
1

Thematic factsheet1

April 2016

FREEDOM OF EXPRESSION AND THE BROADCASTING MEDIA

I. European Court of Human Rights’ case law

Member States must ensure that the public has access through television and radio to impartial and 
accurate information and to a range of opinion and comment reflecting the diversity of political outlook 
within the country. It is of the essence of democracy to allow diverse political programmes to be 
proposed and debated, even those that call into question the way a State is currently organised, 
provided that they do not harm democracy itself. The choice of the means to achieve this aim may vary 
according to local conditions and falls therefore within the State's margin of appreciation. Thus, for 
example, while the Court has recognised that a public service broadcasting system is capable of 
contributing to the quality and balance of programmes, there is no obligation under Article 10 to put in 
place such a service, provided that some other means are used to the same end.

Where a State does decide to create a public broadcasting system, the domestic law and practice must 
guarantee that the system provides a pluralistic service, particularly where private stations are still too 
weak to offer a genuine alternative and the public or State organisation is therefore the sole or the 
dominant broadcaster within a country or region. 

To ensure true pluralism in the audio-visual sector it is not sufficient to provide for the existence of 
several channels or the theoretical possibility for potential operators to access the audio-visual market. 
It is necessary in addition to allow effective access to the market so as to guarantee diversity of overall 
programme content, reflecting as far as possible the variety of opinions encountered in the society at 
which the programmes are aimed. A situation whereby a powerful economic or political group is 
permitted to obtain a position of dominance over the audio-visual media and thereby exercise pressure 
on broadcasters and eventually curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of 
freedom of expression in a democratic society. 

In addition to its negative duty of non-interference, member States have a positive obligation to put in 
place an appropriate legislative and administrative framework to guarantee effective pluralism. The 
manner in which the licensing criteria are applied in the licensing process must provide sufficient 
guarantees against arbitrariness, including the proper reasoning by the licensing authority of its 
decisions denying a broadcasting licence.

Failure to allocate frequencies to a licensed television broadcaster

Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy [GC] - no. 38433/09
Judgment 7.6.2012 [GC]

This case concerns an Italian TV company’s inability to broadcast, despite having been granted 
broadcasting licence. For the Court, the authorities’ failure to allocate frequencies to the applicant
                                                            
1 This document presents a non-exhaustive selection of the CoE instruments and of the ECHR relevant case law in the field of 
the audio-visual broadcasting. Its aim is to improve the awareness of the acts or omissions of the national authorities likely to 
amount to a hindrance of Article 10 of the Convention. This information is not a legal assessment of the alerts and should not 
be treated or used as such. For more information about the Platform visit www.coe.int/fom.

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-111399


2

company had deprived its licence of all practical purpose since the activity it authorised had been de 
facto impossible to be carried out for nearly ten years. The domestic legislative framework lacked clarity 
and precision and did not enable the applicant company to foresee with sufficient certainty when it 
might be allocated the frequencies in order to start broadcasting. As a result, the laws in question did 
not satisfy the foreseeability requirements. The authorities did not observe the deadlines set in the 
licence, thereby frustrating the applicant company’s expectations. Accordingly, the applicant company 
had not been afforded sufficient guarantees against arbitrariness. This shortcoming had resulted in 
reduced competition in the audiovisual sector. It therefore amounted to a failure by the State to comply 
with its positive obligation to put in place an appropriate legislative and administrative framework to 
guarantee effective media pluralism.

Conclusion: violation of Article 10 (freedom of expression)

Accessibility and foreseeability of the domestic law regulating broadcasting

Groppera Radio AG and Others v. Switzerland – no. 10890/94
Judgment 28.3. 1990

This case concerns a ban on cable retransmission in Swizerland of the programmes broadcast by sound 
radio from Italy. The main point was whether the domestic law in force of that time was sufficiently
accessible and precise to enable those interested to adapt their behavior. In the Court’s view, the scope 
of the concepts of foreseeability and accessibility depends to a considerable degree on the content of 
the law in issue, the field it is designed to cover and the number and status of those to whom it is 
addressed. In the instant case the relevant provisions of international telecommunications law were 
highly technical and complex; furthermore, they were primarily intended for specialists, who knew, from 
the information given in the Official Collection, how they could be obtained. It could therefore be 
expected of a business company wishing to engage in broadcasting across a frontier that it would seek 
to inform itself fully about the rules applicable in Switzerland, if necessary with the help of advisers. As 
the 1983 Ordinance and the International Telecommunication Convention had been published in full, 
the applicant had only to acquaint itself with the Radio Regulations, either by consulting them at the 
PTT’s head office in Berne or by obtaining them from the International Telecommunication Union in 
Geneva. Therefore, it could not be said that the various instruments were lacking in the necessary clarity 
and precision. In short, the rules in issue were such as to enable the applicant and their advisers to 
regulate their conduct in the matter.

On the necessity of the ban, the Court noted that the ban on cable retransmission in Switzerland of 
programs broadcast by sound radio from Italy was not a form of censorship directed against the content 
or tendencies of the programs concerned, but a measure taken against a station operating from the 
other side of the border in order to circumvent the statutory telecommunications system in force in 
Switzerland. Therefore, the national authorities did not overstep the margin of appreciation left to them 
under the Convention.

Conclusion: no violation of Article 10 (freedom of expression)

Failure to provide reasons for successive refusals to grant a television broadcasting license

Meltex Ltd and Movsesyan v. Armenia – no. 32283/04
Judgment 17.6.2008 

Facts: The applicant company had its licence suspended by the authorities for refusing to broadcast 
pro-Government material in the run-up to the 1995 presidential elections. In January 1997 the applicant 
company was granted a five-year broadcasting licence. In October 2000 the Government brought in new 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["32283/04"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623


3

legislation (the Television and Radio Broadcasting Act) establishing the National Television and Radio 
Commission (“the NTRC”), a public body composed of nine members appointed by the President of 
Armenia which was entrusted with the licensing and monitoring of private television and radio 
companies. The Act also introduced a new licensing procedure, whereby broadcasting licences were 
granted by the NTRC on the basis of calls for tenders. In February 2002 the NTRC announced calls for 
tenders for various broadcasting frequencies, including the band on which the first applicant operated. 
At a public hearing in April 2002 it awarded the tender to another company, without stating reasons. 
The applicant company subsequently made bids for seven other bands, but was unsuccessful on each 
occasion. Although it challenged the decisions in the courts its claims were dismissed on the grounds 
that the tender procedure had been carried out in accordance with domestic law.

Law: The NRTC’s refusal to grant the applicant company a broadcasting licence effectively amounted to 
an interference with its freedom to impart information and ideas. Although the Broadcasting Act 
defined the criteria on which the NTRC was to make its choice, it did not explicitly require it to give 
reasons, so that while the NTRC had held public hearings, it had not announced the reasons for its 
decisions. Consequently, neither the applicant company nor the public were aware of the basis on which 
the NTRC had exercised its discretion to refuse a licence. The Court noted that the Committee of 
Ministers’ guidelines on broadcasting regulations called for the open and transparent application of 
regulations governing licensing procedures and specifically recommended that all decisions taken by 
regulatory authorities should be duly reasoned. In the Court’s view, a procedure which did not require 
the licensing authority to give reasons for its decisions did not provide adequate protection against 
arbitrary interference by a public authority. The interference therefore failed to meet the Convention 
requirement of lawfulness.

Conclusion: violation of Article 10 (freedom of expression)

See, also, Glas Nadezhda EOOD and Anatoliy Elenkov v. Bulgaria, no. 14134/02, 11 .10.2007 [Lack of 
reasoning for decisions refusing to grant a license] : violation of Article 10 (freedom of expression) and 
13 (effective remedies) of the Convention 

Refusal to grant a broadcasting license. A public audio-visual monopoly is a disproportionate 
interference

Informationsverein Lentia and Others v. Austria - no. 13914/88; 15041/89; 15717/89; 17207/90
Judgment 24 .11.1993

This case concerns an impossibility to set up a radio and a television station, as under the Austrian 
legislation in force at the relevant time, this right was restricted to the Austrian Broadcasting 
Corporation, an autonomous public-law corporation. 

According to the Austrian Government, only the system in force, based on the monopoly of the Austrian 
Broadcasting Corporation, made it possible for the authorities to guarantee the objectivity and 
impartiality of reporting, the diversity of opinions, balanced programming and the independence of 
persons and bodies responsible for programmes The Court did not shared its views. It stated that a 
public monopoly was the measure imposing the greatest restrictions on the freedom of expression, 
namely the total impossibility of broadcasting otherwise than through a national station. The far-
reaching character of such restrictions means that they can only be justified where they correspond to a 
pressing need. As a result of the technical progress made over the last decades, justification for these 
restrictions can no longer today be found in considerations relating to the number of frequencies and 
channels available. Citing the practice of other countries which either issue licenses subject to specified 
conditions of variable content or make provision for forms of private participation in the activities of the 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57854
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-82632


4

national corporation, the Court noted that it cannot be argued that there were no equivalent less 
restrictive solutions. The experience of several European States of a comparable size to Austria, in which 
the coexistence of private and public stations, according to rules which vary from country to country and 
accompanied by measures preventing the development of private monopolies, shows the fears 
expressed by the Government, namely that the Austrian market was too small to sustain a sufficient 
number of stations to avoid regroupings and the constitution of "private monopolies", to be groundless. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention

See, for other examples of case law on refusal to grant a broadcasting license, 

 Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH v. Austria, no. 32240/96, [Refusal to grant a broadcasting 
license because of the public monopoly] 20.10. 1997: violation of Article 10

 Leveque v. France, no. 35591/97, 23.11.1999 [Justified refusal to grant a broadcasting license to 
a local radio] : inadmissible

 United Christian Broadcasters Ltd v. the United Kingdom, no. 44802/98, 7.11.2000 [General ban 
on awarding a national radio license to a body whose objective were of a religious nature]: no 
violation of Article 10

 Demuth v. Switzerland, no. 38743/97, 5.11.2002 [Refusal to grant a broadcasting license to a 
company wishing to promote cars and car accessories]: non-violation of Article 10

 Groppera Radio AG and Others v. Switzerland, no. 10890/94, 28.3.1990 [Ban on cable 
retransmission in Switzerland of programs broadcast by sound radio from Italy]: no violation of 
Article 10

Insufficient statutory guarantees of independence of public broadcaster

Manole and Others v. Moldova – no.13936/02
Judgment 17.9.2009 

Facts – In their complaint to the Court, the applicants alleged that, while working as journalists 
for TMC, they had been subjected to a regime of censorship by the State. The applicants were 
employed by Teleradio-Moldova (TRM), a State-owned company which at the material time 
was the only national television and radio station in Moldova. According to the applicants, TRM 
had, throughout its existence, been subjected to political control. In particular, senior managers 
were removed and replaced by persons loyal to the Government. Only a trusted group of 
journalists were used for reports of a political nature, which were edited to present the ruling 
party in a favourable light. Journalists were reprimanded for using expressions which reflected 
negatively on the Soviet period or suggested cultural and linguistic links with Romania. 
Interviews were cut and programmes were taken off the air for similar reasons. Opposition 
parties were allowed only very limited opportunity to express their views. Journalists 
transgressing these policies were subjected to disciplinary measures and even interrogated by 
the police. 

Law –The Court noted that there had been a significant bias by TRM towards reporting on the 
activities of the President and Government, with insufficient access being given to opposition 
parties. There was also evidence of a policy of restricting discussion or mention of certain topics 
considered politically sensitive or to reflect badly on the Government. For example, the 
Audiovisual Council had reported that it was TRM policy to prohibit the use of certain words 
and phrases, in particular words relating to the shared culture and language of Romania and 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57623
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-60724
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-5521
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-30660
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58803


5

Moldova and human-rights violations during the Soviet era and independent data showed a 
consistent pattern of disproportionate airtime being given to the activities of the President and 
the Government. 

Further, since for most of the period in question TRM had enjoyed a virtual monopoly over 
audiovisual broadcasting in Moldova, it had been vital from the democratic perspective that it 
transmit accurate and balanced news and information reflecting the full range of political 
opinion and debate. Having decided to create a public broadcasting system, the State had been 
under a strong positive obligation to guarantee a pluralistic audiovisual service by putting in 
place a legal framework to ensure TRM’s independence from political interference and control. 
This, however, it had failed to do during the relevant period when one political party controlled 
the Parliament, the Presidency and Government. Thus, although TRM’s Statute had been 
amended to provide that its creative and editorial activity would be protected by law from 
interference, no suitable structure had been put in place. The Audiovisual Council, which acted 
as the supervisory body, was composed of members appointed by the Parliament, the 
President of Moldova and the Government, with no guarantee against dismissal. TRM’s 
management was appointed by Parliament on the proposal of the Audiovisual Council. Even 
after the replacement of the management board by the Observers’ Council, there had been no 
safeguard to prevent all but one of that body’s fifteen members from being appointees loyal to 
the ruling party.

In sum, the legislative framework had been flawed throughout, in that it did not provide 
sufficient safeguards against the control of TRM’s senior management, and thus its editorial 
policy, by the political organ of the Government. 

Conclusion: violation of Article 10 of the Convention

General ban on paid political advertising on TV and radio

Animal Defenders International v. the United Kingdom - no. 48876/08
Judgment 22.4.2013 [GC]

The case concerns a complaint by an NGO that it had been denied the possibility to advertise on TV or 
radio its campaign seeking to achieve changes in law and to influence public and parliamentary opinion 
against the use of animals in science, commerce and leisure. The Court weighed in the balance, on the 
one hand, the applicant NGO’s right to impart information and ideas of general interest, with, on the 
other hand, the authorities’ desire to protect the democratic debate from distortion by powerful 
financial groups with advantageous access to influential media. The Court took into account the process 
by which the ban had been adopted and reviewed by the judicial authorities; the impact of the ban and 
any steps that might have been taken to moderate its effect; and what happens in other countries, 
particularly those where the Convention applies.

As far as the process was concerned, account was taken of the fact that the complex regulatory regime 
governing political broadcasting in the United Kingdom had been validated by both parliamentary and 
judicial bodies. There was an extensive pre-legislative review of the ban, which was enacted with cross-
party support without any dissenting vote. Allowing a less restrictive prohibition could give rise to abuse 
and arbitrariness, such as wealthy bodies with agendas being fronted by social advocacy groups created 
for that precise purpose or creating a large number of similar interest groups, thereby accumulating 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-119244


6

advertising time. Given the complex regulatory background, this form of control could lead to 
uncertainty, litigation, expense and delay.

As to the impact of the ban, the Court noted that the applicant had access to alternative media, both 
broadcast (radio and television discussion programmes of a political nature or adverts on radio and 
television on nonpolitical matters via a charitable arm) and non-broadcast (print media, the internet and 
social media, demonstrations, posters and flyers).

Finally, while there may be a trend away from broad prohibitions, there was no European consensus on 
how to regulate paid political advertising in broadcasting. A substantial variety of means are employed 
by the Contracting States to regulate political advertising, reflecting the wide differences in historical 
development, cultural diversity, political thought and democratic vision. That lack of consensus meant 
that the UK Government had more room for manoeuvre when deciding on such matters as restricting 
public interest debate.

Conclusion: no violation of Article 10 (freedom of expression)

See, for other examples of case law on bans to advertise on TV or radio:
 Murphy v. Irland, no. 44179/98, 10.7.2003 [Prohibition of the broadcast of religious 

advertisement]: non violation of Article 10
 Vgt Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland, no.24699/94, 28.6.2001 [Prohibition of national 

advertisement on matter of public interest] : violation of Article 10 

General ban to broadcast live interviews with the spoke persons of organizations condoning terrorist 
activities 

Betty Purcell and others v. Ireland - no. 15404/89
Decision 16.04.1991

This case concerns a general prohibition falling on journalists from broadcasting any interviews or 
recording of statements uttered by any person whom they know to be a member of one of the 
proscribed organizations listed in a ministerial order. 

The Court noted that the purpose of those restrictions was to deny representatives of known terrorist 
organisations and their political supporters the possibility of using the broadcast media as a platform for 
advocating their cause, encouraging support for their organisations and conveying the impression of 
their legitimacy. Although such restrictions may cause the journalists some inconvenience in the 
exercise of their professional duties, they do not amount to disproportionate restrictions on their right 
to freedom of expression. 

The Court highlighted in this regard that radio and television are media of considerable power and 
influence. Their impact is more immediate than that of the print media, and the possibilities for the 
broadcaster to correct, qualify, interpret or comment on any statement made on radio or television are 
limited in comparison with those available to journalists in the press. Live statements could also involve 
a special risk of coded messages being conveyed, a risk which even conscientious journalists cannot 
control within the exercise of their professional judgment. Given the limited scope of the restrictions 
imposed on the applicants and the overriding interests they were designed to protect, they can 
reasonably be considered "necessary in a democratic society".

Conclusion: manifestly ill founded 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["15404/89"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-59535
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61207


7

II. Other Council of Europe relevant resources

1. Committee of Ministers 

 Resolution No. 1 on The Future of Public Service Broadcasting (1994)
 Recommendation no. R(96)10 on “The Guarantee of the Independence of Public Service 

Broadcasting” (1996)
 Recommendation (2000)23 to member states on the independence and functions of regulatory 

authorities for the broadcasting sector (2000)
 Recommendation CM/Rec(2007)2 on media pluralism and diversity of media content (2007)
 Declaration on the guarantee of the independence of public service broadcasting in the member 

states (2006)
 Recommendation Rec(96)10 on the guarantee of the independence of public service 

broadcasting (1996)
 Recommendation Rec(2000)23 on the independence and functions of regulatory authorities for 

the broadcasting sector (2000)
 Recommendation Rec(2003)9 on measures to promote the democratic and social contribution 

of digital broadcasting (2003)
 Recommendation Rec(2002)7 on measures to enhance the protection of the neighbouring rights 

of broadcasting organisations (2002)
 Declaration on the exploitation of protected radio and television productions held in the 

archives of broadcasting organisations (1999)
 Recommendation Rec(94)13 on measures to promote media transparency (1994)
 Recommendation Rec(93)5 containing principles aimed at promoting the distribution and 

broadcasting of audiovisual works originated in countries or regions with a low audiovisual 
output or a limited geographic or linguistic coverage on the European television markets (1993)

 Resolution Res(92)70 on establishing a European Audiovisual Observatory (1992)
 Recommendation Rec(91)14 on the legal protection of encrypted television services (1991)
 Recommendation Rec(91)5 on the right to short reporting on major events where exclusive 

rights for their television broadcast have been acquired in a transfrontier context (1991)
 Recommendation Rec(88)1 on sound and audiovisual private copying (1988)
 Recommendation Rec(86)3 on the promotion of audiovisual production in Europe (1986)
 Recommendation Rec(86)2 on principles relating to copyright law questions in the field of 

television by satellite and cable (1986)
 Recommendation Rec(84)22 on the use of satellite capacity for television and sound radio 

(1984)
 Recommendation Rec(84)3 on principles on television advertising (1984)
 Resolution Res(74)43 on press concentrations (1974)
 Resolution Res(70)19 on educational and cultural uses of radio and television in Europe and the 

relations in this respect between public authorities and broadcasting organisations (1970)
 Resolution Res(67)13 on the press and the protection of youth (1967)
 Resolution Res(61)23 on the exchange of television programmes (1961)

2. Parliamentary Assembly of the Council of Europe

 Recommendation 1878 (2009) “The funding of public service broadcasting” 
 Recommendation 1855 (2009) “The regulation of audiovisual media services” 
 Resolution 1636 and Recommendation 1848 (2008) “Indicators for media in a democracy” 
 Recommendation 1641 (2004) “Public service broadcasting” 

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17177&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17684&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17700&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17763&lang=en
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(61)23&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(67)13&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(70)19&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(74)43&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(84)3&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(84)22&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(86)2&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(86)3&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(88)1&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(91)5&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(91)14&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Res(92)70&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(93)5&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(94)13&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=418885&Site=COE
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2002)7&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2003)9&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(2000)23&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=Rec(96)10&Language=lanEnglish&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1041345&Site=CM
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1089699
https://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Publications/Reference%20texts/CoE%20-%20Media%20Freedom%20and%20Pluralism/REF%20COE-CM-Rec(2000)23.pdf
https://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Publications/Reference%20texts/CoE%20-%20Media%20Freedom%20and%20Pluralism/REF%20COE-CM-Rec(2000)23.pdf
https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet.CmdBlobGet&InstranetImage=539737&SecMode=1&DocId=547632&Usage=2
https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet.CmdBlobGet&InstranetImage=539737&SecMode=1&DocId=547632&Usage=2
http://www.hkhrm.org.hk/PSB/08.%20Resolution%20No%201.%20%5bcouncil%20of%20europe%5d.pdf


8

 Recommendation 1228 (1994) “Cable networks and local television stations: their importance 
for Greater Europe” 

 Recommendation 1147 (1991) “Parliamentary responsibility for the democratic reform of 
broadcasting” 

 Resolution 957 (1991) “The situation of local radio in Europe” 
 Resolution 937 (1990) “Telecommunications: the implications for Europe” 
 Recommendation 1098 (1989) “East-West audiovisual co-operation” 
 Recommendation 1096 (1989) “European Convention on Transfrontier Television” 
 Recommendation 1077 (1988) “Access to transfrontier audiovisual media during election 

campaigns” 
 Recommendation 1067 (1987) “The cultural dimension of broadcasting in Europe” 
 Recommendation 749 (1975) “European broadcasting” 
 Recommendation 748 (1975) “The role and management of national broadcasting” 
 Recommendation 747 (1975) “Press concentrations” 

3. Conventions and agreements with provisions relevant for the broadcasting media

 European Convention on Transfrontier Television (ETS No. 132, 1989) and the Protocol 
amending the European Convention on Transfrontier Television (ETS No. 171, 1998)

 European Agreement on the Protection of Television Broadcasts (ETS No. 34, 1960)
 European Agreement for the Prevention of Broadcasts transmitted from Stations outside 

National Territories (ETS No. 53, 1965)

https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168006ff50
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168006ff50
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016800656d2
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007f2cd
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007f2cd
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168007b0d8
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14781&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14782&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=14783&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15101&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15111&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15130&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15132&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=16348&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15262&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15181&lang=en
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15262&lang=en

