
 
 

Thematic factsheet1 
Update: June 2018 

 

FREEDOM OF EXPRESSION AND THE BROADCASTING MEDIA 

Member States must ensure that the public has access through television and radio to impartial and 
accurate information and to a range of opinion and comment reflecting the diversity of political outlook 
within the country. According to the case-law of the European court of Human Rights, it is of the 
essence of democracy to allow diverse political programmes to be proposed and debated, even those 
that call into question the way a State is currently organised, provided that they do not harm democracy 
itself. The choice of the means to achieve this aim may vary according to local conditions and falls 
therefore within the State's margin of appreciation. Thus, for example, while the Court has recognised 
that a public service broadcasting system is capable of contributing to the quality and balance of 
programmes, there is no obligation under Article 10 to put in place such a service provided that some 
other means are used to the same end.  

Where a State does decide to create a public broadcasting system, the domestic law and practice must 
guarantee that the system provides a pluralistic service, particularly where private stations are still too 
weak to offer a genuine alternative and the public or State organisation is therefore the sole or the 
dominant broadcaster within a country or region.  

To ensure true pluralism in the audio-visual sector it is not sufficient to provide for the existence of 
several channels or the theoretical possibility for potential operators to access the audio-visual market. 
It is necessary in addition to allow effective access to the market so as to guarantee diversity of overall 
programme content, reflecting as far as possible the variety of opinions encountered in the society at 
which the programmes are aimed. A situation whereby a powerful economic or political group is 
permitted to obtain a position of dominance over the audio-visual media and thereby exercise pressure 
on broadcasters and eventually curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of 
freedom of expression in a democratic society.  

In addition to its negative duty of non-interference, member States have a positive obligation to put in 
place an appropriate legislative and administrative framework to guarantee effective pluralism. The 
manner in which the licensing criteria are applied in the licensing process must provide sufficient 
guarantees against arbitrariness, including the proper reasoning by the licensing authority of its 
decisions denying a broadcasting licence. 

Insufficient statutory guarantees of independence of public broadcaster 

Manole and Others v. Moldova – no.13936/02 
Judgment 17.9.2009  
 
The applicants were employed by Teleradio-Moldova (TRM), a State-owned company which at the 
material time was the only national television and radio station in Moldova. According to the applicants, 
TRM had, throughout its existence, been subjected to political control. In particular, senior managers 
                                                           
1 This document presents a non-exhaustive selection of the European Court of Human Rights’ relevant case law 
and of other CoE instruments in the field of the audio-visual broadcasting. Its aim is to improve the awareness of 
the acts or omissions of the national authorities likely to amount to a hindrance of Article 10 of the Convention. 
This information is not a legal assessment of the alerts and should not be treated or used as such. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075


were removed and replaced by persons loyal to the Government. Only a trusted group of journalists 
were used for reports of a political nature, which were edited to present the ruling party in a favourable 
light. Journalists were reprimanded for using expressions which reflected negatively on the Soviet period 
or suggested cultural and linguistic links with Romania. Interviews were cut and programmes were taken 
off the air for similar reasons. Opposition parties were allowed only very limited opportunity to express 
their views. Journalists transgressing these policies were subjected to disciplinary measures and even 
interrogated by the police. The applicants alleged before the Court that, while working as journalists for 
TMC, they had been subjected to a regime of censorship by the State. 
 
The European Court of Human Rights noted that there had been a significant bias by TRM towards 
reporting on the activities of the President and Government, with insufficient access being given to 
opposition parties. There was also evidence of a policy of restricting discussion or mention of certain 
topics considered politically sensitive or to reflect badly on the Government. For example, the 
Audiovisual Council had reported that it was TRM policy to prohibit the use of certain words and 
phrases, in particular words relating to the shared culture and language of Romania and Moldova and 
human-rights violations during the Soviet era and independent data showed a consistent pattern of 
disproportionate airtime being given to the activities of the President and the Government.  

Further, since for most of the period in question TRM had enjoyed a virtual monopoly over audiovisual 
broadcasting in Moldova, it had been vital from the democratic perspective that it transmit accurate and 
balanced news and information reflecting the full range of political opinion and debate. Having decided 
to create a public broadcasting system, the State had been under a strong positive obligation to 
guarantee a pluralistic audiovisual service by putting in place a legal framework to ensure TRM’s 
independence from political interference and control. This, however, it had failed to do during the 
relevant period when one political party controlled the Parliament, the Presidency and Government. 
Thus, although TRM’s Statute had been amended to provide that its creative and editorial activity would 
be protected by law from interference, no suitable structure had been put in place. The Audiovisual 
Council, which acted as the supervisory body, was composed of members appointed by the Parliament, 
the President of Moldova and the Government, with no guarantee against dismissal. TRM’s 
management was appointed by Parliament on the proposal of the Audiovisual Council. Even after the 
replacement of the management board by the Observers’ Council, there had been no safeguard to 
prevent all but one of that body’s fifteen members from being appointees loyal to the ruling party. 

In sum, the legislative framework had been flawed throughout, in that it did not provide sufficient 
safeguards against the control of TRM’s senior management, and thus its editorial policy, by the political 
organ of the Government.  

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

Accessibility and foreseeability of the domestic law regulating broadcasting 

Groppera Radio AG and Others v. Switzerland – no. 10890/94 
Judgment 28.3.1990 
 
This case concerns a ban on cable retransmission in Swizerland of the programmes broadcast by sound 
radio from Italy. The main point was whether the domestic law in force of that time was sufficiently 
accessible and precise to enable those interested to adapt their behavior. In the Court’s view, the scope 
of the concepts of foreseeability and accessibility depends to a considerable degree on the content of 
the law in issue, the field it is designed to cover and the number and status of those to whom it is 
addressed. In the instant case the relevant provisions of international telecommunications law were 
highly technical and complex; furthermore, they were primarily intended for specialists, who knew, from 
the information given in the Official Collection, how they could be obtained. It could therefore be 
expected of a business company wishing to engage in broadcasting across a frontier that it would seek 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623


to inform itself fully about the rules applicable in Switzerland, if necessary with the help of advisers. As 
the 1983 Ordinance and the International Telecommunication Convention had been published in full, 
the applicant had only to acquaint itself with the Radio Regulations, either by consulting them at the 
PTT’s head office in Berne or by obtaining them from the International Telecommunication Union in 
Geneva. Therefore, it could not be said that the various instruments were lacking in the necessary clarity 
and precision. In short, the rules in issue were such as to enable the applicant and their advisers to 
regulate their conduct in the matter. 
 
On the necessity of the ban, the Court noted that the ban on cable retransmission in Switzerland of 
programs broadcast by sound radio from Italy was not a form of censorship directed against the content 
or tendencies of the programs concerned, but a measure taken against a station operating from the 
other side of the border in order to circumvent the statutory telecommunications system in force in 
Switzerland. Therefore, the national authorities did not overstep the margin of appreciation left to them 
under the Convention. 
 
Conclusion: no violation of Article 10 (freedom of expression) 
 
General ban on paid political advertising on TV and radio 

Animal Defenders International v. the United Kingdom - no. 48876/08 
Judgment 22.4.2013  
 
The case concerns a complaint by an NGO that it had been denied the possibility to advertise on TV or 
radio its campaign seeking to achieve changes in law and to influence public and parliamentary opinion 
against the use of animals in science, commerce and leisure. The Court weighed in the balance, on the 
one hand, the applicant NGO’s right to impart information and ideas of general interest, with, on the 
other hand, the authorities’ desire to protect the democratic debate from distortion by powerful 
financial groups with advantageous access to influential media. The Court took into account the process 
by which the ban had been adopted and reviewed by the judicial authorities; the impact of the ban and 
any steps that might have been taken to moderate its effect; and what happens in other countries, 
particularly those where the Convention applies. 
 
As far as the process was concerned, account was taken of the fact that the complex regulatory regime 
governing political broadcasting in the United Kingdom had been validated by both parliamentary and 
judicial bodies. There was an extensive pre-legislative review of the ban, which was enacted with cross-
party support without any dissenting vote. Allowing a less restrictive prohibition could give rise to abuse 
and arbitrariness, such as wealthy bodies with agendas being fronted by social advocacy groups created 
for that precise purpose or creating a large number of similar interest groups, thereby accumulating 
advertising time. Given the complex regulatory background, this form of control could lead to 
uncertainty, litigation, expense and delay. 
 
As to the impact of the ban, the Court noted that the applicant had access to alternative media, both 
broadcast (radio and television discussion programmes of a political nature or adverts on radio and 
television on nonpolitical matters via a charitable arm) and non-broadcast (print media, the internet and 
social media, demonstrations, posters and flyers). 
 
Finally, while there may be a trend away from broad prohibitions, there was no European consensus on 
how to regulate paid political advertising in broadcasting. A substantial variety of means are employed 
by the Contracting States to regulate political advertising, reflecting the wide differences in historical 
development, cultural diversity, political thought and democratic vision. That lack of consensus meant 
that the UK Government had more room for manoeuvre when deciding on such matters as restricting 
public interest debate. 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-119244


Conclusion: no violation of Article 10 (freedom of expression) 
 
See, for other examples of case law on bans to advertise on TV or radio: 

  Murphy v. Irland, no. 44179/98, 10.7.2003 [Prohibition of the broadcast of religious 
advertisement]: non violation of Article 10 

  Vgt Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland, no.24699/94, 28.6.2001 [Prohibition of national 
advertisement on matter of public interest] : violation of Article 10  
 

General ban to broadcast live interviews with the spoke persons of organizations condoning terrorist 
activities  

Betty Purcell and others v. Ireland - no. 15404/89 
Decision 16.04.1991 
 
This case concerns a general prohibition falling on journalists from broadcasting any interviews or 
recording of statements uttered by any person whom they know to be a member of one of the 
proscribed organizations listed in a ministerial order.  
 
The Court noted that the purpose of those restrictions was to deny representatives of known terrorist 
organisations and their political supporters the possibility of using the broadcast media as a platform for 
advocating their cause, encouraging support for their organisations and conveying the impression of 
their legitimacy. Although such restrictions may cause the journalists some inconvenience in the 
exercise of their professional duties, they do not amount to disproportionate restrictions on their right 
to freedom of expression.  
 
The Court highlighted in this regard that radio and television are media of considerable power and 
influence. Their impact is more immediate than that of the print media, and the possibilities for the 
broadcaster to correct, qualify, interpret or comment on any statement made on radio or television are 
limited in comparison with those available to journalists in the press. Live statements could also involve 
a special risk of coded messages being conveyed, a risk which even conscientious journalists cannot 
control within the exercise of their professional judgment. Given the limited scope of the restrictions 
imposed on the applicants and the overriding interests they were designed to protect, they can 
reasonably be considered "necessary in a democratic society". 
 
Conclusion: manifestly ill founded  
 
Failure to allocate frequencies to a licensed television broadcaster 

Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy - no. 38433/09 
Judgment 7.6.2012  
 
This case concerns an Italian TV company’s inability to broadcast, despite having been granted 
broadcasting licence. For the ECtHR, the authorities’ failure to allocate frequencies to the applicant 
company had deprived its licence of all practical purpose since the activity it authorised had been de 
facto impossible to be carried out for nearly ten years. The domestic legislative framework lacked clarity 
and precision and did not enable the applicant company to foresee with sufficient certainty when it 
might be allocated the frequencies in order to start broadcasting. As a result, the laws in question did 
not satisfy the foreseeability requirements. The authorities did not observe the deadlines set in the 
licence, thereby frustrating the applicant company’s expectations. Accordingly, the applicant company 
had not been afforded sufficient guarantees against arbitrariness. This shortcoming had resulted in 
reduced competition in the audiovisual sector. It therefore amounted to a failure by the State to comply 
with its positive obligation to put in place an appropriate legislative and administrative framework to 
guarantee effective media pluralism. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61207
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59535
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["15404/89"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-111399


Conclusion: violation of Article 10 (freedom of expression) 

Failure to provide reasons for successive refusals to grant a television broadcasting license 

Meltex Ltd and Movsesyan v. Armenia – no. 32283/04 
Judgment 17.6.2008  

The applicant company had its licence suspended by the authorities for refusing to broadcast 
pro-Government material in the run-up to the 1995 presidential elections. In January 1997 the applicant 
company was granted a five-year broadcasting licence. In October 2000 the Government brought in new 
legislation (the Television and Radio Broadcasting Act) establishing the National Television and Radio 
Commission (“the NTRC”), a public body composed of nine members appointed by the President of 
Armenia which was entrusted with the licensing and monitoring of private television and radio 
companies. The Act also introduced a new licensing procedure, whereby broadcasting licences were 
granted by the NTRC on the basis of calls for tenders. In February 2002 the NTRC announced calls for 
tenders for various broadcasting frequencies, including the band on which the first applicant operated. 
At a public hearing in April 2002 it awarded the tender to another company, without stating reasons. 
The applicant company subsequently made bids for seven other bands, but was unsuccessful on each 
occasion. Although it challenged the decisions in the courts its claims were dismissed on the grounds 
that the tender procedure had been carried out in accordance with domestic law. 

According to the European Court of Human Rights, The NRTC’s refusal to grant the applicant company a 
broadcasting licence effectively amounted to an interference with its freedom to impart information 
and ideas. Although the Broadcasting Act defined the criteria on which the NTRC was to make its choice, 
it did not explicitly require it to give reasons, so that while the NTRC had held public hearings, it had not 
announced the reasons for its decisions. Consequently, neither the applicant company nor the public 
were aware of the basis on which the NTRC had exercised its discretion to refuse a licence. The Court 
noted that the Committee of Ministers’ guidelines on broadcasting regulations called for the open and 
transparent application of regulations governing licensing procedures and specifically recommended 
that all decisions taken by regulatory authorities should be duly reasoned. In the Court’s view, a 
procedure which did not require the licensing authority to give reasons for its decisions did not provide 
adequate protection against arbitrary interference by a public authority. The interference therefore 
failed to meet the Convention requirement of lawfulness. 

Conclusion: violation of Article 10 (freedom of expression) 
 
See, also, Glas Nadezhda EOOD and Anatoliy Elenkov v. Bulgaria, no. 14134/02, 11 .10.2007 [Lack of 
reasoning for decisions refusing to grant a license] : violation of Article 10 (freedom of expression) and 
13 (effective remedies) of the Convention  
 
See, for other examples of case law on refusal to grant a broadcasting license,  

  Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH v. Austria, no. 32240/96, [Refusal to grant a broadcasting 
license because of the public monopoly] 20.10. 1997: violation of Article 10 

  Leveque v. France, no. 35591/97, 23.11.1999 [Justified refusal to grant a broadcasting license to 
a local radio] : inadmissible 

  United Christian Broadcasters Ltd v. the United Kingdom, no. 44802/98, 7.11.2000 [General ban 
on awarding a national radio license to a body whose objective were of a religious nature]: no 
violation of Article 10 

  Demuth v. Switzerland, no. 38743/97, 5.11.2002 [Refusal to grant a broadcasting license to a 
company wishing to promote cars and car accessories]: non-violation of Article 10 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["32283/04"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-82632
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58803
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-30660
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-5521
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-60724


  Groppera Radio AG and Others v. Switzerland, no. 10890/94, 28.3.1990 [Ban on cable 
retransmission in Switzerland of programs broadcast by sound radio from Italy]: no violation of 
Article 10 

One-year suspension of right to broadcast, following repeated radio programmes deemed to be 
contrary to principles of national unity and territorial integrity and likely to incite violence, hatred and 
racial discrimination 

Medya FM Reha Radyo ve ÿletiÿim Hizmetleri A.ÿ. v. Turkey (dec.) - 32842/02 
Decision 14.11.2006  
 
The applicant is a Turkish limited company which broadcasts radio programmes. In 1998 a decision was 
taken by the broadcasting regulatory authority (Radio and Television Supreme Council) to suspend its 
authorisation to broadcast on account of comments made during a programme that undermined the 
existence and independence of the Turkish Republic, as well as the principles of State and national unity 
and the indivisibility of the nation. The Supreme Administrative Court set aside the decision, which had 
never been enforced. However, the applicant company again broadcast comments that showed 
disrespect for the above-mentioned principles and it was issued with a warning by the broadcasting 
regulatory authority. Subsequently, after the applicant company had broadcast comments considered 
capable of inciting people to violence, terrorism or racial discrimination, or of provoking feelings of 
hatred, the regulatory authority decided on two occasions to suspend its right to broadcast for a 30-day 
period, and finally imposed a ban on broadcasting for 365 days – the maximum penalty, in view of the 
reiteration of its offending conduct. 
 
The European Court of Human Rights held that the suspension of the applicant company’s right to 
broadcast radio programmes had constituted interference with its right to freedom of expression. The 
interference had been prescribed by law and had pursued legitimate aims. As to whether it had been 
necessary in a democratic society, the grounds given by the authorities to justify the penalty had been 
“relevant and sufficient” in view of the nature of the comments broadcast by the applicant. Lastly, the 
interference had been proportionate to the legitimate aims pursued, as dissuasive penalties might prove 
necessary when misconduct reached such a degree as that observed in this case and became intolerable 
in that it constituted a negation of the founding principles of a pluralistic democracy.  
 
Conclusion: inadmissible (manifestly ill-founded) 

 
180-day prohibition to broadcast certain type of comments: disproportionate interference 

Nur Radyo Ve Televizyon Yayıncılığı A.Ş. v. Turkey 6587/03 
Judgment 27.11.2007 
 
The applicant, Nur Radyo Ve Televizyon Yayıncılığı A.Ş., is a limited company in the radio broadcasting 
sector based in Istanbul. In October 1999 the Radio and Television Supreme Council (Radio ve Televizyon 
Üst Kurulu – RTÜK) censured the applicant company for broadcasting certain comments by a 
representative of the Mihr religious community, who had, among other things, described an earthquake 
in which thousands of people had died in the Izmit region of Turkey in August 1999 as a “warning from 
Allah” against the “enemies of Allah”, who had decided on their “death”. The representative had also 
compared the “fate” of “non-believers”, who were presented as victims of their impiety, with that of the 
members of the Mihr community. The RTÜK found that such comments breached the rule laid down in 
section 4 (c) of Law no. 3984 prohibiting broadcasting that was contrary to “the principles forming part 
of the general principles laid down in the Constitution, to democratic rules and to human rights”. Noting 
that the applicant company had already received a warning for breaching the same rule, the RTÜK 
decided to suspend its radio broadcasting licence for 180 days with effect from 8 November 1999. The 
applicant company challenged this measure in the Turkish courts, but to no avail. It argued, in particular, 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-78182
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83526


that it had put forward a religious explanation for the earthquake which all listeners were free to 
support or oppose. 
 
The European Court of Human Rights acknowledged the seriousness of the offending comments and the 
particularly tragic context in which they had been made. It also noted that they had been of a 
proselytising nature in that they had accorded religious significance to a natural disaster. However, 
although the comments might have been shocking and offensive, they did not in any way incite to 
violence and were not liable to stir up hatred against people who were not members of the Mihr 
religious community. The Court further reiterated that the nature and severity of the penalty imposed 
were also factors to be taken into account when assessing the proportionality of an interference. It 
therefore considered that the broadcasting ban imposed on the applicant company had been 
disproportionate to the aims pursued, in violation of Article 10. 
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 
 
See also, regarding a 365-day suspension of the company’s operating licence on account of a song 
which it broadcast, the case of  Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon Yayın Yapım Ve Tanıtım A.Ş. v. Turkey 
11369/03 [The applicant company is a radio and television station which used to broadcast in Istanbul. 
The case concerned in particular the 365-day suspension of the company’s operating licence on account 
of a song which it broadcast. The Radio and Television Council (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu – the 
RTÜK) took the view that the words of the offending song infringed the principle set forth in section 4(g) 
of Law no. 3984, prohibiting the broadcasting of material likely to incite the population to violence, 
terrorism or ethnic discrimination, and of a nature to arouse feelings of hatred among them. Conclusion 
of the European Court of Human Rights: violation of Article 10 (freedom of expression)] 
 
Impossibility due to a public monopoly to be granted a broadcasting license to impart information  

Informationsverein Lentia and Others v. Austria - no. 13914/88; 15041/89; 15717/89; 17207/90 
Judgment 24 .11.1993 
 
This case concerns an impossibility to set up a radio and a television station, as under the Austrian 
legislation in force at the relevant time, this right was restricted to the Austrian Broadcasting 
Corporation, an autonomous public-law corporation. According to the Austrian Government, only the 
system in force, based on the monopoly of the Austrian Broadcasting Corporation, made it possible for 
the authorities to guarantee the objectivity and impartiality of reporting, the diversity of opinions, 
balanced programming and the independence of persons and bodies responsible for programmes.  
 
The European Court of Human Rights did not share its views. It stated that a public monopoly was the 
measure imposing the greatest restrictions on the freedom of expression, namely the total impossibility 
of broadcasting otherwise than through a national station. The far-reaching character of such 
restrictions means that they can only be justified where they correspond to a pressing need. As a result 
of the technical progress made over the last decades, justification for these restrictions can no longer 
today be found in considerations relating to the number of frequencies and channels available. Citing 
the practice of other countries which either issue licenses subject to specified conditions of variable 
content or make provision for forms of private participation in the activities of the national corporation, 
the Court noted that it cannot be argued that there were no equivalent less restrictive solutions. The 
experience of several European States of a comparable size to Austria, in which the coexistence of 
private and public stations, according to rules which vary from country to country and accompanied by 
measures preventing the development of private monopolies, shows the fears expressed by the 
Government, namely that the Austrian market was too small to sustain a sufficient number of stations 
to avoid regroupings and the constitution of "private monopolies", to be groundless.  
 
Conclusion: violation of Article 10 of the Convention 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-83737
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854


Other Council of Europe relevant resources 
 

1. Committee of Ministers  
 

  Recommendation CM/Rec(2012)1 of the Committee of Ministers to member States on 
public service media governance (2012) 

“Structures 

Independence 

21.        Independence is the core requirement for every public service media organisation. 
Without demonstrable independence of action and initiative, from government as well as from 
any other vested interest or institution, public service media organisations cannot sustain their 
credibility and will lose (or never gain) popular support as a forum for carrying forward the 
national debate and holding power to account. 

22.        Securing and safeguarding independence is therefore a primary role of any framework of 
public service media governance, and this is why independence has been at the heart of all of 
the relevant Council of Europe standards. 

23.        The fundamental requirement is that the editorial autonomy of the public service media 
should be guaranteed, and the structures necessary to ensure independence of editorial action 
clearly and unambiguously set out. 

The guiding principles can be summarised under three key headings: 

Regulatory and policy framework 

24.        Public service media organisations operate within a statutory and policy framework 
which sets out the responsibilities of the different parties involved: government, parliament, 
regulatory authorities (including auditing and other inspectorates) and the public service media 
themselves, as well as any specified engagement from designated third parties (civil society, 
market representatives, etc.). 

25.        The framework should, regardless of its configuration, be such that: 

-           there is explicit recognition of the scope and reach of the public service media 
remit, and absolute clarity about whose role it is to set it and review it; 
-           the policy goals for public intervention are clearly and consistently laid out, 
including unambiguous support for the principles of freedom of expression and 
journalistic enquiry; 
-           there is clarity about the responsibility of the regulator in relation to the public 
service media; 
-           the regulator is required to operate openly and transparently in respect of 
regulatory action, and is itself guaranteed independence from the State in its decision-
making powers. 

Funding 

https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cb4b4
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cb4b4


26.        While it inevitably remains the State’s responsibility to set both the method and the 
level of funding, it is nevertheless imperative that the system should be so designed that: 

-           it cannot be used to exert editorial influence or threaten institutional autonomy – 
either of which would undermine the operational independence of the public service 
media; 
-           the public service media is consulted over the level of funding required to meet 
their mission and purposes, and their views are taken into account when setting the 
level of funding; 
-           the funding provided is adequate to meet the agreed role and remit of the public 
service media, including offering sufficient security for the future as to allow reasonable 
future planning; 
-           the process for deciding the level of funding should not be able to interfere with 
the public service media’s editorial autonomy. 

Appointments 

27.        As public institutions, it is legitimate for the State to be involved in the appointment of 
the highest supervisory or decision-making authority within the public service media. To avoid 
doubt, this involvement should not normally extend to appointments at executive or editorial 
management level. Furthermore, any such appointment processes should be designed so that: 
 

-           there are clear criteria for the appointments that are limited, and directly related, 
to the role and remit of the public service media; 
-           the appointments cannot be used to exert political or other influence over the 
operation of the public service media; 
-           the appointments are made for a specified term that can only be shortened in 
limited and legally defined circumstances – which should not include differences over 
editorial positions or decisions; 
-           in line with Council of Europe standards, representation of men and women in 
decision-making bodies should be balanced.[2] 

Accountability 

28.        Public service media are ultimately, and fundamentally, accountable to the public. 
However, the public is composed of an increasingly complex range of institutional and other 
stakeholders: 

-           the public as represented by the State – through government and parliament, as 
well as other independent regulatory and supervisory bodies; 
-           the public directly as audience and as citizens and participants; 
-           the public as represented by civil society groups as well as wider communities of 
interest. 

29.        The precise nature of this accountability will necessarily differ between countries, 
determined by the political systems, cultural and civil society traditions and the wider 
development of the market. It is not the purpose, however, of the guiding principles to define 
exactly to whom public service media organisations should be held accountable or the precise 
mechanisms for doing so. Instead, the guiding principles set out the characteristics that any 
system of accountability should display if it is to give both the public service media and its 
stakeholders confidence that it is fit for the purpose. 

https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cb4b4#_ftn2


30.        Any accountability framework should offer clear answers to four questions: 

-           Accountable to whom? Public service media organisations should operate within a 
framework that clearly establishes the bodies to whom they are to be held accountable. They 
should also identify those organisations and representatives to whom, even if they are not 
covered by a formal relationship, public service media organisations should nevertheless be 
prepared to give account of themselves: this should include, inter alia, youth and women’s 
organisations, minority and ethnic groups, unions and other specific interest groups. Public 
service media organisations should include their own staff among the groups to whom they 
should consider themselves accountable. 

-           Accountable for what? The accountability framework should make clear the public 
purposes and wider responsibilities for which the public service media are to be held 
accountable. These will include the purposes set out in the remit, but may also go wider to 
embrace issues of value for money and efficiency. Where the public service media are charged 
with collaboration with other market players – for instance, through requirements to 
commission work from independent third parties, or through their wider responsibility to share 
its research and development or training – these responsibilities should be clearly set out. The 
outcomes for which the public service media will be held accountable should also be clearly set 
out. 

-           Held accountable how? The framework should set out clearly the information that the 
public service media are required to supply, and the access that they should offer to their 
stakeholders. 

-           Held accountable when? In addition to establishing a clear timetable for annual reports 
and other audit processes, the framework should set out the terms on which the public service 
media are required to consult with stakeholders ahead of their key decisions. 

Management 

Effective management 

(…) 32.        Above all, it is essential that the public service media organisation can feel confident 
that the decisions it takes have been properly considered and weighed, with the appropriate 
mix of skills and perspectives brought to bear and the right level of engagement across the 
organisation. 

Internal management and resource allocation 

33.        Public service media organisations, coming from a tradition of stable schedules and 
linear services, comprising more or less fixed volumes of a known asset (namely their 
programmes), have a tendency to become fixed in their internal management systems. 
Audiences’ demands for different kinds of content, delivered in different ways and with far 
greater levels of interactivity and engagement will require public service media organisations to 
re-examine their organisation and processes. If they are to thrive and prosper in the future, they 
need to be able not only to sustain their existing services, but also to develop new ways of 
meeting and serving their audiences, which are increasingly used to accessing and participating 
in media in more direct and interactive ways: 



-           they must use the new opportunities afforded by the Internet and other new and more 
interactive distribution platforms to find new ways of expressing enduring public service goals 
reinterpreting them as technology enables wider user choice; 

-           they must strive to use their brand to enable all parts of society to participate in the 
richness of content and experience that new media make available, thus giving real energy and 
drive to a media literacy and digital empowerment agenda which, in the long run, will contribute 
to a better functioning of democratic societies. 

34.        Public service media organisations should therefore be prepared: 

-           to innovate in the way they allocate resources to allow for new media or different ways 
of serving audiences to receive the necessary levels of funding and management time and focus; 

-           to ensure that all staff resources are managed in such a way that the changing needs of 
audiences are being met, including through: making progress towards a more balanced 
participation of women and men in decision-making processes; providing training opportunities 
that enhance the participation of staff in the delivery of services (including gender-awareness 
and cultural diversity training at all levels of the organisation and for all media professionals); 
and establishing appropriately transparent recruitment policies that leads to the creation of a 
diverse workforce with the necessary skills to produce and deliver services that meet the 
changing patterns of consumer behaviour; 

-           to focus on how best to meet senior management challenges, recognising that the best 
editorial leaders may not have learnt the most appropriate general and strategic management 
skills during their editorial career, and devising ways to fill these gaps either through training or 
specific external recruitment; and also to recognise the value of getting fresh thinking into the 
senior management team by more diverse recruitment at the top; 

-           to ensure that workplace practices and policies are in place to secure that all employees 
in the organisation can work in an environment free from discrimination and harassment.(…)” 

  Recommendation no. R(96)10 of the Committee of Ministers to member states on the 
“The Guarantee of the Independence of Public Service Broadcasting” (1996) 

  Recommendation (2000)23 of the Committee of Ministers to member states on the 
independence and functions of regulatory authorities for the broadcasting sector (2000) 

  Declaration of the Committee of Ministers on the guarantee of the independence of 
public service broadcasting in the member states (2006) 

  Recommendation (2007)2 of the Committee of Ministers to member states on media 
pluralism and diversity of media content (2007) 

  Recommendation (2007)3 of the Committee of Ministers to member states on the remit 
of public service media in the information society (2007) 

  Declaration of the Committee of Ministers on public service media governance (2012) 

  Resolution No. 1 on The Future of Public Service Broadcasting (1994) 

  Recommendation Rec(96)10 on the guarantee of the independence of public service 
broadcasting (1996) 

http://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168050c770
http://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168050c770
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016804e0322
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016804e0322
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=Decl-27.09.2006&Sector=secCM&Language=lanEnglish&Ver=original&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75&direct=true
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=Decl-27.09.2006&Sector=secCM&Language=lanEnglish&Ver=original&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75&direct=true
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016805d6be3
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016805d6be3
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6bc5
http://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6bc5
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cb4d4
http://www.hkhrm.org.hk/PSB/08.%20Resolution%20No%201.%20%5bcouncil%20of%20europe%5d.pdf
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(96)10&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864


  Recommendation Rec(2000)23 on the independence and functions of regulatory 
authorities for the broadcasting sector (2000) 

  Recommendation Rec(2003)9 on measures to promote the democratic and social 
contribution of digital broadcasting (2003) 

  Recommendation Rec(2002)7 on measures to enhance the protection of the 
neighbouring rights of broadcasting organisations (2002) 

  Declaration on the exploitation of protected radio and television productions held in the 
archives of broadcasting organisations (1999) 

  Recommendation Rec(94)13 on measures to promote media transparency (1994) 

  Recommendation Rec(93)5 containing principles aimed at promoting the distribution 
and broadcasting of audiovisual works originated in countries or regions with a low 
audiovisual output or a limited geographic or linguistic coverage on the European 
television markets (1993) 

  Resolution Res(92)70 on establishing a European Audiovisual Observatory (1992) 

  Recommendation Rec(91)14 on the legal protection of encrypted television services 
(1991) 

  Recommendation Rec(91)5 on the right to short reporting on major events where 
exclusive rights for their television broadcast have been acquired in a transfrontier 
context (1991) 

  Recommendation Rec(88)1 on sound and audiovisual private copying (1988) 

  Recommendation Rec(86)3 on the promotion of audiovisual production in Europe 
(1986) 

  Recommendation Rec(86)2 on principles relating to copyright law questions in the field 
of television by satellite and cable (1986) 

  Recommendation Rec(84)22 on the use of satellite capacity for television and sound 
radio (1984) 

  Recommendation Rec(84)3 on principles on television advertising (1984) 

  Resolution Res(74)43 on press concentrations (1974) 

  Resolution Res(70)19 on educational and cultural uses of radio and television in Europe 
and the relations in this respect between public authorities and broadcasting 
organisations (1970) 

  Resolution Res(67)13 on the press and the protection of youth (1967) 

 
  Resolution Res(61)23 on the exchange of television programmes (1961) 

2. Parliamentary Assembly of the Council of Europe 

  Recommendation 1878 (2009) “The funding of public service broadcasting”  

  Recommendation 1855 (2009) “The regulation of audiovisual media services”  

  Resolution 1636 and Recommendation 1848 (2008) “Indicators for media in a democracy”  

https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2000)23&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2003)9&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2002)7&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=418885&Site=COE
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(94)13&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(93)5&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(92)70&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(91)14&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(91)5&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(88)1&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(86)3&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(86)2&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(84)22&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(84)3&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(74)43&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(70)19&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(67)13&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(61)23&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17763&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17700&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17684&lang=en


  Recommendation 1641 (2004) “Public service broadcasting”  

  Recommendation 1228 (1994) “Cable networks and local television stations: their importance 
for Greater Europe”  

  Recommendation 1147 (1991) “Parliamentary responsibility for the democratic reform of 
broadcasting”  

  Resolution 957 (1991) “The situation of local radio in Europe”  

  Resolution 937 (1990) “Telecommunications: the implications for Europe”  

  Recommendation 1098 (1989) “East-West audiovisual co-operation”  

  Recommendation 1096 (1989) “European Convention on Transfrontier Television”  

  Recommendation 1077 (1988) “Access to transfrontier audiovisual media during election 
campaigns”  

  Recommendation 1067 (1987) “The cultural dimension of broadcasting in Europe”  

  Recommendation 749 (1975) “European broadcasting”  

  Recommendation 748 (1975) “The role and management of national broadcasting”  

  Recommendation 747 (1975) “Press concentrations”  

 

3. Council of Europe’s Commissioner for Human Rights  

“Public service broadcasting under threat in Europe” (2017) 

4.  Conventions and agreements with provisions relevant for the broadcasting media 

  European Convention on Transfrontier Television (ETS No. 132, 1989) and the Protocol 
amending the European Convention on Transfrontier Television (ETS No. 171, 1998) 

  European Agreement on the Protection of Television Broadcasts (ETS No. 34, 1960) 

  European Agreement for the Prevention of Broadcasts transmitted from Stations outside 
National Territories (ETS No. 53, 1965) 

 

See also: Conclusions of the Conference “Public Service Media and Democracy”, Prague (2016) 

Council of Europe Publications: 

  Human rights and a changing media landscape (2011) 

  Journalism at risk (2015) 

 

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17177&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15262&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15181&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15262&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=16348&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15132&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15130&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15111&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15101&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14783&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14782&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14781&lang=en
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/public-service-broadcasting-under-threat-in-europe?desktop=true
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007b0d8
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007f2cd
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007f2cd
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016800656d2
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168006ff50
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168006ff50
http://www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/News/2016/11/Final%20conclusions%20Prague%2014112016%2017.43.pdf
http://www.coe.int/t/commissioner/source/prems/MediaLandscape2011.pdf
https://book.coe.int/usd/en/human-rights-and-democracy/6675-journalism-at-risk.html

