
 
 

 
 EQUAL ACCESS COMMITTEE/ASSOCIATION “SPILNYI PROSTIR” 

NGO «TELEKRYTYKA” 

ACADEMY OF UKRAINIAN PRESS 

 

PRESS-RELEASE 

 

MEDIA COVERAGE OF ELECTION CAMPAIGN  

PRESIDENTIAL ELECTION 2014 – UKRAINE  

 

UNIAN, May 23, 2014     Contact person: Olena Bondarenko  

       tel. 483-03-72, 483-57-33 

 

Media monitoring NGOs gave a joined assessment of the 2014 Presidential campaign. They shared 

their analysis on the role of Ukrainian and Russian media in the election campaign. Despite the 

differences in monitoring methodology, media monitoring experts arrived at similar conclusions as 

regards to access of contestants to media, quality of presented information, voter education and 

awareness, use of hidden advertising, manipulations and use of "black PR" in the media: 

 

• In general, candidates had an unimpeded access to the media. 

• Use of paid hidden advertising and manipulations were fewer in comparison with the 

previous elections. 

• Media allocated more coverage to the activities of state authorities than to the coverage 

of election campaign – however, there was no apparent attempt to use such official 

coverage to support any one candidate.. 

• The media coverage of campaign has been severely affected by the situation in the 

eastern and southern regions of Ukraine. While the media showed certain preferences 

towards some candidates, this in general did not prevent voters from getting ample 

information about candidates based on which it was possible to make an informed 

choice. This was inter alia achieved thanks to the fact that most channels opened their 

airways for a wider and more diverse range of opinions and views and due to the 

televised debates between candidates on First National Channel.  

 

“The media environment has been severely affected by the situation in the eastern and southern 

regions of Ukraine, with journalists facing intimidation and harassment from the pro-Russia 

separatist militants, including abductions, detentions, physical and verbal attacks.” said the 

international expert Rasťo Kužel. “The combination of violence against journalists and the 

overall dominance of the crisis in the media coverage of the campaign had an impact on the 

ability of voters to receive full information. The media nevertheless tried to provide such 

coverage based on which an informed choice at the ballot box would be possible.” 

 

In general, according to Rasto Kužel, this was done mainly thanks to a few improvements in the 

media coverage of the upcoming elections over the previous campaigns, such as fewer cases of 



paid journalism. Moreover while the editorial policy of the media still appears to be determined 

by the interest of owners, which was reflected in the way how certain outlets supported their 

chosen candidates, media in general succeeded in providing a more diverse and pluralistic 

coverage of the campaign than in the previous elections. 

 

In particular, the national television channels tried to provide voters with a more diverse and 

pluralistic coverage than it was during the previous elections (in 2010 and 2012). This was inter 

alia thanks to the fact that in the run-up to the elections, a number of channels started 

broadcasting regular talk shows, inviting a much wider range of experts as before. Moreover, 

First National Channel channel offered the electorate a valuable opportunity to compare 

candidates through televised debates. 

 

While the monitored television channels showed certain preferences towards some candidates, it 

was done to a lesser extent in comparison with the previous elections. For example, 1+1, 5 kanal, 

and TVi showed preferences towards Petro Poroshenko. Mykhailo Dobkin received slightly 

more coverage than other candidates on First National Channel and STB – this coverage was 

mainly neutral and negative. Inter tried to provide its viewers with a more balanced picture of the 

main contestants. The monitoring team evaluated both ICTV and TRK Ukraina to be the most 

balanced in terms of the coverage of contestants. The following channels were critical to the 

following candidates: TVi channel (Serhiy Tihipko, Yulia Tymoshenko), Inter (Mykhailo 

Dobkin), 1 +1 (Yulia Tymoshenko, Mykhailo Dobkin) and 5 kanal (Petro Symonenko). The First 

National Channel allocated the bulk of their political and election-related coverage to the 

activities of Arseniy Yatsenyuk, Oleksandr Turchynov, mainly in connection of the situation at 

the eastern and southern Ukraine which dominated over the information on elections.  

 

Rasťo Kužel also opined that some problems continue to negatively affect the media 

environment. For example, contestants’ appearance in the news and current affairs programmes 

was still sometimes determined not based on newsworthiness, but thanks to their payments for 

such appearances. The appearance of such materials that were either promotional (about those 

who ordered them) or negative (against their opponents) is a very disturbing trend. There was 

also a general lack of analytical and in-depth coverage in the news, which could have helped 

voters to better assess the qualities and programmes of electoral contestants. 

 

While the monitored newspapers generally showed a plurality of views, some of them also 

featured paid articles, presenting them as news. At least one newspaper, distributed free of 

charge, published articles to cast shadow over the legitimacy of the elections.  

 

The monitoring  focused also on the activities of the acting President Oleksandr Turchynov, 

Prime Minister Arseniy Yatsenyuk and the government in general. The authorities were 

monitored as potential campaigners for candidates. There were no examples of direct or indirect 

support of any candidate by the acting President, Prime Minister or the members of the 

government.  

 

As to the media situation in the regions, it varied significantly, with journalists from the 

eastern and southern regions facing severe restrictions during these elections. As to media 

monitoring findings in different regions of the country, Oleksandr Chekmyshev stated that the 

television of the western region was supportive towards Petro Poroshenko. In the southern 

region, TV channels covered Serhiy Tihipko and Petro Symonenko’s more actively than others. 

The northern region has represented Yulia Tymoshenko more intensely for a while, but due to 

the scope of materials on other candidates that have appeared recently, in the end the broadcast 

media almost reached balance as to representation of the main frontrunners. The television 

channels of the central region showed their open support towards Petro Poroshenko. As to the 

situation in the eastern region, Mykhailo Dobkin received the bulk of the media coverage, 

mainly due to his presentation in the Kharkiv region. In the Donetsk and Luhansk regions, the 



campaign was very low key.. This was mainly caused by the fact that separatists seized 27th 

Channel in the Donetsk regions. Notwithstanding this fact, contents received some limited 

coverage, with Yulia Tymoshenko being the most presented contestant in the Donetsk and 

Luhansk regions. In general, the election campaign was covered more actively by the local 

newspapers and Internet-websites as compared to television.  

 

Basing on the monitoring findings of the Academy of Ukrainian Press, its President Valeriy 

Ivanov informed that the leaders of attention of the national channels were Petro Poroshenko, 

Yulia Tymoshenko and Petro Symonenko. At the same time, Petro Poroshenko, Dmitro Yarosh, 

Petro Symonenko and Yulia Tymoshenko became the leaders in terms of direct speech.. 

However, their indexes were significantly lower than those of the previous presidential race 

candidates. 

 

As to the political institutions, the law enforcement ministries, local authorities and the 

presidential institution became the leaders of attention. Among the political structures, the 

leadership role was taken by the Donetsk People’s Republic (10 %). There was imbalance of 

attention in favor of the authorities: the representatives of the ruling coalition were shown 2.3 

times more than the opposition (in April - 2.4 times, in February – 2 times). At the same time 

throughout the election campaign, the attention and direct speech of the third parties have been 

increasing. 

 

The monitoring findings of “Telekrytyka” introduced by Diana Dutsyk and Nataliya 

Ligachova showed that in comparison with the previous campaigns the volume of the election-

related hidden advertising (“jeans”) significantly decreased both at the national and regional TV 

channels. However all the major candidates ordered paid editorial content (“jeans”). Yulia 

Tymoshenko, Serhiy Tihipko and Petro Poroshenko took the lead in terms of the paid content 

volumes.   

 

Among the national channels, Pershyi Natsionalnyi refrained from broadcasting paid hidden 

advertising. Staring from the end of April this was also the case for STB and “1 +1” that almost 

completely abstained from using “jeans” materials. “Inter”, “Ukraina” and ICTV showed quite a 

lot of news items about the candidates with the features of paid materials. 

 

However, despite of lack of paid content, the television channels did not manage to find 

appropriate  ways to inform their audience about the content of election programs, biographies 

and important actions of the candidates. In particular, insufficient attention has been given to 

highlighting the importance of participating in the elections and explaining the current election 

law procedures. 

 

As to the number of references about the presidential candidates in a variety of news and current 

affairs formats, Channel 5 gave significant advantage to Petro Poroshenko. References about him 

exceed those for Tymoshenko by almost three times. 

 

None of the channels opposed the opinions expressed by the candidates or experts. No one 

analyzed their messages and compared them to real actions. Thus, when covering the 2014 

presidential election, the channels significantly reduced the volumes of paid materials in the 

news and weekly analytical programs. However, the coverage of the campaign was reduced to 

the usual PR of the candidates disguised as information for voters. The breakthrough case as to 

high-quality important information for the voters was the national debates on First National 

Channel. 

 


