, the 
Pensioners Party had moreover been put at a disadvantage in comparison to the major parties. Finally, 
the specific advertising at issue, namely a short description of the Pensioners Party and a call to vote for 
it in the forthcoming elections, had not contained elements apt to lower the quality of political debate 
or offend various sensitivities. In those circumstances, the fact that television had a more immediate 
and powerful effect than other media could not justify the prohibition and fine imposed on TV Vest.  

The restriction that the prohibition and the imposition of the fine had entailed on the applicants' 
exercise of their freedom of expression could not therefore be regarded as having been necessary in a 
democratic society, notwithstanding the margin of appreciation available to the national authorities. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression) 

Ban on broadcasting political advertising 

VgT Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland 24699/94 
Judgment 28.06.2001 

VgT Verein gegen Tierfabriken is a Swiss-registered association dedicated to the protection of animals. It 
produced a television commercial concerning animal welfare, in response to the adverts produced by 
the meat industry, which it intended to have broadcast by the Swiss Radio and Television Company. One 
scene showed a noisy hall with pigs in small pens and compared the conditions to those in concentration 
camps. The commercial ended with the words “eat less meat, for the sake of your health, the animals, 
and the environment”.  

On 10 January 1994 the Commercial Television Company, responsible for television advertising, 
informed the association that it would not broadcast the commercial in view of its “clear political 
character”. The applicant association filed a complaint, which was transmitted to the Federal Office of 
Communication, which informed the association that the Commercial Television Company was free to 
purchase commercials and choose their contractual partners as they wished. A further complaint to the 
Federal Department for Transport and Energy was also dismissed. The association filed an administrative 
law appeal, which was dismissed by the Federal Court.  

The applicant association complained that the refusal to broadcast its commercial was in violation of 
Article 10 of the Convention.   

The European Court observed that the commercial could be regarded as “political” within the meaning 
of S. 18 § 5 of the Federal Radio and Television Act as, rather than inciting the public to purchase a 
particular product, it reflected controversial opinions pertaining to modern society in general, lying at 
the heart of various political debates. It was, therefore, “foreseeable” for the applicant association that 
its commercial would not be broadcast and the interference with the applicant association’s freedom of 
expression was, therefore, “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2. 

The Court also noted both the view of the Federal Council, that S. 18 § 5 served to prevent financially 
powerful groups from obtaining a competitive advantage in politics, and the Federal Court’s judgment, 
which considered that the prohibition served to ensure the independence of the broadcaster, to spare 
the political process from undue commercial influence, to provide for a certain equality of opportunity 
between the different forces of society, and to support the press, which remained free to publish 
political advertisements. The Court was, therefore, satisfied that the measure was aimed at the 
“protection of the rights of others” within the meaning of Article 10 § 2. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59535


8 

 

It followed that the Swiss authorities had a certain margin of appreciation to decide whether there was 
a “pressing social need” to refuse to broadcast the commercial. Such a margin of appreciation was 
particularly essential in commercial matters, especially in an area as complex and fluctuating as that of 
advertising. However, the extent of the margin of appreciation was reduced, since what was at stake 
were not purely commercial interests, but participation in a debate affecting the general interest. The 
Court therefore considered whether the right balance had been struck between the applicant 
association’s freedom of expression and the reasons adduced by the Swiss authorities for the 
prohibition of political advertising.  

The Court observed that powerful financial groups could obtain competitive advantages through 
commercial advertising and might thereby exercise pressure on, and eventually curtail the freedom of, 
the radio and television stations broadcasting the commercials. Such situations undermined the 
fundamental role of freedom of expression in a democratic society, as enshrined in Article 10 of the 
Convention, particularly concerning information and ideas of general interest which the public were 
entitled to receive. This was especially important in relation to audio-visual media, whose programmes 
were often broadcast very widely.  

However, noting that S. 18 § 5 was applied only to radio and television broadcasts, and not to other 
media such as the press, the Court found that a prohibition of political advertising, which applied only to 
certain media, did not appear to be a particularly pressing need. Moreover, it had not been argued that 
the applicant association itself constituted a powerful financial group which, with its proposed 
commercial, sought to endanger the independence of the broadcaster, to unduly influence public 
opinion, or to endanger the equality of opportunity between the different forces of society. Indeed, 
rather than abusing a competitive advantage, the applicant association intended only to participate in 
an ongoing general debate on animal protection and the rearing of animals. In the Court’s opinion, the 
domestic authorities had not justified the interference in the applicant association’s freedom of 
expression in a “relevant and sufficient” manner.  

The Court further observed that the applicant association’s only means of reaching the entire Swiss 
public was through the national television programmes of the Swiss Radio and Television Company, 
which were the only programmes broadcast throughout Switzerland. Regional private television 
channels and foreign television stations could not be received throughout Switzerland. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression) 

 

‘UNEQUAL’ MEDIA COVERAGE OF CANIDIDATES TO ELECTIONS 
 
Alleged biased media coverage of parliamentary elections 

Communist Party of Russia and Others v. Russia - 29400/05 
Judgment 19.6.2012  

The applicants are two Russian political parties – the Communist Party of the Russian Federation and the 
Russian Democratic Party “Yabloko” – and six Russian nationals. In December 2003, during the election 
of members to the State Duma all of them positioned themselves as opposition parties and candidates. 
The pro-government forces were represented essentially by the United Russia Party, which obtained a 
majority of the votes (over 37%). The Communist Party won 12.6% of the vote and obtained 52 seats in 
parliament. Yabloko obtained 4.3% of the vote and it did not obtain any seats. Only one of the six 
individual applicants was elected as an MP. The five main nationwide broadcasting companies covered 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-111522


9 

 

the elections. Three of them were directly controlled by the State, and corporations affiliated with the 
State were major shareholders of the other two. During the electoral campaign each State broadcasting 
company was required to provide the competing candidate parties with one hour of free airtime per 
working day on each TV or radio channel they controlled. In addition, parties and candidates could buy a 
certain amount of paid airtime for campaigning on an equal footing with the others. Besides 
“campaigning”, all channels were involved in reporting on the elections in various news items.  

The applicants complained that the media coverage was unfair, that the five major TV channels in fact 
campaigned for the ruling party, that airtime was allocated unevenly and that the information 
disseminated was not neutral. They asserted that the executive authorities had used their influence to 
impose a policy on the TV companies which had helped to promote United Russia. Thirdly, the 
applicants claimed that biased media coverage on TV had affected public opinion to a critical extent, and 
had made the elections not “free”. They claimed that the de jure neutrality of five nationwide channels 
had not existed de facto.  

The European Court of Human Rights noted, however, that the Russian Supreme Court found in essence 
that no proof of political manipulation had been adduced, and that no causal link between media 
coverage and the results of the elections had been shown. The SPS political party, which had obtained 
generally positive media coverage, had not even passed the minimal electoral threshold, while the 
Rodina political block had obtained a much better score at the elections despite poor media coverage. 
Therefore, the Russian Supreme Court’s arguments did not appear arbitrary or manifestly unreasonable.  

Moreover, the applicants had not adduced any direct proof of abuse by the responding Government of 
their dominant position in the capital or management of the TV companies concerned. Nor had they 
sufficiently explained how it was possible, on the basis of the evidence and information available and in 
the absence of complaints of undue pressure by the journalists themselves, to distinguish between 
Government-induced propaganda and genuine political journalism and/or routine reporting on the 
activities of State officials. It followed that the applicants’ allegations of abuse by the Government had 
not been sufficiently proven. 

The next question was thus whether the State had been under any positive obligation under Article 3 of 
Protocol No. 1 to ensure that media coverage by the State-controlled mass-media was balanced and 
compatible with the spirit of “free elections”, even where no direct proof of deliberate manipulation had 
been found. According to the European Court, the system of electoral appeals put in place in the present 
case had been sufficient to comply with the State’s positive obligation of a procedural character. Turning 
to the substantive aspect, the State had been under an obligation to intervene in order to open up the 
media to different viewpoints. The applicants had obtained some measure of access to the nation-wide 
TV channels; thus, they had been provided with free and paid airtime, with no distinction made between 
the different political forces. The amount of airtime allocated to the opposition candidates had not been 
insignificant. Similar provisions regulated access of parties and candidates to regional TV channels and 
other mass media. In addition, the opposition parties and candidates had been able to convey their 
political message to the electorate through the media they controlled. The arrangements which existed 
during the 2003 elections had guaranteed the opposition parties and candidates at least minimum 
visibility on TV.  

As regards the allegation that the State should have ensured neutrality of the audio-visual media, the 
applicants’ claims had not been sufficiently substantiated. Certain steps had been taken to guarantee 
some visibility of opposition parties and candidates on Russian TV and to secure editorial independence 
and neutrality of the media. Probably, these arrangements had not secured de facto equality. However, 
when assessed in the light of the specific circumstances of the 2003 elections as they had been 
presented to the Court, and regard being had to the margin of appreciation enjoyed by the States under 



10 

 

Article 3 of Protocol No. 1, it could not be considered established that the State had failed to meet its 
positive obligations in this area to such an extent that it had amounted to a violation of that provision. 

Conclusion: no violation of Article 3 of Protocol No. 1 (right to free elections) 

ACCESS TO BROADCASTERS FOR CANDIDATES TO ELECTON 
 

Time-slots assigned by drawing lots during election campaigns and television debates 
reserved to parties already represented in Parliament or having the support of 4% of the 
electorate 

Partija "Jaunie Demokrāti" and Partija "Mūsu Zeme" v. Latvia  - 10547/07 and 34049/07 
Decision of inadmisibility 29.11.2007 

The Central Electoral Commission took the decision to announce the final results of the 2006 
parliamentary elections, in which seven out of nineteen lists won seats in Parliament. Having failed to 
reach the threshold of 5% of the votes, the applicants’ lists were not among them. They asked the 
Cassation Division of the Supreme Court to set the above-mentioned decision aside; the second 
applicant also asked the court to declare the elections unfair and invalidate them. In a judgment 
delivered following an adversarial hearing, the Cassation Division of the Supreme Court, ruling at first 
and last instance, joined the appeals and dismissed them. It confirmed the applicants’ factual allegations 
and found that some of the advertising of two political parties had been financed by corporations whose 
managers had direct links with the parties concerned; the cost of the advertising was part of their 
electoral expenditure; that spending had been well in excess of the legal maximum; this was a clear 
violation of the law on political party funding. However, it found that the infringement was not serious 
enough to be able to speak of deformation of the will of the people; the press had discussed the matter 
in the run-up to the elections, so it had been widely known to the public. That being so, there was no 
reason to doubt the fairness of the elections in general and to invalidate the results.  

Concerning the policy of the national broadcasting corporation, the Cassation Division of the Supreme 
Court noted that the time-slots for free air time were assigned by drawing lots, and that the second 
applicant’s allegations – that only parties already represented in Parliament or which had the support of 
4% of the electorate according to the opinion polls had been invited to take part in television debates, 
while the other parties had only been offered free air time in off-peak viewing slots – were unfounded. 
It recalled that ensuring equality among political parties did not imply an obligation to impart to each of 
them the same air-time on radio and television during election campaigns. Public broadcasters are 
entitled to take into account their importance and the support they get from the voters.  This judgment 
was combined with a decision drawing the attention of the Cabinet of Ministers to the shortcomings it 
had identified and to the need to introduce effective machinery to ensure the integrity of the electoral 
process.  

Law - Article 3 of Protocol No. 1 (right to free elections): No matter how much advertising there was in a 
party’s or a candidate’s election campaign, that was not the only factor that influenced the voters’ 
choice. There were also political, economic, sociological and psychological factors, for example, which 
made it difficult, if not impossible, to determine the exact impact of excess advertising on the number of 
votes obtained by a given party or candidate. The reasoning of the Cassation Division of the Supreme 
Court was well-balanced and the criterion of seriousness it had introduced was by no means 
unreasonable. There was therefore no reason to challenge its approach, which consisted in limiting the 
invalidation of elections to exceptional and particularly serious cases where the will of the people was 
genuinely flouted by a violation.  

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83936
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83936


11 

 

Furthermore, the applicants had taken part in adversarial proceedings in which they had been able to 
present all the arguments they deemed necessary to defend their interests. In examining the appeal, 
therefore, the Cassation Division of the Supreme Court had not overstepped the margin of appreciation 
open to it, the findings announced in its judgment were neither arbitrary nor unreasonable, and there 
had accordingly been no appearance of an interference with the free expression of the people in the 
choice of the legislature. 

Regarding in particular the conduct of the national broadcasting corporation, the European Court on 
Human Rights recalled that Article 3 of Protocol No. 1 did not guarantee the right of a political party to 
air-time on the radio or television in the run-up to elections. It acknowledged that problems could 
arise in exceptional circumstances, if in an election period, for example, one political party was 
refused air-time when other parties were not.  However, the second applicant had not demonstrated 
the existence of such particular circumstances.  

Conclusion: manifestly ill-founded 

TELEVISED DEBATES DURING ELECTION CAMPAINS  
 
Warning issued against a politician for calling her opponent ‘a thief’ in a live television 
broadcast during the electoral period and court order granting her opponent a right to reply  

Vitrenko and Others v. Ukraine - 23510/02 
Decision on inadmissibility 16.12.2008  

The first applicant was the leader of the Progressive Socialist Party of Ukraine. She stood as a candidate 
for the 2002 parliamentary elections. Some weeks before the elections, one of the television channels 
scheduled a political debate but cancelled it at the last minute. Ms Tymoshenko, who was due to appear 
for the debate with the first applicant, was not allowed on to the premises of the channel by the 
security. Being unaware of these facts, the first applicant reacted during the live broadcast to the non-
appearance of her counterpart by saying “She definitely knew that I would prove that she was a thief... 
She deliberately did not come here and she will never wash out her guilt...”. Upon a complaint by Ms 
Tymoshenko, the Central Electoral Commission gave an official warning to the first applicant, finding 
that she had infringed electoral legislation and the principle of the presumption of innocence enshrined 
in the Constitution of Ukraine. This warning was published in the two official newspapers. The first 
applicant unsuccessfully challenged this decision before the Supreme Court. Following these events, Ms 
Tymoshenko instituted defamation proceedings against the first applicant. Seeking to confirm her 
statements made on television, the first applicant requested the court to obtain from the General 
Prosecutor's Office and the State Tax Administration copies of the decisions relating to the investigation 
of the criminal cases pending against Ms Tymoshenko. This request was rejected as irrelevant to the 
proceedings in question. The court found in part against the first applicant. In particular, it established 
that Ms Tymoshenko had never been convicted of theft or a similar criminal offence. Thus, the 
statements of the first applicant violated her right to be presumed innocent. It also found untruthful the 
first applicant's statement accusing Ms Tymoshenko of deliberate failure to appear for the television 
debate in question. The court ordered the channel to ensure that Ms Tymoshenko was given 50 seconds 
of live broadcast in which to correct the statements disseminated about her by the first applicant. It also 
ruled that the first applicant had to pay for the broadcast. Arguing that the term “thief” was a value 
judgement, the first applicant appealed, to no avail. 

Inadmissible: The warning issued by the Central Electoral Commission, as well as the sanctions imposed 
by the courts, constituted an interference with the applicant's right to freedom of expression. The 
interference was “prescribed by law” and pursued the legitimate aim of protecting “the reputation or 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90636


12 

 

rights of others”. From the materials submitted by the parties, the word “thief” ordinarily suggested 
involvement in criminal activities and this would most likely be the meaning understood by the public. 
Therefore, it was not a mere value judgment but an untrue statement of fact. Notwithstanding the 
particular role played by the first applicant in her capacity as a candidate for election to Parliament and 
in the context of her political campaign, her criticism of a political opponent had included untrue 
accusations which entitled the domestic authorities to consider that there were relevant reasons to take 
action against her. In addition, it should be noted that the applicant had accused Ms Tymoshenko in her 
absence. Though the event may be considered to have been part of a public debate, there had been no 
actual heated exchange within a live television broadcast where political leaders may overstep certain 
limits. In the circumstances of the present case, the decisions of the domestic authorities to issue a 
warning to be published in the newspapers and to provide Ms Tymoshenko with the opportunity to 
rebut the accusations in the same forum where they had been made could reasonably be considered to 
be in line with the principles established in the Court's case-law.It could not be said that the authorities 
had overstepped their margin of appreciation.  

Conclusion: manifestly ill-founded 

BROADCASTERS’ DUTIES WHEN INTERVIEWING CANDIDATES TO ELECTIONS  
 

Haider v. Austria  25060/94 
Decision of inadmissibility 18.10.1985  
 
The applicant is a politician and leader of the Austrian Freedom Party.  During the elections for 
the Vienna Municipal Council, a special programme on the elections was transmitted in 
television by the ORF (Austrian Broadcasting Corporation).  Nine representatives of political 
parties, including the applicant, were then interviewed. The applicant complains before the 
European Commission of Human Rights under Article 10 of the Convention that the way in 
which the ORF reported on news events in general and on himself in particular did not meet the 
requirements of plurality of information and objectivity as required by Article 10. 
 
The European Commission of Human Rights found that a right for a politician to be interviewed 
in a particular manner cannot be derived from Article 10. In this respect, the Commission 
recalled that freedom of political debate is at the very core of the concept of a democratic 
society which prevails throughout the Convention. The limits of acceptable criticism are 
accordingly wider with regard to a politician acting in his public capacity than in relation to a 
private individual.  The former inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of 
his every word and deed by both journalists and the public at large, and he must display a 
greater degree of tolerance, especially when he himself makes public statements that are 
susceptible of criticism. The Commission also found that with regard to interviews of politicians 
it is in the interest of freedom of political debate that the interviewing journalist may also 
express critical and provocative points of view and not merely give neutral cues for the 
statements of the interviewed person, since the latter can reply immediately. The Commission 
therefore found that in the circumstances of the present case there was no appearance of a 
violation of the applicant's rights under Article 10 of the Convention.  

Conclusion: manifestly ill-founded 

ONLINE MEDIA AND ELECTIONS 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-2361


13 

 

 

REPORTING MISCONDUCT REGARDING CANDIDATES TO ELECTION 
 
Editor fined for publishing allegations of child abuse against person standing for election 

Ólafsson v. Iceland - 58493/13 
Judgment 16.3.2017 

The applicant, the editor of a web-based media site, published allegations made by two sisters that a 
relative of theirs, who was standing for election, had sexually abused them as children. The relative 
lodged defamation proceedings against the applicant and requested that a number of the statements be 
declared null and void. The Supreme Court found statements consisting of insinuations that the relative 
was guilty of having abused children to be defamatory and ordered the applicant to pay compensation. 
In the Convention proceedings, the applicant complained under Article 10 of a breach of his right to 
freedom of expression. 

According to the European Court of Human Rights, the issue of sexual violence against children was a 
serious topic of public interest. By running for office in general elections, the relative had to have been 
considered to have inevitably and knowingly entered the public domain and to have laid himself open to 
closer scrutiny of his acts. A general requirement for journalists systematically and formally to distance 
themselves from the content of a quotation that could insult or provoke others or damage their 
reputation was not reconcilable with the press’s role of providing information on current events, 
opinions and ideas. Punishment of a journalist for assisting in the dissemination of statements made by 
another person in an interview could seriously hamper the contribution of the press to discussion of 
matters of public interest and should not be envisaged unless there were particularly strong reasons for 
doing so. The journalist who had written the articles had tried to establish the sisters’ credibility and the 
truth of the allegations by interviewing several relevant people and the relative had been given the 
opportunity to comment on the allegations. In those circumstances, being aware that the applicant was 
the editor, not the journalist, the Court considered that the applicant had acted in good faith and had 
made sure that the article had been written in compliance with ordinary journalistic obligations to verify 
a factual allegation. It was clear that the disputed statements originated from the sisters. They had 
previously written a letter containing part of the allegations and sent it to their extended family, the 
police and child protection services. They had published that letter and all the impugned statements on 
their own website before the articles were published by the editor. 

It had been open to the relative under domestic law to bring defamation proceedings against the sisters 
and it was significant that he had opted to institute proceedings against the applicant editor only. 
Although the compensation the applicant had been ordered to pay was not a criminal sanction and the 
amount did not appear harsh, in the context of assessing proportionality, irrespective of whether or not 
the sanction imposed was a minor one, what mattered was the very fact of judgment being made 
against the person concerned, even where such a ruling was solely civil in nature. Any undue restriction 
on freedom of expression effectively entailed a risk of obstructing or paralysing media coverage of 
similar questions.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression) 

See, also, Magyar Kétfarkú Kutya Párt v. Hungary - 201/17, Judgment 23.1.2018 (not final) Fine 

imposed on political party for making available to voters a mobile telephone application 

allowing them to share anonymous photographs of their ballot papers: violation [This case was 

referred to the Grand Chamber on 28 May 2018] 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-171974
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-180508


14 

 

OTHER RELEVANT COUNCIL OF EUROPE’S TOOLS 

A. The European Commission for Democracy through Law (Venice Commission)  

“Code of Good Practice in Electoral Matters” adopted at its 51st and 52nd sessions on 5-6 July and 18-19 
October 2002 

The Venice Commission distinguished two particular obligations of the authorities in relation to the 
media coverage of electoral campaigns: on the one hand to arrange for the candidates and/or parties to 
be accorded a sufficiently balanced amount of airtime and/or advertising space including on state 
television channels (“the access to the media obligation”) and on the other hand to ensure a “neutral 
attitude” by state authorities, in particular with regard to the election campaign and coverage by the 
media, by the publicly owned media (“the neutrality of attitude obligation”). The Venice Commission’s 
Code of Good Practice in Electoral Matters also recommended the creation of an effective system of 
electoral appeals, among other things, to complain about non-compliance with the rules of access to the 
media (§ 3.3). 

See below the relevant parts of the Explanatory Report to the Code of Good Practice: 

“2.3 Equality of opportunity 

18. Equality of opportunity should be ensured between parties and candidates and should  prompt the 
state to be impartial towards them and to apply the same law uniformly to all. In particular, the 
neutrality requirement applies to the electoral campaign and coverage by the media, especially the 
publicly owned media, as well as to public funding of parties and campaigns. This means that there are 
two possible interpretations of equality: either “strict” equality or “proportional” equality. “Strict” 
equality means that the political parties are treated without regard to their present strength in 
parliament or among the electorate. It must apply to the use of public facilities for electioneering 
purposes (for example bill posting, postal services and similar, public demonstrations, public meeting 
rooms). “Proportional” equality implies that the treatment of political parties is in proportion to the 
number of votes. Equality of opportunity (strict and/or proportional) applies in particular to radio and 
television airtime, public funds and other forms of backing. Certain forms of backing may on the one 
hand be submitted to strict equality and on the other hand to proportional equality. 

19. The basic idea is that the main political forces should be able to voice their opinions in the main 
organs of the country’s media and that all the political forces should be allowed to hold meetings, 
including on public thoroughfares, distribute literature and exercise their right to post bills. All of these 
rights must be clearly regulated, with due respect for freedom of expression, and any failure to observe 
them, either by the authorities or by the campaign participants, should be subject to appropriate 
sanctions. Quick rights of appeal must be available in order to remedy the situation before the elections. 
But the fact is that media failure to provide impartial information about the election campaign and 
candidates is one of the most frequent shortcomings arising during elections. The most important thing 
is to draw up a list of the media organisations in each country and to make sure that the candidates or 
parties are accorded sufficiently balanced amounts of airtime or advertising space, including on state 
radio and television stations. 

20. In conformity with freedom of expression, legal provision should be made to ensure that there is a 
minimum access to privately owned audiovisual media, with regard to the election campaign and to 
advertising, for all participants in elections. (…) Spending by political parties, particularly on advertising, 
may likewise be limited in order to guarantee equality of opportunity.” (…) 



15 

 

3.3. An effective system of appeal 
 
92. If the electoral law provisions are to be more than just words on a page, failure to comply with the 
electoral law must be open to challenge before an appeal body. This applies in particular to the election 
results: individual citizens may challenge them on the grounds of irregularities in the voting procedures. 
It also applies to decisions taken before the elections, especially in connection with (…) compliance with 
the rules governing the (…) access to the media (…). 
 
93. There are two possible solutions: 

- appeals may be heard by the ordinary courts, a special court or the constitutional court; 
- appeals may be heard by an electoral commission. There is much to be said for this latter system 

in that the commissions are highly specialised whereas the courts tend to be less experienced 
with regard to electoral issues. As a precautionary measure, however, it is desirable that there 
should be some form of judicial supervision in place, making the higher commission the first 
appeal level and the competent court the second. 

 
94. Appeal to parliament, as the judge of its own election, is sometimes provided for but could result in 
political decisions. It is acceptable as a first instance in places where it is long established, but a judicial 
appeal should then be possible. 
 
95. Appeal proceedings should be as brief as possible, in any case concerning decisions to be taken 
before the election. (…) 96. The procedure must also be simple, and providing voters with special appeal 
forms helps to make it so. It is necessary to eliminate formalism, and so avoid decisions of 
inadmissibility, especially in politically sensitive cases. 97. It is also vital that the appeal procedure, and 
especially the powers and responsibilities of the various bodies involved in it, should be clearly regulated 
by law, so as to avoid any positive or negative conflicts of jurisdiction. Neither the appellants nor the 
authorities should be able to choose the appeal body. The risk that successive bodies will refuse to give 
a decision is seriously increased where it is theoretically possible to appeal to either the courts or an 
electoral commission, or where the powers of different courts – e.g. the ordinary courts and the 
constitutional court – are not clearly differentiated. (…)101. The powers of appeal bodies are important 
too. They should have authority to annul elections, if irregularities may have influenced the outcome, 
i.e. affected the distribution of seats. (…)” 
 

 “Guidelines on media analysis during election observation missions”, adopted by the Council for 
Democratic Elections at its 29th meeting (Venice, 11 June 2009) and the Venice Commission at its 79th 
plenary session (Venice, 12-13 June 2009): 
 
“Free airtime 
 
Parties and candidates should be provided with direct access to the public media free of charge. No 
registered contesting parties or candidates should be excluded from receiving free airtime. The amount 
of time allotted has to be enough to allow candidates to effectively communicate and illustrate their 
platforms to the public; 
 
The allocation of time can be on an equal basis or on a proportional basis according to the specific 
context in which the elections are taking place.  
 

- When the number of contesting parties is limited, strict equality may be applicable; 
 

- When the number of contesting parties and candidates is high, a proportional formula may be 
adopted. The criteria for defining proportions can be based on a number of yardsticks: votes 

http://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2009)031-e


16 

 

obtained by parties in the same kind of past elections, the number of seats in parliament, a 
threshold based on the number of candidacies filed in a minimum of constituencies; 

 
Direct access should be broadcast when it is likely to reach the widest possible audience. Direct access 
also has to be made available on a non-discriminatory basis. Therefore, it is not acceptable to broadcast 
the messages of some candidates only late at night or early in the morning while other candidates are 
provided slots during prime time; 
 
The process for the allocation of free airtime needs to be fair and transparent. The order of appearance 
should guarantee nondiscrimination against any of the parties; 
 
An independent body that is able to effectively and promptly remedy any violations should monitor 
compliance with provisions regulating the allocation of free airtime.” 

 
B. COMMITTEE OF MINISTERS OF THE COUNCIL OF EUROPE 

RECOMMENDATION CM/REC(2007)15 TO MEMBER STATES ON MEASURES CONCERNING MEDIA 
COVERAGE OF ELECTION CAMPAIGNS 

“I.          General provisions 

1.         Non-interference by public authorities 

Public authorities should refrain from interfering in the activities of journalists and other media 
personnel with a view to influencing the elections. 

2.         Protection against attacks, intimidation or other types of unlawful pressure on the media 

Public authorities should take appropriate steps for the effective protection of journalists and other 
media personnel and their premises, as this assumes a greater significance during elections. At the same 
time, this protection should not obstruct the media in carrying out their work. 

3.         Editorial independence 

Regulatory frameworks on media coverage of elections should respect the editorial independence of 
the media. 

Member states should ensure that there is an effective and manifest separation between the exercise of 
control of media and decision making as regards media content and the exercise of political authority or 
influence. 

4.         Ownership by public authorities 

Member states should adopt measures whereby the media which are owned by public authorities, when 
covering election campaigns, should do so in a fair, balanced and impartial manner, without 
discriminating against or supporting a specific political party or candidate. 

If such media outlets accept paid political advertising in their publications, they should ensure that all 
political contenders and parties that request the purchase of advertising space are treated in an equal 
and non-discriminatory manner. 

https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=CM/Rec%282007%2915&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864&direct=true
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=CM/Rec%282007%2915&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864&direct=true


17 

 

5.         Professional and ethical standards of the media 

All media are encouraged to develop self-regulatory frameworks and incorporate self-regulatory 
professional and ethical standards regarding their coverage of election campaigns, including, inter alia, 
respect for the principles of human dignity and non-discrimination. These standards should reflect their 
particular roles and responsibilities in democratic processes. 

6.         Transparency of, and access to, the media 

If the media accept paid political advertising, regulatory or self-regulatory frameworks should ensure 
that such advertising is readily recognisable as such. 

Where media is owned by political parties or politicians, member states should ensure that this is made 
transparent to the public. 

7.         The right of reply or equivalent remedies 

Given the short duration of an election campaign, any candidate or political party which is entitled to a 
right of reply or equivalent remedies under national law or systems should be able to exercise this right 
or equivalent remedies during the campaign period without undue delay. 

8.         Opinion polls 

Regulatory or self-regulatory frameworks should ensure that the media will, when disseminating the 
results of opinion polls, provide the public with sufficient information to make a judgement on the value 
of the polls. Such information could, in particular : 

- name the political party or other organisation or person which commissioned and paid for the 
poll; 

- identify the organisation conducting the poll and the methodology employed; 
- indicate the sample and margin of error of the poll; 
- indicate the date and/or period when the poll was conducted. 

All other matters concerning the way in which the media present the results of opinion polls should be 
decided by the media themselves. 

Any restriction by member states forbidding the publication/dissemination of opinion polls (on voting 
intentions) on voting day or a number of days before the election should comply with Article 10 of the 
European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, as interpreted by 
the European Court of Human Rights. 

Similarly, in respect of exit polls, member states may consider prohibiting reporting by the media on the 
results of such polls until all polling stations in the country have closed. 

9.         “Day of reflection” 

Member states may consider the merits of including a provision in their regulatory frameworks to 
prohibit the dissemination of partisan electoral messages on the day preceding voting or to provide for 
their correction. 



18 

 

II.         Measures concerning broadcast media 

1.         General framework 

During election campaigns, regulatory frameworks should encourage and facilitate the pluralistic 
expression of opinions via the broadcast media. 

With due respect for the editorial independence of broadcasters, regulatory frameworks should also 
provide for the obligation to cover election campaigns in a fair, balanced and impartial manner in the 
overall programme services of broadcasters. Such an obligation should apply to both public service 
media and private broadcasters in their relevant transmission areas. 

Member states may derogate from these measures with respect to those broadcast media services 
exclusively devoted to, and clearly identified as, the self-promotion of a political party or candidate. 

2.         News and current affairs programmes 

Where self-regulation does not provide for this, member states should adopt measures whereby public 
service media and private broadcasters, during the election period, should in particular be fair, balanced 
and impartial in their news and current affairs programmes, including discussion programmes such as 
interviews or debates. 

No privileged treatment should be given by broadcasters to public authorities during such programmes. 
This matter should primarily be addressed via appropriate self-regulatory measures. In this connection, 
member states might examine whether, where practicable, the relevant authorities monitoring the 
coverage of elections should be given the power to intervene in order to remedy possible shortcomings. 

4.         Free airtime and equivalent presence for political parties/candidates on public service media 

Member states may examine the advisability of including in their regulatory frameworks provisions 
whereby public service media may make available free airtime on their broadcast and other linear 
audiovisual media services and/or an equivalent presence on their non-linear audiovisual media services 
to political parties/candidates during the election period. 

Wherever such airtime and/or equivalent presence is granted, this should be done in a fair and non-
discriminatory manner, on the basis of transparent and objective criteria. 

5.         Paid political advertising 

In member states where political parties and candidates are permitted to buy advertising space for 
election purposes, regulatory frameworks should ensure that all contending parties have the possibility 
of buying advertising space on and according to equal conditions and rates of payment. 

Member states may consider introducing a provision in their regulatory frameworks to limit the amount 
of political advertising space and time which a given party or candidate can purchase. 

Regular presenters of news and current affairs programmes should not take part in paid political 
advertising.” 



19 

 

Recommendation no. R (99) 15 of Committee of Ministers of the Council of Europe on measures 
concerning media coverage of election campaigns provided that regulatory frameworks in Member 
States should provide for the obligation of TV broadcasters (both private and public) to cover electoral 
campaigns in a fair, balanced and impartial manner, in particular, in their news and current affairs 
programmes, including discussion programmes such as interviews or debates. The Committee of 
Ministers also recommended the States to examine the advisability of including in their regulatory 
frameworks provisions whereby free airtime is made available to candidates on public broadcasting 
services in electoral time, “in a fair and non-discriminatory manner”, and “on the basis of transparent 
and objective criteria”. 

See, also, the Council of Europe study Media, elections an gender (2018)  

http://www.erc.pt/documentos/legislacaosite/Recomendacao15sobre%20a%20coberturadas%20campanhas%20eleitoraispelos%20media(Ingles).pdf
http://www.erc.pt/documentos/legislacaosite/Recomendacao15sobre%20a%20coberturadas%20campanhas%20eleitoraispelos%20media(Ingles).pdf
https://rm.coe.int/gender-equality-and-elections-/16807c0e23

