
 
 

Thematic factsheet1 
Updated: June 2018 

 

HARASSMENT AND INTIMIDATION OF JOURNALISTS 
 

This note presents a non-exhaustive selection of the case law of the European Court of 
Human Rights and of the Council of Europe instruments that are relevant for the Category C 
of Alerts on the Platform (“Harassment and intimidation of journalists”). This category mainly 
refer to judicial intimidation; opportunistic, arbitrary or vexatious use of legislation, including 
defamation, anti-terrorism, national security, hooliganism or anti-extremism laws; issuing 
bogus or fabricated charges; political intimidation, including hate speech and use by public 
figures of abusive or demeaning language against journalists or media outlets; violence or 
interference causing damage or destruction of journalists’ equipment or other property; 
punitive or vindictive exercise of investigatory tax or administrative powers; arbitrary denial 
of access for journalistic coverage; threats to journalists’ privacy, threats to employment 
status, psychological abuse, bullying, online harassment and cyber-bullying; other forms of 
intimidation and harassment. 

JUDICIAL INTIMIDATION 
 
Unreasonably high damages for defamation claims: lack of adequate and effective safeguards 
in legislation and practice  

Independent Newspapers (Ireland) Limited v. Ireland - 28199/15 
Judgment 15.6.2017 
 
The applicant company is the publisher of the Irish daily newspaper, the Herald, previously known as the 
Evening Herald. In 2004 the Evening Herald published a series of articles about a public relations 
consultant, Ms L., reporting on rumours of an intimate relationship between her and a Government 
minister. Ms L. successfully sued the applicant company for defamation, and a jury awarded her 
damages of 1,872,000 euros (reduced to 1,250,000 euros by the Supreme Court on appeal). The 
applicant company complained to the European Court that the award had been excessive and had 
violated its right to freedom of expression. 
 
According to the European Court, unreasonably high damages for defamation claims can have a chilling 
effect on freedom of expression, and therefore there must be adequate domestic safeguards so as to 
avoid disproportionate awards being granted. The Court found that the safeguards had not proved 
effective in this case. At first instance, this was because domestic law prevented the judge from giving 

                                                           
1 This information is not a legal assessment of the alerts and should not be treated or used as such 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174419


 
 

2 
 

the jury sufficiently specific instructions about an appropriate amount of damages for the libel. On 
appeal, although the award had been overturned and replaced with a lower amount after a fresh 
assessment, the Supreme Court had not given sufficient explanations as to how the new amount had 
been calculated, and it had not addressed the domestic safeguard at first instance and, in that context, 
the strict limits on judicial guidance to juries. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression) 
 

Arbitrary application of anti-terrorism legislation to convict a newspaper editor  

Fatullayev v. Azerbaijan - 40984/07 
Judgment 22.4.2010  
 
The applicant, a newspaper editor, was sentenced to a total of eight and a half years’ imprisonment for 
having criticised in his articles the Azeri Government’s foreign and domestic political moves. The Court 
noted that, as a journalist, the applicant had clearly not been in a position to influence or exercise any 
degree of control over any of the hypothetical events discussed in the articles. Nor had he voiced any 
approval or argued in favour of any such attack. It had been his task, as a journalist, to impart 
information and ideas on the relevant political issues and to express opinions about the possible future 
consequences of specific decisions taken by the Government. The domestic courts’ finding that the 
applicant had threatened the State with terrorist acts had thus been arbitrary. There had thus been a 
grossly disproportionate restriction on the applicant’s freedom of expression. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention (freedom of expression). Journalist to be released 
immediately 
 
See, for more examples of case law on abusive/inappropriate use of anti-terrorism legislation against 
journalists,  

<0000> Gözel and Özer v. Turkey 43453/04 and 31098/05, Judgment 6.7.2010 [Virtually automatic 
conviction of media professionals for publishing written material of banned organisations]: 
violation of Article 10 of the Convention 

  Sık v. Turkey and Nedim Şener v. Turkey -53413/11 and 38270/11 Judgments 8.7.2014 
[Journalists accused of aiding and abetting a criminal organization]: violation of Article 10 of the 
Convention.  

 
Unnecessary and disproportionate use of criminal law in defamation cases 

Colombani and Others v. France – 51279/99  
Judgment 25.6.2002  
 
In the context of the examination of Morocco’s application for membership of the European 
Communities, Le Monde published an article under the headline "Morocco: leading world hashish 
exporter", with the sub-heading "A confidential report casts doubt on King Hassan II’s entourage". 
Following a complaint by the King of Morocco, criminal proceedings were brought against the first 
applicant, publishing director of Le Monde, and the author of the article. They were found guilty of 
insulting a foreign head of state on the basis of the law on the freedom of the press.  
 
The Court noted that, when the press contributed to public debate on issues giving rise to legitimate 
concern, it should in theory be able to rely on official reports without having to carry out independent 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-98401
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["43453/04"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["31098/05"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-145345
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-145343
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-60532


 
 

3 
 

research. In the instance case, the information provided by the applicants was of legitimate public 
interest and they acted in good faith in supplying precise and credible information based on an official 
report whose accuracy did not require checking on their part. Under domestic law, the offence of 
insulting a foreign head of state, unlike the ordinary offence of defamation, did not provide for any 
exemption from criminal liability in the event of the truth of the allegations being proved. The 
unavailability of the defence of truthfulness (exceptio veritatis) constituted an excessive measure for 
protecting a person’s reputation and rights, even if that person was a head of state or government. The 
ordinary offence of defamation was sufficient to protect any head of state from attacks on his honour or 
reputation. On the other hand, the offence provided for under the domestic law tended to confer on 
heads of state a status going beyond the general law and shielding them from criticism on the sole 
grounds of their function or status, without taking any account of the interest that lay in the criticism.  
 
This special protection afforded to foreign heads of state under the law, which gave them an inordinate 
privilege at variance with current political practices and ideas, did not satisfy any “overriding social 
need”.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention  
 
See, for more examples of case law on unnecessary/disproportionate use of criminal or civil law in 
defamation cases,  

  Milisavljević v. Serbia no. 50123/06 Judgment 4.4.2017 [Disproportionate reaction of the 
Serbian authorities to an article written about a well-known human rights activist]: violation 

  Kapsis and Danikas v. Greece - 52137/12 Judgment 19.1.2017 [Civil liability for newspaper 
article describing holder of public office as a “total unknown”]: violation 

  Ali Çetin v. Turkey no. 30905/09 Judgment 19.6.2017 [Criminal conviction for insulting a civil 
servant as a result of comments made by Mr Çetin in a letter relating to a professional conflict]: 
violation 

  Niskasaari and Others v. Finland no. 37520/07 [Criminal convictions for defamation after 
publication of an article about a Ombudsman’s removal from her functions]: violation  

  Mariapori v. Finland no. 37751/07 [Criminal convictions of a journalist for defamation following 
the publication of a book accusing a tax expert of perjury in tax fraud proceedings]: violation 

  Otegi Mondragon v. Spain –no. 2034/07, Judgment 15.3.2011 [Criminal conviction for insulting 
the King]: violation 

  Tuşalp v. Turkey no. 32131/08, Judgment 21.2.2012 [Criminal conviction for defamation for 
having published two articles criticising the Prime Minister]: violation 

  Cumpănă and Mazăre v. Romania - 33348/96, Judgment 17.12.2004 [Unnecessary and 
disproportionate use of criminal law in a classic defamation case]: violation 

  Murat Vural v. Turkey –no. 9540/07 Judgment 21.10.2014 [Thirteen years’ imprisonment for 
pouring paint over statues of Atatürk]: violation 

 

Unappropriated use of national security grounds to curtail freedom of expression 

Vereniging Weekblad Bluf! v. the Netherlands - 16616/90 
Judgment 9.2.1995 
 
The applicant association submitted that the seizure and withdrawal of issue no. 267 of the weekly 
magazine Bluf! containing a six-year-old confidential report were not necessary for protecting national 
security. The Government argued that it was for the State to decide whether it was necessary to impose 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-172458
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-170703
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174421
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-99775
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-99778
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-103951
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3853184-4429621
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-67816
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-147284
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["16616/90"]}


 
 

4 
 

and preserve such confidentiality, the State being in the best position to assess the use that might be 
made of the information to the detriment of national security.  
 
The Court noted that there were not sufficient reasons under the Convention to justify the seizure and 
withdrawal of the publication. Because of the nature of the duties performed by the internal security 
service, the Court accepted that such an institution must enjoy a high degree of protection with regard 
to disclosure of information about its activities. Nevertheless, it found open to question whether the 
information in the report made public in the weekly magazine was sufficiently sensitive to justify 
preventing its distribution. The Court noted that the document in question was six years old at the time 
of the seizure. Furthermore, it was of a fairly general nature, the head of the security service having 
himself admitted that the various items of information, taken separately, were no longer State secrets. 
Lastly, the report was marked simply "Confidential", which represents a low degree of secrecy at 
national level.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 
See also, for more examples of case law on restrictions to freedom of expression on the grounds of 
national security,  

  Stoll v. Swizerland, no. 69698/01, Judgment 10.12.2007 [Conviction to a fine for having 
disclosed in the press a confidential report by the Swiss ambassador to the Unites States on the 
subject of compensation due to Holocaust victims]: no violation 

  Pakso v. Russia no. 69519/01, Judgment 10.5.2010 [Conviction of treason through espionage for 
having collected and kept information of a military nature classified as State secret with the 
intention of transferring it to a foreign national]: no violation 

  Ibrahim Aksoy v. Turkey, n°28635/95, 30171/96 and 34535/97, Judgment 10.01.2001 
[Conviction for separatist propaganda by means of press articles]: violation 

 

LOSS OF EMPLOYMENT 
 
Three-year ban on practising journalism and prison sentence for promoting extremism in the context 
of Chechen conflict 

Stomakhin v. Russia - 52273/07 
Judgment 9.5.2018 

The applicant, a journalist and civil activist, published his own newsletter and, therein, made a number 
of statements concerning the Chechen conflict. In 2006 he was sentenced to five years imprisonment 
and banned from practising journalism for three years on account of statements appealing to violence 
and extremist activities and inciting hatred and enmity on the ethnic, religious and social grounds, 
contrary to the Suppression of Extremism Act.  

(a) Aims pursued – According to the European Court of Human Rights, the applicant’s conviction 
pursued several legitimate aims: protecting the rights of others (such groups as the Russian people, 
Orthodox believers and Russia’s servicemen and law-enforcement officers), as well as protecting 
national security, territorial integrity, public safety, and preventing disorder and crime. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83870
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-95318
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-63409
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-182731


 
 

5 
 

While national security or public safety had to be interpreted restrictively, the matters relative to the 
conflict in the Chechen Republic had been of a very sensitive nature at the material time, which required 
particular vigilance on the part of the authorities. 

(b) Necessity in a democratic society  

(i) Pressing social need – The impugned statements were part of a debate on a matter of general and 
public concern (the conflict in the Chechen Republic), a sphere in which restrictions on freedom of 
expression are to be strictly construed. They had been made against the background of the separatist 
tendencies in the region that had led to serious disturbances between Russia’s federal armed and 
security forces and the Chechen rebel fighters, resulting in a heavy loss of life and deadly terrorist 
attacks in other regions of Russia. 

 (ii) Severity of the penalty – The Court left open the question whether a ban on the exercise of 
journalistic activities, as such, was compatible with Article 10. A deprivation of liberty coupled with a 
ban on practising journalism for speech – even if criminal – was an extremely harsh measure, 
particularly when imposed for such a long period. In that respect, the domestic courts had referred to 
the applicant’s “personality” and the “social danger” posed by his offence. While those were “relevant” 
considerations, the Court was unable to conclude that the applicant’s sentence was rendered necessary 
by any particular circumstances of his case. The applicant had never been convicted of any similar 
offence (otherwise, the choice of a harsh sentence would have been more acceptable). Moreover, the 
potential impact of the impugned statements was reduced. They had been printed in a self-published 
newsletter with a very low number of copies and an insignificant circulation. The copies had been 
distributed by the applicant in person or through his acquaintances at public events in Moscow only to 
those individuals who had expressed their interest. The applicant’s punishment had therefore not been 
proportionate to the legitimate aims pursued. 

Conclusion: violation of Article 10 (freedom of expression) 

Disciplinary penalty imposed on a public broadcaster’s journalist for criticizing the 
programming policy 

Wojtas-Kaleta v. Poland - 20436/02 
Judgment 16.7.2009  
 
This case raised the issue of how the limits of loyalty of journalists working for public broadcasters 
should be delineated and what restrictions could be imposed on them in public debate. The applicant 
was a journalist with a public television company and also the President of the Polish Public Television 
Journalists’ Union. She was reprimanded by the company after criticising – in comments to the press– its 
decision to take classical music programs off the air.  
 
The obligation of discretion and constraint did not apply to journalists as it is in the nature of their 
functions to impart information and ideas. A public broadcaster’s programming policy is an issue of 
public interest and concern, allowing of little scope for restrictions on debate. The applicant’s employer 
had been entrusted with a special statutory mission which included assisting cultural development with 
special emphasis on national intellectual and artistic achievements. The applicant had argued that the 
changes in its programming policy were not consistent with that mission and had echoed widely shared 
concerns about the declining quality of music programs. Although she claimed to have done so in her 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-93417


 
 

6 
 

role as a journalist commenting on a matter of public interest, the company had taken the view that 
merely participating in the debate was sufficient to establish a breach of her obligations as an employee, 
without weighing those obligations against the company’s role as a public service. Similarly, the 
domestic courts had endorsed that conclusion without examining whether and how the subject matter 
and context of her comments could have affected the permissible scope of her freedom of expression.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 

Order prohibiting the applicants from working as journalists for one year in a classic 
defamation case 

Cumpănă and Mazăre v. Romania - 33348/96 
Judgment 17.12.2004 
 
The Court noted that the order prohibiting the applicants from working as journalists for one year 
following the publication of an article about presumed misappropriation on the part of local elected 
representatives had been particularly severe and could not in any circumstances have been justified by 
the mere risk of their reoffending. The imposition of such a preventive measure of general scope, albeit 
subject to a time-limit, had contravened the principle that the press must be able to perform the role of 
a public watchdog in a democratic society. The Court accordingly considered that, although the 
interference with the applicants’ right to freedom of expression might have been justified, the criminal 
sanction and the accompanying prohibitions imposed on them by the Romanian courts had been 
manifestly disproportionate in their nature and severity to the legitimate aim pursued by the applicants’ 
conviction for insult and defamation.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 
For more examples of case law on journalists’ dismissals, see also  

  Fuentes Bobo v. Spain no. 39293/98, Judgment on 29.2.2000 [Dismissal of a television 
programme producer and scriptwriter following an article criticising the various actions of the 
management] : violation of Article 10 of the Convention 

  Nenkova-Lalova v. Bulgaria no. 35745/05, Judgment on 29.4.2013 [Dismissal of a journalist 
allegedly as a direct result of the disclosure of unpleasant facts about the then ruling political 
party]: no violation of Article 10 of the Convention 

  Matúz v. Hungary no. 73571/10, Judgment on 21.10.2014 [Journalist dismissed for publishing a 
book criticizing his employer in breach of confidentiality clause]: violation of Article 10. 
 

POLITICAL INTIMIDATION 
 

Inadequate legal safeguards against political control of tele-radio Moldova 

Manole and Others v. Moldova - 13936/02 
Judgment 17.9.2009 
 
According to the applicants, all employed by Teleradio-Moldova (TRM), the only national television and 
radio station in Moldova at that time, TRM was subjected to political control. This worsened after 
February 2001 when the Communist Party won a large majority in Parliament. In particular, senior TRM 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-67816
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58502
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-115211
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-147276
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["13936/02"]}


 
 

7 
 

management was replaced by those loyal to the Government. Only a trusted group of journalists were 
used for reports of a political nature which were edited to present the ruling party in a favourable light. 
Journalists were reprimanded for using expressions which reflected negatively on the Soviet period or 
suggested cultural and linguistic links with Romania. Interviews were cut and programmes were taken 
off the air for similar reasons. Journalists transgressing these policies were subjected to disciplinary 
measures and even interrogated by the police. 
 
The Court first noted that the Government did not deny the specific examples cited by the applicants of 
TV or radio programs that had been banned from air because of the language used or their subject-
matter. Further, having accepted that TRM maintained a list of prohibited words and phrases, the 
Government had not provided any justification for it. In addition, given that the authorities had not 
monitored TRM’s compliance with their legal obligation to give balanced air-time to ruling and 
opposition parties alike, the Court found the relevant data provided by non-governmental organisations 
significant. The Court thus concluded that in the relevant period TRM’s programming had substantially 
favoured the President and ruling Government and had provided scarce access to the air to the 
opposition. 
 
The Court further found that during most of the period in question TRM had enjoyed a virtual monopoly 
over audiovisual broadcasting in Moldova. Consequently, it had been of vital importance for the 
functioning of democracy in the country that TRM transmit accurate and balanced information reflecting 
the full range of political opinion and debate. The State authorities were under a duty to ensure a 
pluralistic audiovisual service by adopting laws ensuring TRM’s independence from political interference 
and control. However, during the period considered by the Court, from February 2001-September 2006, 
when one political party controlled the Parliament, Presidency and Government, domestic law did not 
provide a sufficient guarantee of political balance in the composition of TRM’s senior management and 
supervisory body nor any safeguard against interference from the ruling political party in these bodies’ 
decision-making and functioning.  
 
Conclusion:  violation of Article 10 of the Convention 
 
Alleged politically-motivated judicial harassment of ten journalists (columnists, journalists and 
editors) from the daily newspaper Cumhuriyet  

Sabuncu and Others v. Turkey 23199/17 
Pending 
 
Ten journalists from the daily newspaper Cumhuriyet (“the Republic”) were placed in police custody and 
subsequently in pre-trial detention in October and November 2016 on suspicion of having committed 
offences on behalf of terrorist organisations and disseminating propaganda for them. The applicants 
challenged the relevant detention ordersbefore judges of the peace and applied, unsuccessfully, for 
release. They also lodged individual petitions before the Constitutional Court; those proceedings are 
currently pending. 
 
Relying in particular on Article 5 §§ 1, 3 and 4 (right to liberty and security / right to speedy review of the 
lawfulness of detention), Article 10 (freedom of expression) and Article 18 (limitation on use of 
restrictions on rights), the ten journalists complained before the ECtHR  about their pre-trial detention 
and its duration, and also submit that there has been a breach of their freedom of expression. They 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174684


 
 

8 
 

further allege that their detention is a sanction against them for criticising the government and amounts 
to politically-motivated judicial harassment. 
 
See, for examples of applications on alleged politically-motivated detention of Turkish journalists, 

  Atilla Taş (72/17) and Murat Aksoy v. Turkey (80/17) : communicated 

  Mehmet Hasan Altan and Ahmet Hüsrev Altan v. Turkey (13252/17): Judgment 20.3.2018  

  Şahin Alpay v. Turkey (16538/17) : Judgment 20.3.2018  

OTHER FORMS OF INTIMIDATION AND HARASSMENT 

Unreasonable length of court proceedings against a journalist having criticized high-ranking 
members of the military 

Dilipak v. Turkey - 29680/05 
Judgement 15.9.2015 
 
In 2003, following an article containing criticisms of high-ranking members of the military, the military 
prosecutor’s office sought Mr Dilipak’s conviction under the Military Criminal Code. Six and a half years 
later, the criminal proceedings were discontinued because the offences with which the applicant had 
been charged were found to be time-bared. The Court noted that the criminal proceedings against the 
applicant remained pending for an unreasonable period of time, during which the applicant was at risk 
of further prosecution if he were to publish other articles on the same theme. That situation was likely 
to dissuade the applicant and other journalists from commenting critically on a matter of public interest, 
namely the relationship between the military and the political life of Turkey.  
 
Conclusion: violation of article 6 (lengths of proceedings) and 10 (freedom of expression) 

 

Failure of authorities to take adequate measures to enforce court order allowing journalists 
access to radio station 

Frăsilă and Ciocîrlan v. Romania - 25329/03 
Judgment 10.5.2012 
 
The case concerns the enforcement of a court decision giving journalists the right of access to the 
premises of a local radio station where they were working.  
 
The Court noted that the State was the ultimate guarantor of pluralism and that this role became even 
more crucial where the independence of the press was at risk as a result of outside pressure from those 
holding political and economic power. It observed that, according to various reports, the situation of the 
press in Romania was unsatisfactory at the relevant time and that the local press was directly or 
indirectly controlled by leading political or economic figures in the region. Furthermore, Mr Frasilă 
alleged that he had been subjected to political and economic pressure, resulting in the sale of part of his 
stake in a television company. 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174801
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174803
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-181862
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-174803
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-181827
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-110808


 
 

9 
 

In those circumstances, the Court concluded that the national authorities had been under an obligation 
to take effective steps to assist the two journalists in securing the enforcement of the court decision 
giving them right of access to the premises of a local radio station where they were working. By 
refraining from doing so, the national authorities had deprived the provisions of Article 10 of the 
Convention of all useful effect. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention  

Trump-up charges against journalists 

Sakit Zahidov v. Azerbaijan - 51164/07 
Judgment 12.11.2015 

The applicant (an independent Azeri journalist, satirist and poet, working for the newspaper Azadliqas) 
was arrested and taken to local police premises where a search was conducted and drugs were found in 
one of his pockets. He was later convicted of illegal possession of drugs. Before the domestic courts, the 
applicant claimed that the drugs had been planted on him by the police officers.  

The Court noted a number of concerns regarding the circumstances in which the physical evidence had 
been obtained. Firstly, the search of the applicant had not been carried out immediately following the 
arrest, but twenty minutes later, nowhere near the place of arrest. The time lapse between the arrest 
and search raised legitimate concerns about possible “planting” of the evidence, because the applicant 
was completely under the police’s control during that time. Secondly, the domestic courts had declined 
to examine a copy of the video-recording of the search. Thirdly, the applicant’s arrest was not 
immediately documented by the police and the applicant was not represented by a lawyer during his 
arrest or the search. Overall, the quality of the physical evidence on which the domestic courts’ guilty 
verdict was based was questionable because the manner in which it had been obtained cast doubt on its 
reliability. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Expulsion and re-entry ban for controversial statements on Kurdish and Armenian issues 

Cox v. Turkey - 2933/03 
Judgment 20.5.2010 

Even though the right of a foreigner to enter or remain in a country was as such not guaranteed by the 
Convention, immigration controls were to be exercised consistently with Convention obligations. The 
applicant was precluded from re-entering the country on grounds of her controversial statements 
concerning Kurdish and Armenian issues, which continued to be the subject of heated debate, not only 
in Turkey, but also internationally.  

Opinions expressed on such issues by one side might offend the other, but a democratic society 
required tolerance and broadmindedness in the face of controversial expressions. Moreover, when, as 
in the applicant’s case, the interference with a Convention right consisted of a denial of re-entry to a 
country, the Court was empowered to examine the grounds for that ban. However, from the domestic 
courts’ reasoning it was impossible to conclude how and why the applicant’s views had been deemed 
harmful to Turkey’s national security. Nor could it be accepted that “the situation complained of did not 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158490
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["2933/03"]}


 
 

10 
 

fall within the ambit of any of the applicant’s fundamental rights”. Bearing in mind that it had never 
been suggested that the applicant had committed an offence or shown that she had ever been engaged 
in any activities which could clearly be seen as harmful to Turkey, the reasons adduced by the domestic 
courts could not be regarded as sufficient and relevant justification for the interference with her right to 
freedom of expression. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Other relevant Council of Europe instruments 

Recommendation of the Committee of Ministers to member States on the protection of journalism and 
safety of journalists and other media actors adopted by the Committee of Ministers on 13 April 2016 at 
the 1253rd meeting of the Ministers’ Deputies 

Declaration of the Committee of Ministers on the protection of journalism and safety of journalists and 
other media actors, adopted by the Committee of Ministers on 30 April 2014 at the 1198th meeting of 
the Ministers’ Deputies 

Guidelines of the Committee of Ministers of the Council of Europe on protecting freedom of expression 
and information in times of crisis, adopted on 26 September 2007 

Declaration by the Committee of Ministers on the protection and promotion of investigative journalism, 
adopted on 26 September 2007 

Resolution 2035 (2015) and Recommendation 2062 (2015)  of the Parliamentary Assembly “Protection 
of the safety of journalists and of media freedom in Europe” and Doc. 13664_Report  2015 (G. S. FLEGO) 
“Protection of media freedom in Europe”  

Resolution 1577 (2007) and Recommendation 1814 (2007) of the Parliamentary Assembly “Towards 
decriminalisation of defamation”. See also Doc. 11305, report of the Committee on Legal Affairs and 
Human Rights 

Declaration on freedom of expression and information in the media in the context of the fight against 
terrorism, adopted by the Committee of Ministers on 2 March 2005 
 
Recommendation 1706 (2005) of the Parliamentary Assembly Media and terrorism  
 

https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016806415d9
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2188999&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=CM/Del/Dec(2007)1005/5.3&Language=lanEnglish&Ver=appendix11&Site=CM&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Decl-26.09.2007&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=CM&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21544&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21547&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21350&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17588&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17587&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/X2H-Xref-ViewHTML.asp?FileID=11684&lang=en
http://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Decl-02.03.2005&Language=lanEnglish&Ver=original&Site=COE&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17343&lang=en

