4. Case-law of the
European Court of
Human Rights

he Court has established a rich body of case law on freedom of expression, and

in this scope, also specific rules on audiovisual media and on PSM. Considering

that the general principles on freedom of expression and of the media, along
with its limits, constitute a basic framework applicable to all cases, it may be useful
to reiterate them here.

“Freedom of expression, as secured in Article 10 § 1, constitutes one of the essential
foundations of a democratic society and one of the basic conditions for its progress."®

Regarding the importance of news media in the architecture of this right, the Court
has stressed that “[f/reedom of the press and other news media afford the public one
of the best means of discovering and forming an opinion of the ideas and attitudes of
political leaders. It is incumbent on the press to impart information and ideas on politi-
cal issues and on other subjects of public interest. Not only does the press have the task
of imparting such information and ideas: the public also has a right to receive them."**

The immediate effect of the audiovisual media and the use of radio and television as
sources of entertainment were considered by the Court to afford this type of media
particularimpact on the audiences’ opinion formation: “The audiovisual media, such
as radio and television, have a particularly important role in this respect. Because of
their power to convey messages through sound and images, such media have a more
immediate and powerful effect than print.%> The function of television and radio as
familiar sources of entertainment in the intimacy of the listener or viewer’s home further
reinforces their impact. Moreover, particularly in remote regions, television and radio
may be more easily accessible than other media."*®

63. Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103.

64. Handyside v. the United Kingdom, § 49, 7 December 1976, Series A no. 24.

65. Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298, and Pedersen and Baadsgaard v.
Denmark [GC], no. 49017/99, § 79, ECHR 2004-XI.

66. Manole and Others v. Moldova, no. 13936/02, § 97, ECHR 2009 (extracts).

Page 22 » Council of Europe Standards on Public Service Media



In view of the wide reach and impact of the audiovisual media, the requirement of
editorial independence is of particular importance: “A situation whereby a powerful
economic or political group in a society is permitted to obtain a position of dominance
over the audiovisual media and thereby exercise pressure on broadcasters and eventually
curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of freedom of expres-
sion in a democratic society as enshrined in Article 10 of the Convention, in particular
where it serves to impart information and ideas of general interest, which the public is
moreover entitled to receive.”®’

Another important issue in terms of ensuring adequate and sufficient level of pro-
tection of the right to freedom of expression is the nature of the State’s obligations
in this regard. The Court has established that the so-called negative obligation of
refraining from arbitrary interference may not always suffice; accordingly, member
states must in addition fulfil a range of positive obligations: “Genuine, effective exer-
cise of freedom of expression does not depend merely on the State’s duty not to interfere
but may require it to take positive measures of protection, through its law or practice.”®

In the context of media freedom, States have a fundamental positive obligation to
ensure a pluralist media environment, or as the Court has termed it, to serve as the
ultimate guarantors of media pluralism: “Given the importance of what is at stake
under Article 10, the State must be the ultimate guarantor of pluralism.”® The Court
furthermore found that this observation is especially valid in relation to the audio-
visual media, whose programmes are often broadcast very widely.

In connection to the audiovisual media, the Court has also developed several prin-
ciples that apply specifically to them, including PSM. First of all, it has specified how
the general principles on freedom of expression and media freedom apply in the
field of audiovisual media: “The Court considers that, in the field of audiovisual broad-
casting, the above principles place a duty on the State to ensure, first, that the public has
access through television and radio to impartial and accurate information and a range
of opinion and comment, reflecting inter alia the diversity of political outlook within the
country and, secondly, that journalists and other professionals working in the audiovisual
media are not prevented from imparting this information and comment. The choice of
the means by which to achieve these aims must vary according to local conditions and,
therefore, falls within the State’s margin of appreciation.””

That said, the Court has recognised that “a public service broadcasting system is capable
of contributing to the quality and balance of programmes."”!

The Convention system being subsidiary to the safeguarding of human rights in
national systems, the Court has refrained from prescribing a specific model for

67. VGT Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland, no. 24699/94, §§ 73 and 75, ECHR 2001-VI.

68. Ozgiir Glindem v. Turkey, no. 23144/93, §§ 42-46, ECHR 2000-l1I; Fuentes Bobo v. Spain, no. 39293/98,
§ 38, 29 February 2000; Appleby and Others v. the United Kingdom, no. 44306/98, §§ 39-40, ECHR
2003-VI.

69. Manole and Others v. Moldova, no. 13936/02, § 97, ECHR 2009 (extracts) , https://hudoc.echr.coe.
int/eng?i=001-94075.

70. 1Ibid., § 100

71. Informationsverein Lentia and Others, Informationsverein Lentia and Others v. Austria, 24 November
1993, § 33, Series A no. 276.

Case-law of the European Court of Human Rights » Page 23


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2223144/93%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2239293/98%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2244306/98%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075

how the media should be organised in each State. Therefore, no obligation can be
imposed on States to create a PSM system, provided that some other means are used
to achieve the quality and balance of news and information.”

However, as evidenced by the judgment in Manole and others v. Moldova, if there is
such a system in place or if the State decides to create PSM, it must guarantee that
the system provides a pluralistic audiovisual service: “Where a State does decide to
create a public broadcasting system, it follows from the principles outlined above that
domestic law and practice must guarantee that the system provides a pluralistic ser-
vice. Particularly where private stations are still too weak to offer a genuine alternative
and the public or State organisation is therefore the sole or the dominant broadcaster
within a country or region, it is indispensable for the proper functioning of democracy
that it transmits impartial, independent and balanced news, information and comment
and in addition provides a forum for public discussion in which as broad a spectrum as
possible of views and opinions can be expressed.””?

In this connection, the Court made an important clarification, referring to the
Committee of Ministers’ standards for guidance on how to interpret States’ respon-
sibilities with regard to PSM: “[s]tandards relating to public service broadcasting which
have been agreed by the Contracting States through the Committee of Ministers of the
Council of Europe ... provide guidance as to the approach which should be taken to
interpreting Article 10 in this field.”

Below, the most important Court judgments and decisions regarding PSM are pre-
sented in chronological order.

Informationsverein Lentia and others v. Austria,
judgment of 24 November 1993

No justification for a broadcasting monopoly of PSM organisation

This case concerns the impossibility to set up a radio and a television station, as under
the Austrian legislation in force at the relevant time, this right was restricted to the
Austrian Broadcasting Corporation (PSM organisation). According to the Austrian
Government, only the system in force based on the monopoly of PSM made it pos-
sible for the authorities to guarantee the objectivity and impartiality of reporting,
the diversity of opinions, balanced programming and the independence of persons
and bodies responsible for programmes.

The Court found this restriction to contravene Article 10 of the Convention. It stated
that a public monopoly imposed the greatest restrictions on freedom of expression,
namely the total impossibility of broadcasting otherwise than through a national
(state) station. Due to far-reaching character of such restrictions, they can only be
justified where they correspond to a pressing need.

72. Manole and Others v. Moldova, § 100.
73. 1bid, §101
74. Informationsverein Lentia and others v. Austria. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854

Page 24 » Council of Europe Standards on Public Service Media


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854

The Court stressed that as a result of the technical progress made over the last
decades, justification for these restrictions could no longer be found in limited radio
frequencies resources. Citing the practice of other countries which either issued
licenses subject to specified conditions of variable content or enabled private par-
ticipation in the activities of the national corporation, the Court noted that it could
not be argued that there were no equivalent less restrictive solutions.

According to the Court, the experience of several European States of a comparable
size to Austria, in which private and public stations coexisted, showed that the fears
expressed by the Government, namely that the national market was too small to
sustain a sufficient number of stations to avoid regroupings and the constitution of
“private monopolies’, were without merit.

Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland,
judgment of 28 June 200175

Prohibition of broadcasting political advertisement on animal cruelty via PSM
not “necessary in a democratic society”

VgT, an association for the protection of animals, produced a television advertise-
ment denouncing the industrial rearing of pigs and encouraging people to eat less
meat. The authority responsible for the broadcasting of commercials at the Swiss
PSM refused to broadcast it on account of its “clear political character’, relying, as did
subsequently the Swiss Federal Court, on the prohibition on“political advertising”in
Swiss law. Such a prohibition was to prevent financially powerful groups from obtain-
ing a competitive political advantage, protect the formation of public opinion from
undue commercial influence, and contribute towards the independence of radio
and television broadcasters in editorial matters.VgT, aiming to reach the entire Swiss
public, had no other means than the national broadcaster at its disposal, since regional
private and foreign television channels could not be received throughout Switzerland.

The Court found that the refusal was prescribed by law and pursued a legitimate
aim. As to the necessity of the interference, the Court found that the State’s margin
of appreciation was particularly essential in commercial matters, but since this case
concerned participation in a debate affecting the general interest rather than purely
commercial interests, the margin of appreciation was reduced. A prohibition of “politi-
cal advertising”may be compatible with Article 10 of the Convention in certain situa-
tions, but the reasons must be relevant and sufficient to justify the interference, and
the Court did not find that to be the case.VgT was not a powerful financial group and
did notintend to hinder the broadcaster’s independence or unduly influence public
opinion, so the complete prohibition to broadcast the advertisement amounted to
a restriction that was not necessary in a democratic society.

As the Swiss authorities refused to reopen the proceedings, and the violation of VgT’s
freedom of expression thus continued, VgT applied to the Court again and in 2009
Switzerland was held responsible for another violation of its freedom of expression,

75. Vgt Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59535

Case-law of the European Court of Human Rights » Page 25


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59535

the Government not having been able to prove that the Court’s earlier decision was
no longer valid or relevant.

Radio France and others v. France, decision of 23 September 20037

Independent PSM recognised as non-governmental organisation vis-a-vis the State

PSM independence from the Government is at the centre of the Court’s admissibil-
ity decision in Radio France and others v. France, with the recognition that the non-
governmental nature of a PSM organisation can be derived from its legal status and
the rights stemming from it. If the legislature - in accordance with Recommendation
No. R (96)10 on the guarantee of the independence of public service broadcasting
- has devised a framework that guarantees PSM'’s editorial independence and its
institutional autonomy, the organisation can be considered as independent from
the Government, even if it considerably depends on its financing.

Deciding on whether Radio France, the national radio broadcaster, could bring an
application against the State as a“non-governmental” organisation, the Court relied
on the following factors: the organisation was not under the supervision of the State
but under the control of the “independent authority” of the Conseil supérieur de
I'Audiovisuel; the organisation did not have a monopoly in sound broadcasting but
operated in a sector open to competition; it was, essentially, subject to the legislation
on incorporated companies; it exercised no powers which would be exempt from the
ordinary law and its activities were subject to the jurisdiction of the ordinary courts.

According to the Court, although the French law assigned public-service tasks to
Radio France and although the organisation was largely dependent on the State for
its finance, the French legislature had established a regime whose objective was to
guarantee its editorial independence and institutional autonomy. The Court thus
found that there was little difference between Radio France and private radio sta-
tions. The law which placed sound broadcasting in a competitive context did not
confer on the applicant company a dominant position in that sector.

Faccio v. Italy, decision of 31 March 2009”

Proportionate nature of the obligation for owners of TV sets to pay the licence fee

The applicant applied to the Radiotelevisione italiana (RAI) subscriptions bureau
to cancel his subscription to the public television service in 1999. In August 2003,
the tax police affixed seals to his television set, preventing it from being used. This
was considered by the applicant to excessively interfere with his freedom to receive
information and other content from commercial channels and violate Article 10 of
the Convention.

The licence fee constitutes a tax that is used for the financing of PSM service. In the
Court’s view, regardless of whether or not the applicant wished to watch programmes

76. Radio France and others v. France. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61686
77. Faccio v. ltaly. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-92184

Page 26 » Council of Europe Standards on Public Service Media


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61686
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-92184

on public channels, the mere possession of a television set obliged him to pay the
tax in question. Conversely, even accepting that it would be technically possible to
set up a system enabling viewers to watch only private channels without paying the
licence fee, this would be tantamount to stripping the tax of its very essence, namely
a contribution to a community service rather than the price paid by an individual in
exchange for the reception of a given channel.

The Court noted that taxation matters belonged to the prerogatives of the State
authorities, and that the public nature of the relationship between the taxpayer
and the community remained predominant. In light of these considerations and
of the reasonable amount of the fee in question, the Court found that the obliga-
tion for owners of TV sets to pay the licence fee was proportionate to the objective
pursued by the State.

Wojtas-Kaleta v. Poland, no. 20436/02, judgment of 16 July 20097

Journalists’right to express critical opinion on their PSM employer protected by
the right to freedom of expression

This case isimportant from the perspective of the balance between (PSM) journalists’
freedom of expression and loyalty to their employers. The Court determined that in
the case of the applicant the right to freedom of expression outweighed the duties
of employees towards their employers.

The applicant, a journalist with a public television company and also the President
of the Polish Public Television Journalists’ Union, was reprimanded by the company
after criticising, in comments to the press and in an open letter, its decision to take
two classical music programmes off the air.

The applicant’s case raised the issue of how the limits of loyalty of journalists work-
ing for PSM should be delineated and what restrictions could be imposed on them
in public debate. The Court found that the obligation of discretion and constraint
does not apply with equal force to journalists as it is in the nature of their functions
to impart information and ideas. Moreover, the PSM’s programming policy is an
issue of public interest and concern, thus allowing a narrow scope for restrictions.

The applicant’s employer had been entrusted with a special statutory mission which
included assisting cultural development with special emphasis on national intellectual
and artistic achievements. The applicant argued that the changes in its programming
policy were not consistent with that mission and echoed widely shared concerns
about the declining quality of music programmes. Although she claimed to have
done so in her role as a journalist commenting on a matter of public interest, the
company had taken the view that merely participating in the debate was sufficient
to establish a breach of her obligations as an employee, without weighing those
obligations against the company’s role as a public service. Similarly, the domestic
courts had endorsed that conclusion without examining whether and how the

78. Wojtas-Kaleta v. Poland. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-93417

Case-law of the European Court of Human Rights » Page 27


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-93417

subject matter and context of her comments could have affected the permissible
scope of her freedom of expression.

The Court observed that the domestic courts took no note of the applicant’s argu-
ment that she had been acting in the public interest. In the Court’s view, it was also
relevant that the applicant’s comments had had a sufficient factual basis, while at
the same time amounting to value judgments not susceptible of proof; that the
tone had been measured; that no personal accusations had been made; and that
her good faith was not in dispute.

In sum, having weighed up the various competing interests, including the right to
freedom of expression on matters of general interest, the applicant’s professional
obligations and responsibilities as a journalist and the duties and responsibilities
of employees towards their employers, the Court concluded that the interference
had not been “necessary in a democratic society” and there has been a violation of
Article 10 of the Convention.

Manole and others v. Moldova, judgment of 17 September 20097

The State as the ultimate guarantor of pluralism is required to put in place statu-
tory guarantees of PSM independence to ensure that the public has access to a
range of opinion, reflecting the political diversity in the country.

Nine applicants, journalists, editors and producers employed at Teleradio-Moldova
(TRM), a state-owned company which at that time was the only national broadcaster
in Moldova, complained about a number of acts showing that the public broadcaster
was effectively controlled by the Government and the ruling political party, resulting
in a censorship regime for the journalists. The political control of the majority party
was evidenced by the replacement of the TRM management, only a trusted group
of journalists could report on political issues, with a clear bias towards the ruling
party, and other journalists were reprimanded, programmes were taken off the air
and the opposition parties had but limited opportunities to have their views heard.

After a strike by TRM journalists, a structural reorganisation of TRM was carried out
and a large number of journalists were not retained in their posts. The journalists
claimed that they were dismissed for political reasons and appealed the decision
before the domestic courts, without success.

The Court found a violation of Article 10 of the Convention, establishing that the leg-
islative framework had been insufficient and failed to provide safeguards against the
control of TRM’s senior management, and thus its editorial policy, by the Government.

In this benchmark case, the Court laid down a list of provisions concerning the
audiovisual media. According to the Court, any situation in which any powerful
group obtains position of dominance over the audiovisual media and starts exer-
cising pressure on other broadcasters, curtailing their editorial freedom, represents
undermining of the fundamental role of freedom of expression.®

79. Manole and others v. Moldova, https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075
80. Ibid, §98

Page 28 » Council of Europe Standards on Public Service Media


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075

In the Court’s opinion, the State should not only self-limit its interference in the
exercise of freedom of expression, but also take positive measures to protect it
through law or practice®' and thus become the ultimate guarantor of pluralism.?

If the State decides to create a public broadcasting system and it becomes the main
broadcaster in the region, it is indispensable that it ensures the provision of impartial,
independent and balanced news, information and comment and also provides a
forum for public discussion with broad spectrum of views and opinions.®

The Court ruled that the domestic law did not provide any guarantee of political
balance in the composition of TRM’s senior management and supervisory body.
General measures, including legislative reform, were required to ensure that the
legal framework complied with the requirements of Article 10 and guarantee a
pluralistic audiovisual service.

This could be done, for example, by the inclusion of members appointed by the
political opposition in the composition of TRM’s senior management and supervisory
body, or by providing safeguards against interference from the ruling political party
in these bodies’ decision-making and functioning. In particular, the Court considered
it necessary that the rules for appointing the members of the supervisory council
provide adequate safeguards against political bias.

As for the question of guidance over the standards relating to PSM, the Court pointed
to the Committee of Ministers' recommendations R(96)10 and Rec(2000)23% and the
Committee’s Declaration on the guarantee of the independence of PSM# giving
these non-binding documents of the Council of Europe additional weight.?

81. Ibid, §99

82. Informationsverein Lentia and others v. Austria, § 38. https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854

83. lbid, § 101

84. Recommendation no.R(96)10 of the Committee of Ministers to member states on the guarantee of the
independence of public service broadcasting. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/
DisplayDCTMContent?documentld=090000168050c770; Recommendation Rec(2000)23 of
the Committee of Ministers to member states on the independence and functions of regula-
tory authorities for the broadcasting sector. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.
aspx?0bjectld=09000016804e0322

85. Declaration of the Committee of Ministers on the guarantee of the independence of public service
broadcasting in the member states. https://rm.coe.int/16805d7431

86. Manole and others v. Moldova, §§ 51-54, 102.

Case-law of the European Court of Human Rights » Page 29


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168050c770
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168050c770
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016804e0322
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016804e0322
https://rm.coe.int/16805d7431

